IE6 og IE7 vs. Windows 7
Fra : Jan Støiberg Nielsen

Dato : 03-03-10 13:38

Hej

Som nogen af jer måske har læst i et af mine andre indlæg. Så har
jeg nogle positioneringsproblemer, med siden www.softagility.dk .
Problemet viser sig i ældre versioner af IE (efter sigende i IE6
& IE7), samt i både IE8, Firefox og Opera når man bruger Zoom.

Jeg kan teste siden i IE8, Firefox og Opera. Men Windows 7 vil
ikke accepterer IE6 og IE7.

Så mit spørgsmål er. Hvordan får jeg så testet siden i IE6 og
IE7?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-03-10 14:33

Jan Støiberg Nielsen skrev:
> [...]
> ikke accepterer IE6 og IE7.
>
> Så mit spørgsmål er. Hvordan får jeg så testet siden i IE6 og

Problemet er at Microsoft ikke tillader parallel-
installationer af forskellige versioner af IE.

Det nemmeste er at installere programmet IETester
http://www.my-debugbar.com/ietester/index_all.php

Mht til Windows 7 ved jeg ikke om dette
program kan installeres, men det går i hvert fald
fint i Vista.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-03-10 19:59

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Mht til Windows 7 ved jeg ikke om dette
> program kan installeres, men det går i hvert fald
> fint i Vista.

Jeg har den installeret på Windows 7.

Jeg oplever dog af og til at IE7-fanen crasher, men det oplever jeg nu
også på min bærbare der har Vista.
Det er ikke noget der får hele programmet til at gå ned. Jeg indtaster
bare adressen igen.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Jan Støiberg Nielsen

Dato : 04-03-10 21:49

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det nemmeste er at installere programmet IETester
> http://www.my-debugbar.com/ietester/index_all.php

Jeg har nu installeret debugbar, og det har fået den konsekvens at jeg
nu dårligt kan åbne en side på nettet, uden at jeg straks får at vide,
at siden indeholder en scriptfejl. Selvfølgelig kan det slås fra, men
det er alligevel skræmmende, at der er så mange fejl derude.

Debugbar fandt som ventet, også rigtigt mange fejl på min egen side.
Så jeg har valgt at sætte projektet lidt på standby, indtil jeg har
fået tilegnet mig noget mere viden.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-03-10 15:01

Jan Støiberg Nielsen udtrykte præcist:
> [...]
> ikke accepterer IE6 og IE7.
>
> Så mit spørgsmål er. Hvordan får jeg så testet siden i IE6 og

Først, så kan jeg ikke se problemet - der zoomes fint i både IE8 og
FF3.6 her.

Jeg ved godt, at det ikke er det du spørger om, og at der findes en
ris/ros gruppe til den slags. Men jeg kan ikke lade være:
Et regelsæt, bør vel være så let læseligt som muligt.
Disse regler er skrevet med en ComicSans skrift, som ikke er let
læselig, på lidt for lange linier. Og i tilgift, med blåt på en
selvlysende grøn baggrund. Sikkert glimrende farver til hundens legetøj
- det er ikke let læseligt (for mig), uanset hvor meget jeg zoomer...

En validering af siden, giver 20 advarsler.
Der må ikke være mellemrum i URL (links - <a>). Det skal erstattes af
"%20".
De 19 andre advarsler, gælder manglende summary for tabeller - som i
øvrigt her er anvendt til design, og ikke tabeldata, som de er beregnet
til.

