Billeje - lejebetingelser.
Fra : Petersen Michael

Dato : 28-02-10 10:26

Hej Ng. Jeg surfer på webbet, og studerer lejebetingelser, ifm. leje af bil.

Et af de punkter jeg hæfter mig ved er selvrisiko ifm. ansvars og kasko
skader.

Avis biludlejning http://www.avis.dk/Om-Avis-Biludlejning/Lejebetingelser

står bla.

Skadesforsikring - CDI (Collision Damage Insurance)
CDI dækker reparation eller erstatning af en Avis bil, som skyldes skade,
bortset fra tyveri eller forsøg på tyveri. Selvrisikoen reduceres normalt
fra kr. 20.000 til kr. 5.000 pr. skade.

Der står ikke noget om, hvornår noget er normalt, eller unormalt?

Ved den semi lokale http://www.lejmigdetlet.dk/page/lejebetingelser

der står bla.

Udlejeren har i overensstemmelse med reglerne i færselsloven tegnet
sædvanlig ansvarsforsikring. Udlejeren er ikke pligtig til at tegne
kaskoforsikring, men undladelse heraf medfører, at lejeren i så fald har
samme retsstilling over for udlejeren (ejeren) som han ville have haft, hvis
kaskoforsikring havde været tegnet. Der kan mellem udlejeren og lejeren
træffes aftale om, at lejeren skal skadesløsholde udlejeren (selvrisiko) for
et beløb på indtil kr. 5.000,- på både ansvar og kaskoskade. Aftaler herom
vil fremgå af kontrakten.

Betyder det, at der er (Aftaler herom vil fremgå af kontrakten) en
selvrisiko på 5.000 Kr. på ansvars skader & 5.000 Kr. på kasko skader? Jeg
tolker det som at hvis jeg lejer bil der, og er skyld i et uheld, der
mefører buler både på modpartenskøretøj, og på det køretøj jeg har lejet, så
kan jeg afkræves 10.000 kr. Er det korrekt?

På forbrugerrådets web
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad021/?ref=2027

Står bla.

Uheld kan indtræffe, og en bil er dyr at reparere. Sørg altid for, at du har
afklaret dine forsikringsforhold inden du lejer en bil. Hvis ikke dine
almindelige forsikringer dækker dig, når du lejer en bil, så kan du ofte hos
udlejeren tegne en forsikring, der dækker den tid, hvor du har bilen.
Forsikringen bør som minimum dække ansvar, tyveri og kasko. I Danmark er den
maksimalt tilladte selvrisiko 3.000 kroner.

Jeg hæfter mig ved: "maksimalt tilladte selvrisiko 3.000 kroner."

Er udlejerne på kant med loven, når de har større selvrisici stående i deres
betingelser?

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.