/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
X factor ren playback?
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 01-03-10 23:24

(Håber linket virker)

http://www.youtubedoubler.com/?video1=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3D7fVPQAQZYhY&start1=13&video2=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DSkcP0jPU4QY&start2=0&authorName=Too+funk+to+druck

Check her, studieversionen og "live" udgaven fra sidste års X factor,
spillet oven i hinanden, prøv evt at skrue volume op og ned på de 2 - ud
over lydkvaliteten kan jeg ikke høre nogen forskel, begge dele lyder
lige finpoleret og som sådan rimelig velproduceret - der er i hvert fald
ikke meget "live" over X factor udgaven...

Og så tænker jeg, om det samme gør sig gældende for deltagernes sange -
ud over at der bruges autotuner osv, lyder det lidt for velpoleret i
forhold til hvad man er vant til af liveoptrædender, især mht. musikken,
som på et øjeblik kan skifte fra én bestemt sound til en stik modsat, og
i øvrigt lyder langt mere poleret end når et band der har haft dagevis
til at øve og lave lydchecks, spiller live...

Hvad mener I andre om den sag?

 
 
Thomas von Hassel (01-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 01-03-10 23:27

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote:

> (Håber linket virker)
>
> http://www.youtubedoubler.com/?video1=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3D7
> fVPQAQZYhY&start1=13&video2=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DSkcP0jPU4QY
> &start2=0&authorName=Too+funk+to+druck
>
> Check her, studieversionen og "live" udgaven fra sidste års X factor,
> spillet oven i hinanden, prøv evt at skrue volume op og ned på de 2 - ud
> over lydkvaliteten kan jeg ikke høre nogen forskel, begge dele lyder lige
> finpoleret og som sådan rimelig velproduceret - der er i hvert fald ikke
> meget "live" over X factor udgaven...
>
> Og så tænker jeg, om det samme gør sig gældende for deltagernes sange - ud
> over at der bruges autotuner osv, lyder det lidt for velpoleret i forhold
> til hvad man er vant til af liveoptrædender, især mht. musikken, som på et
> øjeblik kan skifte fra én bestemt sound til en stik modsat, og i øvrigt
> lyder langt mere poleret end når et band der har haft dagevis til at øve
> og lave lydchecks, spiller live...
>
> Hvad mener I andre om den sag?


at det er ligegyldigt ? ... X factor er jo ikke en "koncert" ... det er
underholdning

/thomas

Esben von Buchwald (01-03-2010)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 01-03-10 23:36

On 01-03-2010 23:27, Thomas von Hassel wrote:

>
> at det er ligegyldigt ? ... X factor er jo ikke en "koncert" ... det er
> underholdning
>

Vi kan nok godt blive enige om at X factor er ren TV underholdning,
kombineret freakshow og musikunderholdning, primært for børn... Og at
deres valg af deltagere osv. primært er baseret på hvad der kan bruges
til at lave godt TV, såsom 8210 og Asian Sensation...

Men når nu de giver sig ud for at være et program der skal finde de
største sangtalenter og superstjerner mv. synes jeg da det er
interessant hvorvidt det hele er playback, og man således holder en stor
del af publikum som ikke lige er i stand til at spotte det, for nar...

Anyway, det var ikke for at sidde og bitche over X factor, heldigvis kan
man selv vælge om man vil se det, det var mere for at høre andres mening
til, om det er realistisk at frembringe den lyd som der sendes fra deres
live shows, fra et TV studie en fredag aften med et universal-band og en
flok amatører der synger...

Thomas von Hassel (01-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 01-03-10 23:43

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote:

> On 01-03-2010 23:27, Thomas von Hassel wrote:
>
> >
> > at det er ligegyldigt ? ... X factor er jo ikke en "koncert" ... det er
> > underholdning
> >
>
> Vi kan nok godt blive enige om at X factor er ren TV underholdning,
> kombineret freakshow og musikunderholdning, primært for børn... Og at
> deres valg af deltagere osv. primært er baseret på hvad der kan bruges
> til at lave godt TV, såsom 8210 og Asian Sensation...
>
> Men når nu de giver sig ud for at være et program der skal finde de
> største sangtalenter og superstjerner mv. synes jeg da det er
> interessant hvorvidt det hele er playback, og man således holder en stor
> del af publikum som ikke lige er i stand til at spotte det, for nar...
>
> Anyway, det var ikke for at sidde og bitche over X factor, heldigvis kan
> man selv vælge om man vil se det, det var mere for at høre andres mening
> til, om det er realistisk at frembringe den lyd som der sendes fra deres
> live shows, fra et TV studie en fredag aften med et universal-band og en
> flok amatører der synger...


om det er muligt ? .. ja, selvfølgelig er det det ... om det er
tilfældet ved X Factor tør jeg ikke sige .. jeg kan ikke holde til at se
så meget af gangen til at lave en vurdering ;)

/thomas

Åge Halldorsson (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 02-03-10 19:16


"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
news:1jep7qt.yx9v2j13vhismN%thomas@elements.dk...

> at det er ligegyldigt ? ... X factor er jo ikke en "koncert" ... det er
> underholdning

Ja, selve formatet går jo ud på at vi skal more os over folk der ydmyger sig
selv.
Og angående selve "musikken" er det helt normalt at bruge playback og ingen
af de store anerkendte tv-musikshow holder hemmeligt at det er playback.
Det er helt "normalt".

Hilsen Åge


Hauge (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 02-03-10 19:18

Åge Halldorsson skrev:
> Ja, selve formatet går jo ud på at vi skal more os over folk der ydmyger
> sig selv.

Sådan er det at læse indlæg skrevet af dig

Mvh Hauge

Thomas von Hassel (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-03-10 19:19

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jep7qt.yx9v2j13vhismN%thomas@elements.dk...
>
> > at det er ligegyldigt ? ... X factor er jo ikke en "koncert" ... det er
> > underholdning
>
> Ja, selve formatet går jo ud på at vi skal more os over folk der ydmyger sig
> selv.

det er jo kun i de inledede "audition" runder ..

> Og angående selve "musikken" er det helt normalt at bruge playback og ingen
> af de store anerkendte tv-musikshow holder hemmeligt at det er playback.
> Det er helt "normalt".

Så er det ikke koncerter .. så er det bare underholdning. Ingen af de
band jeg normalt hører vil finde sig i at skulle fake en koncert. En del
af charmen er det uforudsigelige .. improvisastionen .. det spontane.

/thomas

Ukendt (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-10 20:20

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1jeqqwd.49goo3l92m46N%thomas@elements.dk...

> Så er det ikke koncerter .. så er det bare underholdning. Ingen af de
> band jeg normalt hører vil finde sig i at skulle fake en koncert. En del
> af charmen er det uforudsigelige .. improvisastionen .. det spontane.

Fuldstændig enig. Man skal kunne høre at det er musikere, og ikke maskiner
der laver musikken, ellers kan det være totalt ligemeget. Alt det der
"Ordnung Muss Sein" så det lyder som et sålvalseværk i Essen, kan de for min
skyld sende hen hvor peberet gror (fordsat at der ikke bor mennesker der,
ellers ville det jo være en terrorhandling

/Alex



Åge Halldorsson (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 03-03-10 00:50


"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
news:4b8d64f8$0$36561$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Fuldstændig enig. Man skal kunne høre at det er musikere, og ikke maskiner
> der laver musikken,

Maskinerne er der jo fordi det skal lyde bedst muligt i, i
originalindspillet udgave. Det vi kender fra cd-plader med sangerne.
Jeg går da ud fra at grupperne sender cd-er ud, hvor de har kælet for
musikken, så den lyder bedst muligt. Det er som bare
det "maskinerne" sørger for bliver drønet ud i musik-shows

> ellers kan det være totalt ligemeget.

Ja, hvis man ikke lavet noget flot visuelt handlingsforløb, i tilknytning
til sangen. Det er jo der der sætter prikken over i-et, så dert hele bliver
dejligt underholdningsmæssigt seer-venligt:

Prøv at se hvor flot man har lavet visuelæt show til dette play-back-nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=Y0V33ZqBNNA

I tilknytning til play-back-sangen er der sand, stand, vand, himmel, sol,
sommer, liggestol, palmer og et skib. Stemning så det vasker sig. Så er der
jo en mening med play-back. Underholdning så det basker og pengene passer.
Hvis de bare stod på en scene og åbenede munden og sang til play-back er
det da rigtigt at det ville være kedeligt. Men sån foregår det altså ikke
her:


Hilsen Åge


Henning Jensen (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Henning Jensen


Dato : 03-03-10 01:51

On 03-03-2010 00:49, Åge Halldorsson wrote:

> Underholdning så det basker og pengene passer.
>

Underholdning ?

Henning



----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.
Henning Jensen.

Esben von Buchwald (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 03-03-10 20:54

On 03-03-2010 00:49, Åge Halldorsson wrote:
>
> Maskinerne er der jo fordi det skal lyde bedst muligt i, i
> originalindspillet udgave. Det vi kender fra cd-plader med sangerne.
> Jeg går da ud fra at grupperne sender cd-er ud, hvor de har kælet for
> musikken, så den lyder bedst muligt. Det er som bare
> det "maskinerne" sørger for bliver drønet ud i musik-shows
>

Det er klart at samples og patterns osv. bliver afspillet af
elektroniske dimser men guitar, bas, trommer osv ville jeg da mene skal
spilles live, hvis de skal kalde det for et live musik program...
>


> Prøv at se hvor flot man har lavet visuelæt show til dette
> play-back-nummer:
> http://www.youtube.com/watch?v=Y0V33ZqBNNA

Det er jo en musikvideo - det er noget helt andet - der er da ingen der
tror at et band står og spiller live på musikvideoer... og musikvideoer
har aldrig foregivet at være live musik...

>
> Hvis de bare stod på en scene og åbenede munden og sang til play-back er
> det da rigtigt at det ville være kedeligt. Men sån foregår det altså
> ikke her:
>

Det er jo faktisk det som sanne gør i det klip jeg linker til - men du
kan ikke sammenligne musikvideoer med musikere på en scene

Åge Halldorsson (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 03-03-10 21:20


"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
news:4b8ebe48$0$282$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er jo faktisk det som sanne gør i det klip jeg linker til - men du kan
> ikke sammenligne musikvideoer med musikere på en scene

Jeg tror ikke det vil falde i folks smag hvis musikken i koncerter ikke
lyder nøjagtigt som i musikvideoerne.
Det er jo for at der ikke skal ske fejl i musikken, at play back er bedst.
Man kan umuligt lave de mange
finurligheder live, som man har brugt dage og uger på at få til at lyde
bedst muligt på en cd-plade.
Og man går vel ikke til en koncert for at få et ringere produkt end på
cd-en.
Formålet med at se et orkester live må da være at man får samme gode
produkt som på cd OG at man i tilgift får et flot sceneshow, med sæbebobler,
plastikpalmer, gamle gadelygter, palmer, springvand og al muligt andet
farvestrålende hurlumhej og dansende juhuu-piger
og hvad man ellers kan finde på.

Et eksempel. Her er FLIPPRES live. Det er da vigtigt at musikken er
højkvalitet: Det er jo det visuelle som står for halvdelen af oplevelsen. Så
vil det da være træls om at lydmæssige
var en 3. klasses oplevelse.
http://www.youtube.com/watch?v=isgRSM0lofE&feature=related

Hilsen Åge


Thomas von Hassel (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-03-10 21:25

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
> news:4b8ebe48$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Det er jo faktisk det som sanne gør i det klip jeg linker til - men du kan
> > ikke sammenligne musikvideoer med musikere på en scene
>
> Jeg tror ikke det vil falde i folks smag hvis musikken i koncerter ikke
> lyder nøjagtigt som i musikvideoerne.

Hvis min musik lød til koncerten nøjagtig som på albumet så ville jeg
meget hurtigt lade være med gå til koncerter ...


> Det er jo for at der ikke skal ske fejl i musikken, at play back er bedst.
> Man kan umuligt lave de mange
> finurligheder live, som man har brugt dage og uger på at få til at lyde
> bedst muligt på en cd-plade.

hvis man ikke kan spille "live" så er man en ringe musiker ...

/thomas

Åge Halldorsson (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 03-03-10 21:50


"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
news:1jesres.1dqwrkye5a0swN%thomas@elements.dk...

> Hvis min musik lød til koncerten nøjagtig som på albumet så ville jeg
> meget hurtigt lade være med gå til koncerter ...

.......men så mister du jo halvdelen af oplkevelsen. Nemlig den visuelle
oplevelse, med de mange flotte farver og udsmykninger.

Hilsen Åge


Thomas von Hassel (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 03-03-10 21:55

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jesres.1dqwrkye5a0swN%thomas@elements.dk...
>
> > Hvis min musik lød til koncerten nøjagtig som på albumet så ville jeg
> > meget hurtigt lade være med gå til koncerter ...
>
> ......men så mister du jo halvdelen af oplkevelsen. Nemlig den visuelle
> oplevelse, med de mange flotte farver og udsmykninger.
>

fuck farverne og udsmykningen ... det er jo ikke det der er vigitgt ...
de bedste koncerter jeg har været til har været i en lille kælderlokale,
4 lamper og en scene lavet af ølkasser og spånplader (næsten)

/thomas

/thomas

Åge Halldorsson (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 04-03-10 16:15


"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
news:1jesst5.1mutxfore6zkcN%thomas@elements.dk...

> fuck farverne og udsmykningen ...

NÅ!

> det er jo ikke det der er vigitgt ...
> de bedste koncerter jeg har været til har været i en lille kælderlokale,
> 4 lamper og en scene lavet af ølkasser og spånplader (næsten)

Hvorfor kan man så ikke bare nøjedes med at lytte til cd-en - er det ikke
bedre end at sidde i et mørkt kælderlokale ?

Hilsen Åge


Thomas von Hassel (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-10 16:20

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jesst5.1mutxfore6zkcN%thomas@elements.dk...
>
> > fuck farverne og udsmykningen ...
>
> NÅ!
>
> > det er jo ikke det der er vigitgt ...
> > de bedste koncerter jeg har været til har været i en lille kælderlokale,
> > 4 lamper og en scene lavet af ølkasser og spånplader (næsten)
>
> Hvorfor kan man så ikke bare nøjedes med at lytte til cd-en - er det ikke
> bedre end at sidde i et mørkt kælderlokale ?

Det kan du da godt ... men at opleve en live optræden med "rigtige"
mennesker, med variation, improvisation, publikums interaktion etc. er
ikke noget man skal kimse af ...

/thomas

Benny Mortensen (05-03-2010)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 05-03-10 10:00


"Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4b8fce84$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jesst5.1mutxfore6zkcN%thomas@elements.dk...
>
>> fuck farverne og udsmykningen ...
>
> NÅ!
>
>> det er jo ikke det der er vigitgt ...
>> de bedste koncerter jeg har været til har været i en lille kælderlokale,
>> 4 lamper og en scene lavet af ølkasser og spånplader (næsten)
>
> Hvorfor kan man så ikke bare nøjedes med at lytte til cd-en - er det ikke
> bedre end at sidde i et mørkt kælderlokale ?
>
> Hilsen Åge

Tja, indrømmet, det var en lidt underlig udmelding...
Taget i betragtning at Queen mødte frem med 40 vogntog.
Og bare det at stille scene og udstyr op, tog en uge

M.V.H....Benny..



Ukendt (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-03-10 16:27

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1jesres.1dqwrkye5a0swN%thomas@elements.dk...

> Hvis min musik lød til koncerten nøjagtig som på albumet så ville jeg
> meget hurtigt lade være med gå til koncerter ...

Præcis.
Livemusik skal altså afspejle at der er mennesker bag musikken, med de
potentielle skæverter det nu en gang giver. En koncert hvor man ikke kan
høre om det er live eller en cd er da til at lukke op og s... i. Så hellere
CD'en hjemme på sofaen.
Men heldigvis er koncerter ikke sådan. Det er den fedeste oplevelse at høre
variationerne, improvisationerne, samspillet på scenen, og pludselige
indskydelser. Det kan en CD overhovedet ikke nå til sokkeholderne.

> hvis man ikke kan spille "live" så er man en ringe musiker ...

Kan, eller tør. Men ellers er jeg enig.

/Alex



Max (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-03-10 21:36

Hej Åge

> Og man går vel ikke til en koncert for at få et ringere produkt
> end på cd-en.

Du går åbenbart aldrig til koncert.

--
Mvh Max


Åge Halldorsson (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 03-03-10 21:53


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
news:4b8ec84b$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Åge
>
>> Og man går vel ikke til en koncert for at få et ringere produkt
>> end på cd-en.
>
> Du går åbenbart aldrig til koncert.

Nej, det er mest live-musik på tv.
Har dog været til koncert med
TeachIn (Dingadong)
Kim Og Hallo
Walkers
Kandis
Shubidua
RockNalle
Jeanette Sund
Sweet

Hilsen Åge



Max (03-03-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-03-10 22:43

Hej Åge

> Nej, det er mest live-musik på tv.

Hvilket intet har med koncertoplevelsen at gøre.

> Har dog været til koncert med
> TeachIn (Dingadong)
> Kim Og Hallo
> Walkers
> Kandis
> Shubidua
> RockNalle
> Jeanette Sund
> Sweet

Javel, går du aldrig til koncert med musikere ?

--
Mvh Max


Benny Mortensen (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 04-03-10 08:38


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4b8ed7c5$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Åge
>
>> Nej, det er mest live-musik på tv.
>
> Hvilket intet har med koncertoplevelsen at gøre.
>
>> Har dog været til koncert med
>> TeachIn (Dingadong)
>> Kim Og Hallo
>> Walkers
>> Kandis
>> Shubidua
>> RockNalle
>> Jeanette Sund
>> Sweet
>
> Javel, går du aldrig til koncert med musikere ?
>
> --
> Mvh Max

Hvem er man så, hvis man er musiker ????

M.V.H....Benny..



Esben von Buchwald (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 04-03-10 01:10

On 03-03-2010 21:52, Åge Halldorsson wrote:
>
> Nej, det er mest live-musik på tv.

Hvis vi snakker koncerter som sendes på TV, kan det sagtens være rigtig
live, hvis vi snakker gæste-bands i diverse talkshows osv. som giver et
enkelt nummer, tror jeg godt du kan regne med det er playback

> Har dog været til koncert med
> TeachIn (Dingadong)
> Kim Og Hallo
> Walkers
> Kandis
> Shubidua
> RockNalle
> Jeanette Sund
> Sweet
>

Kender sgu ik lige dem alle du nævner...

Men jeg tror nu rimelig sikkert at shubidua spiller deres instrumenter
live når de optræder - og det gør kandis sikkert også... Det er jo ikke
super finpoleret musik de laver, men mere 3-4 akkorder på guitaren og et
omkvæd folk kan synge med på... Det er ikke så svært at få til at lyde
fornuftigt live - omend det aldrig kommer til at lyde PRÆCIS som pladen...

Du kan jo prøve at høre noget shubidua (evt live) og sammenligne med
f.eks. det sanne salomonsen nummer der spilles i X factor, så kan du
hurigt høre hvordan der i sidstnævnte er tusindvis af små detaljer,
lydeffekter og det karakteristiske riff, som lyder helt ens hver gang,
selv om det tilsyneladende er en kombination af guitar og synthesizer -
dét er straks sværere at genskabe live...

Åge Halldorsson (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 04-03-10 17:40


"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
news:4b8ebe48$0$282$14726298@news.sunsite.dk...

> - men du kan ikke sammenligne musikvideoer med musikere på en scene

Jamen så tjek den her koncert ud. Her er jo også fest, juhuu, farver og
"godaw" og hele piw-tøjet:'

Hansi Hinterseer Open Air, fra Kärnten:
http://www.youtube.com/watch?v=cvUkQ7bDkxI

Hilsen Åge




Esben von Buchwald (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 04-03-10 17:47

On 04-03-2010 17:39, Åge Halldorsson wrote:
>
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
> news:4b8ebe48$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> - men du kan ikke sammenligne musikvideoer med musikere på en scene
>
> Jamen så tjek den her koncert ud. Her er jo også fest, juhuu, farver og
> "godaw" og hele piw-tøjet:'
>
> Hansi Hinterseer Open Air, fra Kärnten:
> http://www.youtube.com/watch?v=cvUkQ7bDkxI
>

Det der ligner ikke en typisk live koncert - men mere et melodi grand
prix - ja der står et par hornblæsere osv. men er der overhovedet nogen
der spiller bas og trommer osv eller kører det fra et bånd?

HER er et eksempel på nogen der formår at spille deres musik live...

http://www.youtube.com/watch?v=WEL6_SuQCu8&feature=related

Og netop det, at publikum råber, giver ekstra energi til trommeslageren
som slår ekstra hårdt til, hvilket kan høres, og forstærker publikums
begejstring osv - det kan du aldrig opnår hvis du indspiller
instrumenterne på bånd og blot synger hen over eller evt. laver det hele
playback

Åge Halldorsson (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 04-03-10 18:01


"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
news:4b8fe41f$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> HER er et eksempel på nogen der formår at spille deres musik live...
>
> http://www.youtube.com/watch?v=WEL6_SuQCu8&feature=related

DU GODESTE! - jeg blæste ned af stolen

> ekstra energi til trommeslageren som slår ekstra hårdt til,

Men sådan ER sangen jo åbenbart ikke i virkeligheden. Hvis det er så godt at
der bliver slået ekstra voldsomt til trommerne,
så skulle cd-en jo have været indspillet sådan. Man plejer jo at indspille
det bedst mulige.


Hilsen Åge


Thomas von Hassel (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-10 18:03

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
> news:4b8fe41f$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > HER er et eksempel på nogen der formår at spille deres musik live...
> >
> > http://www.youtube.com/watch?v=WEL6_SuQCu8&feature=related
>
> DU GODESTE! - jeg blæste ned af stolen

det trænger du også til engang imellem ...

>
> > ekstra energi til trommeslageren som slår ekstra hårdt til,
>
> Men sådan ER sangen jo åbenbart ikke i virkeligheden. Hvis det er så godt at
> der bliver slået ekstra voldsomt til trommerne,
> så skulle cd-en jo have været indspillet sådan. Man plejer jo at indspille
> det bedst mulige.

er det så langt fra din fatteevne at den samme sang kan fremføres på
forskellige måder uden at den ene er bedre end den anden ?

