Øv, vandproblemer
Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 17:16

Jeg er nok ikke den eneste, der for tiden knurrer lidt over mængderne
af sne - og måske især den mængde vand de afgiver.
Mit kældergulv er begyndt at vise tegn på, at vandet er på vej op
igennem gulvet.
Afløbet i vores toilet har også lidt problemer med at komme af med
vandet, når man skyller ud, fyldes toiletkummen med vand, før det
langsomt løber ud.

I den brønd/kloak (kender ikke lige den korrekte betegnelse) jeg har
lige udenfor vores kældergarage, står vandet helt op til randen.

Det er ikke mere end et par måneder siden, jeg havde en kloakmester ude
og spule vores stikledninger og afløb fri, så jeg tror ikke det er der
problemet ligger.

Det er nok de unormalt store mængder vand/sne vi har for tiden - men
hvad skal jeg gøre, for at vi ikke får yderligere vand ind i kælderen?

Fra : Holst

Dato : 03-03-10 17:54

Steen wrote:

> Det er ikke mere end et par måneder siden, jeg havde en kloakmester ude
> og spule vores stikledninger og afløb fri, så jeg tror ikke det er der
> problemet ligger.

Hvad stopper du i din kloak? Nogen mennesker har det med at smide de
underligste ting i toilettet. Så måske skal du have kloakmesteren ud
igen. Se f.eks.:

http://www.mandenpaaspanden.dk

> Det er nok de unormalt store mængder vand/sne vi har for tiden - men
> hvad skal jeg gøre, for at vi ikke får yderligere vand ind i kælderen?

Den hastighed, hvormed sneen tør, giver faktisk ikke voldsomme mængder
vand. Kloakerne skulle gerne kunne klare væsentlige større regnskyl,
f.eks. ved en voldsom sommerbyge.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 18:17

On 2010-03-03 17:53:55 +0100, Holst said:

> Hvad stopper du i din kloak?

Pis, lort og papir - det er vist det.

> Den hastighed, hvormed sneen tør, giver faktisk ikke voldsomme mængder
> vand. Kloakerne skulle gerne kunne klare væsentlige større regnskyl,
> f.eks. ved en voldsom sommerbyge.

Ifølge Randers Kommune er det ikke unormalt. Faktisk er det statistisk
hvert andet år, der er sådanne problemer. Nedenstående er klippet fra
hjemmesiden:

Problemer med opstuvende vand i kældre opstår kun i fælleskloakerede
områder, d.v.s. at der kun er en fælles kloakledning til regn- og
spildevand. Årsagen er oftest, at det regner mere end kloaksystemet er
beregnet til. Den normale praksis er, at kloaksystemer i
fælleskloakerede områder er dimensioneret således, at de statistisk set
vil blive overbelastet en gang hver andet år. Når kloakken overbelastes
stiger "vandstanden" og de første steder det kan ses, er i de lavest
liggende kældre.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 03-03-10 20:08

> [...]
> overbelastet en gang hver andet år. Når kloakken overbelastes stiger
> "vandstanden" og de første steder det kan ses, er i de lavest liggende

Når du skriver brønden ved din kældergarage, er det så den brønd der er
tættest på skel, eller er der en tættere på?
Hvis din skelbrønd står fuld af vand, så bør du kontakte Randers Spildevand
og gøre dem opmærksom på det, selv om det skyldes en regn / tø hændelse som
er skyld i at kloaksystemet ikke kan gøre noget ved det. Hvis du ikke gør
det, og der senere kommer en vandskade du skal have din forsikring ind over,
vil de måske påstå at du ikke har gjort hvad du kan for at forhindre skaden.

Prøv for i øvrigt at kig i naboernes brønd (nok en god ide at ringe på hos
dem først). Hvis din står fuld af vand, og deres er tør, så tyder noget på
at det er dit stik der er stoppet (og så skal du have Randers Spildevand ud
og spule).
Hvis du bor på en privat vej med privat kloak, så er det istedet
grundejerforening eller lign. der skal tage affære, men det kan Randers
Spildevand oplyse dig om.

Mvh
Keld Nygaard

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 09:28

On 2010-03-03 20:07:40 +0100, Keld Nygaard said:

> [...]
> Hvis du bor på en privat vej med privat kloak, så er det istedet
> grundejerforening eller lign. der skal tage affære, men det kan Randers

Tak til alle for info.
Brønden ved garagen er ikke skillebrønd. Jeg må ud ud kigge i skillebrønden.

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 03-03-10 18:50

"Steen" skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er nok de unormalt store mængder vand/sne vi har for tiden - men hvad
> skal jeg gøre, for at vi ikke får yderligere vand ind i kælderen?

Du kikker ned i skille brønden, er den fuld men vand, er det komunen der
har et problem, tag kontakt til dem.
hvis den ikke er flud af vand, har du et problem.

JJ

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 13:28

On 2010-03-03 18:49:31 +0100, Johannes Jørgensen said:

> Du kikker ned i skille brønden, er den fuld men vand, er det komunen
> der har et problem, tag kontakt til dem.
> hvis den ikke er flud af vand, har du et problem.
>
> JJ

Nå er jeg nået lidt nærmere en løsning.
Jeg var rundt og kigge i de brønde jeg har på grunden - alle var mere
eller mindre fulde af vand.
Skillebrønden var også vandfyldt, så jeg svingede forbi Randers Spildevand.
De kunne godt se det var deres problem, så de ville gøre noget ved det
hurtigst muligt.

Håber det sker inden jeg får mere vand i kælderen.

Tak til alle der bidrog

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 23:06

Steen skrev:
> [...]
>
> Det er nok de unormalt store mængder vand/sne vi har for tiden - men
> hvad skal jeg gøre, for at vi ikke får yderligere vand ind i kælderen?

ØHH
Kloaken skal 'løbe', så der er et problem et sted hvis ikke den gør.
Problemet kán godt være manglende dimensionering længere 'nedstrøms' i
systemet - Dét har mange kommuner deres problemer med i disse år hvor
man har glemt at forøge hovedledningernes kapacitet i takt med at
byernes gadenet og bebyggelse har ekspanderet stedse siden 60'erne.
Men det enkleste er nok at forhøre sig igen ved kloakmesteren, som er
den der bedst ved/kan kontrollere om systemet er fyldt op længere ude på
systemet!

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 04-03-10 00:41

"Steen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Det er nok de unormalt store mængder vand/sne vi har for tiden - men hvad
> skal jeg gøre, for at vi ikke får yderligere vand ind i kælderen?

Tjek om dine samlebrønde rundt huset er tætte. Samlebrønde er der
nedløbsrørene løber til.

Har en bekendt, der fik vand i kælderen, hver gang der var et kraftigt
regnskyld.
Det vise sig, at samlingen mellem 2 brøndringe i en samlebrønd ikke var
tætte, men vandet stod kun ved utætheden, ved kraftig regn.
Vandet løb ud af brønden, og stod mellem fundament og brønd. Herefter trak
det igennem fundamentet og ind i kælderen.