Stafetten: Covers
Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 22:22

Jeg vil forlade genrene, og lade stafetten tage en anden vinkel denne gang.
Dette emne går ud på at finde/vise coverversioner af gode numre, som er på
højde med, eller bedre end originalen. Jeg er som regel ikke selv ret
overbevist om coverversioners fortræffeligheder, men der findes dog nogle få
stykker som rammer plet. Det er i mine øjne de covers der ikke bare er
kopier, men hvor kunstneren har tilført noget af sig selv, og transformeret
nummeret til noget andet.

Jeg smider selv den oplagte i puljen, nemlig Joe Cockers uforlignelige
version af Beatles' "With A Little Help From My Friends". Ændret fra 4/4 til
6/8, og med et drivve der overbeviste selv John Lennon om, at den var bedre
end originalen:

http://www.youtube.com/watch?v=uQYDvQ1HH-E

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-10 22:33

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> [...]
> 6/8, og med et drivve der overbeviste selv John Lennon om, at den var bedre

Tainted Love - Marilyn Manson

http://www.youtube.com/watch?v=_-0MXklxHlQ

Evanescence Thoughtless (korn cover)

<http://www.youtube.com/watch#v=8CmFiBbmlWM&feature=related>

/thomas

Fra : .J.S...

Dato : 03-03-10 00:03

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in message
> [...]
> til 6/8, og med et drivve der overbeviste selv John Lennon om, at den var

(Sting)
Eva Cassidy - Fields of Gold
http://www.youtube.com/watch?v=ZGwDYBWEDSc&feature=related

(Springsteen)
Manfred Mann's Earth Band - Blinded by the light (Live)
http://www.youtube.com/watch?v=OF8hEC9WjOA&feature=related

(Dylan)
Jimi Hendrix All Along The Watchtower Live
http://www.youtube.com/watch?v=mZTPsrcfQSE&feature=related

(Anne Linnet)
Transformeret er den måske ikke, men jeg synes den svenske version er bedre
:
Tusen bitar Björn Afzelius
http://www.youtube.com/watch?v=1CH9XpLGSCA

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 21:23

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=OF8hEC9WjOA&feature=related
>
> (Dylan)
> Jimi Hendrix All Along The Watchtower Live

Det har godt nok været svært, for jeg anede ikke der var så mange gode
covers, så jeg har fået min opfattelse ændret en smule (selv om der stadig
er flest rædsler
J.S. får stafetten for disse 3, som alle hører til blandt mine favoritter,
og hvor Eva Cassidys version af Stings "Fields Of Gold", i mine øjne/ører er
verdens smukkeste kærlighedsang, udsat for en af de smukkeste stemmer.

Så du finder et nyt emne.

/Alex

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-03-10 00:04
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-03-10 00:25

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> gang.
> Dette emne går ud på at finde/vise coverversioner af gode numre, som er på

Helt klart denne. Denne er bedre end originalen, fordi den er mere
underholdningsmusik-præget:

BEATLES m. Obladi Oblada: http://www.youtube.com/watch?v=pJhcGepfG04

CONNI TALBOT m. Tree little birds:
http://www.youtube.com/watch?v=4cmffLlkwxc

JANNES m. Eien stern: http://www.youtube.com/watch?v=bMHvLw8xSQo

SHARON m. Sommergefühl:
http://www.youtube.com/watch?v=Qt6CQgp97bo&eurl=http://www.zangeressharon.nl/disco.htm

KIM OTTEN m. Das kleine krokodil Schnappie (Den hollandske oversættelse af
Joy Guttmanns store tyske hit):
http://www.youtube.com/watch?v=FJNd007TqLg&feature=related

Hilsen åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 03-03-10 00:33

meddelelse news:4b8d9e69$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Helt klart denne. Denne er bedre end originalen, fordi den er mere
> underholdningsmusik-præget:
>

> BEATLES m. Obladi Oblada: http://www.youtube.com/watch?v=pJhcGepfG04

Hvor mange gange skal du fyre dit vrøvl af om nummeret. Alle undtaget dig
ved at Beatles lavede originalen.
Men du har da helt klart ret i, at den er bedre end de rædsler af cover
versioner, der er lavet af bl.a. Marmalade og Peter Belli.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-03-10 00:37

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor mange gange skal (o.s.v.)

