Ny start på hjemmeside med html eller css?
Fra : Dan Olsen

Dato : 28-02-10 12:53

Med måneders mellemrum vågner jeg op og vil udvide hjemmesiden:
Sidst gang udvidede jeg med menu, tekst og videoklip. Jeg
forsøgte mig med gammel frontpage, kompozer, stone's webwriter,
læste lidt dreamweaver m.m. En blandet landhandel som ikke blir
bedre af, at jeg glemmer, hvordan det gik for sig sidst.
Nu skal jeg igen til det: Wordsiderne ligger klar. Videoklippene
er delvis på plads. Hvor begynder jeg? Det må jo ikke tage
oceaner af tid. Griber jeg til den gamle frontpage for hurtigt at
få oversat til html? Er det for uoverskueligt med
kompozer-koderne? Kan picasa bruges? Er den nye windows 7
anvendelig? Jeg drømmer om engang at lave en css-kode, som kan
bruges til standard på siderne.
www.trova.dk
mvh Dan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-02-10 15:45

Den 28-02-2010 12:52, Dan Olsen skrev:
> [...]
> kompozer-koderne? Kan picasa bruges? Er den nye windows 7
> anvendelig? Jeg drømmer om engang at lave en css-kode, som kan

Hej

Jeg vil foreslå dig at starte med at gribe fat i en ordentlig
teksteditor til HTML, CSS og så videre.
Jeg er selv meget glad for Rapid PHP fra
http://www.blumentals.net/

Ellers kan Notepad++ også anbefales. Notepad++ kan
hentes fra http://www.filehippo.com/

Det kan ikke anbefales at lave HTML-sider med Word, da
Word indsætter en masse snavskode.

Derudover vil jeg anbefale dig at opbygge layoutet vha.
CSS. Du kan f.eks. kigge på http://www.webdesign101.dk/ ,
www.html.dk og andre steder, hvor der står noget om design
med CSS.

Til billedbehandling synes jeg, at Paint.NET fra
http://www.getpaint.net/ er fin - i hvert fald til mit lille
behov.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-10 18:13

Den 28-02-2010 21:44, Martin Ploug skrev:

> Jeg vil foreslå dig at starte med at gribe fat i en ordentlig
> teksteditor til HTML, CSS og så videre.
> Jeg er selv meget glad for Rapid PHP fra
> http://www.blumentals.net/

Spørger: Min bils motor er begyndt at larme, kan I anbefale
et godt og billigt værksted.

Martin: Jeg vil anbefale dig at købe en svensknøgle og så
lære selv at reparere motoren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær nyt om danske ord og ordsprog:

Fra : Tom Andersen

Dato : 28-02-10 17:26

"Dan Olsen" <dolucsjdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kompozer-koderne? Kan picasa bruges? Er den nye windows 7
> anvendelig? Jeg drømmer om engang at lave en css-kode, som kan

For mig lyder du mere som FrontPage end som Notepad
Frontpage har en afløser: Expression Web 3.0, som skulle lave fornuftig kode
og her kan du arbejde som i Word.

Tom

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-10 18:22

Den 28-02-2010 18:52, Dan Olsen skrev:
> [...]
> læste lidt dreamweaver m.m. En blandet landhandel som ikke blir
> bedre af, at jeg glemmer, hvordan det gik for sig sidst.

Når du nu har prøvet forskellige programmer og måske endda
stadig har dem installeret, så brug det, som du syntes, var
nemmest at bruge i sin tid.

Og hvis du ikke kan huske, hvilket som er nemmest for dig,
så prøv med en enkelt side i dem hver især.

Du skal blot være opmærksom på, at Frontpage kan risikere at
lave sider, der ikke overholder standarderne, og som derfor
måske ikke vil virke i alle browsere. Det afhænger lidt af,
hvilke funktioner du bruger. Som Tom Andersen skriver, er
Frontpage afløst af Expression Web 3.0, som du jo kan prøve
at installere i stedet.

> oceaner af tid. Griber jeg til den gamle frontpage for hurtigt at
> få oversat til html?

Hvad mener du med oversat? Uanset hvilket program, du vil
bruge, er du nødt til at starte forfra. Du kan ikke bruge
Word-filerne til andet end til at se, hvordan du vil have
layoutet skal være. Og til at kopiere teksterne fra.

> Er det for uoverskueligt med kompozer-koderne?

Alt efter hvad du skal lave, behøver du måske slet ikke at
se koderne. Og det er for øvrigt ikke specielle
KompoZer-koder, det er i så fald blot html- og css-koder. De
bruges af alle programmerne. Se evt. siden i min signatur.

> Jeg drømmer om engang at lave en css-kode, som kan
> bruges til standard på siderne.

Det vil sikkert være en rigtig god ide. Både KompoZer,
Dreamweaver og Expression Web 3.0 kan arbejde med css-koder,
så du reelt ikke behøver at skulle lære koderne at kende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælpesider til KompoZer:

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-03-10 13:24

Dan Olsen skrev:
> [...]
> kompozer-koderne? Kan picasa bruges? Er den nye windows 7
> anvendelig? Jeg drømmer om engang at lave en css-kode, som kan

Du starter med en blyant og et stort stykke papir,
som du breder ud over dit spisebord. På papiret tegner
du en rektangel for hver side du skal lave og skriver
nogle noter inde i rektanget om indholdet af dette.

Så trækker du linier mellem kasserne for at angive
en hieraksk struktur.

Derved får du
1) Overblik hvor mange sider du skal have
2) Overblik over hvor mange sektioner med undersider
du skal have
3) Overblikket vil fortælle dig noget om udformningen
af dit navigationsapparat - skal visse klikveje føre
visse steder hen eller skal det være ren spaghetti.
4. Så design de en sidestruktur, der i sø høj som muligt er
fælles for alle siderne, eller i hvbert fald for alle
siderne i en bestemt sektion.
5. Så laver du en skabelon af noget af dit materiale og
overvejer hvordan det kan præsenteres visuelt smukt,
placering af fælles oplsyninger for eksempel i sidehoved
sidefod og navigationspparat.
6. CSS'en til denne side vil så være CSS'en til alle sider,
plus evt. nogle sektionsspecifikke stylesheets.

Så laver du så mange kopier du har brug for og
udskifter det der skal udskiftes.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Dan Olsen

Dato : 01-03-10 20:57

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> plus evt. nogle sektionsspecifikke stylesheets.
>
> Så laver du så mange kopier du har brug for og

Mange tak for alle jeres venlige opmuntringer.
Jeg udbygger i år den blandede landhandel med nye eksperimenter
efter jeres anbefaling.
Prøver bl.a. de forskellige forslag.
Word kommer jeg ikke udenom at begynde med, hvis artiklen skal
oversættes til engelsk og sendes til et udenlandsk tidsskrift.
Næste år hedder overskriften css. Jeg er meget imponeret af
Jørgen's skriftlige materiale og håber en dag jeg kan købe bøgerne
og lave css-koderne på hans anbefaling.
www.trova.dk
Mange tak Dan

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-03-10 21:56

Dan Olsen skrev:

> [...]
> Næste år hedder overskriften css. Jeg er meget imponeret af
> Jørgen's skriftlige materiale og håber en dag jeg kan købe bøgerne

Bare klø på, men her er et par yderligere råd:
Word er uundværlig til stave og grammatikkontrol,
både på dansk og udenlandsk. Men husk endelig
at lade være med at gøre Wordfilen til en
en HTML-fil. Det /kan/ lade sig gøre, men
resultatet stinker til himlen. Når du er
færdig med Word-filen så gem den som en
tekstfil. Så kan den uden videre importeres
til en HTML-editor og ganske let strukturformateres.
I min erfaring er der stor set kun brug for
p og nogle få h-overskrifter, samt måske en
liste eller to.

Det er også min erfaring at det er lettere
at skrive en engelsk tekst end at oversætte en
dansk tekst til engelsk. Engelsk er et
betydeligt rigere sprog end dansk. Og i begge
tilfælde skal man altså være ret sikker på sine
engelskkundskaber. Og allerbedst selvfølgelig
hvis man kan få en person der har engelsk som
modersmål til at læse korrektur.

Jørgen Farum Jensen
..