Stafetten: Filmmusik.
Fra : Henning Jensen

Dato : 05-03-10 19:51

Filmmusik.
Musik fra en spillefilm og ikke fra en musikvideo. Og heller ikke musik
fra tv-shows.
Så find enten en melodi eller en stump af et soundtrack fra en film. Og
gerne et par ord om, hvorfor du vælger det pågældende stykke filmmusik.

Soundtracks var den første musikgenre, jeg begyndte at samle på, som
stor dreng.
Og den første film, der gjorde et virkeligt stort indtryk på mig, var
Fellinis "La Strada".
Stadigvæk kan jeg blive helt rørt, når jeg hører temaet derfra, som på
dansk fik titlen "Smil tårerne bort"
Det er Nino Rota der har komponeret musikken
Jeg var i billigforretningen "Tiger" i dag, og der stod filmen til 20
kroner! Så en af aftenerne, vil jeg side og græde over den lille
Gelsominas skæbne:

http://www.youtube.com/watch?v=cWyZk8s2oyg&feature=related

Jeg har selvfølgelig også en svaghed for "kowbøjderfilm".
Så fra den helt store film, fra samme tid som "La Strada", skal
tittelmelodien med: "Do not forsake me o my darling", fra "High Noon".
Gustav Winkler fik succes med den danske udgave: "Forlad mig ikke, du
kære". Men her bliver den sunget som den skal, af Tex Ritter:

http://www.youtube.com/watch?v=yYA4UdY0b9I&feature=related

Jeg vil blive i genren med "A coal miners daughter". Om Loretta Lynns
start i livet og countrymusikken. Hun ville giftes og ha' en
vielsesring, men den kommende ægtemand, spillet af Tommy Lee Jones,
valgte at give hende en guitar i stedet.
Det er ikke nogen stor film, men jeg holder alligevel af den. Det sted
jeg ville ha' fra filmen, er ikke på YouTube, så her er i stedet Loretta
Lynn selv, med "A Coal Miners Daughter":

http://www.youtube.com/watch?v=9THvjcohqVg&feature=related

Og så et kunstværk: "A Room With A View" med Helena Bonham Carter i
Hovedrollen. Det ser ud til, at hele filmen er uploadet til YouTube, men
den skal ikke ses i småbider, men i sin helhed.
Musikken er flere steder fra. Begyndelsen er fra Puccinis "Gianni
Schicci": "O Mio Bambino Caro".

http://www.youtube.com/watch?v=3xDfJekKLk8

God fornøjelse. Nu vil jeg se X-Faktor

Henning.

----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.
Henning Jensen.

Fra : Max

Dato : 05-03-10 19:59

Hej Henning

> Filmmusik.

Så er der dømt spagetti western, hvor italienerne viste USA
hvordan man fik westernfilm til at overleve.

Enrico Morricone - The Good, The Bad & The Ugly

http://www.youtube.com/watch?v=1hYV-JSjpyU

--
Mvh Max

Fra : HMLN

Dato : 05-03-10 21:30

Hvad med den her:

http://www.youtube.com/watch?v=C9KAqhbIZ7o

Som i øvrigt også bliver brugt af "Klap i Olsen" fra DR.

mvh.

Hans

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 09:21

On 05-03-2010 21:29, HMLN wrote:
> Hvad med den her:
> http://www.youtube.com/watch?v=C9KAqhbIZ7o

Et spændende bud, Rigtig flot musik til en go' film.
Men Evangelos Odysseas Papathanassiou alias Vangelis har jeg aldrig
rigtig bemærket eller tænkt på, før nu. Det er en fejl, og noget jeg
skal have fulgt op på. Jeg kan se at der er en del på YouTube, og
oplysninger på Google.
Tak

Henning

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 08:22

On 05-03-2010 19:59, Max wrote:
> Enrico Morricone - The Good, The Bad & The Ugly
> http://www.youtube.com/watch?v=1hYV-JSjpyU

De store klassiske europæiske komponister som før WW2, rejste til USA ,
f.eks. Kalman, Weil men især vidunderet Korngold, som man forventede sig
meget af, slog aldrig rigtigt igennem. Derimod blev Enrico Morricone en
af de største filmkomponister.
Han har en formidabel evne til at komponere filmmusik der både er anonym
underlægningsmusik men også er flot musik med store og selvstændige temaer.
"The Good, The Bad & The Ugly", vil jeg også kalde kunst. Denne
sammenblandig af humor, dramatik, ironi og satire, og så en fantastisk
fotografering, gør den, sammen med Moricones musik, til noget helt
enestående. Herlig film.
Ja, så er der jo ikke meget mere at nævne.

Henning.

----------

Fra : Eva Schmidt

Dato : 05-03-10 22:20

Filmmusik - ja så er denne fra Kellys Helte absolut min favorit.

"Burning bridges" m. Mike Curb Congregation

Den er så dejligt iørefaldende -og så er det jo også en god film.

http://www.youtube.com/watch?v=WBr2Xh599ZI&feature=related

mvh Eva

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-03-10 23:47

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "Burning bridges" m. Mike Curb Congregation
>
> Den er så dejligt iørefaldende -og så er det jo også en god film.

Havde helt glemt den, takker for reminder

Her kommer så en anden som lige har været på Zulu i aften:

Take my breath away med Berlin
http://www.youtube.com/watch?v=NEOem7U2LPE

En anden fra samme film, Top Gun btw.:

http://www.youtube.com/watch?v=V8rZWw9HE7o

--
Uffe Bærentsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 10:32

On 05-03-2010 23:46, Uffe Bærentsen wrote:
> Take my breath away med Berlin
> http://www.youtube.com/watch?v=NEOem7U2LPE

Den blev et af de helts store hit mange år. Flere tog den til sig. Det
er i øvrigt længe siden, at jeg har hørt den, men den virker stadig lige
"frisk".

> En anden fra samme film, Top Gun btw.:
> http://www.youtube.com/watch?v=V8rZWw9HE7o

Faltermeyer blanding af egen og andres musik i filmen, er god. Dette
eksempel med Kenny Loggins, som vist havde et par numre med.
I øvrigt som helhed et flot Soundtrack fra filmen.
Nu har jeg film til 14 dage der venter på at blive set.

Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 09:13

On 05-03-2010 22:20, Eva Schmidt wrote:
> "Burning bridges" m. Mike Curb Congregation

Disse års storfilm er meget specielle. Trods det helt urealistiske, i de
ublodige krige der udkæmpes, af velsoignerede krigere i disse film, fra
Ørneborgen og til "Broen over floden Kwai" m.f., så har de de bevaret
deres store underholdningsværdi. Jeg kan også være forfalden til en af dem.
Musikken er en væsentlig del af disse storfilm, og i denne er det en af
de helt store, Lalo Schifrin der har komponeret musikken. Listen over
film han har komponeret musik til er lang.
Fint musik eksempel. Jeg har ikke fundet ud af, om Schifrin er
eneansvarlig for hovedtemaet eller om Mike Curb Congregation har deltaget?

Her er en ret ny: Carlos Saura's "Tango", med musik af Schifrin.
Facinerende, ikke?

http://www.youtube.com/watch?v=VNHCHcSFNgI

Hilsen Henning.

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-03-10 10:34

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Den er så dejligt iørefaldende -og så er det jo også en god film.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=WBr2Xh599ZI&feature=related

Så skal vi da heller ikke lige glemme spillefilmen BØLLE BOB OG SMUKKE
SALLY. Ungdomsfilmene BØLLE BOB er jo spækket med dejlig iørefaldende
slager.