[
doctype XHTML indikerer ønske om strict og præcis syntax - men det
gælder kun for doctypen, ikke for resten af dokumentet?
Lidt på samme melodi, så er hver anden linie i din kode tom - og det
gør den ikke mere læselig - der mangler indrykning, så man kan se hvad
der hører under hvad.
F.eks. har du :
-------

<h5 id="overskrift21">J. Tilmelding:</h5>

pågældende arrangør.</p>

<h6><a href="#overskrift0">Tilbage til toppen.</a></h6>
<hr />

-------
Som kunne skrives:
-------
<h5 id="overskrift21">J. Tilmelding:</h5>
pågældende arrangør.</p>
<h6><a href="#overskrift0">Tilbage til toppen.</a></h6>
<hr />
-------
så det er mere overskueligt, men kun fylder det halve.
Du bruger indrykning i <head> - det eneste sted, jeg normalt ikke gør -
og i tabeller (som egentlig ikke burde være tabeller), men ikke
konskvent, nogen steder indrykkes <tr>, andre ikke.
]

Personligt, ville jeg blæse på om IE6 kan zoome (eller overhovedet
vise) siden. Jeg kan - som sagt - i øvrigt ikke se at der er et
problem.

Så - IMHO - er der alvorligere "problemer" end zoom, du nok skulle
prioritere højere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-03-10 15:27

IE8 inkluderer også IE7 rendering. Brug Developer tools (F12) og vælg
mode der.
Desuden har Microsoft et gratis download, Super Preview, som
inkluderer IE6, IE7, og IE8 rendering side om side. Hvis man har
Expression Web 3 inkluderes også support for FF. i den seneste version
af FF er der dog en bug som gør at det ikke fungerer der. Mozilla
arbejder på en fejlrettelse.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jan Støiberg Nielsen

Dato : 03-03-10 18:51

Aller først vil jeg lige sige en ting. Jeres viden ligger meget langt
over mit niveau.
Jeg er lige begyndt på det her med HTML og CSS. Og havde egentlig fået
den opfattelse, efter at have gennemgået de 2 Tutorials på html.dk, at
det da var til at have med at gøre.
Jeg skulle ”bare lige” lave et par små sider til min far. Hvor svært ku
det være?

Men min perfektionisme byder mig at lave alting bedst muligt. Så når jeg
løber ind i problemer, søger jeg hjælp. Og det er så her i kommer ind,
og stor tak for det.

@ Jørgen
Jeg har installeret DebugBar og det ser tilsyneladende ud til at virke.
Det har i hvert fald fundet nogle fejl.

Jeg forstår bare ikke hvorfor http://validator.w3.org/ siger at siden er
fejlfri?

@ Birger
Jeg har fejl i visningen hvis ikke jeg går i ”vis” og sætter Zoom til
”100%” efter at have brugt ”Ctrl Scroll”. Det er ikke nok bare Scrolle
tilbage til Zoom 100%.

Her kan jeg for øvrigt lige tilføje, at efter at have gjort det samme på
den Computer der startede hele diskussionen. Ligger billederne nu hvor
de skal også der.

Hvad angår Ris/ros så det altid velkomment. Hvad angår læseligheden så
kan jeg godt se hvad du mener. Jeg har bare brugt det forfatteren har
overleveret mig. Men jeg skal tage det op med ham, ved førstkommende
lejlighed. Farverne derimod er mit valg, og valgt ud fra den betragtning
af tekst skal være sort, links skal være blå og baggrunden skal ikke stå
i kontrast til billederne. Du beskriver den godt nok som ”en selvlysende
grøn baggrund”. Sådan ser den altså ikke ud på de skærme jeg har set
siden på. Her fremstår den som en blød lys grøn farve.

Angående de 20 advarsler. Må jeg sige det samme til dig og til Jørgen.
Når jeg validerer siden på http://validator.w3.org/ er siden fejlfri.

Og så lige en kommentar til alle mine tomme linier, og indrykning eller
mangel på samme.
Jeg har skrevet det hele i Notepad, på én 17” Skærm. Med CSS og HTML
dokumenterne side om side. Så hvis jeg skulle have bare en lille smule
overskuelighed, så var tomme linier den eneste mulighed. Indrykning
ville betyde, at dele af dokumentet ville blive skubbet ud af billedet.
Og da jeg ikke har kunnet mærke at det er gået ud over hastigheden, har
jeg valgt ikke at fjerne de tomme linier.

Men nu du bringer det på bane. Findes der en standard for hvordan html
og css dokumenter skrives?

