Pirateri
Fra : Aage Andersen

Dato : 02-03-10 10:37

Absalon har sænket et piratmoderskib og det synes jeg, de var længe om.
Hvad er det retslige grundlag for en saadan handling? Kan danske krigsskibe
lovligt sænke ethvert skib, de mistænker for pirateri?

Aage

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-03-10 14:48

Aage Andersen skrev:
> Absalon har sænket et piratmoderskib og det synes jeg, de var længe om.
> Hvad er det retslige grundlag for en saadan handling?

Folkeretten, som dels forpligter alle verdens lande til at bekæmpe
sørøveri - og tillader den enkelte stat at forsvare sit territorium.

Et skib betragtes som en del af territoriet i den flagstat, hvor skibet
er hjemhørende (et dansk skib, som sejler under dansk flag, er altså
dansk territorium, uanset hvor i verden det sejler rundt).

> Kan danske krigsskibe
> lovligt sænke ethvert skib, de mistænker for pirateri?

Nej, kun piratskibe som direkte angriber dansk territorium (altså
inklusive danske skibe), eller eventuelt en allieret stats tilsvarende
territorium, som vi gennem traktater og internationale aftaler har
påtaget os at forsvare militært.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk