Fælles forældre myndighed, en selvfølge ve~
Fra : n00b-geek

Dato : 02-03-10 11:02

Hejsa
Min kæreste og jeg er gået fra hinanden, og har et fælles børnehave
barn.
Vi har aftalt, mundtligt, at have fælles forældre myndighed.

Men min mor har så fortalt mig, at dette ikke holder.
Når barnet bor ved moderen, kan hun bestemme som det lyster hende.

Så spørgsmålet er.
Skal jeg have det forbi statsamtet for at sikre mig mine rettigheder?
Eller er det nok, at jeg bare får hende til at skrive under på en
erklæring om fælles forældre myndighed?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-03-10 20:28

On Tue, 2 Mar 2010 10:02:02 -0800 (PST), n00b-geek <n00b@lortemail.dk>
wrote:

>Min kæreste og jeg er gået fra hinanden, og har et fælles børnehave
>barn.
I var ikke gift ?

>Vi har aftalt, mundtligt, at have fælles forældre myndighed.
Hvad blev der skrevet ifbm. at barnet blev navngivet, der må have
været noget papir der blev udfyldt, noget om faderskabet hvis i ikke
var gift etc. ?

>Men min mor har så fortalt mig, at dette ikke holder.
>Når barnet bor ved moderen, kan hun bestemme som det lyster hende.
Det giver nogle fordele at have barnet folkeregisterreg. hos sig i
visse tilfælde når der er fælles forældremyndighed.

>Så spørgsmålet er.
>Skal jeg have det forbi statsamtet for at sikre mig mine rettigheder?
Er du det mindste i tvivl kontakter du statsamtet.

/Hans

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-03-10 20:49

n00b-geek skrev:
> Hejsa
> Min kæreste og jeg er gået fra hinanden, og har et fælles børnehave
> barn.
> Vi har aftalt, mundtligt, at have fælles forældre myndighed.

Jeg går ud fra, at I ved barnets fødsel afgav en erklæring om, at I i
fællesskab ville varetage omsorgen for barnet? I så ald har I helt
automatisk fælles forældremyndighed jf.Forældreansvarslovens §7.

Denne fælles forældremyndighed fortsætter også efter at parterne er gået
fra hinanden, jf samme lovs §8

> Men min mor har så fortalt mig, at dette ikke holder.
> Når barnet bor ved moderen, kan hun bestemme som det lyster hende.

Mødre har det nogle gange med at snakke uden nødvendigvis først at sætte
sig ind i sagerne...

Der er selvfølgelig nogle dagligdags elementer, hvor den forælder,d er
har barnet boende træffer beslutninger alene, men ligefrem "gøre som hun
lyster" er nok så meget sagt - trods alt.

> Så spørgsmålet er.
> Skal jeg have det forbi statsamtet for at sikre mig mine rettigheder?
> Eller er det nok, at jeg bare får hende til at skrive under på en
> erklæring om fælles forældre myndighed?

Erklæringen er ikke nødvendig, da fælles forældremyndighed som sagt er
det lovmæssige udgangspunkt.

Der kan være andre årsager til at erklæringen kan være en god ide,
nemlig at det måske vil får jer begge to til mentalt at føle jer mere
forpligtede til at overholde aftalen, hvis der måtte opstå uenigheder
imellem jer i stedte for at bruge barnet som skyts i en kamp mellem
forældrene.... men det er så en helt anden overvejelse.

I forhold til statsamtet er erklæringen ikke nødvendig.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : CC

Dato : 03-03-10 22:31

"n00b-geek" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Skal jeg have det forbi statsamtet for at sikre mig mine rettigheder?
>Eller er det nok, at jeg bare får hende til at skrive under på en

Hvad skrev du under på dengang barnet blev født, det er det der er gældende,
fordi I ikke har været gift?
Skal dette ændres, skal du og din ex-kæreste skrive under på i statsamtet.

Det er rigtigt, at moderen/faderen kan bevæges sig frit indenfor landets
grænser med barnet som hun/han lyster.
Endvidere behøver hun/han ikke, at meddele dig/hende hvad hun/han gør, og
hvor hun/han opholder sig.

Der har været en sag i midtjylland, hvor der var fælles forældremyndighed
til et barn, som boede hos faderen pga. af moderens misbrug af
stoffer/alkohol.
Mor og mormor hentede barnet i vuggestuen, gik under jorden, og lagde sag an
ved rette, for at få forældremyndigheden. Sagen er vist ikke afsluttet
endnu.

Min kone har et barn af første forhold, hvor den fælles forældremyndigheden
blev ophævet, tilsidst ved landsretten.
I alle efterfølgende år gik faderen til statsamtet hvert år (de skifter
sagsbehandler for ikke at blive partiske).
Da barnet blev 13 år, startede faderen igen sagen ved statsamt, byret,
bortførelse, fodgedret og landsret (både øst og vest).
Barnet flytte til sin fader, og boede der i 3 måneder, så flytte barnet til
en tante, og siden hen (stort set) ikke haft kontakt med nogen af
forælderene.

På baggrund af den erfaring, er min holdning i dag. Lad moderen få
forældreretten, og få en fornuftig samværsaftale - og overhold den - for
barntes skyld

Fra : Eva Maria Knudsen

Dato : 04-03-10 11:21

On 2 Mar., 19:02, n00b-geek <n...@lortemail.dk> wrote:
> [...]
> Skal jeg have det forbi statsamtet for at sikre mig mine rettigheder?
> Eller er det nok, at jeg bare får hende til at skrive under på en

Hej
Først og fremmest er det naturligvis hårdt at gå fra hinanden når man
har børn. (jeg taler af erfaring)
Jeg tror ikke du skal være så "bange" for at dit barn bliver snydt fra
dig. Hvis man er gift (og skal skilles) er man jo nødt til at gå i
statsamtet.
Det er nok også en god ide at gøre nu, så i for alle parters skyld kan
få det ordnet uden nogle føler sig forfordelt (ikke mindst jeres barn)

Der findes jo mange forskellige slags dele-ordninger, og dem bestemmer
man egentlig selv, hvis man indbyrdes kan finde ud af det. Jeg mener
også det er givtigt at huske på at ligegyldigt hvilken ordning i
finder nu, er det nok nødvendigt at revidere den af og til, fordi
jeres barn jo forandrer sig og har andre behov og det gør i jo også
selv.
Du kan læse lidt mere om forskellige slags dele-ordninger her:
http://2hjem.dk/viden-om/deleordninger.aspx

Mange hilsner, Eva

Fra : Nuser

Dato : 05-03-10 08:32

"n00b-geek" <n00b@lortemail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

1. Der er ikke længere noget der hedder statsamtet. Det hedder
statsforvaltningen.

Hvis I er enige om fælles forældremyndighed skal du ikke omkring SFV. I kan
udfylde denne blanket http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=5043

Med hensyn til samvær, er I enige så lav to eksamplarer af denne blanket
http://www.statsforvaltning.dk/everest/tmp/050603113403/blanket_samvar__PDF.PDF
og opbevar en hver

Er I uenige om forældremyndighe og samvær skal i en tur omkring
statsforvaltningen.

Har moren adressen på barnet kan hun flytte hvorhen i landet det skal være,
det skal dog varslet med mindst 6 uger. Er du uenig i hendes flytning kan du
anmode SFV om at blive midlertidig bopælsforælder, og derefter rejse sagen i
retten.

Mvh Nuser