Her er nogle af de bedste sange, først filmens kendingsmelodi:

http://www.youtube.com/watch?v=4jA6QHCKSH4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=0OtODQtb1cs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=cmCRpTZBbE8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lMQhpJDBRkE&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-03-10 10:48

meddelelsen news:4b9221a3$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Her er nogle af de bedste sange, først filmens kendingsmelodi:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=4jA6QHCKSH4&feature=related

Halløjsa-da, Dirch er da vist kørt væk med sangen. Nej her er den:
http://www.youtube.com/watch?v=-owQMvIQlQY

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-10 22:29

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så find enten en melodi eller en stump af et soundtrack fra en film. Og
> gerne et par ord om, hvorfor du vælger det pågældende stykke filmmusik.

Først soundtracket fra filmen "Donny Darko": Gary Jules med "Mad World":
http://www.youtube.com/watch?v=DR91Rj1ZN1M
Jeg lærte dette nummer at kende ad bagvejen, idet det var underlægningsmusik
for PC-SPillet "Gears Of War". Musikken fangede mig øjeblikkeligt, og da jeg
begyndte at lede fandt jeg dens oprindelse. Jeg så senere filmen, som kan
anbefales.

Dernæst et nummer der giver mig kuldegysninger. Ikke så meget fordi det er
smukt, men fordi det var i så skærende kontrast til den film det var med i.
Det drejer sig om Louis Armstrongs "What A Wonderful World", og hold da kæft
hvor den virkede stærk som indledningsmusik til den bestialsk modbydelige
film "Good Morning Vietnam":
http://www.youtube.com/watch?v=vnRqYMTpXHc

/Alex

Fra : Holst

Dato : 06-03-10 08:29

Alex Linaa wrote:

> [...]
> begyndte at lede fandt jeg dens oprindelse. Jeg så senere filmen, som kan

Ja, jeg var også lidt betaget af dette nummer, dengang det kom. Måske
navnlig fordi det var meget forskelligt for den originale, 20 år ældre
version.

Men det bliver jo nok igen et populært nummer her i landet efter dets
brug i X-faktor.

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 09:34

On 05-03-2010 22:28, Alex Linaa wrote:
> [...]
> hvor den virkede stærk som indledningsmusik til den bestialsk modbydelige

"Donnie Darko" af Richard Kelly. Har jeg ikke set. Det er for pinligt.
Jeg må lave en lille liste over film jeg har forsømt. Jeg har undladt at
læse handlingen i Wiki.
Men jeg kan se, at musikken er af Nick Adolewski. Jeg kender ikke ham.
Er det den Adolewski som Google heviser til, der har en Facebook profil?
Der er noget nærmest faretruende over musikken på YouTube-klippet. En
næsten Bach'sk fuga. Filmen råber på at blive set.

Og ja, det er genialt at bruge "What A Wonderful World" i den film. Det
sætter virkelig det hele i perspektiv. Og min tanke falder så straks, på
de høringer der foregår i England lige nu, i forbindelse med Iraq
krigen. Her passer "What A Wonderful World" perfekt ind.
Jeg vil håbe, at det presses igennem, at den også kan bruges som
underlægningsmusik til en tilsvarende høring herhjemme. :-|

Henning. Ingen smiley. Det her er alvor.

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-03-10 23:34

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Så find enten en melodi eller en stump af et soundtrack fra en film. Og
> gerne et par ord om, hvorfor du vælger det pågældende stykke filmmusik.

Mange danske film har meget i ørefaldende kendingsmelodier og filmmusik. Her
er nogle af de bedste:

PIGER I TRØJEN: http://www.youtube.com/watch?v=j33HTRrz1kA

Lille Palle i Piger i trøjen:
http://www.youtube.com/watch?v=QRNj6dv3Peg&feature=related
Lille Palle i Piger i trøjen:
http://www.youtube.com/watch?v=bFvtcvJsS6k&feature=related

PRÆRIENS SKRAPPE DRENGE:
http://www.youtube.com/watch?v=mtQt40t87e0&translated=1

Lille Per (Ole Neuman) i Far til fire i sneen:
http://www.youtube.com/watch?v=3aCgDno-W1o&feature=related
Goidmorgen godmorgen m. Lille Per (Ole Neuman) i Far til fire på Bornholm:
http://www.youtube.com/watch?v=tAM9rgne9Zs&feature=related
Bornholm Bornholm Bornholm m. Ib Mossin i Far til fire på Bornholm:
http://www.youtube.com/watch?v=Z17z8fiRskg&feature=related
Det er sommer det er sol og det er søndag fra Far til fire:
http://www.youtube.com/watch?v=VNOPrfnXV1s&feature=related

Fri fra skole fra filmen Min søsters børn:
http://www.youtube.com/watch?v=fRgR5Oo_OVU&feature=related

Pusle m. Tryllesangen fra Min søsters børn på bryllupsrejse:
http://www.youtube.com/watch?v=EZ3nwCXhqbs&translated=1

Otto Brandenburg m. Alle sømænd er glade for piger:
http://www.youtube.com/watch?v=A4D_rzVDZwo&feature=related

Fiskernes sang fra Flådens friske fyre:
http://www.youtube.com/watch?v=4bCAvmHFegk&feature=related

Er du dus med himlens fugle? m. Poul Richardt:
http://www.youtube.com/watch?v=0YmKTucvmDA&feature=related

Lille Frøken Himmelblå: Dirch Passer og Gitte Hænning:
http://www.youtube.com/watch?v=P0-L0AGEWEk&feature=related

Der kommer altid en pige og en sporvogn til m. Dirch Passer og Ove Sprogø:
http://www.youtube.com/watch?v=-X84tfzbk4A&feature=related

Hilsen Åge

Fra : P.Petersen

Dato : 06-03-10 00:23

meddelelsen news:4b9186f2$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=P0-L0AGEWEk&feature=related
>
> Der kommer altid en pige og en sporvogn til m. Dirch Passer og Ove Sprogø:

Aage, jeg er desværre nødt til, at indse det:
Du er sgu en understimuleret klaphat med et mega behov for selvpromotion.
Få dig dog noget, der bare minder en anelse om liv.
Hvad med kone og børn?
Synd for dem, men kunne måske afhjælpe os andre.
Lol.
Du minder mig sgu om en af karaktererne fra filmen: Frygetelig lykkelig.

Med stadig venlig hilsen
Pelle

Fra : Alfred Bovin

Dato : 06-03-10 01:42

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> wrote in message
> Aage, jeg er desværre nødt til, at indse det:
> Du er sgu en understimuleret klaphat med et mega behov for selvpromotion.

Haha sjovt nok sad jeg og læste tråden for første gang og havde ikke set
forfatteren, inden jeg fik fat i Aages indlæg.
Min første tanke, efter jeg læste ordet "Lille Palle", var "årh for fanden i
helvede Aage...".

Det er som en idiotisk plade, der aldrig stopper.

Men fint nok... det hele kan jo ikke være coq au vin, og der skal også være
plads til discountleverpostej.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-03-10 09:11

"Alfred Bovin" <alfred@bovin.invalid> skrev i meddelelsen

> Haha

Ha haaaaa

> sjovt nok sad jeg og læste tråden for første gang og havde ikke set
> forfatteren, inden jeg fik fat i Aages indlæg.

Havde Alfred ikke det?. nå nå

> Min første tanke, efter jeg læste ordet "Lille Palle", var

Ja, hvad´var Alfreds første tanke?

"årh for fanden i helvede Aage...".

Nå nå nå, Alfred. ikke bande. Fy fy skamme, slut forbudt.

> Det er som en idiotisk plade, der aldrig stopper.

Johh, mange kan ikke ikke lide det folkelige, for den almindelige
befolkning. Sådan var det også dengang filmene var fremme. Mange, sån mere
alternativt'
indstillede folk, Alfred ved de der lilla-ble-prægede og
rullekrave-sweeter-anmelderagtige anmeldere, de syntes at det var alt for
populært. Sån vil det altid være.
Sån er det også med den populære musik.

> Men fint nok...

Ja da. Kom ind til Statoil. Fint ikke?

> det hele kan jo ikke være coq au vin, og der skal også være plads til
> discountleverpostej.

Nej, vi skal også have lidt af det allermest populære filmmusik for den
brede befolkning.

Hilsen Åge

Fra : Alfred Bovin

Dato : 06-03-10 01:45

> Pusle m. Tryllesangen fra Min søsters børn på bryllupsrejse:
> http://www.youtube.com/watch?v=EZ3nwCXhqbs&translated=1

Jeg kan simpelthen ikke udstå Pusle Helmut i hendes børneroller. Jeg krummer
tæer hver gang, jeg hører hendes stemme. Vist nok er hun nuttet, men hun
synger så afskyeligt falskt og med en irriterende artikulation, at det er
tæt på det værste, jeg ved.

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 08:41

On 05-03-2010 23:34, Åge Halldorsson wrote:
> Her er nogle af de bedste:

Jeg kan se at der mumles lidt på sidelinien, men det vil vi ikke tage os
af. Det er vores danske nationalarv, du her har fat i.
Emil Reesen, Kai Normann Andersen, Sven Gyldmark o.s.v. Allene
sidstnænvte har komponeret musik til over 100 danske film.
Det var store komponister, der komponerede musik til ikke altid lige
gode film. Og selv om jeg ikke ser så meget dansk film, (guderne må vide
hvorfor), så kender jeg jo alle sangene. Og mange af dem holder jeg af.

Jeg har imidlertid ikke så stort et kendskab til tysk filmmusik. På det
område er jeg næsten helt uvidende. Så jeg vil godt opfordre, specielt
dig, til at foreslå et par eksempler.
Jeg vil selv lægge ud med et eksempel, som måske kan anspore. Jeg er en
meget stor Fassbinder fan. Han forsøgte at lave en musikfilm. En form
for storslået tysk epos. Det blev desværre hverken "fugl eller fisk".
Men på grund af Hanna Schygulla, som jeg altid har fundet så bedårende,
så ser jeg gerne "Lili Marleen" en gang imellem. Hendes vemodige blik og
tonefald kan jeg ikke stå for. Hverken i denne, eller nogle af de andre
Fassbinder film, hun gerne er med i.

http://www.youtube.com/watch?v=w_6_3Jb7OEE&feature=related

Hilsen Henning

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-03-10 17:24

> Jeg har imidlertid ikke så stort et kendskab til tysk filmmusik. På det
> område er jeg næsten helt uvidende. Så jeg vil godt opfordre, specielt
> dig, til at foreslå et par eksempler.

Jamen så får du da et par eksempler her.

I filmen "Unser Doktor ist der Beste" (VORE LÆGE ER DEN BEDSTE) er der en
masse dejlig filmmusik. Filmen handler om et hospital som får en ny ung
læge. Han får skabt humør ind på hospitalet og det får indvirkning på
patienterne. Men hospitalet står for at skulle lukkes. Hvad så? - Den nye
unge læge er Roy Black.
www.youtube.com/watch?v=0Ih2xToe-1Y&translated=1

Den her tyske film skulle vist være ret indviklet. Den indeholder en masse
dejlig underholdningsmusik. Roy Black er skuespilleren igen.
www.youtube.com/watch?v=xbyxoPzg3Ls&translated=1

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 18:30

On 06-03-2010 17:24, Åge Halldorsson wrote:
> I filmen "Unser Doktor ist der Beste" (VORE LÆGE ER DEN BEDSTE) er der
> en masse dejlig filmmusik.
> www.youtube.com/watch?v=0Ih2xToe-1Y&translated=1

Det er en meget charmerende sang. Og nogle dejlige unger. Som jeg har
fortalt tidligere, er jeg helt på bar bund når det gælder tysk film. Så
det er dejligt, at du, som har fingeren på pulsen, syd for grænsen,
kommer med nogle gode forslag.

> Roy Black er skuespilleren igen.
> www.youtube.com/watch?v=xbyxoPzg3Ls&translated=1

Jeg kan kun sige, at de er professionelle til at lave musik.
Så i stedet for at afvise alt, så skal man give det en chance.
Tak for forslag.

Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 18:57

On 06-03-2010 17:24, Åge Halldorsson wrote:
> Jamen så får du da et par eksempler her.

Det er mit indtryk, at mange her i gruppen er uvidende om tysk film. Det
kunne da være, at man skulle opfordre til, at en af de kommende
stafetter, udelukkende handler om tysk film.
Så ka' vi lære det.

Henning

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-03-10 19:44

> Det kunne da være, at man skulle opfordre til, at en af de kommende
> stafetter, udelukkende handler om tysk film.
> Så ka' vi lære det.
>
> Henning

Hæhæ hæ - lyder fornuftigt.

Hilsen Åge

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-03-10 23:16

On Sat, 06 Mar 2010 18:57:29 +0100, Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com>
wrote:

>kunne da være, at man skulle opfordre til, at en af de kommende
>stafetter, udelukkende handler om tysk film.
>Så ka' vi lære det.

Jamen så kommer der noget musik fra en af mine absolutte favorit-film
"Himlen over Berlin":

http://www.youtube.com/watch?v=MjYf9IiB8QE

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-03-10 23:44

On Sat, 06 Mar 2010 23:16:19 +0100, Thomas Jespersen
<jespersen.thomas@gmail.com> wrote:

>Jamen så kommer der noget musik fra en af mine absolutte favorit-film
>"Himlen over Berlin":
>
>http://www.youtube.com/watch?v=MjYf9IiB8QE

Det er forøvrigt en masse god musik i den film:

http://www.youtube.com/watch?v=2S3U_lHWR9M

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 06:42

On 06-03-2010 23:44, Thomas Jespersen wrote:
> [...]

Der er henvist til forbavsende få tyske film. Især når man nu ved, at
der er en stor interesse for tysk musik.

Hvis jeg husker rigtigt, så arrangerede Goethe instituttet i København
engang til forskellige arrangementer. Jeg tror, at jeg har set nogle
tyske film derinde.
Ellers har jeg hovedsageligt kun set Fassbinder, men til gengæld de
fleste af hans film.

"Wings of desire" Har jeg ikke set, men jeg husker den godt, så den må
på min snart lange liste.
Det har ikke været et bevidst fravalg, jeg har bare ikke haft
muligheden, når den har været der.
Det er angivet at det er Jürgen Knieper, der har komponeret musikken.
Jeg er ikke klar over, om det også gælder de enkelte numre?
På hans webside står, at han har komponeret musik til mange film, så ham
vil jeg lægge mærke til fremover.
Godt valg.

Henning.

----------

Fra : .J.S...

Dato : 06-03-10 01:40

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Så find enten en melodi eller en stump af et soundtrack fra en film. Og
> gerne et par ord om, hvorfor du vælger det pågældende stykke filmmusik.

Filmen Le Colonel Chabert gjorde et stort indtryk på mig.

Her et klip med plyndring/oprydning lige efter et voldsomt slag.
Tror det er beethoven piano trio
http://www.youtube.com/watch?v=Azg_ZYpk8bE

Mener der lige før det klip var en langsom panorering over slagmarken hvor
starten af dette stykke blev spillet :
http://www.youtube.com/watch?v=2Q2NPG0F5ko

Og et par andre hvor jeg kunne huske musikken...

Deer Hunter
http://www.youtube.com/watch?v=c6gpa8nUa70

McCabe & Mrs. Miller (1971) Trailer
http://www.youtube.com/watch?v=F2BSHp9oYD0

Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson [From The Motion Picture 'The Graduate']
http://www.youtube.com/watch?v=ajtpaMkLu_k

mvh/JS

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 10:55

On 06-03-2010 01:40, .J.S... wrote:

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=F2BSHp9oYD0
>
> Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson [From The Motion Picture 'The Graduate']

"El Coronel Chabert". Har jeg desværre (heldigvis) ikke set. Det er den
virkelighed, som "Kellys Helte" ikke viser. Råt og brutalt og helt
uforståeligt.
Jeg ville godt have brillieret med nummeret på Beethovens trio, men der
er 7 af slagsen, og jeg har ikke dem alle. Og ikke den der spilles.

