Hvilken GPS?
Fra : Allan F

Dato : 04-03-10 17:40

Som nogen måske har bemærket, har jeg en ny bil på trapperne (den er
ankommet, men ikke udleveret), og nu vil jeg springe på den moderne bølge,
og få mig en GPS. Hidtil har jeg nøjes med AFSV, men for at få lov til at
køre visse former for kørsel (f.eks. lægevagt) er GPS et krav.

Men hvilken skal jeg vælge? Jeg har før kørt med en (lånt) TomTom, og den
virkede fint, så jeg tænker på en fra den familie.

Øvrige krav: Pris max 1500. Indgang til ekstern antenne.

Behøver ikke: Afspille MP3. Bluetooth telefon. Kort over diverse østlande
(men Europa - jatak).

Allan F

Fra : Bjørn J.

Dato : 04-03-10 17:48

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øvrige krav: Pris max 1500. Indgang til ekstern antenne.

Her er de første 87 at tage stilling til:

http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=popularity&cpath=1-76-580&qt=Fql&nf=price%3a%5b499%3b1400%5d%c2%a7specifictaxonomy%3a%5e%22GPS%7c76%2fGPS+modtager%7c580%22%24

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-03-10 18:00

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Her er de første 87 at tage stilling til:

Man ka jo købe den billigste og så smide den ud og købe ny, når kortene
opleves for gamle. Selv den billigste fra Mio funker aldeles udemærket - jeg
har een, købt i Schweiz istedet for at købe et kort

Fra : Bjørn J.

Dato : 04-03-10 18:07

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man ka jo købe den billigste og så smide den ud og købe ny, når kortene
> opleves for gamle. Selv den billigste fra Mio funker aldeles udemærket -
> jeg har een, købt i Schweiz istedet for at købe et kort

Du har helt ret.

Jeg har så Navigon i min mobilos, så en GPS er altid lige ved hånden..

mvh/Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-03-10 20:06

> Jeg har så Navigon i min mobilos, så en GPS er altid lige ved hånden..

Gruppen dk.teknik.satellit.navigation er nok bedre end her - og der er
masser af råd at læse ...

Men Bjørn har ret i at der er stor grøde i markedet... Har man fravalgt de
dyre fast installerede er der et kæmpe udvalg i traditionelle navigatorer
(hvor tomtom og garmin er størst i dk) men de nye aktører med gratis kort
(Google maps på android telefoner og nokia ovi maps på nokia) kommer hurtigt

Google fordel er også dens ulempe - det er online baseret og kræver et mobil
abb med det godt data abb. Dvs det er nemt nok at få i DK men kanhurtigt
blive meget dyrt på en europa tur.

Nokia's kan derimod anvendes offline. Man kan hjemmefra downloade de
kortområder man skal bruge (enten direkte på mobilen eller via en pc).

Men både garmin og tomtom laver mobilversioner af deres software.

Jeg har Nokia Ovi Maps og Garmin XT på min nokia og foretrækker klart
Garmin. Dels er dens ETA meget mere præcis (kører ofte for at nå en færge og
så kan 10min være forskellen på om jeg kan nå en færge eller ej) Men
grafikken virker også mere færdig og brugervenligheden bedre - men måske det
bare skyldes at jeg er vant til Garmin. Nokia har jo købt Navteq som også
leverer kort til Garmin. Så basalt set er det samme kort som begge
programmer bruger ...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-03-10 20:52

Anders Majland skrev:
> [...]
> navigatorer (hvor tomtom og garmin er størst i dk) men de nye aktører
> med gratis kort (Google maps på android telefoner og nokia ovi maps på

Medmindre Nokia har lavet om på det er deres kort ikke gratis. Man køber
en telefon med deres nordiske kort loaded. Man kan så frit uploade hele
Europa.

Men, for der er et stort MEN, man kan finde adresser i hele Europa (når
kortet er uploaded), men man kan kun lave ruteplaner i Norden. Og efter
et halvt år stopper det også.

Fra : Anders Majland

Dato : 05-03-10 20:56

> Medmindre Nokia har lavet om på det er deres kort ikke gratis.

Det har de her for ganske nyligt - opdatere dit nokia ovi maps til det
nyeste og navigation er med.

Fra : AS

Dato : 04-03-10 21:44

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in message

> Behøver ikke: Afspille MP3. Bluetooth telefon. Kort over diverse østlande
> (men Europa - jatak).

Det er ikke tit man kan finde kort af diverse østlande udenfor Europa i
apparater, der findes i butikker her.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-03-10 22:26

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Øvrige krav: Pris max 1500. Indgang til ekstern antenne.
>
> Behøver ikke: Afspille MP3. Bluetooth telefon. Kort over diverse østlande

På den her hjemmeside er der en masse som diskuterer gps stof. Der kan læses
test og der er forum til spørgsmål og svar og udveksling af erfaring.

http://www.gpsforalle.dk/

Kurt

Fra : Henning

Dato : 04-03-10 22:49

>På den her hjemmeside er der en masse som diskuterer gps stof. Der kan læses
>test og der er forum til spørgsmål og svar og udveksling af erfaring.
>
>http://www.gpsforalle.dk/

Samme mulighed er der i gruppen news:dk.teknik.satellit.navigation
hvor spørgsmålet hører hjemme

Fra : Polo

Dato : 05-03-10 07:32

Køb en Navigon.

Tjek Navigon.dk og se tilbuddene incl gratis kortopdatering i 2 år.. Så kan
enheden smides i skraldespanden til den tid, og der kan anskaffes en ny...

Du kan evt. købe min Navigon 2210 max, som er nyopdateret for 14 dage
siden... Den er meget billigt til salg, da jeg påtænker at købe en ny....

Lars/odense