/thomas

Esben von Buchwald (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 04-03-10 18:16

On 04-03-2010 18:03, Thomas von Hassel wrote:
>> Men sådan ER sangen jo åbenbart ikke i virkeligheden. Hvis det er så godt at
>> der bliver slået ekstra voldsomt til trommerne,
>> så skulle cd-en jo have været indspillet sådan. Man plejer jo at indspille
>> det bedst mulige.
>
> er det så langt fra din fatteevne at den samme sang kan fremføres på
> forskellige måder uden at den ene er bedre end den anden ?
>
> /thomas


Jeg tror Åges virkelighed er den der findes her:
http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00507/hjemme_hos_sussi_og_507429f.jpg

Nogle der sidder og bikser noget dansktop eller schlager sammen hjemme i
studiet, og mimer til det på en scene fyldt med lir...

Åge Halldorsson (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 04-03-10 20:05


"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
news:4b8feac3$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg tror Åges virkelighed er den der findes her:
> http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00507/hjemme_hos_sussi_og_507429f.jpg

HJÆLPPPPPPPPPP! - arghhhh...

> Nogle der sidder og bikser noget dansktop eller schlager sammen hjemme i
> studiet, og mimer til det på en scene fyldt med lir...

Total misforståelse - Åge synes det diamentralt modsatte. Nemlig at det skal
fabrikeres på en topmoderne slagerfabrik, med den aller-ypperste teknik, til
frembringelse
af den dejligt bløde sukrede slager-lyd.
Og en scene med lir og farver og tegneserie-agtige dekorationer. Det er
som en dejlig dessert ala vanille-is med svesker og hasselnødder i en god
fyldig blanding
af tyk pisket piskefløde og en håndfuld æggeblommer pisket med sukker.
GUF GUF GUF

SÅDAN HER SKAL DET SE UD:
http://www.youtube.com/watch?v=fz9PncU74to&feature=related


Hilsen Åge


Åge Halldorsson (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 04-03-10 20:18


"Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:4b900478$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> SÅDAN HER SKAL DET SE UD:
> http://www.youtube.com/watch?v=fz9PncU74to&feature=related

...........men sådan her kan de også se ud. Det her er ren sydhavs-stemning
med palmer, sand strand og vand
http://www.youtube.com/watch?v=9wxQDxXxV2E&feature=related

Her er også sydhavs-stemning:
http://www.youtube.com/watch?v=lVViVbQRsII&feature=related

Når det visuelle er på så højt et plan, så mener jeg også det lydmæssigt
skal være dert, nemlig som den originale cd-kvalitet - ellers passer
puslespillet ikke sammen

Hilsen Åge






Thomas von Hassel (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-10 20:23

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i
> meddelelsen news:4b900478$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > SÅDAN HER SKAL DET SE UD:
> > http://www.youtube.com/watch?v=fz9PncU74to&feature=related
>
> ..........men sådan her kan de også se ud. Det her er ren sydhavs-stemning
> med palmer, sand strand og vand
> http://www.youtube.com/watch?v=9wxQDxXxV2E&feature=related
>
> Her er også sydhavs-stemning:
> http://www.youtube.com/watch?v=lVViVbQRsII&feature=related
>
> Når det visuelle er på så højt et plan, så mener jeg også det lydmæssigt
> skal være dert, nemlig som den originale cd-kvalitet - ellers passer
> puslespillet ikke sammen
>

_dit_ puslespil ... og jeg er bange for at det mangler et par brikker
....

/thomas

Esben von Buchwald (05-03-2010)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 05-03-10 00:35

On 04-03-2010 20:05, Åge Halldorsson wrote:
>
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
> news:4b8feac3$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jeg tror Åges virkelighed er den der findes her:
>> http://multimedia.ekstrabladet.dk/eb/archive/00507/hjemme_hos_sussi_og_507429f.jpg
>>
>
> HJÆLPPPPPPPPPP! - arghhhh...
>
>> Nogle der sidder og bikser noget dansktop eller schlager sammen hjemme
>> i studiet, og mimer til det på en scene fyldt med lir...
>
> Total misforståelse - Åge synes det diamentralt modsatte. Nemlig at det
> skal fabrikeres på en topmoderne slagerfabrik, med den aller-ypperste
> teknik, til frembringelse
> af den dejligt bløde sukrede slager-lyd.

Nu kender jeg ikke så meget til schlager genren men ud fra det jeg har
hørt, lyder det ikke som om det ville være svært at lave noget
tilsvarende musik på sin hjemme PC med det rigtige software og udstyr,
det tror jeg skam ikke kræver dyrt studie med fine instrumenter...