Stanley Myers musik til "Deer Hunter" er utroligt nok, snart fra en
gammel film. Sådan virker den slet ikke. Også en barsk film med store
kontraster.
Jeg har googlet lidt og ser at temaet har været brugt i en tidligere
film: "The Walking Stick", som jeg vil prøve at finde. Blot for at høre
melodien "The Cavatina".

McCabe & Mrs. Miller. Den har jeg heller ikke set.
Den kommer på min liste. Det er jo en flot række af skuespillere og med
Leonard Cohen. Så må den være god.

Simon & Garfunkel - "Mrs. Robinson" Det var et meget hit stort hit
engang. Havde emnet ikke været filmmusik så havde jeg glemt, at den var
fra en film. Jeg har set filmen "The Graduate", men det er mange år
siden, og kan næsten ikke huske den.

Henning

----------

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-03-10 02:05

Toto / Brian Eno - Dune
http://www.youtube.com/watch?v=zYa0jDIO0hc

Peter Gabriel - The Last Temptation of Christ
http://www.youtube.com/watch?v=wHOTGt0amOQ

Ennio Morricone - Once Upon a Time in America
http://www.youtube.com/watch?v=YfczFtTvzbg

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 11:35

On 06-03-2010 02:05, Thomas Jespersen wrote:
> Toto / Brian Eno - Dune
> http://www.youtube.com/watch?v=zYa0jDIO0hc

Toto, Brian Eno og Wienersymfonikerne fra filmen "Dune".
Også en af de film jeg burde have set.
Har Toto lavet musik til flere film end denne ?

> Peter Gabriel - The Last Temptation of Christ
> http://www.youtube.com/watch?v=wHOTGt0amOQ

Peter Gabriel musik til "The Last Temptation of Christ".
Et meget spændende bud. En kontroversiel film med store skuespillere.
Jeg har kun set den een gang. Og helt ærligt, så ved jeg ikke rigtigt,
hvad min mening om filmen er!
Jeg er slet ikke kristen. Men på en eller anden måde, så syntes jeg, at
de som er, skal have lov til at bevare deres glansbilleder af himlens
beboere. Ligesom jeg også mener at muhammed skal have lov til, at
undvære sit her på jorden.
Lige nu syntes jeg, at musikken næsten for god til filmen.
Jeg må jeg se den igen.

> Ennio Morricone - Once Upon a Time in America
> http://www.youtube.com/watch?v=YfczFtTvzbg

Ennio Morricones musik til "Once Upon a Time in America". Musikken til
denne film er ligeså storslået som filmen selv.
Jeg har kommenteret Morricone lidt tidligere, da Max gjorde opmærksom på
musikken til "The Good, The Bad & The Ugly".
Men godt at få denne film med også.

Henning.

----------

Fra : Max

Dato : 06-03-10 02:20

Hej Henning

> Filmmusik.

Så er her temaet fra The Sting, vel et utrolig
populær nummer

SCOTT JOPLIN . The Entertainer
http://www.youtube.com/watch?v=fPmruHc4S9Q

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 10:01

On 06-03-2010 02:19, Max wrote:
> SCOTT JOPLIN . The Entertainer
> http://www.youtube.com/watch?v=fPmruHc4S9Q

Om ikke andet, så har den film gjort Joplin udødelig. Man kan ikke høre
"The Entertainer", uden at se filmen for sit indre øje. Og omvendt

Koncertvalsen af Joplin, som jeg nævnte i stafetten Klassisk solo piano:
"Bethena", er også brugt som filmmusik. Dog slet ikke med samme succes:
"The Curious Case Of Benjamin Button".

http://www.youtube.com/watch?v=ouhBPmoRiSc

Henning.

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-03-10 10:30

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Koncertvalsen af Joplin, som jeg nævnte i stafetten Klassisk solo piano:

Hvis vi lige bliver ved det lidt mere klassisk prægede, så er der jo også
SOMMER I TYROL. Der er jo en masse god musik i den film.
Her er et pluk: http://www.youtube.com/watch?v=OWhTeHES8Is&translated=1

Der er jo også filmen BUSSEN: Her er en af de mest kendte sange fra filmen:

Fra : Max

Dato : 06-03-10 11:02

Hej Åge

> Hvis vi lige bliver ved det lidt mere klassisk prægede, så er der jo
> også SOMMER I TYROL. Der er jo en masse god musik i den film.

Sig mig lige engang, læste du ikke oplæget til stafetten.

Hvorfor sender du alle de links, tænker du ikke på at der
sidder en og skal gennemgå dem alle sammen, er det
dit formål at drukne det hele ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 11:36

> Hvorfor sender du alle de links, tænker du ikke på at der
> sidder en og skal gennemgå dem alle sammen, er det
> dit formål at drukne det hele ?

Det har tydeligvis været Åges eneste formål i årevis - At drukne indtil
flere nyhedsgrupper på det danske usenet.

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 12:27

On 06-03-2010 10:29, Åge Halldorsson wrote:
> Hvis vi lige bliver ved det lidt mere klassisk prægede, så er der jo
> også SOMMER I TYROL.

Ja det er Benatzky's "Im weisen Rössl". Jeg er helt overbevist om, at
der er flere tyske film indspilninger af operetten, for den danske er
lidt banal. Hvilken af de tyske holder du mest af?

Før WW2, leverede den tyske filmindustri, den ene film efter den anden.
Gammeldags film nu, ja, men stadig store film.
Også indenfor filmmusikgenren. Fra tiden omkring 1930,erne, hvor også
"cabaret" med Liza Minelli, udspiller sig i datidens Tyskland, er der så
mange tyske musikfilm.
Jeg har ikke slået dem op, men vil bare nævne nogle få berømte fra
datiden : "Glükskinder", og "Es leuchten die Sterne" og "Der herr auf
bestellung". Den sidste med den berømte Willi Forst.

Fra "Es leuchten die Sterne" har Herbert Ernst Groh har sunget noget, og
jeg har netop uopfordret fået en CD med Rosita Serano, hvorpå hun også
synger noget fra filmen. Vil du forslå nogle?

Du må dykke ned i musikskrinet og finde en tysk guldklump frem.

Henning.

----------

Fra : Anglachel

Dato : 06-03-10 10:10

> [...]
> Så find enten en melodi eller en stump af et soundtrack fra en film. Og
> gerne et par ord om, hvorfor du vælger det pågældende stykke filmmusik.

Fra soundtracket til "Juno" er her "Cat Power" med "Sea of Love"
http://www.youtube.com/watch?v=CbMeAOTPJzM Det er ikke særligt længe siden,
jeg opdagede Cat Power, og lige siden har de sat sig mere og mere fast i min
bevidsthed. Desuden var jeg også bare rigtig glad for Juno.

Fra Romeo + Juliet med Leonardo DiCaprio "Exit music (for a film)" af
Radiohead http://www.youtube.com/watch?v=iMqXj-eVCjI

David Bowie "I'm Deranged" fra soundtracket til Lost Highway
http://www.youtube.com/watch?v=aepBpZ3kXek

"Where is my mind" The Pixies i Fight Club soundtracket

http://www.youtube.com/watch?v=JC0heMS0jx8&feature=related

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 13:03

On 06-03-2010 10:09, Anglachel wrote:

> Fra soundtracket til "Juno" er her "Cat Power" med "Sea of Love"
> http://www.youtube.com/watch?v=CbMeAOTPJzM

Den melodi er næsten altid god. Uanset hvem der synger den. Jeg har
desværre ikke set "Juno"

> Fra Romeo + Juliet med Leonardo DiCaprio "Exit music (for a film)" af
> Radiohead http://www.youtube.com/watch?v=iMqXj-eVCjI

Den har jeg til gengældt set. Og jeg syntes godt, at Shakespeare kan
tåle, at blive hevet frem til nutiden. Fantastisk nummer i øvrigt.

