Stafetten : Klassisk Solo Piano
Fra : .J.S...

Dato : 04-03-10 00:01

Ja klassisk er jo også en slags musik

Da det jo kan spænde over flere århundreder er det måske mere en instrument
stafet end genre, men lad os høre nogle flotte klaverstykker !

Her er et par meget kendte eksempler :

Kan anbefale at høre alle fire her er det no 2.

Zimermans version er helt klart den bedste jeg har hørt. Mange spiller det
blot ekstremt hurtigt uden meget udtryk.

Zimerman plays Schubert Impromptu Op. 90 No. 2
http://www.youtube.com/watch?v=-3WWZQyPs30

Tror jeg hørte den her ført på tysk TV, et sent program 'nattetanker' brugte
en bid af den :
Chopin Nocturne Op 9 No 2
http://www.youtube.com/watch?v=jhVFxdtnPSk

Eller hvad med et stykke Scarlatti :
http://www.youtube.com/watch?v=6IifcsyHvUM

mvh/JS

Fra : Max

Dato : 04-03-10 00:55

Hej J.S.

> Ja klassisk er jo også en slags musik

Det har du meget ret i, og der er meget af det :)

> Da det jo kan spænde over flere århundreder er det måske mere en
> instrument stafet end genre, men lad os høre nogle flotte
> klaverstykker !

Her er så et eksempel på hvordan det IKKE skal laves,
det minder om hærværk.

Richard Clayderman - Ballade pour Adeline
http://www.youtube.com/watch?v=gfsgXJQ0ebU

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 14:31

> Her er så et eksempel på hvordan det IKKE skal laves,
> det minder om hærværk.
>
> Richard Clayderman - Ballade pour Adeline
> http://www.youtube.com/watch?v=gfsgXJQ0ebU

Scrollede ned, for jeg var sgu lige ved at tro du ville have haft "Helmut
Lotti Goes Classic" som den anden kæmperædsel

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-03-10 01:34

On 04-03-2010 00:01, .J.S... wrote:
> Ja klassisk er jo også en slags musik

Det er vovede emner der er gang i

En af de største, måske den største af alle pianister, Art Tatum spiler
her en af Chopins valse:

http://www.youtube.com/watch?v=fylxor4zo0w&feature=PlayList&p=401C8D25536A490E&index=0&playnext=1

Og igen Art Tatum her med Dvoraks "Humoresque":

http://www.youtube.com/watch?v=qYcZGPLAnHA

Jeg må også have Scott Joplin med. Desværre kan jeg ikke finde nogle
eksempler på YouTube, hvor han selv spiller klassisk.
Men han var en fantastisk klaverkomponist.
Fra klaverpartituret til hans fine opera "Treemonisha" er her
ouverturen, men desværre ikke spillet af ham selv:

http://www.youtube.com/watch?v=__lLq3zoCDs&NR=1

Henning.

----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.
Henning Jensen.

Fra : Jensen

Dato : 04-03-10 09:35

On Thu, 4 Mar 2010 00:01:13 +0100, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

>Ja klassisk er jo også en slags musik
>
>Da det jo kan spænde over flere århundreder er det måske mere en instrument
>stafet end genre, men lad os høre nogle flotte klaverstykker !

Satie - Gymnopedie
http://www.youtube.com/watch?v=atejQh9cXWI&feature=related

--
Thomas

Fra : .J.S...

Dato : 04-03-10 17:39

"Jensen" <pomanden@hotmail.com> wrote in message

> Satie - Gymnopedie
> http://www.youtube.com/watch?v=atejQh9cXWI&feature=related

Meget afslappende og som folk også skriver i kommentarerne på youtube, så
bliver man hensat til et andet sted.

Fra : .J.S...

Dato : 04-03-10 22:33

"Jensen" <pomanden@hotmail.com> wrote in message

> Satie - Gymnopedie
> http://www.youtube.com/watch?v=atejQh9cXWI&feature=related

Du får stafetten !!!

mvh/JS

Fra : Jensen

Dato : 05-03-10 10:01

On Thu, 4 Mar 2010 22:33:03 +0100, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

>Du får stafetten !!!

