|
| Bortfalder garantien? Fra : Martin /Helsingør |
Dato : 01-03-10 18:06 |
|
Jeg har købt en Sony Vaio bærbar pc for en uges tid siden. I weekenden
væltede et familiemedlem en halv kop kaffe ned i dyret.
Da jeg ikke regner med at skaden kan dækkes på garantien, afmonterer jeg
selv tastureret, for at vurdere omfanget af skaden. Tastaturet sidder
med 4 skruer og er ganske enkelt at afmontere.
Jeg kan efterfølgende konstatere, at kaffen ikke er kommet under
tastaturet og resten af pc´en har ikke taget skade. Jeg kontakter idag
Sony og beder dem oplyse en forhandler af reservedele til den specifikke
model.
De svarer:
"Tak for din email angående tastatur.
Vi sælger som udgangspunkt ikke reservedele til Vaio, fordi en
udskiftning af et tastatur vil kræve at computeren skilles ad og derfor
mister garantien. Hvis der er kommet en skade på dit keyboard kan du få
den repareret på et af vores værksteder mod betaling af et gebyr.
Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen
til at svare på denne email eller kontakte os på telefon.
Med venlig hilsen
Sandra
Sony Vaio-Link Team"
Jeg forudser en udgift på 1.500-2.000,- kr. for reparationen på et (af
Sony anvist) værksted. Deraf vil jeg antage at tastaturet koster 7-800,-
hvis jeg selv monterer.
Har de ret i at garantien bortfalder?
Og kan de afvise at sælge mig et løst tastatur?
På forhånd tak
Martin
| |
Jesper Lund (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 01-03-10 18:18 |
|
Martin /Helsingør wrote:
> Har de ret i at garantien bortfalder?
Ikke per automatik, men du kan selvfølgelig ikke reklamere over skader
som skyldes, eller kan henføres, din demontering af computeren. I
tvivlstilfælde vil du også stå svagere, hvis du har skilt computeren ad
(er chip XYZ holdt op med at fungere på grund af en produktionsfejl eller
en skade pga statisk elektricitet fordi du ikke passede på?).
Hvis operationen er så simpel som du har beskrevet, kan jeg ikke se noget
problem. Det er på niveau med at åbne en stationær computer.
> Og kan de afvise at sælge mig et løst tastatur?
Ja, du har ikke noget retskrav på at købe et løst tastatur. Men
producenten kan ikke tvinge dig til at få computeren repareret et bestemt
sted.
Men måske er der nogen på eBay som vil sælge til dig? Der findes firmaer
som opkøber spritnye bærbare og splitter dem ad for at sælge
reservedelene (det er billigere end at købe reservedele fra producenten).
--
Jesper Lund
| |
Esben von Buchwald (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Esben von Buchwald |
Dato : 10-03-10 23:07 |
|
On 01-03-2010 18:18, Jesper Lund wrote:
> Martin /Helsingør wrote:
>
>> Har de ret i at garantien bortfalder?
>
> Ikke per automatik, men du kan selvfølgelig ikke reklamere over skader
> som skyldes, eller kan henføres, din demontering af computeren. I
> tvivlstilfælde vil du også stå svagere, hvis du har skilt computeren ad
> (er chip XYZ holdt op med at fungere på grund af en produktionsfejl eller
> en skade pga statisk elektricitet fordi du ikke passede på?).
>
> Hvis operationen er så simpel som du har beskrevet, kan jeg ikke se noget
> problem. Det er på niveau med at åbne en stationær computer.
>
Nææ, dell sender også et nyt tastastur sammen med et papir som viser
hvilke skruer der skal løsnes, når folk ringer ind med defekt tastatur i
deres laptop...
Har også oplevet, da min skærm på laptoppen var ustabil, at han bad mig
i telefonen om at fjerne en plade over tastaturet ved hjælp af en
knivspids, og hive et stik ud og sætte det i igen - for lige at sikre at
skærmen var forbundet ordentligt...
| |
Kim Ludvigsen (01-03-2010)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 01-03-10 18:23 |
|
Den 02-03-2010 00:05, Martin /Helsingør skrev:
> Har de ret i at garantien bortfalder?
Det afhænger af betingelserne for garantien, men det er nok
meget sandsynligt, at det er tilfældet. Bemærk, at garanti
og reklamationsret er to forskellige ting.
> Og kan de afvise at sælge mig et løst tastatur?
Ja. Det kan være, du kan få et værksted til at sælge dig et
løst tastatur. men det er også helt op til værkstedet, om de
vil eller ej.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus, spyware og andet snavs på computeren:
http://pc-sikkerhed.dk
| |
Kurt B. Andersen (02-03-2010)
| Kommentar Fra : Kurt B. Andersen |
Dato : 02-03-10 20:43 |
|
"Martin /Helsingør" <mailme.nospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4b8bf3e5$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
Nu skriver du ikke nærmere om modellen, men jeg kan se, at f.eks.
www.datamarked.dk sælger en masse forskellige displays til Sony Vaio
Kurt
| |
Peter Lykkegaard (10-03-2010)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 10-03-10 16:09 |
|
Kurt B. Andersen skrev
> Nu skriver du ikke nærmere om modellen, men jeg kan se, at
> at f.eks. www.datamarked.dksælger en masse forskellige
> displays til Sony Vaio
Det var et tastatur Martin efterlyste ...
- Peter
| |
|
|