> David Bowie "I'm Deranged" fra soundtracket til Lost Highway
> http://www.youtube.com/watch?v=aepBpZ3kXek

Jeg må ofte se en sådan film et par gange, for at få det hele med.
David Lynch film er spændende. selv om soundtrack'et er musik af flere
kunstnere, så falder de godt ind i handlingen. Godt nummer i øvrigt.

> "Where is my mind" The Pixies i Fight Club soundtracket

Også her er jeg på bar grund. Hverken "The Fight Club" eller nogle af de
andre film, musikken har været brugt til, har jeg set. Godt nummer.

Jeg får noget at bruge mit forår til. Lad det endelig fortsætte med at sne.

Henning.

----------

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-03-10 11:38

Henning Jensen wrote:
> [...]
> Så find enten en melodi eller en stump af et soundtrack fra en film.
> Og gerne et par ord om, hvorfor du vælger det pågældende stykke

Soundtracket fra Forest Gump synes jeg er fantastisk, men nok mest fordi det
indeholder så meget musik fra min egen ungdom. Her et af de numre, som blev
brugt i filmen (i en en af Vietnam scenerne), men som IKKE er med på
soundtrack albummet, Bob Dylans All along the Watchtower med Jimi Hendrix

http://www.youtube.com/watch?v=14qTXRkAKr8

Filmen Local Hero fra 1983 er en OK film, men heller ikke meget mere (efter
min mening). Til gengæld er dette stykke Mark Knopfler noget af det smukkes
musik, jeg kender. Her spillet live i 1992.

http://www.youtube.com/watch?v=D_InRtKzMg4

Selv om jeg ikke er James Bond fan, er der lavet fremragende musik til mange
af filmene. Her et par stykker

http://www.youtube.com/watch?v=doAy4Ivcidg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MagCoUYvIXE

Og glem ikke Zorba Grækeren, hvor titelmedlodien er alt, hvad jeg husker fra
filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=2AzpHvLWFUM

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 14:09

On 06-03-2010 11:37, Jan Kronsell wrote:
> Soundtracket fra Forest Gump synes jeg er fantastisk, men nok mest fordi det
> indeholder så meget musik fra min egen ungdom.

Ja der er jeg enig.
Men hvordan man har kunnet få så mange, af de store med, er mig en gåde.

> som IKKE er med på
> soundtrack albummet, Bob Dylans All along the Watchtower med Jimi Hendrix
> http://www.youtube.com/watch?v=14qTXRkAKr8

Jeg har filmen på DVD, men Soundtrack'et har jeg desværre ikke. Så det
vidste jeg ikke.

> Til gengæld er dette stykke Mark Knopfler noget af det smukkes
> musik, jeg kender. Her spillet live i 1992.
> http://www.youtube.com/watch?v=D_InRtKzMg4

Ja, og det er et godt YouTube klip du har valgt.

> Selv om jeg ikke er James Bond fan, er der lavet fremragende musik til mange
> af filmene. Her et par stykker
> http://www.youtube.com/watch?v=doAy4Ivcidg&feature=related

Shirley Bassey. Ufattelig at hun kan blive ved med at få come backs. Da
jeg og min første kæreste flyttede sammen, engang i 60'erne, havde hun
Bassey plader med. Bassey var allerede da, det store hit i Amerika. Så
blev Bassey glemt i nogle år og fik så succes igen i Bondfilmene. Og nu
har hun, ved gud, fået come back igen. Godt gået. Men hun ser
mistænkelig yngre ud, hver gang man ser hende.

> Og glem ikke Zorba Grækeren, hvor titelmedlodien er alt, hvad jeg husker fra
> filmen:
> http://www.youtube.com/watch?v=2AzpHvLWFUM

Jeg husker heller ikke filmen, men musikken af Mikis Theodorakis husker
man. Han er en anerkendt komponist, men jeg må med skam melde at jeg
kender andet musik af ham, end dette fra Zorba.

Der er nogle temaer der bider sig fast. F.eks. dette her fra Zorba og så
temaet fra "The Third Man":

http://www.youtube.com/watch?v=gFz79SBnuk8&feature=related

Henning.

----------

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-03-10 14:56

> Der er nogle temaer der bider sig fast. F.eks. dette her fra Zorba og
> så temaet fra "The Third Man":
>
> http://www.youtube.com/watch?v=gFz79SBnuk8&feature=related

Hary Lime Theme, det havde jeg helt glemt. Det er også fantastisk musik, og
det fik mig til at tænke på et heklt andet nummer i en helt anden genre,
nemlig tex Ritters sang fra Hign Noon (da: Sheriffen), Do not forsake me.

http://www.youtube.com/watch?v=q8pTrV32B6Q

Også filmen er an klassiker.Gary Cooper og Grace Kelly spillede forrygende.
En anden Western klassiker er musical'en Paint You Wagon, hvro man kan høre
Lee Marvin, der nok ikke er mest kendt for sin sang i nummeret, Wandrin'
Star.

http://www.youtube.com/watch?v=ZiVCC3SFFKE&feature=related

Jeg hørte nummeret og lærte at holde af det, længe før jeg endelig fik set
filmen. Fra samme film kan har jeg også fundet They call the wind Maria.

http://www.youtube.com/watch?v=kCgLNuXSaSc&feature=related

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-03-10 15:06

Associationer er en god tid. Der kan man se, hvad din 3. mand fik sat i gang
hosd mig, og det er jo det fine ved stafetten. Jeg kom lige tanke om endnu
et filmting, her Cat Ballou med Stubby Kayes og Nat King Cole:

http://www.youtube.com/watch?v=YbNhX6h37jU

The Main Who Shot Liberty Valance er en fremragende film og en lige så
fremragede sang, som desværre ikke blev brugt i selve filmen. Jeg har nu
taget den med alligevel, fordi jeg selv altid vil forbinde dem med filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=aJMLbyEaPWs&feature=related

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 18:51

On 06-03-2010 15:05, Jan Kronsell wrote:

> Cat Ballou med Stubby Kayes og Nat King Cole:
> http://www.youtube.com/watch?v=YbNhX6h37jU

Cat Ballou er en god film. Den må selvfølgelig ikke glemmes. Jeg har
lagt mærke til, at man de senere år, er begyndt at genudgive flere af
Nat King Coles numre. Han var et stort navn.
Selv om noget af det endte lidt som "sødsuppe", har jeg da tænkt mig, at
søge lidt rundt, og finde blot en enkelt af nyudgivelserne. Filmen har
jeg på DVD.

> [...]
> taget den med alligevel, fordi jeg selv altid vil forbinde dem med filmen:

Det er en klassiker, og det blev den sjovt nok også som bog.
Jeg kender ikke historien om, hvorfor sangen ikke blev brugt i filmen?
Vil du fortælle lidt?

Henning.

----------

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-03-10 22:52

Henning Jensen wrote:

> [...]
>
> Det er en klassiker, og det blev den sjovt nok også som bog.
> Jeg kender ikke historien om, hvorfor sangen ikke blev brugt i filmen?

Så vidt jeg kan finde ud af havde Burt Bacharach og Hal David lavet sangen
til filmen, men John Ford kunne ikke lide den, og ville derfor ikke have den
med. Det betragtes af "kendere" som en af Fords største fejl. I sedet brugte
han musikken fra en gammel film med Henry Fonda.Da han (Ford) blev spurgt i
et interview om, hvorfor han ikke brugte sangen, rejste han sig og forlod
interviewet.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 06:45

On 06-03-2010 22:52, Jan Kronsell wrote:
> [...]
> et interview om, hvorfor han ikke brugte sangen, rejste han sig og forlod

Det er en interessant detalje. Umiddelbart uforståeligt.
Fords reaktion med at rejse sig og gå, kunne næsten tolkes som om, at
det har været et personligt uvenskab, snarere end at Ford ikke kunne
lide sangen.
Tak for oplysninger.

Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 18:09

On 06-03-2010 14:55, Jan Kronsell wrote:

> Hign Noon (da: Sheriffen), Do not forsake me.
> http://www.youtube.com/watch?v=q8pTrV32B6Q

God film. Dengang gik man ikke i biffen uden at have købt et program.
Ellers kunne man ikke prale med at have set filmen.
Her er programmet, købt i en af Næstvedbiograferne omkring 1960.
Desværre har jeg ikke gemt alle mine filmprogrammer fra da.

http://dl.dropbox.com/u/2775481/Sheriffen.pdf

> En anden Western klassiker er musical'en Paint You Wagon,
> http://www.youtube.com/watch?v=ZiVCC3SFFKE&feature=related

Marvin - "Wand'rin' Star" fra filmudgaven. Lerner and Loewe havde
ambitioner efter Broadway, og komponerede flere nu ukendte musicals.
Først med "My Fair Lady" gik de over i historien
"Paint your Wagon" en oprindelig en af disse ukendte musicals. Jeg har
desværre ikke musicaludgaven.
Men filmen er en rigtig western.
Synge kan Lee Marvin ikke, men gør heller ikke noget.

Henning.

----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-10 12:20

Henning Jensen skrev:

> Filmmusik.

Jeg vil foreslå musikken til filmen "Slagtehal 5". George Roy
Hill's
filmatisering af Kurt Vonneguts roman om Dresdens udslettelse
i 1945. Så vidt jeg kan se, er der brugt klavermusik musik af
Bach, spillet af Glenn Gould. Jeg leder efter tredjesatsen af
Bachs
4. Brandenburgkoncert.

Prøver om jeg kan finde noget på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=JsqeZgEWoIg

Tredjesatsen fra den 4. Brandenburgkoncert kan jeg ikke finde
fra soundtracket på YouTube.

Her er et klip fra filmen, hvor de gudhjælpemig også snakker
italiensk:
http://www.youtube.com/watch?v=D3aoA4C61Zs&feature=youtube_gdata

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 13:26

On 06-03-2010 12:20, Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Jeg vil foreslå musikken til filmen "Slagtehal 5". George Roy Hill's
> filmatisering af Kurt Vonneguts roman om Dresdens udslettelse
> i 1945.

Den film havde jeg helt glemt. Jeg kan godt huske at Glen Gould spillede
noget af musikken deri, og at han (vistnok) også havde komponeret lidt
af den. Gould var den store pianist dengang.

> Tredjesatsen fra den 4. Brandenburgkoncert kan jeg ikke finde
> fra soundtracket på YouTube.

Brandenburg Concerto #4 in G major, Presto. Men desværre uden Gould.

http://www.youtube.com/watch?v=ZLluP6DXftE

Jeg kan til nød forstå, at der i krig bliver begået krigsforbrydelser,
men Dresden var ren hævn.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Max

Dato : 06-03-10 16:26

Hej Henning

> Filmmusik.

Du bad om noget tysk, her

Das Boot - Original Movietheme

http://www.youtube.com/watch?v=snnwjoToN-8&feature=PlayList&p=92687DF2C72348F6&playnext=1&playnext_from=PL&index=2

Jeg mener at huske noget Wagner fra samme film,
men kan ikke finde den.

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 18:19

On 06-03-2010 16:26, Max wrote:
> [...]
> Jeg mener at huske noget Wagner fra samme film,

Jeg mener at have soundtracket. Hvis det er tilfældet, så lytter jeg det
igennem i løbet af aftenen. Så skal jeg vende tilbage med, om der er
lidt Wagner i.

Henning

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 20:51

On 06-03-2010 18:18, Henning Jensen wrote:
> Jeg mener at have soundtracket. Hvis det er tilfældet, så lytter jeg det
> igennem i løbet af aftenen. Så skal jeg vende tilbage med, om der er
> lidt Wagner i.

No Wagner på det soundtrack jeg har!

Jeg fandt LP'en. Desværre et meget ødelagt eksemplar, fundet på et eller
andet loppemarked.

Der er omkring 30 små numre på, og på disse numre er der ikke spor af
Wagner. Ikke et eneste tema.

Det havde ellers været oplagt. Det bruger mange WW2 krigsfilm.
Musikken er meget symfonisk og meget velkomponeret, og faktisk meget
realistisk. Fornemmelsen af at være under havoverfladen, i en Ubåd, er
slet ikke til at komme uden om.

Nu skal man aldrig sige aldrig. Det er jo ofte sket, at der er
uoverensstemmelser mellem film og soundtrack.

Det er ikke så længe siden, at jeg sidst har set filmen, på en eller
anden TV kanal. Måske et par år siden.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Max

Dato : 07-03-10 11:30

Hej Henning

> Nu skal man aldrig sige aldrig. Det er jo ofte sket, at der er
> uoverensstemmelser mellem film og soundtrack.

Ok, syntes bare det foresvæver mig noget med mørk nat,
folk på broen, røgvand ind over og brand, men jeg husker
nok forkert.

En klassiker hvor Wagner med sikkerhed blev brugt er den her

Apocalypse Now - The Ride Of The Valkyries
http://www.youtube.com/watch?v=sx7XNb3Q9Ek

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 12:31

On 07-03-2010 11:30, Max wrote:
> Ok, syntes bare det foresvæver mig noget med mørk nat,
> folk på broen, røgvand ind over og brand, men jeg husker
> nok forkert.

Bemærk nu, at jeg skrev, at på det filmtrack jeg har, er der ikke noget
Wagner. Dette er skrevet med et smil, og slet ikke for at få ret.

Og ligeledes med et smil: Jeg er en stor Wagnerfan og har, i hele mit
liv, rejst flere steder i Europa, blot for at se og høre Wagner. Og der
findes et par Lukkede Wagner-grupper på nettet, som jeg ligeledes er
medlem af. Så jeg er sikker på, at der ikke er så meget som et eneste
Wagnercitat, på Soundtracket.

Men, og igen med et smil, det ville være oplagt at bruge et Wagnercitat
i en sådan film, og underligt at der ikke er det.
Jeg har desværre ikke filmen på DVD så jeg kan ikke høre den igennem.
Ofte udkommer der kun eet Soundtrack, når en film har premiere. Men hvis
en film har succes, så kan der komme flere udgaver af filmen. Som regel
bliver der tilføjet fraklip. Jeg har flere eksempler på, at der ikke er
overensstemmelse mellem filmen og Soundtracket.

Valkyrieridtet, som du henviser til, er brugt mange gange, og også
misbrugt. Især når der skal være henvisninger til nazitiden. Men citater
fra Walkyrien er lidt misvisende, for Hitlers favoritopera var Rienzi.
Rienzi spilles i øvrigt lige nu på Berlineroperaen, i en meget
spektakulær opsætning. Jeg ville meget gerne ned og se forestillingen.

Jeg takker i øvrigt for debatten som har været spændende. Og for mig
lærerig.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Max

Dato : 07-03-10 13:04

Hej Henning

> Bemærk nu, at jeg skrev, at på det filmtrack jeg har, er der ikke
> noget Wagner. Dette er skrevet med et smil, og slet ikke for at få
> ret.

Jeg opfatter det heller ikke sådan, kun som en almindelig debat.
Og jeg er gammel nok til at erkende at min husker ikke er hvad
den har været.

> [...]
> der findes et par Lukkede Wagner-grupper på nettet, som jeg ligeledes
> er medlem af. Så jeg er sikker på, at der ikke er så meget som et

Den er jo også lavet som en noget længere TV serie, kan det være
et klip derfra ?

> [...]
> var Rienzi. Rienzi spilles i øvrigt lige nu på Berlineroperaen, i en
> meget spektakulær opsætning. Jeg ville meget gerne ned og se

Ja, det er sørgeligt hvordan nogle kan tage andre og misbruge
dem til egen fordel. Noget som også sker i denne gruppe :)

Man skal vel være ude år i forvejen for at få biletter til sådan noget.
En flybillet til Berlin koster jo ikke penge nu om dage og jeg kan da
anbefale en lille god billig lejlihed i Berlins centrum.

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 14:09

On 07-03-2010 13:03, Max wrote:
> Jeg opfatter det heller ikke sådan, kun som en almindelig debat.

Tak skal du ha'. Man kender jo ikke hinanden, og man kan nemt blive
misopfattet i dette forum, og det er ikke meningen med det. Derfor
bruger jeg af og til også for mange smiley'er.
For en sikkerheds skyld.

> Den er jo også lavet som en noget længere TV serie, kan det være
> et klip derfra ?

Det ville være oplagt at bruge et Wagnercitat, så det skulle være
mærkeligt hvis ikke det var tilfældet.
Selve filmen foregår, for en stor del af tiden under havets overflade,
og det kan man tydeligt høre i musikken. Så det meste er sart og stille.
LP'en jeg har, er nok for ødelagt til at spille over, men jeg kan prøve
at spørge et par andre jeg kender, der også samler på soundtracks, om de
skulle have et bedre eksemplar.

> Man skal vel være ude år i forvejen for at få biletter til sådan noget.
> En flybillet til Berlin koster jo ikke penge nu om dage og jeg kan da
> anbefale en lille god billig lejlihed i Berlins centrum.

Det er rent tilfældigt med billetter. Ligesom herhjemme er der krise
allevegne. Herhjemme kan man ofte bare møde op.
Jeg har ikke undersøgt det i Berlin. Men det er en særdeles debatteret
forestilling, fordi Rienzi er gjort til en Hitler selv, og handlingen er
henlagt til et naziunivers. Det har næsten rejst et oprør.
Så der er jeg for sent ude.
Hitler skulle selv have ejet det originale partitur til Rienzi. Og det
skulle være gået til grunde sammen med ham selv, i førerbunkeren i 1945.
Så det er en oplagt, men vovet affære at blande de ting sammen.
Det har kort været oppe i et par andre grupper på Nettet.

Det sker jeg tager en tur "derned", så du må meget gerne komme med et
forslag til et billigt sted.

Tak. Henning.

----------

Fra : Max

Dato : 07-03-10 16:41

Hej Henning

> Tak skal du ha'. Man kender jo ikke hinanden, og man kan nemt blive
> misopfattet i dette forum, og det er ikke meningen med det. Derfor
> bruger jeg af og til også for mange smiley'er.
> For en sikkerheds skyld.

Ja, man opdager hurtigt her på usenet at vi er mange der ikke
i det daglige kommunikere skriftligt. Ting har det let med at blive
misforstået eller taget fo alvorlig. Ironi er meget udbredt i vor
daglige sprogbrug, men det er svært at bruge skriftlig. Og så
har mange en tendens til at læse mellem linierne og få noget
ud af det der slet ikke står der. Smilley'er er en fin ting, men
det skal bare bruges i massevis, på en eller anden måde skal
man jo mene det man skriver.

> Hitler skulle selv have ejet det originale partitur til Rienzi. Og det
> skulle være gået til grunde sammen med ham selv, i førerbunkeren i
> 1945. Så det er en oplagt, men vovet affære at blande de ting sammen.

Ja, men tendensen er henimod at der kommer mere og mere af den
slags efterhånden som de overlevende forsvinder, men man skal
passe på ikke og bagatelliser hændelserne fra dengang og man
skal ikke forherlige noget der skete på den tid.

> Det sker jeg tager en tur "derned", så du må meget gerne komme med et
> forslag til et billigt sted.

Send mig en mail.

--
Mvh Max

Fra : Eva Schmidt

Dato : 06-03-10 18:56

Her et par sange fra nogle populære musical-film.

Først "Edelweiss" fra "Sound of music" - en af min absolutte favoritfilm,
som jeg kan se igen og igen.

http://www.youtube.com/watch?v=sFHujvkacNY

Og så "Tonight" fra "West side story"

--
mvh Eva Schmidt

Fra : Eva Schmidt

Dato : 06-03-10 19:10

Kunne være jeg lige skulle huske linket til "West side story" *SS*

http://www.youtube.com/watch?v=5_QffCZs-bg&feature=related

--
mvh Eva Schmidt

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 20:21

On 06-03-2010 18:56, Eva Schmidt wrote:
> Først "Edelweiss" fra "Sound of music" -
> http://www.youtube.com/watch?v=sFHujvkacNY

> Og så "Tonight" fra "West side story"

Jeg var lidt forundret over, at der ikke var foreslået flere amerikanske
musikfilm.
Jeg holder meget af begge dine forslag. Jeg syntes at alle Rogers og
Hammersteins musicals er gode. Og Bernstein er fantastisk.

Her i de senere år, er man begyndt at genindspille nogle af disse
musicals i deres originale udgaver. Jose Carreras har bl.a. sunget i en
nyopførelse af både "South Pacific" og "West Side Story".

Jeg vil selv bidrage med en, der også er kommet i en nyindspilning,
nemlig "Show Boat".
Men det ikke fra den nye jeg vælger, men fra den gamle filmudgave:
"Why Do I Love You" med Kathryn Grayson og Howard Keel

Kathryn Grayson døde for 3 uger siden, den 17 februar.

Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-03-10 20:26

On 06-03-2010 20:21, Henning Jensen wrote:
> Men det ikke fra den nye jeg vælger, men fra den gamle filmudgave:
> "Why Do I Love You" med Kathryn Grayson og Howard Keel
> Kathryn Grayson døde for 3 uger siden, den 17 februar.

http://www.youtube.com/watch?v=lFhAzZv-Dsg&feature=related

Jeg glemte selvfølgelig også et link.
Det er begyndt at flimre for øjnene med alle de film.

Henning.

----------

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-03-10 23:09

Henning Jensen wrote:

> http://www.youtube.com/watch?v=lFhAzZv-Dsg&feature=related
>
> Jeg glemte selvfølgelig også et link.
> Det er begyndt at flimre for øjnene med alle de film.
>
> Henning.

Skal det være Showboat må det være Ol' Man River, her med William Warfield
fra udgaven med Grayson og Keel. Selv holder jeg dog mere af versionen med
Paul Robeson fra filudgaven fra 1936.

http://www.youtube.com/watch?v=4XlEzY4tMyg

Nu vi er ved musicals, så må vi også havde Irwing Berlin med, og så kan
Howard Keel komme på banen igen, her med Betty Hutton i Anything you can do,

http://www.youtube.com/watch?v=JY7Hh5PzELo

Og fra samme film, Hutton solo med Doin What Comes Natur'lly

http://www.youtube.com/watch?v=AP0N80Jn0Bg&feature=related

Min personlige favorit fra den film var I'm an Indian Now, men den har jeg
ikke kunnet finde på YouTube. Men i det hele taget var der mange gode sange
i den musical.

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-03-10 23:14

> [...]
>
> Min personlige favorit fra den film var I'm an Indian Now, men den
> har jeg ikke kunnet finde på YouTube. Men i det hele taget var der

Og så fandt jeg den alligevel - det må være sent...

http://www.youtube.com/watch?v=qvBFtJGNuTk&feature=related

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-03-10 23:31

Jeg faldt over dette spændende filmklip fra 1894, af den ægte Annie Oakley.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 06:54

On 06-03-2010 23:31, Jan Kronsell wrote:
> Jeg faldt over dette spændende filmklip fra 1894, af den ægte Annie Oakley.