Årh nej, kan jeg ikke slippe?
Jeg lover, at jeg aldrig mere vil deltage i stafetten, hvis bare jeg må
slippe.

--
Thomas

Fra : .J.S...

Dato : 05-03-10 17:01

> Årh nej, kan jeg ikke slippe?
> Jeg lover, at jeg aldrig mere vil deltage i stafetten, hvis bare jeg må
> slippe.

Fint nok, jeg finder en anden.

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-03-10 11:30

On 04-03-2010 00:01, .J.S... wrote:
> Ja klassisk er jo også en slags musik

Hvis man selv har prøvet at tumle med pianoet, så har man sikkert
forsøgt sig med disse fire:

Christian Sinding spiller selv sin egen "Frülingsrauschen". En smule for
hurtigt efter min mening, men han må jo selv vide bedre.

http://www.youtube.com/watch?v=ga_sM1ankFM

Jeg ville godt have haft Agathe Backer-Grøndahl's "Mot kveld" med, men
den er der "kun" med sangstemme på YouTube. Så det bliver Halfdan
Kjerulf's - "Forårs sang":

http://www.youtube.com/watch?v=pHZAtQdxjmg&feature=related

Der er mange forskellige eksempler på Brahms vals op 39 i a-mol nr. 15
på YouTube

Men hvor lyder det nemt når Evgeny Kissin spiler den:

http://www.youtube.com/watch?v=oy6uV-eMOEs&feature=related

Og så en Scott Joplin mere. Koncertvalsen "Bethena". Her spillet af en
ukendt, og som jeg syntes den skal spilles: langsomt.

http://www.youtube.com/watch?v=zWlycRDILDc&feature=related

Henning.

----------

Fra : .J.S...

Dato : 04-03-10 17:56

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> wrote in message

> [...]
>
> Christian Sinding spiller selv sin egen "Frülingsrauschen". En smule for
> hurtigt efter min mening, men han må jo selv vide bedre.

Flot stykke, men jeg synes det er lidt uklart hvem der spiller ?

> [...]
> YouTube
>
> Men hvor lyder det nemt når Evgeny Kissin spiler den:

Har altid opfattet Brahms som noget tungt noget, men det er det her jo slet
ikke.

> Og så en Scott Joplin mere. Koncertvalsen "Bethena". Her spillet af en
> ukendt, og som jeg syntes den skal spilles: langsomt.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=zWlycRDILDc&feature=related

Spøjst stykke, er lige ved at falde over i "The Entertainer" et par steder

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-03-10 19:52

On 04-03-2010 17:56, .J.S... wrote:
> Flot stykke, men jeg synes det er lidt uklart hvem der spiller ?

Du har ret. Jeg har en gl. optagelse med Sinding og først da jeg havde
postet og tjekket linksne, var jeg klar over, at jeg havde begået en
fejl. Sinding selv, spiller, ligesom her, for hurtigt.
Virkelig godt set og hørt. Jeg havde slet ikke forventet at min fadæse
var blevet opdaget. Jeg er imponeret.
Undskyld.

Henning

----------

Fra : .J.S...

Dato : 05-03-10 17:03

> [...]
>
> Og så en Scott Joplin mere. Koncertvalsen "Bethena". Her spillet af en
> ukendt, og som jeg syntes den skal spilles: langsomt.

Den anden Jensen ville ikke køre stafetten så du får æren !

mvh/JS

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-03-10 18:26

On 05-03-2010 17:02, .J.S... wrote:

> Den anden Jensen ville ikke køre stafetten så du får æren !

Det er snyd. Jeg havde ikke fortjent den!
Jeg finder et emne i aften.

Henning.

----------

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-03-10 13:07

..J.S... skrev:

> Ja klassisk er jo også en slags musik
>
> Da det jo kan spænde over flere århundreder er det måske
> mere en instrument stafet end genre, men lad os høre
> nogle flotte klaverstykker !

Så vil jeg foreslå Christina Bjørkøe, som spiller noget af
Carl Nielsens klavermusik. (Jeg skal selv have anskaffet
cd-en).