HOV! - Vi skal da lige huske ikke at glemme denne udgave af Please mr.
postman (1975) m. Carpenters. Den er meget bedre end den originale udgave
fra, for mange år siden. Den var nemlig så langsom, selv om den da var
udmærket alligevel. Den her med Crpenters er hurtig og knaldhamrende.
http://www.youtube.com/watch?v=AHfddvbKb4w

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 03-03-10 00:40

Hej Åge

> [...]
> udgave fra, for mange år siden. Den var nemlig så langsom, selv om
> den da var udmærket alligevel. Den her med Crpenters er hurtig og

Beatles cover er nu bedre end det sukkerpjat

http://www.youtube.com/watch?v=N8BPcNUQy-0

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-03-10 00:56

> Beatles cover er nu bedre end det sukkerpjat
>
> http://www.youtube.com/watch?v=N8BPcNUQy-0

Jeg synes den udgave skærer i ørene.

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 03-03-10 01:02

Hej Åge

> Jeg synes den udgave skærer i ørene.

Og det bliver den kun bedre af.

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-03-10 01:24

> Og det bliver den kun bedre af.

Nårhhh......... jamen så er den da god nok.

Hilsen Åge

Fra : Alfred Bovin

Dato : 03-03-10 00:28

> [...]
> få stykker som rammer plet. Det er i mine øjne de covers der ikke bare er
> kopier, men hvor kunstneren har tilført noget af sig selv, og

Så vil jeg gerne bidrage med nogle lidt mærkelige covers af mit
yndlings-"band".
Jeg håber på tilgivelse for, at jeg kommer med fire bidrag, som jeg dog ikke
forventer bliver modtaget hjertevarmt.
Nu skriver du godt nok, at de skal være på højde med eller bedre end
originalen. Det vil jeg lade være op til debat. Man kan om ikke andet sige,
at her har kunstnerne tilføjet meget af sig selv og i høj grad transformeret
numrene om til noget andet.

The Residents - Hit the road jack:
http://www.youtube.com/watch?v=FW_zaeQjy7M

The Residents - Satisfaction
http://www.youtube.com/watch?v=co5y9sS_s6w
(videoen er ikke associeret til nummeret)

The Residents - Kaw-Liga
http://www.youtube.com/watch?v=fkFYCbMTA20
som må siges at være et cover af både Jacksons Billie Jean og Hank Williams
Kaw-Liga

The Residents - Don't be crule
http://www.youtube.com/watch?v=Iu889CRALr0
Dejlig Elvis-fortolkning

Fra : Max

Dato : 03-03-10 00:30

Hej Alex

> gang. Dette emne går ud på at finde/vise coverversioner af gode
> numre, som er på højde med, eller bedre end originalen. Jeg er som

Nu skal vi så have en lille pige på scenen

Tanya Tucker - Not Fade Away
http://www.youtube.com/watch?v=8U6M3_Y1Fm0&feature=related

og så en stor mund :)

Rolling Stones - Little Red Rooster (1965)
http://www.youtube.com/watch?v=iiFnleuNULQ

--
Mvh Max

Fra : TL

Dato : 03-03-10 06:43

On Tue, 2 Mar 2010 22:22:13 +0100, in dk.kultur.musik "Alex Linaa"
<www.linaa.com> wrote:

>Jeg vil forlade genrene, og lade stafetten tage en anden vinkel denne gang.
>Dette emne går ud på at finde/vise coverversioner af gode numre, som er på
>højde med, eller bedre end originalen

Shonen Knife - Top of the world (møder måske ikke helt kriteriet, at
det skal være coverversioner af "gode numre")
<http://www.youtube.com/watch?v=-Ba360Dz1sQ>

Joey Ramone - What a Wonderful World
<http://www.youtube.com/watch?v=0390qI0bIgY>

