Udgifter efter fraflytning af fælles hus
Fra : ...

Dato : 03-03-10 16:50

Jeg har et hus sammen med min eks kæreste, vi er ikke gift, men står begge 2
som ejere af huset.

Vi gik fra hinanden i sommers, han valgte at blive boende i huset til det er
solgt. Jeg er flyttet.
Skal jeg betale til huset, strøm, vand osv, når jeg ikke selv beboer det
længere?
Kan han komme og kræve penge i den sidste ende når huset er solgt. Og trække
det fra i opgørelsen. Jeg skal naturligvis betale min del hvis salget giver
underskud.

Hvordan med indbo som er købt sammen, må han bare sælge det uden mit
samtykke?

Der sker ikke rigtig noget i forhold til at få solgt huset (er sat til
salg) - Jeg føler det efterhånden som om at han fastholder mig i huset. Han
vil ikke købe mig ud.

Hvordan står jeg juridisk så længe huset ikke er solgt?

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-03-10 20:31

.... skrev:
> Jeg har et hus sammen med min eks kæreste, vi er ikke gift, men står begge 2
> som ejere af huset.

Dvs der er tale om et sameje.

> [...]
> solgt. Jeg er flyttet.
> Skal jeg betale til huset, strøm, vand osv, når jeg ikke selv beboer det

Jeg antager ud fra din formulering "vi står begge som ejere af huset",
at I begge to i fællesskab har optaget det lån, som huset er købt for.
Det betyder som udgangspunkt, at I hæfter personligt og solidarisk - dvs
I hæfter begge to for hele lånet og kreditor kan frit vælge hvem af jer,
han vil prøve at få pengene fra. Det er herefter jeres eget problem at
afregne indbyrdes.

Mht strøm, vand og andet forbrug: Hvem står som abonnent hos
forsyningsselskabet?
Hvis det er dig, ville jeg skynde mig at meddele forsyningsselskaberne
at jeg ikke længere bor på adressen. Hvis det er ham, er det ikke dit
problem...

> Kan han komme og kræve penge i den sidste ende når huset er solgt. Og trække
> det fra i opgørelsen. Jeg skal naturligvis betale min del hvis salget giver

I hæfter personligt og solidarisk overfor tredjemand.

Overfor hinanden er udgangspunktet, at I hver ejer en ideel andel på
50%, og skal afregne med hinanden ud fra denne andel.

> Hvordan med indbo som er købt sammen, må han bare sælge det uden mit
> samtykke?

Umiddelbart nej - men der kan måske være en undtagelse, hvis I først har
forsøgt at nå til enighed om hvad der skal ske med indboet.

Igen er der tale om sameje, og derfor skal I som udgangspunkt forsøge at
blive enige om, hvad der skal ske med de genstande, som I ejer i
fællesskab.

Kan I ikke blive enige, må samejet opløses - enten ved at den ene køber
den anden ud, eller ved at det omstridte aktiv sælges, hvorefter I deler
salgssummen. Den ene kan ikke i al evighed blokere for et salg uden
samtidig at have vilje til at købe den anden ud.

> Der sker ikke rigtig noget i forhold til at få solgt huset (er sat til
> salg) - Jeg føler det efterhånden som om at han fastholder mig i huset. Han
> vil ikke købe mig ud.

Så må huset jo sælges

> Hvordan står jeg juridisk så længe huset ikke er solgt?

Så ejer du stadig halvdelen af huset - med de rettigheder og pligter,
som det nu medfører.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-03-10 20:56

On Wed, 3 Mar 2010 16:50:05 +0100, "..."
<noegle@undermaattentrala.dk(fjern trala)> wrote:

>Skal jeg betale til huset, strøm, vand osv, når jeg ikke selv beboer det
>længere?
I skal sørge for at ejendomsskat, kreditforening og evt. banklån i
begge hæfter for bliver betalt, hvem der betaler (og hvor meget) er
underordnet, det skal bare betales.

El, varme, vand og øvrige forbrugsting skal betales af den/dem der har
en aftale om leverancen med div. leverandører. Står du stadig som
modtager af nogle af disse ydelser hæfter du også.

Men i kan kun gøre det i kan blive enige om, og kan i ikke blive enige
er der dømt kaos indtil trådene engang bliver redet ud.

>Kan han komme og kræve penge i den sidste ende når huset er solgt.
>Og trække det fra i opgørelsen.

>Jeg skal naturligvis betale min del hvis salget giver underskud.
Hvorfor det, har i da en aftale om det ?
Her skal du passe på med bare at betale din del uden at du har garanti
for at han betaler sin, for ellers kommer du måske også i sidste ende
til at betale hans del. I hæfter nemlig ikke for hver sin del, i
hæfter solidarisk, dvs. for det hele hver især.

>Hvordan med indbo som er købt sammen, må han bare sælge det uden mit
>samtykke?
Nej.