Du glemte linket. Du må gerne sende det, for jeg vil godt se det.

Hilsen Henning.

----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-03-10 08:05

Henning Jensen skrev:

> Du glemte linket. Du må gerne sende det, for jeg vil
> godt se det.

Åh, nu forstår jeg. Den "ægte" Annie Oakley er hende
skarpskytten, som var forbillede for Irving Berlins
musical.

SDE:
Annie Oakley, egl. Phoebe Annie Oakley Moses,
1860-1926, amerikansk skarpskytte. I 1875 vandt hun
som 15-årig en konkurrence med skarpskytten Frank
Butler (d. 1926). Året efter blev de gift, og de
begyndte at optræde i revyer og cirkus, deriblandt
17 år med Buffalo Bill's Wild West Show. Annie
Oakley blev udødeliggjort i Irving Berlins musical
Annie Get Your Gun (1946).

Youtube har flere klip med hende. 1894 - det må da
næsten være fra selve "filmens barndom":

http://www.youtube.com/watch?v=eAmnQvMHlRs

http://www.youtube.com/watch?v=Ri5fccZwUcU&feature=related

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 08:15

On 07-03-2010 08:05, Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> musical.

> Youtube har flere klip med hende. 1894 - det må da
> næsten være fra selve "filmens barndom":

Tak skal du ha'

Det er ikke altid jeg Googler selv. Det er også ofte tilfældet, at det
ikke er det klip der bliver henvist til, som jeg selv finder ved en søgning.
Det er endda sådan, at hvis jeg selv har fundet et godt klip, så kan jeg
have svært ved at genfinde det dagen efter!!!

Hilsen Henning.

----------

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 06:52

On 06-03-2010 23:09, Jan Kronsell wrote:
> [...]
> fra udgaven med Grayson og Keel. Selv holder jeg dog mere af versionen med

Det er interessant at sammenligne de to udgaver. Musikalsk syntes jeg,
at den første er den bedste. En rigtig musical.
Men den sidste er den mest charmerende, og Howard Keel er min favorit
blandt disse musicalsangere. Og så er jeg er en meget stor Ava Gardner fan.

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=JY7Hh5PzELo
> Og fra samme film, Hutton solo med Doin What Comes Natur'lly

"Annie Get Your Gun" fik jeg bevidst ikke set, da den blev opført
herhjemme, for en hel del år siden.
Jeg kan ikke li' Daimi. Og ej heller hendes måde at synge på, og alt
hvori hun medvirker. (Det er en personlig opfattelse).
Der blev vist udgivet en dansk LP fra forestillingen, og den købte jeg
heller ikke. Det var i øvrigt en englænder eller amerikaner der
spillede/sang den mandlige hovedrolle.

Jeg har et par LP'er fra musicalen, bl.a. også med Betty Hutton. Hun var
jo i mange år Broadways kronede dronning.
Jeg kan kun gi' dig ret i sangvalget derfra. Men alle numrene fra
musicalen er gode.

Henning.

----------

Fra : Carl Drud

Dato : 06-03-10 20:46

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> writes:

> Jeg var lidt forundret over, at der ikke var foreslået flere
> amerikanske musikfilm.

Woodstock...

http://www.youtube.com/watch?v=eYKY2lpxMg8

--
Carl

Fra : J.Madsen

Dato : 07-03-10 01:57

Henning Jensen wrote:
> Filmmusik.

Synes denne fra M.A.S.H (senere brugt som intro til serien) skal med:
http://www.youtube.com/watch?v=BVUXPjFWfX4&feature=related

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 07:11

On 07-03-2010 01:57, J.Madsen wrote:
> Synes denne fra M.A.S.H (senere brugt som intro til serien) skal med:
> http://www.youtube.com/watch?v=BVUXPjFWfX4&feature=related

Det er et fint "billede" klippet starter med: Jesus og disciplene
omkring bordet i "Den sidste nadver".

Jeg har kendt et par mennesker, der sejlede med på Øk's Jutlandia, da
det var hospitalskib i Korea.
Den ene endda godt gennem 10 år. Der var ikke meget humor i deres
fortællinger.
Når jeg er i nærheden af Langelinie, går jeg derfor over til stenen, der
er sat til minde derom. Jeg tror for resten, at der stadig eksisterer en
Jutlandiaforening.

Det var et sidespring, for jeg kunne godt lide serien. Og jeg syntes
også, at det er Ken Pyrus der skal synge sangen.
Selv om den er sunget af så mange andre, så er den forbundet med serien.

M*A*S*H er let, humoristisk og sjov, og ganske god underholdning.

Henning.

----------

Fra : J.Madsen

Dato : 07-03-10 17:28

Henning Jensen wrote:

> [...]
>
> Henning.
>

> ----------
> Take time to laugh - it's the music of the soul.

Serien var ganske sjov, men meget letbenet.
Filmen var ganske banebrydende for sin tid (iøvrigt Altmans
gennembrudsfilm) med sin meget barske humor og særligt blodige billeder
af operationer og er som sådan bestemt ikke let. Historien bag sangen
ville nok vække protester selv i dag!

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 07:19

Jeg gir' stafetten videre til Eva Schmidt.
Du vil forhåbentlig vil tage imod den, og komme med et søndagsemne.

En vinder var svær at kåre, for der er både film jeg vil glæde mig til
at se, men også film jeg vil glæde mig til at gense.
Men for tiden, "roder jeg lidt rundt med" amerikanske musicals. Så Eva
Schmidt ramte lige ind i den åre.

Det har for mig været en spændende runde. Og at det var lørdag gjorde,
at jeg kunne bruge lidt god tid på film/musik-klippene og kommentarerne.
Jeg beklager, hvis der har været for meget vrøvl i mine kommentarer. Det
kan, i sagens natur, ikke altid være lige velskrevet. Og ej heller lige
vel-dokumenteret.
Og er der nogen der er forbigået, så brok jer.

Jeg vil afslutte med, at hevise til en lille filmperle. Den rummer alle
livets glæder og sorger og har et meget varieret persongalleri. Den er
et lille kunstværk. Jeg holder meget af denne film.
"Bagdad Cafe" nåede vist ikke længere end til Grand Biografen i
København. Her er Javetta Steele med "Calling You":

http://www.youtube.com/watch?v=VdvbgW3YOVM&feature=related

Tak for kampen. Henning.

----------

Fra : Eva Schmidt

Dato : 07-03-10 10:26

> Jeg gir' stafetten videre til Eva Schmidt.
> Du vil forhåbentlig vil tage imod den, og komme med et >søndagsemne.

Jeg takker for stafetten og vender snarest tilbage med et nyt emne.

Sjovt nok havde jeg bestemt mig for filmmusik, hvis jeg engang fik
stafetten - men du kom mig i forkøbet.

I øvrigt vil jeg takke dig for en fin måde at håndtere forslagene på - du
tager alle lige alvorligt og nedgør ikke nogens valg.

mvh Eva Schmidt

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-03-10 13:20

> I øvrigt vil jeg takke dig for en fin måde at håndtere forslagene på - du
> tager alle lige alvorligt og nedgør ikke nogens valg.
>
> mvh Eva Schmidt

......................og mens vi stadig er her, kyler jeg lige musik fra
SCHINDLERS LISTE ind i tråden.
http://www.youtube.com/watch?v=TAH3RTRlCHY

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-03-10 14:13

On 07-03-2010 13:20, Åge Halldorsson wrote:
> .....................og mens vi stadig er her, kyler jeg lige musik fra
> SCHINDLERS LISTE ind i tråden.
> http://www.youtube.com/watch?v=TAH3RTRlCHY

Det var en god film. Nu stafetten er færdig, så kommer man til at tænke
på endnu flere film, der skulle have været foreslået.
og dette er en af dem. Jeg tror næsten jeg selv har den på DVD.

Tak skal du ha'.

Henning.