Metallica - Ecstacy of Gold
<http://www.youtube.com/watch?v=y-Mh1K5-VSQ>

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-03-10 07:22
Fra : Allan Krautwald

Dato : 03-03-10 09:19

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Sid Vicious - My Way

Klasseversion

men så kommer vi heller ikke udenom Nina Hagens version af samme.

http://www.youtube.com/watch?v=Q22N1dSXiN0

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-03-10 10:11

> [...]
> til 6/8, og med et drivve der overbeviste selv John Lennon om, at den var

Så må Clapton's Cocaine vel være selvskreven...

http://www.youtube.com/watch?v=qYS732zyYfU

Oprindeligt skrevet og fremført af J.J.Cale

Her er Clapton for fuld skrue live.

M.V.H....Benny..

Fra : Allan Krautwald

Dato : 03-03-10 10:40

og med et drivve der overbeviste selv John Lennon om, at den var bedre
> end originalen:

Og det havde John Lennon så sandelig ret i
Men nu hvor du nævner mesteren, så lad os snuppe et par covere, som John
Lennon indspillede:

http://www.youtube.com/watch?v=O4_ghOG9JQM

http://www.youtube.com/watch?v=AlZzNoh9wnU

Fra : Allan Krautwald

Dato : 03-03-10 10:43

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Og lad os lige mindes the master of blues, Robert Johnson, som skrev det her
nummer, som Rolling Stones lavede flot cover af:

http://www.youtube.com/watch?v=BEq1Xho1h3Q&feature=related

Fra : Max

Dato : 03-03-10 12:57

Hej Alex

> øjne de covers der ikke bare er kopier, men hvor kunstneren har
> tilført noget af sig selv, og transformeret nummeret til noget andet.

Her er en kunstner der giver meget af sig selv altid, ingen stor
stemme, men en stor kunstner

Willie Nelson Always On My Mind
http://www.youtube.com/watch?v=s-Xl17B-Z0A&feature=related

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 03-03-10 13:18

> [...]
> til 6/8, og med et drivve der overbeviste selv John Lennon om, at den var

Lige så oplagt, og stadig et Beatles nummer, er Earth Wind and Fire's
version af "Got to get you in to my life"
http://www.youtube.com/watch?v=hBBN0T5PYXY

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ulrik

Dato : 03-03-10 22:21

Hej

Shu-bi-dua - Kylling med softice. Der ser ikke ud til at være en video
med den på nettet, men teksten kan findes her:
http://www.shubidua.nu/engelsk/tekster/kylling.html
Nummeret har i øvrigt givet titlen til en afhandling på
Musikvidenskabeligt institut på KU. Se mere her:
http://www.smith-sivertsen.dk/afhandling.asp

Shu-bi-dua - Den smukkeste i verden
Jeg ved ikke, om det kan gå for at være en coverversion, men så det da
et remake ;) Den ser heller ikke ud til at findes på nettet...

Jeg er i øvrigt også ret vild med denne:
Pet Shop Boys - Always on my mind / In my House
http://www.youtube.com/watch?v=7apkXKEEwms

Og som en anden skrev - "Tusan Bitar" er altså bedre end Anne Linnets
egen udgave, selvom hun vist ikke bryder sig om det.

Ulrik

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 04-03-10 11:09

Een til:

Brad Mehldau Trio - Black Hole Sun

http://www.youtube.com/watch?v=PCzqfKw71Yw

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-03-10 11:20

On 02-03-2010 22:22, Alex Linaa wrote:
> Jeg vil forlade genrene, og lade stafetten tage en anden vinkel denne gang.
> Dette emne går ud på at finde/vise coverversioner af gode numre, som er på
> højde med, eller bedre end originalen.

Jeg nåede ikke at være med til denne stafet i går, så lidt sent:

Johnny Cash Does Elvis

http://www.youtube.com/watch?v=TYctbbWWzzo&feature=related

Elvis does Johnny Cash

http://www.youtube.com/watch?v=1CAudY_pAjw&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh - it's the music of the soul.