> Og en scene med lir og farver og tegneserie-agtige dekorationer. Det er
> som en dejlig dessert ala vanille-is med svesker og hasselnødder i en
> god fyldig blanding
> af tyk pisket piskefløde og en håndfuld æggeblommer pisket med sukker.


Jamen så er melodi grand prix noget for dig - og rigtige live koncerter
er ikke...

Åge Halldorsson (05-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 05-03-10 16:45


"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
news:4b9043c2$0$280$14726298@news.sunsite.dk...

> Jamen så er melodi grand prix noget for dig - og rigtige live koncerter er
> ikke...

Nej, igen misforstået. Diamentralt modsat. I stedet for skrig, hyl og hvin,
som i MGP, skal der være dejlig normal-sang. Sån ala "Sikke fest vi har her
i da dag, åhhhh ja åhhh ja åhhhh. Og in den dur. Simpelthen "sjubi dubi damm
damm, gamma damma dam dam o.s.v.". Så kører det bare.
Det vil sige det modsatte af MGP.

Hilsen Åge


Ukendt (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-03-10 18:36

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1jeucr6.setnsaoix3wwN%thomas@elements.dk...

> er det så langt fra din fatteevne at den samme sang kan fremføres på
> forskellige måder uden at den ene er bedre end den anden ?

Jeg ville da mene, at en sang live kommer noget tættere på "virkeligheden",
end en overdubbet og gennemproduceret CD-udgave.

/Alex



Thomas von Hassel (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-10 20:02

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> news:1jeucr6.setnsaoix3wwN%thomas@elements.dk...
>
> > er det så langt fra din fatteevne at den samme sang kan fremføres på
> > forskellige måder uden at den ene er bedre end den anden ?
>
> Jeg ville da mene, at en sang live kommer noget tættere på "virkeligheden",
> end en overdubbet og gennemproduceret CD-udgave.

kommer lidt an på hvad genre .. men pricipielt enig ..

/thomas

Max (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-03-10 20:16

Hej Alex

> Jeg ville da mene, at en sang live kommer noget tættere på
> "virkeligheden", end en overdubbet og gennemproduceret CD-udgave.

Hvis jeg kikker på hvad jeg sådan spiller gennem tiden, ja så
er live CD/LP'er overrepræsenteret temlig meget.

--
Mvh Max


Ukendt (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-03-10 21:08

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4b9006ed$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis jeg kikker på hvad jeg sådan spiller gennem tiden, ja så
> er live CD/LP'er overrepræsenteret temlig meget.
>

Det samme her. Mine 3 favoritalbums er faktisk "Made In Japan", "Pulse" og
"ELP"

/Alex



Thomas von Hassel (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-10 21:16

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4b9006ed$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Hvis jeg kikker på hvad jeg sådan spiller gennem tiden, ja så
> > er live CD/LP'er overrepræsenteret temlig meget.
> >
>
> Det samme her. Mine 3 favoritalbums er faktisk "Made In Japan", "Pulse" og
> "ELP"

Pink Floyd - Pulse ? ... lige netop Pink Floyd er der ikke så meget live
variation fordi det skal koordineres med deres sindsyge laser diller
daller ... men i det mindste spiller de da selv instrumenterne ...

/thomas

Ukendt (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-03-10 21:42

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1jeullv.1szg2e61w0403sN%thomas@elements.dk...

> Pink Floyd - Pulse ? ... lige netop Pink Floyd er der ikke så meget live
> variation fordi det skal koordineres med deres sindsyge laser diller
> daller ... men i det mindste spiller de da selv instrumenterne ...

Du kan da ikke mene, at denne 9 minutters version, ikke er anderledes end
studieversionen:
http://www.youtube.com/watch?v=9B3-HXfVEW0&feature=related
Selv Gilmours episke guitarsolo er næsten dobbelt så lang.

Det kan godt være de er præcise for at koordinere det hele, men for pokker
hvor er der meget samspil mellem musikerne.
Jeg har set en version, som jeg desværre ikke kan finde lige nu, hvor Nick
Mason skubber sine hørebøffer af, lige før soloen, tilsyneladende kun med
det ene formål at nyde hvad der måtte komme ud af Gilmours guitar.

/Alex



Thomas von Hassel (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-10 21:49

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> news:1jeullv.1szg2e61w0403sN%thomas@elements.dk...
>
> > Pink Floyd - Pulse ? ... lige netop Pink Floyd er der ikke så meget live
> > variation fordi det skal koordineres med deres sindsyge laser diller
> > daller ... men i det mindste spiller de da selv instrumenterne ...
>
> Du kan da ikke mene, at denne 9 minutters version, ikke er anderledes end
> studieversionen:
> http://www.youtube.com/watch?v=9B3-HXfVEW0&feature=related
> Selv Gilmours episke guitarsolo er næsten dobbelt så lang.

oh jeg siger ikke at det ikke er anderledes end studie versionen .. jeg
siger at deres live version / setup ikke tillader ret meget slinger fra
den ene aften til den anden ...

