Puds på træ???
Fra : Klaus

Dato : 03-03-10 21:37

Sædvanligvis pudser man på en stenvæg, fx. mursten. Men jeg har planer
om at lave en væg i forskallingsbrædder og pudse trævæggen udvendigt
(det vil passe fint til resten af huset). Kan det holde og er det
muligt? Håber her er nogen der kan give et råd.

vh. Klaus Ankerstjerne

Fra : Martin Bak

Dato : 03-03-10 21:47

"Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> passe fint til resten af huset). Kan det holde og er det muligt? Håber her

Ja, man kan sagtens pudse på træ. det er en klassisk byggeteknik. Indendørs!
Hvis du laver den konstruktion som facade vil jeg tro at træet ret hurtigt
vil blive angrebet af råd og svamp. Du kan ikke sikre dig at
overfladebehandlingen altid vil være helt i orden. Så på et tidspunkt vil
det gå galt.
Men du kan sagtens få mørtelen til at holde på træet. Lav gerne
forskallingen på kryds, og brug under alle omstændigheder meget blød mørtel.
Gerne helt cementfri.
Resten er bare terrakottanet, hønstråd, papsøm, ståltråd eller hvad
temperamentet nu er til.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-03-10 21:49

Klaus wrote:
> [...]
> (det vil passe fint til resten af huset). Kan det holde og er det
> muligt? Håber her er nogen der kan give et råd.

Det var almindeligt tidligere at skillevægge var pudsede bræddevægge.
Man brugte tagrør fastgjort med rørsøm og ståltråd til at forankre
pudsemørtelen. Prøv at søge lidt på Google.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 03-03-10 21:57

On Wed, 3 Mar 2010 21:48:44 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Det var almindeligt tidligere at skillevægge var pudsede bræddevægge.
>Man brugte tagrør fastgjort med rørsøm og ståltråd til at forankre
>pudsemørtelen. Prøv at søge lidt på Google.

Var det ikke det man kaldte en hollansk eller spansk væg?
brædderne sad på skrå i flere lag

per

Fra : Klaus

Dato : 04-03-10 17:22

Tak for jeres repsons. Vedrørende træets holdbarhed, så kan jeg bare
bruge trykimprægneret træ, det må kunne holde.

vh. Klaus

Fra : jos

Dato : 04-03-10 17:45

Klaus wrote:
> Tak for jeres repsons. Vedrørende træets holdbarhed, så kan jeg bare
> bruge trykimprægneret træ, det må kunne holde.

hvis du vil pudse udendørs så nej (materialet "arbejder" for meget.)
hvis indendørs. så formodentligt unødvendigt.

Grunden til det er "gået af mode" skyldes i høj grad fremkomsten af
gipsplader (sådanne pudsede lofter/vægge kaldes iøvrigt "gipslofter/vægge")
somtil vådrumsbrug/udendørs fås i vandfaste "vådrumsplader"

finn

Fra : Ivar

Dato : 04-03-10 21:01

Klaus skrev:

> Tak for jeres repsons. Vedrørende træets holdbarhed, så kan jeg bare bruge
> trykimprægneret træ, det må kunne holde.

Det bliver aldrig rigtigt godt, hvis du pudser noget organisk
materiale. Hvad med at bruge gasbeton?

http://www.bolius.dk/viden-om/vedligeholdelse/artikel/pudsning-af-indvendige-murede-vaegge/

Ivar Magnusson

Fra : CC

Dato : 04-03-10 23:03

"Klaus" skrev i meddelelsen ...

> Tak for jeres repsons. Vedrørende træets holdbarhed, så kan jeg bare bruge
> trykimprægneret træ, det må kunne holde.

Har ikke helt forstået om den pudset væg er ind- eller udvendigt, men under
alle omstændigheder igen trykimpræneret træ indvendigt. Det afgiver giftige
dampe.

