fælles køb / "skilsmisse"
Fra : E

Dato : 05-03-10 21:33

Hvordan er det, når man har været i et forhold i en del år år dog uden at
være gift. Men har haft fælles økonomi. Når man så går fra hinanden og den
ene part flytter, huset stadig ikke afviklet og den anden part bliver boende
tilbage (begge er ejere på huset).
Må den ene part godt bare sælge løs af de fælles indkøbte ting der stadig er
tilbage i huset uden accept fra den anden part.
Selvom om indkomsten ikke har været lige stor, berettiger det så den part
der har tjent mest som sælger løs, om at bestemme pris og beholde pengene
fra evt. salg af møbler.

Eller burde man dele?

~

Fra : alexbo

Dato : 05-03-10 22:49

"E" > skrev

> Hvordan er det, når man har været i et forhold i en del år år dog uden at
> være gift. Men har haft fælles økonomi.

Jeg vil tro du kan bruge nogle af de svar der kom for 2 dage siden på et
lignende spørgsmål.

De minder forbløffende meget om dit, men afsenderen var en anden ... kalder
hun sig eller måske -- det er ikke helt nemt at gennemskue.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 00:43

> [...]
>
> De minder forbløffende meget om dit, men afsenderen var en anden ...
> kalder hun sig eller måske -- det er ikke helt nemt at gennemskue.

Jeg har været i en ligende situation med forhold i over 6 år, ikke gift, dog
boede vi i lejlighed.

ang bodeling af fællesting så er det noget man selv skal stå for.. jeg
forsøgte at få advokat eller skifteret til at foretage boddeling men de
ville ikke have noget med det at gøre(ang fælles ting), sagde blot at det må
man selv finde ud af. så den der har mest rundsave på albuerne og kan rende
med flest fælles ting og få mest ud af det

Min x tog flere ting som jeg havde kvittering på var mit som jeg havde fået
af familiemedlem i gave og politi anmelde hende for det, men politiets svar
var blot at man ikke kan se hvor pengene kom fra så de kan ikke eller vil
gøre noget.

Man kan prøve at aftale om at dele tingene men hvis den anden part ikke
følger dette er der ikke noget at gøre.... du kan såmen tage det som giver
flest penge og efterlade den anden part med det som ikke er så meget værd
uden at den anden kan gøre ret meget

De ting du havde med dig da i flyttede sammen er dine egendele og dem kan
den anden part ikke tage lovligt og vise versa.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-03-10 15:01

On Fri, 5 Mar 2010 21:33:25 +0100, "E"
<noegle@undermaattentrala.dk(fjern trala)> wrote:

> [...]
>ene part flytter, huset stadig ikke afviklet og den anden part bliver boende
Du stillede stort set samme spørgsmål den 3-3, svarene har ikke ændret
sig.
..
>Må den ene part godt bare sælge løs af de fælles indkøbte ting der stadig er
>tilbage i huset uden accept fra den anden part.
Med forbehold for hvad du lægger i "fælles indkøbte", er det for
fælles økonomiske midler, så er svaret "nej", er det købt for den ene
parts penge (den der nu sælger), hvor man var fælles om selve
indkøbet, må svaret være "måske".

>Selvom om indkomsten ikke har været lige stor, berettiger det så den part
>der har tjent mest som sælger løs, om at bestemme pris og beholde pengene
>fra evt. salg af møbler.
Dette svar kan være "nej" hvis tingene er indkøbt for fælles
økonomiske midler, hvis ikke så er svaret "måske".

Fælles økonomiske midler kan feks. være at begge parters indkomster er
gået ind på samme konto og udgifter er så betalt med penge fra den
konto, men der kan også tænkes andre konstruktioner for fælles
økonomi.

>Eller burde man dele?
Udgangspunktet er at det man bragte ind i forholdet kan man også tage
med ud igen, ligeså med personlige gaver/arvestykker man har modtaget.

Resten skal så delses, også de gaver man har modtaget i fællesskab.
Hvilken fordelingsnøgle man så deler efter er så op til forhandling,
men et godt udgangspunkt er 50/50, med udgangspunkt i den økonomiske
værdi af tingene.

Når du nu bruger udtrykket "burde" kan man vel også sige at det vel er
rigmeligt også at kigge på hvor meget man hver især har bidraget med
til de fælles indkøb/udgifter ?
Hvis det er et meget ulige forhold hvor den ene har betalt alle indkøb
af indbo og fællesudgifterne, og den anden part har haft (og brugt)
sin egen indtægt til "lommepenge" er det nok muligt at man skal
forhandle en anden fordelingsnøgle end 50/50.

Men hvor om alting er så er det op til parterne selv at blive enige om
en fordeling.

Mener man at den anden part uberettiget har solgt ud af de dele der
(bevisligt) ikke tilhører denne, er det et civilt søgsmål der skal
gang i og så kan man passende kontakte en advokat.

Er det derimod det fælles indbo der er blevet solgt ud af er det nok
meget tvivlsomt om det i praksis er muligt at gører noget ved, ud over
at afkræve en del af indtægten.
Men er det kommet så langt er det nok bedst at koncentrerer sig om at
redde hvad reddes kan af enes egne dele, og derefter forsøge at
begrænse fremtidige skader.

/Hans

Fra : E

Dato : 08-03-10 21:43

> [...]
> fælles økonomiske midler, så er svaret "nej", er det købt for den ene
> parts penge (den der nu sælger), hvor man var fælles om selve

Altså vi havde fælles økonomi på den måde at vi begge betalte til regninger,
møbler og dagligvarer osv.

> [...]
> Udgangspunktet er at det man bragte ind i forholdet kan man også tage
> med ud igen, ligeså med personlige gaver/arvestykker man har modtaget.

Nu vælger han så at sælge de ting han synes, og mener ikke jeg har råderet
over noget af det indbo som er i huset.

> [...]
> sin egen indtægt til "lommepenge" er det nok muligt at man skal
> forhandle en anden fordelingsnøgle end 50/50.

Forskellen på hver indtægt udbetalt har været omkring 5000 kr om måneden
fordi min "indtægt" har været påvirket af hans indkomst.

~