Octavia - drejelys ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-03-10 20:15

Hej gruppe,

Den kommende nye er udstyret med drejelys (ikke kurvelys) - men jeg har lidt
svært ved helt at gennemskue hvor meget den i grunden gør ?
Virkemåden skulle være, at hvis man aktiverer blinklys og drejer på rattet
ved hastigheder lavere end 40 km/t, så oplyser bilen området i den retning
man drejer med tågelygten i den pågældende side.
Men hvor meget gør den ? - tænder den kun den pågældende lygte, eller drejer
den også lygten i den ønskede retning ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-03-10 20:44

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Men hvor meget gør den ? - tænder den kun den pågældende lygte, eller
> drejer den også lygten i den ønskede retning ?

Den tænder kun tågelygten...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : JWP

Dato : 01-03-10 21:08

> Den tænder kun tågelygten...

Men det virker super godt, giver masser af lys ved sving.

Er glad for det på min Superb

Mvh Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-03-10 22:49

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Virkemåden skulle være, at hvis man aktiverer blinklys og drejer på rattet
> ved hastigheder lavere end 40 km/t, så oplyser bilen området i den retning
> man drejer med tågelygten i den pågældende side.

Den gør det også ved skarpe sving og lav hastighed, uden at blinket er
aktiveret - sådan er det ihvertfald på Golfen.

> Men hvor meget gør den ? - tænder den kun den pågældende lygte, eller drejer
> den også lygten i den ønskede retning ?

Den tænder bare tåbelygten, så du kan se om du kører over noget.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 01-03-10 15:21

On 1 Mar., 22:49, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Andreas M. Hansen" skriver:

> Den g r det ogs ved skarpe sving og lav hastighed, uden at blinket er
> aktiveret - s dan er det ihvertfald p Golfen.

> Den t nder bare t belygten, s du kan se om du k rer over noget.

Dvs det kun virker hvis tåbelygterne er slukket ??
Så synes jeg det er et GODT system

Leo

Fra : P

Dato : 09-03-10 21:27

On Mon, 1 Mar 2010 14:21:06 -0800 (PST), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Dvs det kun virker hvis tåbelygterne er slukket ??
>Så synes jeg det er et GODT system
>
> Leo

Jeg har en jo også i min Superb, og jeg var overbevist om at det bare
var noget overflødigt gejl uden reel værdi, men jeg må, omend
nødtvungent, indrømme at det er en helt fin ting at have. Kunne dog
fint undvære det, hvis det ikke var der.
Kurvelyser med xenon ville jeg derimod nødigt undvære, for det er det
bedste lys jeg nogensinde har haft på en bil .. uha det virker!

/P

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-03-10 06:02

Leo Jensen skriver:

> Dvs det kun virker hvis tåbelygterne er slukket ??

Ja - ellers er der jo lys i åbelygterne hele tiden.
Desuden virker det også kun, når det er mørkt.

> Så synes jeg det er et GODT system

Jeg ved det ikke. Jeg har det ikke på Touran'en, men savner det nu
heller ikke.

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 02-03-10 09:41

> Jeg ved det ikke. Jeg har det ikke på Touran'en, men savner det nu
> heller ikke.

Er det ikke sådan med det meste udstyr. Har man aldrig haft det savner man
det ikke, men når først vanedyret har vendet sig til komforten af "et eller
andet smart" så kan man ikke undvære det og må have det på sin næste bil ...

/A

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-03-10 07:00

Tak for alle jeres svar - det ser jo ud til at virke som jeg havde
forestillet mig - jeg må så vente med at danne mig en mening om det er "hot
or not" når bilen engang bliver produceret og leveret.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-03-10 17:31

> Tak for alle jeres svar - det ser jo ud til at virke som jeg havde
> forestillet mig - jeg må så vente med at danne mig en mening om det er
> "hot or not" når bilen engang bliver produceret og leveret.

Det er noget af en hamper pris for blot en lille software-pakke....

mvh/Bjørn J.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-03-10 17:50

> Det er noget af en hamper pris for blot en lille software-pakke....

Det er nu heller ikke noget jeg aktivt har tilvalgt - det fulgte med i en
fordelagtig pakke med andre for mig gode ting (Ambiente plus pakke) - hvor
man får udstyr for 17 000 til en pris af 9999.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : N/A

Dato : 02-03-10 09:41

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 02-03-10 03:33

On 2 Mar., 09:40, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Er det ikke s dan med det meste udstyr. Har man aldrig haft det savner man
> det ikke, men n r f rst vanedyret har vendet sig til komforten af "et eller
> andet smart" s kan man ikke undv re det og m have det p sin n ste bil ...

Jeg har det på den ene bil, men ikke på den anden. Automatgearet har
jeg på den anden bil, så da jeg skiftede til den første blev det en
med skifterobot også.

Nej, drejetåbelyset savner jeg ikke. I mine øjne er det mere "smart"
end almindeligt anvendeligt. Jeg ville hellere have mulighed for at
dæmpe lyset i instrumentpanel yderligere, eller køre med
"flyverbelysning" af instrumentpanel som en visse SAAB.

Klaus

Fra : Gunnar007

Dato : 02-03-10 20:00

> [...]
> Men hvor meget gør den ? - tænder den kun den pågældende lygte, eller
> drejer den også lygten i den ønskede retning ?

Jeg tænker : Er det overhovedet tilladt at tænde lys i sin ene tågelygte om
aftenen, når det ikke er tåget ??

Hilsen G

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-03-10 20:05

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tænker : Er det overhovedet tilladt at tænde lys i sin ene tågelygte
> om aftenen, når det ikke er tåget ??

Ja, det er der efterhånden flere bilmodeller, der har (Skoda, Seat, Mercedes
osv.)

Fra : P

Dato : 09-03-10 21:25

On Tue, 2 Mar 2010 19:59:49 +0100, "Gunnar007" <007g@teamsos.dk>
wrote:

>"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>Jeg tænker : Er det overhovedet tilladt at tænde lys i sin ene tågelygte om
>aftenen, når det ikke er tåget ??
>
>Hilsen G

Ja det er godkendt på europæisk plan, og derfor også lovligt i
Danmark. Hvis vi ser på de danske regler alene, er lygterne ikke
lovlige, men den europæiske regel går forud for den danske.

/P

Fra : Bjørn J.

Dato : 09-03-10 21:30

"P" <noone@dk.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja det er godkendt på europæisk plan, og derfor også lovligt i
> Danmark. Hvis vi ser på de danske regler alene, er lygterne ikke
> lovlige, men den europæiske regel går forud for den danske.

Er det nu også rigtigt, da ethevert EU-medlemsland gerne må have særregler
og sådanne elsker vi at have i Danmark ?

mvh/Bjørn J.