Citat: ”doctype XHTML indikerer ønske om strict og præcis syntax - men
det gælder kun for doctypen, ikke for resten af dokumentet? ” Beklager
meget, men det er sort snak i mit novice øre.

Om jeg skal se stort på IE6 eller ej? Ja jeg kan se pointen, IE6 må
efterhånden betegnes som lidt af en oldsag. Men reaktionen på Zoom
funktionen ”Ctrl Scroll” kan jeg ikke sidde overhørig. Det er i hvert
fald et problem i samtlige Browsere jeg har prøvet.

@ Jens

Jeg takker for tippet. Det vil blive udforsket.

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-03-10 19:58

Den 03-03-2010 18:51, Jan Støiberg Nielsen skrev:

> Men nu du bringer det på bane. Findes der en standard for hvordan html
> og css dokumenter skrives?

Ja, standarden er specificeret af W3c.org, og det er standarden du
tjekker op imod, når du validerer.

Derudover findes der en del "best practise", hvoraf nogle er ret
tekniske. Omfatter bl.a. brugervenlighed, tilgængelighed og
hastighed/performance.

Ellers må du uddybe dine spørgsmål - for det er et stort emne?

Birger skriver, at tabeller ikke bør bruges til layoutet af siden. Det
er korrekt, fordi tabeller er til data, f.eks. kan det bruges til at
vise nedbør over en periode (bare eksempel).

Før i tiden brugte man tabeller til layout, fordi de er meget
konsistente i designet, og CSS fandtes heller ikke fra start. Men med
CSS, er de ikke længere nødvendige til layoutet af siden. Her bruger man
i dag DIVer og CSS til inddeling og styling (udseende) af siden.

Hrunden til, man ikke anbefaler tabeller til layout er fordi en
skærmlæser (som bruges af blinde til bla. at få læst indhold på
hjemmesider) ikke kan skelne umiddelbart imellem om det er en
layouttabel eller en datatabel, og derfor vil en blind risikere at få
nonsens ved en tabellayoutet side, når den læses op. Datatabeller og
layouttabeller skal læses op forskelligt, bl.a. pga. læseretningen,
derfor skal de laves forskelligt.

Det er absolut muligt at lave et layout i tabeller, fordelen er
forklaret, og overkomme bagdelene med tilgængeligheden, men det kræver,
man er inde i, hvordan man gør (hvilket jeg ikke er mere).

En anden bagdel ved layout i tabeller er for designeren, som skal rette
i hver tabel, hvis designet skal laves om. Det vil man normalt ikke
behøve, hvis siden er layoutet med DIVer og CSS, fordi DIVer ikke hænger
sammen, som tabelceller gør. Dette problem ved tabellayout kan man så
overkomme ved nogle serverside finesser, men det er lidt som at gå over
åen efter vand.

> [...]
> funktionen ”Ctrl Scroll” kan jeg ikke sidde overhørig. Det er i hvert
> fald et problem i samtlige Browsere jeg har prøvet.

Bare sæt font-size i % i body, så kan du vidst ikke gøre mere dér. Du
kan selvfølgelig have en "kontakt webmasteren", hvor du giver din
mailadresse (jeg plejer at have det i footeren, men ikke alle læser
den), hvis det er. Så kan folk brokke sig, hvis de stadig sidder med
denne browser, og så kan du tage stilling til, om det er interessant at
gå mere ind i. Husk at sløre adressen for botter, hvis det er.

Men i mine øjne er IE7 og 8 langt vigtigere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-03-10 21:52

Jan Støiberg Nielsen forklarede:
> [...]
> det gælder kun for doctypen, ikke for resten af dokumentet? ” Beklager
> meget, men det er sort snak i mit novice øre.

Uanset om jeg vælger zoom gennem menuer, genveje eller med ctrl, vender
det tilbage rigtigt her. BÃ¥de IE8 og FF.
notepad++ er svaret på dine editor problemer med at have det hele på
skærmen.
http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm
Den kan have en farlig bunke dokumenter åben på een gang, og har
desuden syntax fremhævning, så det for det meste er nemt at se, hvis
man mangler noget, eller har noget for meget, og hvordan tingene hænger
sammen.

