Skoda Superb ET mål ?
Fra : JWP

Dato : 02-03-10 21:39

Hej

Jeg vil have nye fælge til min Skoda Superb II

jf. typegodkendelsen er der disse muligheder

7,0x16 - ET45 205/55 R 16
7,0x17 - ET49 225/45 R 17
7,5x17 - ET49 225/45 R 17
7,5x18 - ET46 225/40 R 18

Men jeg vil have 19"

jeg går ud fra hvis jeg vælger 8,0x19 med 235/35 R19 går jeg ikke helt galt
i byen, med hvad bør ET målet være.

Mvh Jan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-03-10 12:39

"JWP" <wsfw32@£sdvfe,wef.wef> wrote in message
> Hej
>
> Jeg vil have nye fælge til min Skoda Superb II
>
> jf. typegodkendelsen er der disse muligheder
>
> 7,0x16 - ET45 205/55 R 16
> 7,0x17 - ET49 225/45 R 17
> 7,5x17 - ET49 225/45 R 17
> 7,5x18 - ET46 225/40 R 18
>
> Men jeg vil have 19"

Hvad håber du at opnå ved at vælge en hjulstørrelse, som den ikke er
typegodkendt til?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 03-03-10 12:50

On Wed, 3 Mar 2010 12:38:43 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"JWP" <wsfw32@£sdvfe,wef.wef> wrote in message

>Hvad håber du at opnå ved at vælge en hjulstørrelse, som den ikke er
>typegodkendt til?

>--

Jeg kunne forestille mig, at det drejer sig om at få en ringere
komfort.

Det kan naturligvis også være ren eye-candy.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 15:54

Christian R. Larsen skrev:
> "JWP" <wsfw32@£sdvfe,wef.wef> wrote in message

> Hvad håber du at opnå ved at vælge en hjulstørrelse, som den ikke er
> typegodkendt til?

Aprospos: Hvoraf fremgår det hvilke dimensioner der er godkendt?

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-03-10 05:25

On 3 Mar., 12:38, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:
> "JWP" <wsfw32@ sdvfe,wef.wef> wrote in message

> Hvad h ber du at opn ved at v lge en hjulst rrelse, som den ikke er
> typegodkendt til?

Store hjul trækker opmærksomheden væk fra C-stolpen, og så er bliver
bilen betydeligt kønnere. Nå, til emnet:

Du må ændre din sporvidde lidt i forhold til det typegodkendte. Jeg
kan ikke reglerne, men det er noget med 10 eller 20 mm, vist nok i
forhold til mindste sporvidde. Forudsat at jeg husker rigtigt må du
dermed gå fra ET49 til enten et sted i intervallet ET44-54 eller
ET39-59.
Derudover skal der være plads til hjulet (dækket) inkl styreudslag og
affjedringsbevægelser, men det kan du bedre selv vurdere end vi andre,
der ikke har sådan en bil...

MVH Leo

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 16:06

Leo Jensen skrev:

> [...]
> forhold til mindste sporvidde. Forudsat at jeg husker rigtigt må du
> dermed gå fra ET49 til enten et sted i intervallet ET44-54 eller

Jeg synes netop at have lært i denne gruppe at sporvidden beregnes á
middelsporvidden og altså ikke fra dæk-yderside til dæk-yderside :-/
I så fald ændres sporvidden ikke ved en bredere fælg med samme
indpresning (som jeg forøvrigt mener hedder i-presning('s dybde)!)

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 03-03-10 16:06

Fra : alexbo

Dato : 03-03-10 16:29

"JWP" skrev

> [...]

> jeg går ud fra hvis jeg vælger 8,0x19 med 235/35 R19 går jeg ikke helt
> galt i byen, med hvad bør ET målet være.

ET må ikke være mindre end 39
På den ene side må dækket ikke rage ud forbi skærmen, på den anden side skal
der være plads indvendigt.

Jeg synes de tal du er kommet med ser forkerte ud, de brede dæk er rykket
lidt ind, det kunne tyde på at de er lige ved at rage udenfor, og at der er
plads indv. men så er ET 46 på 18" lidt ved siden af.

Måske ville 225/35 19 ET 49 være bedre de passer i bredde og rulleomkreds.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 03-03-10 16:44

"JWP" <wsfw32@£sdvfe,wef.wef> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg går ud fra hvis jeg vælger 8,0x19 med 235/35 R19 går jeg ikke helt
> galt i byen, med hvad bør ET målet være.

Hvor gammel er din Superb ?

Går jeg ind på www.reifendirect.de og kigger på modellen, er der ændringer i
størrelse og T på årgangen.

God jagt.