Teleselskab vil ikke låse telefon op da...~
Fra : Lange

Dato : 05-03-10 08:28

Den tidligere ejer af iphonen ikke har betalt telefonregningen.
bindingsperioden er udløbet, så derfor købte jeg telefonen og gik ud
fra at den var til at få låst op.

Kan selskabet nægte det?

Hvordan skulle man kunne gardere sig?

Er det ok at selskabet overfor mig sætter navn på en der skylder dem
penge?

Jeg kender ikke deres regler, da jeg jo ikke har lavet en aftale med
dem.

--
Langgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-10 17:33

Lange skrev:

> Den tidligere ejer af iphonen ikke har betalt telefonregningen.
> bindingsperioden er udløbet, så derfor købte jeg telefonen og gik ud
> fra at den var til at få låst op.

Det kan en unlocker klare for under en hund.

> Kan selskabet nægte det?

Ja. De har en aftale med den tidligere ejer der omfatter at
mobilen ikke låses op før den er betalt ud. Det er der ikke noget
problem i.

Der er et problem mellem dig og den tidligere ejer, men hvordan
præcis landet ligger, kommer an på hvad I har aftalt. Hvis der
ikke har været nævnt noget om oplåsning af mobilen, er det en ret
lusket sag.

> Hvordan skulle man kunne gardere sig?

Sig (næste gang) til sælger at det er en betingelse for handelen
at mobilen er låst op - og allerbedst: sæt dit eget simkort i og
se om det virker. Afvis købet hvis det ikke gør.

> Er det ok at selskabet overfor mig sætter navn på en der skylder dem
> penge?

Hvis de nu havde skrevet at de ikke ville låse den op fordi den
ikke var betalt ud - ville det så være skidesvært at gætte hvem
der skyldte dem penge?

Eller ville du have foretrukket at de bare svarede "Nej" når du
spurgte om de ville låse den op?

--
Bertel

Fra : Lange

Dato : 05-03-10 09:48

On 5 Mar., 17:33, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det kan en unlocker klare for under en hund.

Både og, en Iphone opdateres jævnligt i Itunes, og der knækker filmen
så hvis den er "piratunlocket"

> Ja. De har en aftale med den tidligere ejer der omfatter at
> mobilen ikke låses op før den er betalt ud. Det er der ikke noget
> problem i.

Betalt ud, er den ikke det, den stod til få kr. som blev betalt ved
oprettelsen af abonnementet.

> [...]
> præcis landet ligger, kommer an på hvad I har aftalt. Hvis der
> ikke har været nævnt noget om oplåsning af mobilen, er det en ret

Det er normalt at alle telefoner kan låses op efter de 6 mdr (var)

> [...]
> der skyldte dem penge?
>
> Eller ville du have foretrukket at de bare svarede "Nej" når du

Spørgsmålet gik nu på om det var ok at de oplyser mig at hr. Jxxxxx er
dårlig betaler?

--
Langgaard

Fra : John N. H.

Dato : 05-03-10 18:31

"Lange" skrev i en meddelelse:

> Betalt ud, er den ikke det, den stod til få kr. som blev betalt ved
> oprettelsen af abonnementet.

Abonnementet er en del af købsaftalen (og betalingen), så den kan næppe
siges at være betalt.

> Det er normalt at alle telefoner kan låses op efter de 6 mdr (var)

Det er også normalt at overholde sine aftaler, og det har den
oprindelige ejer ikke gjort. Telefonen er netop SIM-låst for at opmuntre
ham til at overholde sin aftale. Man kan sige, det har virket perfekt i
denne sag.
Var det en bil med skjult restgæld, var du vel ikke i tvivl om udfaldet?

> Spørgsmålet gik nu på om det var ok at de oplyser mig at hr. Jxxxxx er
> dårlig betaler?

Det er du vel ikke i tvivl om, uanset hvad?

Fra : Jesper Brock

Dato : 06-03-10 00:09

John N. H. skrev:

> Det er du vel ikke i tvivl om, uanset hvad?

Det vil jeg da håbe, han er i tvivl om. En ubetalt regning behøver
absolut ikke betyde, at debitor er en dårlig betaler.

Årsagen kan lige så nemt være, at der er en tvist om regningens
størrelse og rimelighed.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-10 18:49

Lange skrev:

> Betalt ud, er den ikke det, den stod til få kr. som blev betalt ved
> oprettelsen af abonnementet.

Nej. Den er købt som led i en samlet aftale, og den har første
køber ikke opfyldt. Han har simpelt hen prøvet at sende aben
videre til dig. Da mobilen ikke kan bruges uden autoriseret
oplåsning (ifølge dig), må du bede sælger om at løse problemet.

> Det er normalt at alle telefoner kan låses op efter de 6 mdr (var)

Ja, for det er normalt at folk overholder deres aftaler.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-03-10 20:20

On Mar 5, 6:49 pm, Bertel Lund Hansen
> [...]

> videre til dig. Da mobilen ikke kan bruges uden autoriseret
> oplåsning (ifølge dig), må du bede sælger om at løse problemet.

Det er desvære ikke kun private man kan komme ud for sådan noget...
Prøv lige a se denne historie:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77004&title=ulovligt-importeret-nokia-5800-er-nu-sprret

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-03-10 01:34

Bjarke Hansen skrev

> Det er desvære ikke kun private man kan komme ud for sådan noget...
> Prøv lige a se denne historie:http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77004&title=ulovligt-im...

ja ja man skal registrere sig for at læse
Kan du ikke gøre os alle en tjeneste og komme med en opsummering i
stedet for at linke til et låst forum?

- Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-03-10 03:56

On 6 Mar., 09:33, Peter Lykkegaard <plykkega...@gmail.com> wrote:
> Bjarke Hansen skrev

> ja ja man skal registrere sig for at læse
> Kan du ikke gøre os alle en tjeneste og komme med en opsummering i
> stedet for at linke til et låst forum?

Hmm det vidste jeg ikke, jeg er altid logget ind så det har jeg ikke
lige opfattet sorry