Du bruger XHTML 1.0 - anden linie i din kode.
(Den bør være den første, og du kan vist bare sløjfe den første linie -
kan ikke huske det, men der har været et spørgsmål om det her i NG, for
ikke så længe siden.)
XHTML er funktionelt (tags), præcis det samme som HTML 4.1, men XHTML
er mere strict - alle tags skal lukkes, små bogstaver, og parametre
skal angives i anførselstegn.
Derfor er det et bevidst valg (for "de øvede" i hvert fald) at skrive
XHTML i stedet for HTML, og dermed sørge for at tingene er "i orden".
Derfor påpegede jeg de 20 advarsler. Og det er kun advarsler (hører
vist ind under "accaesibility") og påvirker ikke visningen. Men når man
nu vælger at være strict, syntes jeg også man skal være det..
Online validatoren giver ikke disse advarsler - jeg ser dem i FF med
HTMLvalidator tilføjelsen.
Det er udemærket for begyndere at skrive XHTML, netop fordi den er mere
strict. Men det kan selvfølgelig en gang imellem give lidt ekstra
arbejde og fejlfinding..

Hver gang du starter et nyt tag, rykker du en tabulator ind - når du
afslutter et, rykker du en tabulator ud. Undtaget hvor du stopper og
starter taget på samme linie.
SÃ¥ blever det overskueligt, hvilke elementer der indeholder hvilke
andre.
Tomme linier gør ingenting. Det er to (overflødige) karakterer ekstra
pr linie. Så det gør ikke engang filen en hel masse større, eller
bruger ekstra tid til overførsel.
Men de kan gøre kildekoden svær at læse og strukturen uoverskuelig.
Man kan godt bruge dem til at gøre kilden mere
struktureret/overskuelig.
Normalt vil jeg dog mene, at det er bedre at have hele struukturen, end
en masse tomme linier til sektionsinddeling.
Og det kommer i sidste ende også an på hvad man er vant til, og hvordan
man selv bedst kan overskue sit arbejde (og evt. dem man arbejder
sammen med).
Jeg kan godt se fornuften i dine lange kommentarlinier. Jeg ville nok
finde en anden måde at gøre det på.
Det er godt nok nemt at finde, men bruger også forholdsvis meget plads.
Og her vil det også fylde, for kommentarer overføres til browseren. De
fleste editorer har en søgefunktion og nogle har bogmærker (notepad++
har begge, men gemmer ikke bogmærker). Så en kommentar på et par
bogstaver, evt anbragt for enden af en linie med tabulator, kan gøre
det samme, og gøre det nemt at finde med en søgefunktion. Eller kan
dine id'er i øvrigt fint bruges til hurtigt at finde de rigtige steder
i editoren.

Smag og behag er jo forskellig.
Den grønne farve er skarp for mine øjne, og det er meget anstrengende
for mig at læse teksten.
Prøvede for sjov skyld at "skrue ned", så der bruges #AADD99 i stedet
for #CCFF99 på baggrunden. Det hjælper betydeligt, selv om det stadig
er anstrengende.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-03-10 23:18

Den 03-03-2010 21:51, Birger Sørensen skrev:

> [...]
> (Den bør være den første, og du kan vist bare sløjfe den første linie -
> kan ikke huske det, men der har været et spørgsmål om det her i NG, for

IE går i QUIRKS-mode, hvis der er andet end white-space før doc typen.
Ved ikke, om det gælder alle versioner, men sørg for, at Doc Type altid
er den første linje, så er du fri for at tænke mere på det overhovedet
som mulig fejlkilde.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jan Støiberg Nielsen

Dato : 04-03-10 22:01

Jeg ved ikke hvad der er gået galt i denne her del af tråden. Men det virker
somom der pludselig er blevet skiftet tegnsæt. Jeres indlæg er i hvert fald
temmelig kryptiske at læse, selvom jeg tror jeg har fanget meningen.

Projektet er sat på standby til jeg ved noget mere om det basale.

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-03-10 19:15

Den 03-03-2010 15:26, Jens Peter Karlsen skrev:
> IE8 inkluderer også IE7 rendering. Brug Developer tools (F12) og vælg
> mode der.

Jeg plejer bare at bruge kompatibilitetsknappen ved siden af
adresselinjen. Det er det der "brækkede dokuemnt"-ikon. Kan man ikke det?

Jeg ved godt, det ikke fortæller _hvor_ der er noget galt, men det kan
vel bruges til at skifte imellem IE7 og IE8-visning, så man kan se,
hvordan det ser ud i disse?

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-03-10 21:08

Rune Jensen tastede følgende:

> [...]
> bruges til at skifte imellem IE7 og IE8-visning, så man kan se, hvordan det

IE8 i kompatibilitetsvisning, er ikke det samme som IE7.
Brug F12 som beskrevet. (Om det så giver en "rigtig" IE7 visning...)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-03-10 01:07

Det gør det for der skiftes til IE7s renderings engine, og du har ret
i at kompatibilitetsvisning ikke er det samme.
Browser Mode og Document Mode sættes begge til IE7.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-03-10 01:18

Jens Peter Karlsen udtrykte præcist:
> Det gør det for der skiftes til IE7s renderings engine, og du har ret
> i at kompatibilitetsvisning ikke er det samme.
> Browser Mode og Document Mode sættes begge til IE7.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Rart at vide ;>) Tak.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-03-10 01:48

Jan Støiberg Nielsen skrev:

> jeg nogle positioneringsproblemer, med siden
> www.softagility.dk

Du har ikke fjernet position:absolute; fra billederne,
det har jeg bedt dig om for længe siden.

Retter du dig ikke efter de råd der bliver givet, er
der klart at du fortsat har problemer.

Se mit indlæg i en tidligere tråd.

Det er i øvrigt en god ide at holde spørgsmålet i
samme tråd til problemet er løst.

Nu stiller du spørgsmål til samme fejl i en ny tråd,
det er ikke god politik

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : stoi

Dato : 08-03-10 11:57

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Det er i øvrigt en god ide at holde spørgsmålet i
> samme tråd til problemet er løst.
>
> Nu stiller du spørgsmål til samme fejl i en ny tråd,

Hej Allan

For at starte bagfra, så er der altså ikke tale om samme fejl i 2
spørgsmål. Det ene, denne tråd drejer sig om positionering af
billeder. Den anden om hvordan jeg får vist min side i en flere
forskellige Browserversioner. Udgangspunktet er selvfølgelig det
samme, men der er for mig tale om 2 vidt forskellige spørgsmål.

Men som jeg forklarer i mine sidste indlæg i de 2 tråde. Så har
jeres svar så højt et fagligt niveau, at jeg har indset at det
jeg mangler, er den mere basale viden. Hvorfor jeg har valgt at
sætte projektet på Standby, indtil jeg har tilegnet mere viden.
Det nytter jo ikke bare at følge jeres råd, hvis jeg ikke forstår
hvad det er der sker.

Når det er sagt, så har jeg faktisk prøvet at fjerne
"position:absolute". Men da det bare medførte at alle billederne
havnede pænt oven på hinanden i bunden af siden. Valgte jeg at
reloade originalen, da den i det mindste ”tager sig rigtigt" ud,
i de mest almindelige Browsere.

Jeg håber selvfølgelig snart at kunne vende tilbage. Forhåbentlig
med en side, der ikke høre hjemme i dette fora, men under Ris &
Ros.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-03-10 13:38

stoi skrev:

> Når det er sagt, så har jeg faktisk prøvet at fjerne
> "position:absolute". Men da det bare medførte at
> alle billederne havnede pænt oven på hinanden i
> bunden af siden.

Det er da klart, du har jo selv placeret dem der

Du skal placere dem i dem i det tekst-flow hvor de
skal vises, så har du en masse css-muligheder til at
få det til at se rigtigt ud.

Der er margin, padding, float, border og meget andet.