>Der sker ikke rigtig noget i forhold til at få solgt huset (er sat til
>salg) - Jeg føler det efterhånden som om at han fastholder mig i huset. Han
>vil ikke købe mig ud.
Så forær ham din del, hvis kreditforening/bank er med på den.

Pres ham ved at du ikke betaler en eneste krone (men sætter pengene
ind på en konto til senere brug) til de fælles udgifter, han bliver
vel mør når han ikke kan betale regningerne, det kunne måske
fremskynde viljen til at sælge ?

>Hvordan står jeg juridisk så længe huset ikke er solgt?
Du hæfter nok for ejendomsskat, kreditforening, pantebreve, banklån
hvis du har skrevet under på disse.
De øvrige ting, vand, el, varme, etc. skal du sørge for at du
specifikt bliver fremeldt, så hæfter du ikke for dem.

Måske i skal lave en aftale om at han betaler en husleje for at bo i
huset, som det er pt bor han på sin vis gratis iforhold til dig.

/Hans

Fra : ...

Dato : 03-03-10 22:42

> El, varme, vand og øvrige forbrugsting skal betales af den/dem der har
> en aftale om leverancen med div. leverandører. Står du stadig som
> modtager af nogle af disse ydelser hæfter du også.

Jeg mener at det er ham som står på de regninger, eller det må det være, for
jeg har ikke modtaget noget på min nye bopæl.

> Hvorfor det, har i da en aftale om det ?

Der kommer underskud medmindre at huset bliver solgt til den pris som det er
sat til.

> [...]
> til at betale hans del. I hæfter nemlig ikke for hver sin del, i
> hæfter solidarisk, dvs. for det hele hver især.

Jeg vil håbe han betaler sin del, så det ikke hænger på min førtidspension.

> [...]
> ind på en konto til senere brug) til de fælles udgifter, han bliver
> vel mør når han ikke kan betale regningerne, det kunne måske

Det ved jeg ærligtalt ikke, for vi snakker ikke sammen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-03-10 07:56

On Wed, 3 Mar 2010 22:42:08 +0100, "..."

>Jeg mener at det er ham som står på de regninger, eller det må det være, for
>jeg har ikke modtaget noget på min nye bopæl.
Du har jo ikke meldt flytning til de selskaber ? så hvordan skal de
dog kunne vide at du er flyttet ?
Dette har jo kun betydning hvis regningerne ikke bliver betalt, så kan
selskaberne komme efter dig.

>Jeg vil håbe han betaler sin del, så det ikke hænger på min førtidspension.
Pas på, betal ikke din del med mindre du er sikker på han også betaler
sin. Med mindre at du er indforstået med at du også kan komme til at
betale hans del.

Når du nu siger førtidspension, så fortælle det jo at det ikke er den
største indtægt i denne verden. Var du også på førtidspension da huset
blev købt ? Var det aftalen at du skulle bidrage med 50% af alle
boligudgifter ?

>Det ved jeg ærligtalt ikke, for vi snakker ikke sammen.
Du har vel en form for ide om han kan sidde i huset og betale alle
udgifter alene ?
Du har nok en ide om hvad udgifterne er, og du har nok en form for
fornemmelse for hvad hans indtægt er, ud fra det kan du nok vurderer
om han kan presses på det.

Du ved jo nok også hvormeget (om noget) du bidrager med idag, men ved
du hvad det dækker ?
Her tænkes på om det kun er (X% af) kredittforening / banklån /
ejendomsskat, eller det også indeholder el, vand, varme.

Hvis du reelt ikke ved hvad du betaler til, er det en god ide at finde
ud af det, og samtidig finde ud af om modparten får betalt sin del.

Nu vides der ikke om du betaler direkte til kreditorene eller om du
betaler til ham, hvis du betaler til ham er det en rigtig god ide at
finde ud af om pengene går de rigtige steder hen og om det beløb du
betaler er i overenesstemmelse med jeres aftale.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 04-03-10 13:51

"..." > skrev

>Der sker ikke rigtig noget i forhold til at få solgt huset (er sat til
>salg) - Jeg føler det efterhånden som om at han fastholder mig i huset. Han
>vil ikke købe mig ud.

Han føler måske at du er stukket af fra udgifterne.
Hvad har du selv gjort for at få dit hus solgt?

Det er dit det halve hus og derfor også de halve udgifter, din eks bruger jo
ikke mere varme eller lys fordi du er flyttet.
Han har købt det hus i forvetning om at der var to til at betale
Prøv at lave en aftale om at du betaler halvdelen af de faste og en
trediedel af de løbende udgifter.
Eller tilbyd at købe ham ud.
Sæt en pris så kan han vælge om du skal købe ham ud, eller han skal købe dig
ud for den pris.
Hvis der ikke er en af jer der kan eller vil købe den anden ud, så må I jo
vente på en køber.

Men selv om udgifterne er lidt større end for et tomt hus, er det bedre
at huset er beboet.
Jeres fælles ting er selvfølgelig fælles, det vil nok være en ide at dele
indboet, at have så lidt fælles som muligt.

mvh
Alex Christensen