Underskud i Danmark
Fra : ADL

Dato : 03-03-10 19:13

Hej, nu hører man så meget om der skal spares på alt muligt i det danske
samfund.

Hvordan ville det se ud ren juridisk, hvis Danmark skærer ned på ulands
støtten, i henhold til det de har forpligtet sig til
i henhold til EU's regler om hvor meget af landet BNP, man skal bruge til
netop ulands støtte,

For det virker da tåbeligt at der fosser penge til udlandet, når man i
Danmark ikke kan finanser vælfærden for os selv.

Mvh. Anders

Fra : Ralph

Dato : 03-03-10 19:49

"ADL" <wire@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> For det virker da tåbeligt at der fosser penge til udlandet, når man i
> Danmark ikke kan finanser vælfærden for os selv.

OT, det hører hjemme i dk.politik, men nu den er åben, der findes noget der
hedder bilaterale aftaler og multilaterale aftaler. De penge der "fosser" ud
af cigaret/alkoholmisbrugeres lommer, betaler lønninger til
tobaks/spritfabrik/komunale arbejderes løn. det er lidt det samme, du klør
min ryg, jeg klør din.

--
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-10 20:07

ADL skrev:

> For det virker da tåbeligt at der fosser penge til udlandet, når man i
> Danmark ikke kan finanser vælfærden for os selv.

Nettoværdistrømmen går fra u-lande til i-lande.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-03-10 00:23

"ADL" <wire@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> støtten, i henhold til det de har forpligtet sig til
> i henhold til EU's regler om hvor meget af landet BNP, man skal bruge til

Er det ikke kun ift. FN, at der foreligger en anbefaling? Altså ingen
EU-regler.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-03-10 09:15

> [...]
>
> For det virker da tåbeligt at der fosser penge til udlandet, når man i
> Danmark ikke kan finanser vælfærden for os selv.

Der er ingen juridiske problemer i det, men det er nok ikke helt så enkelt,
som man kunne tro.

For det første går meget af ulandsstøtten reelt til danske virksomheder. Det
vil f.eks. ofte være en dansk leverandør, der leverer det
vandrensningsanlæg, som støtten er bevilliget til.

For det andet må man spørge sig selv, om formålet med at give ulandsstøtte
er blevet mere eller mindre påtrængende ved, at der nu er finandskrise. Det
vil sige: Hvis grunden var god, da det gik godt med verdensøkonomien, er den
så blevet værre eller bedre nu?

For det tredje - og det er måske det vigtigste - så har jeg grundlæggende
svært ved at se, hvorfor grænsen for vores medlidenhed skal følge
grænsedragningen i 1920.

Fra : kjaer

Dato : 06-03-10 20:59

ADL wrote:
> [...]
>
> For det virker da tåbeligt at der fosser penge til udlandet, når man i
> Danmark ikke kan finanser vælfærden for os selv.

Jeg giver mine børn 10 kr. til slik, men jeg kræver samtidig at de skal købe
slikket i min slik-butik. Så har jeg ydet 10 kr. til slikhjælp, men det
koster mig ikke 10 kr. i det lange løb.