Vinduer til åbning uden sålbænk?
Fra : Jens G

Dato : 05-03-10 16:10

Vores aldrende vinduer kunne efterhånden trænge til udskiftning, men
jeg synes ikke at kunne finde typen som standard.

Der er ikke sålbænk i åbningen, men derimod er der drypnæse på det
nederste af rammen, som stikker ud over muren.

Billede her:
http://jensg.dk/album/albums/uden/2_2681-1.jpg

Vi har en enkelt gang haft en sælger ude og måle op og give tilbud på
udskiftning af alt, men han forstod tilsyneladende ikke det med den
manglende sålbænk, og vi fik tilbud på vinduer med helt normal ramme.

Nogen her der kender til sådanne vinduer, hvilke fabrikanter der
eventuelt fremstiller dem, samt om det har et specielt navn man kan
nævne når man forhører sig, så man er sikker på sælgere forstår hvad
man taler om?

Jeg har tænkt mig at printe billedet ud og tage det med til
Byggecentrum i Ballerup i morgen, men det ville være rart forinden at
vide lidt mere selv.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : John V.

Dato : 05-03-10 17:29

Har du prøvet at spørge den lokale snedkermester hvad han skal have for at
fremstille dem? Det er ikke nødvendigvis dyrere end et eller andet
foretagene der fremstiller vinduer på en fabrik. Tilbud er jo normalt
gratis.

Køber du fra en fabrik, så køb dem malede, da alle lister så normalt er
malet hele vejen rundt. Men mal dem også selv når de er sat op, da sømhuller
og revner normalt ikke er kittet kan der jo komme vand ind de steder. Oftest
er det kun nødvendigt at male dem 1 gang fladt for (uden at åbne dem).

Hvis alle dine vinduer ser ud som det viste, ligner det mere en gang maling
de trænger til, men det kan jo være svært at se på et billede og der kan
også være tale om en bedre isoleringsværdi i de nye.
Noget andet er, en sålbænk af sten eller metal vil altid være mere holdbar
end en af træ, måske skulle du ved samme lejlighed overveje at skifte dem
ud.

Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Jens G

Dato : 05-03-10 20:19

On Fri, 5 Mar 2010 17:28:39 +0100, "John V." <taform@c.dk> wrote:

> [...]
>fremstille dem? Det er ikke nødvendigvis dyrere end et eller andet
>foretagene der fremstiller vinduer på en fabrik. Tilbud er jo normalt

Jeg har ikke spurgt nogen af de lokale endnu, men det er da med i
planerne.

> [...]
>de trænger til, men det kan jo være svært at se på et billede og der kan
>også være tale om en bedre isoleringsværdi i de nye.

Det ene vindue er råddent i bunden, så der skal udskiftning til.
Det på billedet er nok mere beskidt end egentlig malingstrængende

>Noget andet er, en sålbænk af sten eller metal vil altid være mere holdbar
>end en af træ, måske skulle du ved samme lejlighed overveje at skifte dem
>ud.

Det er jo så en helt ny operation, men det vil jo unægteligt
standardisere tingene.

Fra : Armand

Dato : 05-03-10 20:52

Jens G skrev:

> Det er jo så en helt ny operation, men det vil jo unægteligt
> standardisere tingene.

En sålbænk er jo blot en flade der v.h.a. fald skal lede vandet væk fra
vinduet og med et udhæng der umiddelbart ikke lader samme vand drive ned
ad muren. Materialet kan være mangfoldigt og jeg ser da mange der blot
er lavet af (gulv)klinker, ligesom skifer også bruges.
For dit vedkommende vil fugebredden ovenpå det nedenværende sten-skifte
sikkert kunne medføre et tilstrækkeligt fald hvis der mures en række
sådanne klinker på som sålbænk, og vil altså ikke være det helt store
projekt.

Når det ikke er en tung indstøbt cement-sålbænk at du har, er det i
forbindelse med vinduer-udskiftningen enkelt at beslutte om
vindues-åbningens underkant evt. burde løftes eller sænkes inden vinduer
og klinke-sålbænk købes og monteres!

En lille anekdote:
I sin tid bestilte jeg vinduer sammen med dem i lejligheden ovenpå og
derved at det var besværligere at måle åbningen udvendigt for ham
benyttede han blot mit højdemål for sine rammer - som efterfølgende
viste sig 100mm (á ét skifte) for høje
Hans løsning blev netop at banke den støbte sålbænk af og montere ny
karm og klinke-sålbænk

--
Armand.

Fra : JE

Dato : 08-03-10 00:07

On 05-03-2010 16:09, Jens G wrote:

> [...]
> eventuelt fremstiller dem, samt om det har et specielt navn man kan
> nævne når man forhører sig, så man er sikker på sælgere forstår hvad

Hvis alt det brune man kan se på billedet er træ er det en særdeles uheldig
konstruktion efter min mening - og sikkert "hjemme-lavet".

I dit tilfælde kunne tradiotionelle vinduer med f.eks. en ny
zink-sålbænk være
en god løsning. Den fylder ikke meget i højden, alternativt skifer, som er
forholdsvis billigt.

Fra : Jens G

Dato : 08-03-10 17:35

On Mon, 08 Mar 2010 00:07:12 +0100, JE <not@valid.tz> wrote:

>Hvis alt det brune man kan se på billedet er træ er det en særdeles uheldig
>konstruktion efter min mening - og sikkert "hjemme-lavet".

Huset er fra 1965, og jeg tror ikke vinduerne har været skiftet før,
så det har holdt meget godt.
Det ser ud som om bundtræet og den langtudrækkende drypnæse er ud i
et, så jeg går ud fra at det er fremstillet sådan.

>I dit tilfælde kunne tradiotionelle vinduer med f.eks. en ny
>zink-sålbænk være
>en god løsning. Den fylder ikke meget i højden, alternativt skifer, som er
>forholdsvis billigt.

Ja,- skifer eller noget klinke af en art er jeg nok mere varm på end
zink og aluminium. Men det vil nok kræve at der bliver skåret noget
mursten væk under vinduet.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-03-10 18:01

Jens G wrote:

> Ja,- skifer eller noget klinke af en art er jeg nok mere varm på end
> zink og aluminium. Men det vil nok kræve at der bliver skåret noget
> mursten væk under vinduet.

Et lille hyggejob for en vinkelsliber.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk