ventiljustering på 6 benet motor
Fra : Per Christiansen

Dato : 02-03-10 21:48

Hej jeg kan ikke rigtigt huske hvordan det er med ventiljustering på en 6
cylændret motor, når den overlapper på nr1 skal man justere nr ? o.s.v

Jeg kan huske på 4 cylændrede men ikke på 6

Kan i hjælpe mig

Per.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-03-10 00:47

Prøv at se her:

http://hjemmesider.eucsyd.dk/peb/Materialer/Motor/Boring%20og%20slagl%C3%A6ngde.pdf

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 03-03-10 10:23

1 og 6. 2 og 5. 3 og 4. hvis det er en rækkemotor.
Hans

Fra : Per Christiansen

Dato : 03-03-10 18:46

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
>1 og 6. 2 og 5. 3 og 4. hvis det er en rækkemotor.
> Hans

Tak Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-03-10 04:22

Hans, dette er ikke tilfældet generelt.
Andre motorer har en anden rækkefølge som jeg antydede i mit tidligere
indlæg.
Mercruser har f.eks. denne rækkefølge 153624 for en af deres
rækkemotorer.
Man skal altid kontrollere rækkefølge i den specifikke motors manual.
Årsagen til forskellighederne har baggrund i motorens konstruktion
herunder konstruktionen af krumtapakslen, bestemmelse af
inertikræfterne for hele motoren, bestemmelse af middelfladetrykket på
lejerne, kontravægte, torisionssvingninger m.m.
For blokken og topstykket er tætheden af cylindrene og dermed en
korrekt ballanceret varmeudvikling og køling bestemmende for den
valgte rækkefølge.

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 24-04-10 16:48

Det er nu nok forsent ,
men der er forskel på tændingsrækkefølgen og indstillingen af ventiler.
en sekser række tænder ganske rigtigt 153624
men når man skal stille ventiler er det når 1 er i top sammen med 6 og
omvendt.2 og 5. 3 og 4.
Hans