Vundet småsag - hvad nu?
Fra : TheNetR

Dato : 02-03-10 01:51

Hej NG,

Jeg har vundet en småsag mod en person der skylder mig penge. Og det
er jo dejligt. Retten har 17. dec 2009 afsagt dom at vedkommende
skulle betale mig tilbage, samt mine omkostninger - inden 14 dage.

Det er så ikke sket. Vedkommende svarer mig ikke. Jeg har haft
kontaktet vedkommende og sagt at vi kunne finde en afdragsordning.

Hvad er næste skridt? Fogeden? Hvis ja, skal jeg have beregnet
retsafgift jeg skal betale. Hvordan gør jeg det. Jeg kan se på
domstol.dk er der en menu hvor man kan vælge, men jeg ved ikke hvad
jeg skal vælge af det.

Jeg går ud fra at jeg skal bruge blanketten "Betalingspåkrav", men er
ikke sikker. Nogen der kan hjælpe?

Har jeg reelt nogen chance for at se de penge igen?

På forhånd tak,

- Anders

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-03-10 13:01

"TheNetR" <mail@andersravn.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hvis der er afsagt dom i sagen, hører det ind und straffesager og du skal
derfor ikke betale fogedgebyret, som for småsager er 300.- kr.

Jeg har lige sendt min genbo til fogedretten p.g.a. en af mine ruder som hun
i hysteri har knust i september 2009. Hun måtte hos politiet underskrive et
frivilligt forlig, som er det samme som en dom, men da hun stadig ikke har
betalt for ruden ringede jeg til fogedretten og fik der at vide, at jeg ikke
skal betale gebyr. Det bliver lagt oveni det hun skal betale.

Du skal tage en kopi af dommen og sende originaldokumentet til fogedretten i
dit område, og vedlægge et brev hvor du beder fogedretten om at tage affære.
Du kan godt regne med at retten har en temmelig lang berammelsestid.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jubii

Dato : 02-03-10 14:53

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> Hvis der er afsagt dom i sagen, hører det ind und straffesager og du
> skal derfor ikke betale fogedgebyret, som for småsager er 300.- kr.

Ja, for pengekrav under 3000 kr.
Bedre at se på gebyrlisten hos retten i kommunen.
Jeg tror nu heller ikke pengekrav hører under straffesager. Heller ikke
fordi der er faldet dom.
Sagsøgte har fået en dom på at pengene skyldes, ikke at det er kriminelt
at skylde dem.
Og gældsfængsel er afskaffet. Eneste sanktion er vel kun at få gjort
udlæg hos sagsøgte.

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-03-10 15:29

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Bedre at se på gebyrlisten hos retten i kommunen.
> Jeg tror nu heller ikke pengekrav hører under straffesager. Heller ikke

Okay, jeg gengiver kun hvad jeg fik at vide da jeg ringede til fogedretten

> [...]
> at skylde dem.
> Og gældsfængsel er afskaffet. Eneste sanktion er vel kun at få gjort udlæg

Det er jeg så ikke klar over om fogedretten gør i første omgang.

Hvis hun efter at være kaldt i fogedretten stadig ikke betaler, skal man
hyre en advokat fik jeg at vide. Det kunne så være rart at vide om ikke det
er hende der skal betale de omkostninger også, for ellers kan det vel ikke
betale sig at gå endnu længere med sagen.

Fra : Jubii

Dato : 02-03-10 15:57

> Okay, jeg gengiver kun hvad jeg fik at vide da jeg ringede til
> fogedretten

Jeg vil meget gerne tro din viden derom, da jeg selv har indgivet
fogdesag efter dom i småsag og forudbetalt retsafgiften (og lagt det på
kravet). Så skal sagen betragtes som straffesag uden retsafgifter for
fortsat fogdebehandling, så burde jeg jo få pengene retur.

> Det er jeg så ikke klar over om fogedretten gør i første omgang.

Nej, det er en senere aktion, når den første fogdesag efter dommen, har
været forgæves.
Sagsøgte og sagsøger kan også blive indkaldt til retten for at afgive
forklaring

> [...]
> ikke det er hende der skal betale de omkostninger også, for ellers kan
> det vel ikke betale sig at gå endnu længere med sagen.

Jeg mener der kom et indlæg om samme emne den 12-2, hvor mogen mente det
skulle man selv betale uden at det kunne lægges til skylden.

Min skyldner har til fogden skrevet at han ikke mener min
sagsfremstilling er rigtig. Stort set set frakender sig skyld.

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-03-10 17:49

> [...]
>
> Min skyldner har til fogden skrevet at han ikke mener min sagsfremstilling
> er rigtig. Stort set set frakender sig skyld.

Det er så ikke tilfældet her. Hun har erkendt og skrevet under.

Hun må være glad for rudeknusning. Forrige år knuste hun ruden i hendes
nabos hoveddør med en hammer, efter at have kaldt ham pædofil et par gange
fordi han, som han har gjort i de sidste 40 år havde klippet sin hæk, og hun
så mente at han bedre kunne se ind i hendes have hvor hendes 12-årige knægt
sparkede foldbold med hans 14-årige kammerater.

Det er ellers et dejligt og roligt villakvarter vi bor i her ude på landet.
Vi har boet her i snart 22 år, og har aldrig været ude for en person som
hende, men der er jo desværre brådne kar i alle lejre, og hun er ihvertfald
uden for pædagogisk rækkevidde, hun er gentagne gange blevet politianmeldt,
fordi hun er konfliktsøgende ud over alle grænser.

Fra : Kurt Lund

Dato : 02-03-10 23:35

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Min skyldner har til fogden skrevet at han ikke mener min sagsfremstilling
> er rigtig. Stort set set frakender sig skyld.

Som jeg forstår det er der faldet dom i sagen - derfor fogeden. Så har
skyldneren erkendt forløbet tidligere, så hvordan kan han frakende sig skyld
ved fogeden?

--
Kurt Lund

Fra : Jubii

Dato : 02-03-10 23:52

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i meddelelsen
> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Som jeg forstår det er der faldet dom i sagen - derfor fogeden. Så har
> skyldneren erkendt forløbet tidligere, så hvordan kan han frakende sig
> skyld ved fogeden?

Ah, det var ved den første fogde sag husker jeg nu. Fogden har ikke
været hos/henvendt sig hos ham efter dommen.
Jeg har bedt fogden om at indkradse pengene han er dømt til at betale.
Det tar' sin tid åbenbart. Og sikker 100% forgæves, så der skal andre
boller på suppen. Hedder det udlæg i boet, nah, men noget om at de kan
tage det af værdi han ejer så beløbet han skylder kan dækkes.

Fra : Jubii

Dato : 02-03-10 14:57

[...]

Du spurgte vist om det samme den 12-2-10.