Så er der Spark
Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 08:39

http://fpn.dk/motor/bil/article1995455.ece

Venter spændt på de første reaktioner

Fra : Anders Majland

Dato : 02-03-10 09:15

> Venter spændt på de første reaktioner

Endnu en lille kedelig daewo eller hvad de nu hedder ?

Men der er da bestemt reklameværdi i at være billigst

Fra : tiper

Dato : 02-03-10 02:16

On 2 Mar., 09:15, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Endnu en lille kedelig daewo eller hvad de nu hedder ?
>
> Men der er da bestemt reklamev rdi i at v re billigst

Den har så intet med daewoo at gøre. Alt er fra tiden efter GM's
overtagelse af Daewoo, og ikke bare en udviklet Matiz.
Og kedelig er den nu heller ikke:
www.magacin.dk/biler/artikler/vis.php?elementID=1058
http://www.magacin.dk/biler/programmer/vis.php?elementID=40

Fra : Anders Majland

Dato : 02-03-10 15:53

> Og kedelig er den nu heller ikke:

Kan du ikke fremhæver hvad der skulle gøre den speciel interessant ?

4 ncap stjerner - njae det er vel abs min i dag.
3 års garanti - det er da bedre end mange andre ...

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-10 17:03

Den Tue, 2 Mar 2010 01:16:05 -0800 (PST) skrev tiper:

> Den har så intet med daewoo at gøre. Alt er fra tiden efter GM's
> overtagelse af Daewoo,

Det var ikke ment som noget positivt, vel?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : tiper

Dato : 03-03-10 02:38

On 2 Mar., 17:03, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Det var ikke ment som noget positivt, vel?

Hvad der galt med en opel??

Fra : Kent Friis

Dato : 03-03-10 17:01

Den Wed, 3 Mar 2010 01:38:24 -0800 (PST) skrev tiper:

> Hvad der galt med en opel??

Så meget at selv min lillebror der er fanatisk opel-fanatiker købte en
Corolla da hans elskede Kadett C ikke kunne mere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : tiper

Dato : 03-03-10 02:43

On 2 Mar., 15:52, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Kan du ikke fremhæver hvad der skulle gøre den speciel interessant ?
>
> 4 ncap stjerner - njae det er vel abs min i dag.
> 3 års garanti - det er da bedre end mange andre ...

At man får en udemærket velkørende bil i den klasse til en billig
penge, hvor der ikke er sparet på udstyret.
Til sammenligning koster en Fox 47.000,- mere, for samme sikkerhed,
tilsvarende holdbarhed, færre døre og mindre udstyr.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 11:02

On 2010-03-03 10:43:29 +0100, tiper said:

> [...]
> Til sammenligning koster en Fox 47.000,- mere, for samme sikkerhed,
> tilsvarende holdbarhed, færre døre og mindre udstyr.

Det er under alle omstændigheder den billigste bil jeg har set.
Ny bil til 86000,-
Meeen, jeg ved nu ikke om jeg ville købe den, eller en anden brugt bil
til samme pris.
Det må jo være et spørgsmål om behov og krav til bilen.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-03-10 12:42

> At man får en udemærket velkørende bil i den klasse til en billig
> penge, hvor der ikke er sparet på udstyret.

Til de 86kkr er er ikke centrallås, boardcomputer, justerbar rat/sæde,
elruder eller noget så avanceret som en radio ...

Men det kan jo fåes for en merpris på 6/18000kr

Men kan det passe at ESP slet ikke fåes til den ?

> Til sammenligning koster en Fox 47.000,- mere, for samme sikkerhed,
> tilsvarende holdbarhed, færre døre og mindre udstyr.

Men med en længde på 3,64 meter mod en fox på 3,82m så ligger den altså 1/2
klasse mindre. En citybug (aygo, c1, 107) er 3,44m så spark'en placerer sig
der imellem.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 20:51

"

> Men kan det passe at ESP slet ikke fåes til den ?

Ja, det er rigtigt, ingen ESP her i starten.
ESP bliver først standard (prisstigning) engang hen på sommeren.
Af samme grund anbefales det fx. af fdm at vente med at købe til modellen
får ESP som standard.

Mvh

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-10 21:43

"T. R." skriver:

> ESP bliver først standard (prisstigning) engang hen på sommeren.

Hvor fedt, så er den jo ikke (så) billig længere.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 20:44

> "T. R." skriver:

> Hvor fedt, så er den jo ikke (så) billig længere.

Og hvad værre er, når de første modeller engang ryger på brugtmarkedet, så
ved vi jo godt at risikoen for at de også bliver annonceret
som værende med ESP er overhængende, til fare for de som måtte købe dem :(

Mvh

Thomas R.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-03-10 22:18

> ESP bliver først standard (prisstigning) engang hen på sommeren.
> Af samme grund anbefales det fx. af fdm at vente med at købe til modellen
> får ESP som standard.

Jeg tror efterhånden på nyttigheden af esp - efter en vinter i en
baghjulstrækker

Da vi købte fabia'en i 2004 var den uden esp - det var ekstraudstyr og den
demo der stod og var til at handle om havde det ikke. Selvom FDM allerede
dengang var begyndt at anbefale at man ikke købte bil uden var det ikke
noget vi prioriterede højt. Sikkerheden var alligevel meget over den 90'er
mazda den erstattede. Bare småting som crash sikkerhed airbags og ikke
mindst ABS ...

Næste bil var så c5'en i 2007 - Der var sikkerhed blevet prioriteret lidt
højere så de 5ncap stjerner var vi opmærksomme på og esp en selvfølge i den
klasse (sammen med klimaanlæg, fartpilot osv)

Da vi så stod 2009 købte smarten havde jeg A-klassens elgtest i erindring og
ESP var standard.... Og denne vinter har vist hvor godt det virker. Jeg er
virkelig imponeret af hvad det kan rette lige at kunne bremse hjulene
enkeltvis. Jeg har prøvet at kaste bilen langt ud og hvad underlaget kan
bære og er blevet _meget_ imponeret (men også klar over hvor nemt man kommer
til at køre alt for hurtigt efter forholdene når elektronikken holder
retningen. For jeg har også prøvet at slå elektronikken fra og så giver der
sved på panden at forsøge at holde kursen .... )

Nu er det imho knapt så vigtigt på en forhjulstækker, men ellers er jeg på
nu nået på linie med FDM på det punkt. ESP bør være standard idag.

Eneste argument for at købe den billigste Spark nu er prisen. Har man brug
for et basalt køretøj til at løse et transportbehov billigst muligt så fører
den da bestemt på point på afskrivningen (alt andet lige taber dyre biler
mere i kroner end billige biler). Men jeg ville nok lige få nogle skriftlige
tilbud på servicen de første 100.000km og sammenligne den med andre
kandidater...

Btw Nej jeg har intet mod koreanske biler, og anderkender fuldt ud at der
sker en rivende udvikling fra model til model. Men synes blot ikke at de er
meget billigere end sammenlignelige biler fra europa ...

Fra : tiper

Dato : 03-03-10 05:18

On 3 Mar., 12:41, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Til de 86kkr er er ikke centrall s, boardcomputer, justerbar rat/s de,
> elruder eller noget s avanceret som en radio ...
>
> Men det kan jo f es for en merpris p 6/18000kr
>
> Men kan det passe at ESP slet ikke f es til den ?

Nu skrev jeg jo i sin klasse. Men ja, for den beskedne merpris følger
der mere med.
Er ESP ikke det samme som EBD. I så fald, så er det også på sparken
til de 86.000,-

> Men med en l ngde p 3,64 meter mod en fox p 3,82m s ligger den alts 1/2
> klasse mindre. En citybug (aygo, c1, 107) er 3,44m s spark'en placerer sig
> der imellem.

Men i akselafstand og dermed rummelighed, er der så tale om 8,5cm i
forskel til Fox, så det er primært bagagerummet der er større, og
ydermere er Spark 5-dørs. Om ikke andet kan man jo bare sætte en
større kofanger på, og så rykke en bilklasse op...
Men man kan så tage en Yaris der er 3,785 og altså tættere på Spark i
størrelsen. Der er der en prisforskel på 68.000,- til billigste 5-dørs.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-10 16:55

tiper skriver:

> Nu skrev jeg jo i sin klasse. Men ja, for den beskedne merpris følger
> der mere med.
> Er ESP ikke det samme som EBD. I så fald, så er det også på sparken
> til de 86.000,-

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1272642.ece

"Koreanerne har forbedret sikkerheden væsentligt, dog uden at nå helt
til tops hos EuroNcap. Spark opnår fire stjerner, hvor den gamle Matiz
kun kunne bryste sig af to og en halv stjerne. Den sidste stjerne
mister Spark, fordi den af højst uforståelige årsager mangler ESP som
standard."

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-10 16:57

tiper skriver:

> Til sammenligning koster en Fox 47.000,- mere, for samme sikkerhed,
> tilsvarende holdbarhed, færre døre og mindre udstyr.

Du vil da ikke med ro i sindet sammenligne sikkerhed mellem 2 biler
med 5 år imellem rent konstruktionsmæssigt?

Klaus

Fra : tiper

Dato : 03-03-10 14:03

On 3 Mar., 16:57, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> tiper skriver:

> Du vil da ikke med ro i sindet sammenligne sikkerhed mellem 2 biler
> med 5 år imellem rent konstruktionsmæssigt?

Så det du siger er, at den 5 år gamle bil burde være billigere end
Sparken, fordi den ikke tilbyder noget bedre, og er 5 år ældre?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-10 22:07

tiper skriver:

> Så det du siger er, at den 5 år gamle bil burde være billigere end
> Sparken, fordi den ikke tilbyder noget bedre, og er 5 år ældre?

Nej, jeg kommenterer intet på prisen.

Fox'en er en skodbil at køre i (har prøvet den), jeg kan ikke udtale
mig om sparken

Klaus