Hør fx "Chaconne" (live, varighed 09:11) fra denne side:
http://www.dr.dk/P2/P2+Koncerten/Koncerter/2009-02/bjoerkoe.htm

--
Herluf :·)

Fra : Martin Bak

Dato : 04-03-10 13:52

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Ja klassisk er jo også en slags musik
>
> Da det jo kan spænde over flere århundreder er det måske mere en
> instrument stafet end genre, men lad os høre nogle flotte klaverstykker !

Liszt´s Hungarian Rhapsody No 2
http://www.youtube.com/watch?v=BcV19rylSZc
med.... Victor Borge!

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 14:29

> [...]
>
> Da det jo kan spænde over flere århundreder er det måske mere en
> instrument stafet end genre, men lad os høre nogle flotte klaverstykker !

Så må jeg spille en af mine helt store favoritter, nemlig den japanske
pianist og komponist Ryuichi Sakamoto.

Først i Merry Christmas Mr. Lawrence (som dog ikke er helt soloklaver, men
alligevel uffateligt smuk):
http://www.youtube.com/watch?v=YwkuS9FlB7M

Dernæst i "Energy Flow": http://www.youtube.com/watch?v=btyhpyJTyXg

Han er klassisk uddannet, og med den japanske musiktradition i sine
kompositioner, synes jeg han er helt unik, og laver den smukkeste musik.

Til slut en anden af mine favoritter, som er ingen ringere end Mr. Hammond -
Jon Lord
Efter Deep Purple er han vendt tilbage til sine musikalske rødder, og
komponerer (og fremfører) den smukkeste klassiske musik (with a twist).
Her er "Sunrise/Pictured Within": http://www.youtube.com/watch?v=1CddNOcs9Uw
Der er godt nok både er synfoniorkester og sang, men det ødelægger på ingen
måde klaveroplevelsen, snarere tvært imod
Jeg har haft den store fornøjelse at se og høre Mr. Lord to gange på 2 år,
og det har været gigantiske oplevelser begge gange.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-03-10 16:41

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i meddelelsen
> Ja klassisk er jo også en slags musik

Ja, i modsætning til den megen P3-agtige "se mig stå på scenen og skrige
musik".

men lad os høre nogle flotte klaverstykker !

Ja, så er det jo svært at komme udenom en af verdens mest populære
klaver-inister, nemlig
Richard Clayderman (Som undertegnede har 10 cd-er med)
Her er et udmærket klaverstykke med manden:
http://www.youtube.com/watch?v=IyzY5kKzfFM&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-03-10 19:57

On 04-03-2010 16:40, Åge Halldorsson wrote:
> Ja, i modsætning til den megen P3-agtige "se mig stå på scenen og skrige
> musik".
> Richard Clayderman (Som undertegnede har 10 cd-er med)

Han er ligeså god på klaveret som Andre Rieu er på fiolen.

Henning.

----------

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-03-10 20:09

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Han er ligeså god på klaveret som Andre Rieu er på fiolen.
>
> Henning.

Ja, dem kan man godt sammenligne på den måde. Det er extremt høj kvalitet,
nok verdens bedste på hver deres punkt. Andre Rieo er også repræsenteret her
i huset, med en
hitbox, skaffet hjem frsa Holland

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-03-10 20:15

On 04-03-2010 20:08, Åge Halldorsson wrote:
> Det er extremt høj kvalitet, nok verdens bedste på hver deres punkt.
> Andre Rieo er også repræsenteret her i huset, med en
> hitbox, skaffet hjem frsa Holland

Det tror jeg gerne på.

Henning.

----------

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 21:10

meddelelse news:4b90054c$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja, dem kan man godt sammenligne på den måde. Det er extremt høj kvalitet,
> nok verdens bedste på hver deres punkt.

LOL
Det må være nemt at gå igennem livet, hvor de mindste nuanceforskelle man
kan opfatte er repræsenteret på Richterskalaen :)

/Alex

Fra : Alfred Bovin

Dato : 04-03-10 22:19

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message
> [...]
> Det må være nemt at gå igennem livet, hvor de mindste nuanceforskelle man
> kan opfatte er repræsenteret på Richterskalaen :)

Hahaha :)