Fra : CC

Dato : 04-03-10 23:04

Fra : Klaus

Dato : 05-03-10 15:04

CC skrev:

> Har ikke helt forstået om den pudset væg er ind- eller udvendigt, men
> under alle omstændigheder igen trykimpræneret træ indvendigt. Det
> afgiver giftige dampe.

Jeg har en uopvarmet udestue, som skal laves om til køkken. Udestuen er
bygget i enkeltsten op til 120 cm. Derover er der vinduer. Stenmuren
skal isoleres udvendigt med 150 mm isolering. Udenpå isoleringen
monteres trykimprægnerede brædder og udenpå dem et lag puds, der matcher
resten af huset.

Men det lyder på de andre indlæg, som om det ikke er særlig smart at
pudse på træ udvendigt.

vh. Klaus

Fra : Ivar

Dato : 05-03-10 17:05

Klaus skrev:

> [...]
> isoleres udvendigt med 150 mm isolering. Udenpå isoleringen monteres
> trykimprægnerede brædder og udenpå dem et lag puds, der matcher resten af

Den lette løsning er at bruge gipsplader og så give det en gang
glasvæv. Med den rigtige struktur og pænt opsat, kan det komme
til at lige en pudset væg.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus

Dato : 06-03-10 09:59

Ivar skrev:

> Den lette løsning er at bruge gipsplader og så give det en gang
> glasvæv. Med den rigtige struktur og pænt opsat, kan det komme
> til at lige en pudset væg.
>

> Ivar Magnusson

Det er jo en udendørsvæg, og jeg har næsten lagt mig fast på en pudset væg.

vh. Klaus

Fra : Hauge

Dato : 05-03-10 18:52

Klaus skrev:
> Men det lyder på de andre indlæg, som om det ikke er særlig smart at
> pudse på træ udvendigt.

Jeg havde et sommerhus der var pudset træ udvendigt.. Jeg solgte det i
'97 og det var fra '57 og træværket bag pudsen fejlede intet i følge
synsmanden..

Mvh Hauge

Fra : Klaus

Dato : 06-03-10 09:57

Hauge skrev:

> Jeg havde et sommerhus der var pudset træ udvendigt.. Jeg solgte det i
> '97 og det var fra '57 og træværket bag pudsen fejlede intet i følge
> synsmanden..
>
> Mvh Hauge

jeg tror også det kan lade sig gøre, bare jeg også er opmærksom på
isolering af fundamentet.

vh. Klaus

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-03-10 20:46

"Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> isoleres udvendigt med 150 mm isolering. Udenpå isoleringen monteres
> trykimprægnerede brædder og udenpå dem et lag puds, der matcher resten af

Så vil facadebatts vel være den perfekte løsning. Hårdtpresset rockwool
beregnet til at pudse på.

http://guiden.rockwool.dk/produkter/udvendig-facadeisolering/rockbase-facadesystem-med-puds

- Martin

Fra : Klaus

Dato : 06-03-10 10:00

Martin Petersen skrev:

> "Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i meddelelsen

> Så vil facadebatts vel være den perfekte løsning. Hårdtpresset rockwool
> [...]

Godt link, har været derinde og Isover har noget tilsvarende. Det kan
være, det ender med sådan en løsning.

vh. Klaus

Fra : N/A

Dato : 06-03-10 09:56

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-03-10 10:45
Fra : Klaus

Dato : 06-03-10 09:56

Benny Andersen skrev:
> http://www.energitjeck.dk/node/210

Godt link. Det var sådan noget jeg spekulerede i.

Fra : N/A

Dato : 06-03-10 09:56

Fra : Rosendal

Dato : 05-03-10 08:25

> [...]
> passe fint til resten af huset). Kan det holde og er det muligt? Håber her

Du skal også lige undersøge hvad din forsikring siger til den slags.
Hvis du har noget træværk der er skjult bag noget puds - udendørs - så kan
du godt få problemer med råd og svampeforsikring.