>
> Det kan godt være de er præcise for at koordinere det hele, men for pokker
> hvor er der meget samspil mellem musikerne.

helt enig ..

> Jeg har set en version, som jeg desværre ikke kan finde lige nu, hvor Nick
> Mason skubber sine hørebøffer af, lige før soloen, tilsyneladende kun med
> det ene formål at nyde hvad der måtte komme ud af Gilmours guitar.

Jeg pisker mig stadig at jeg aldrig nåede at se dem live ....

/thomas

Ukendt (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-03-10 22:56

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1jeun6i.xiax6gh6374kN%thomas@elements.dk...

> Jeg pisker mig stadig at jeg aldrig nåede at se dem live ....

Det samme her, men jeg har hørt det næstbedste, nemlig det danske "The Pink
Floyd Project", inden de stoppede.
Jeg gik til koncerten med blandede følelser, men for pokker hvor de gutter
overbeviste mig i løbet af ret kort tid. Når man lukkede øjnene, VAR det PF
der kom ud af højttalerne, og jeg stod tryllebundet i stive 3 timer midt på
gulvet i Train.

/Alex



Thomas von Hassel (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-10 21:57

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> news:1jeullv.1szg2e61w0403sN%thomas@elements.dk...
>
> > Pink Floyd - Pulse ? ... lige netop Pink Floyd er der ikke så meget live
> > variation fordi det skal koordineres med deres sindsyge laser diller
> > daller ... men i det mindste spiller de da selv instrumenterne ...
>
> Du kan da ikke mene, at denne 9 minutters version, ikke er anderledes end
> studieversionen:
> http://www.youtube.com/watch?v=9B3-HXfVEW0&feature=related
> Selv Gilmours episke guitarsolo er næsten dobbelt så lang.
>
> Det kan godt være de er præcise for at koordinere det hele, men for pokker
> hvor er der meget samspil mellem musikerne.
> Jeg har set en version, som jeg desværre ikke kan finde lige nu, hvor Nick
> Mason skubber sine hørebøffer af, lige før soloen, tilsyneladende kun med
> det ene formål at nyde hvad der måtte komme ud af Gilmours guitar.
>

jeg smågriner forresten altid over hr. Masons kontorstol ...

/thomas

Max (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-03-10 21:34

Hej Alex

> Det samme her. Mine 3 favoritalbums er faktisk "Made In Japan",
> "Pulse" og "ELP"

Hvis jeg skal vælge nogle andre, ja så kan det være

Billy Joel - Songs In The Attic
Bob Dylan - At Bodukan
Eric Clapton - Just One Night
Niel Young - Weld

--
Mvh Max


Åge Halldorsson (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 04-03-10 19:58


"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
news:1jeucr6.setnsaoix3wwN%thomas@elements.dk...

> er det så langt fra din fatteevne at den samme sang kan fremføres på
> forskellige måder uden at den ene er bedre end den anden ?

Tjahhhh..... det gør det til dels.
Det ligger i hvert fald ikke lige for, at der skal være alt for stor
forskel.
Det lød på dig at du ligesom kom i narkolignende extace, hvis
trommeslageren gik amok i en tromme-rus.

Hilsen Åge




Thomas von Hassel (04-03-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-03-10 20:02

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jeucr6.setnsaoix3wwN%thomas@elements.dk...
>
> > er det så langt fra din fatteevne at den samme sang kan fremføres på
> > forskellige måder uden at den ene er bedre end den anden ?
>
> Tjahhhh..... det gør det til dels.
> Det ligger i hvert fald ikke lige for, at der skal være alt for stor
> forskel.

your loss ..

> Det lød på dig at du ligesom kom i narkolignende extace, hvis
> trommeslageren gik amok i en tromme-rus.

ja .. ok ? .. det er der vel ikke noget galt i ..

<http://www.youtube.com/watch#!v=WxuYIiGqXWk&feature=related>

/thomas

Benny Mortensen (05-03-2010)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 05-03-10 10:12


"Åge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4b9002b4$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jeucr6.setnsaoix3wwN%thomas@elements.dk...
>
>> er det så langt fra din fatteevne at den samme sang kan fremføres på
>> forskellige måder uden at den ene er bedre end den anden ?
>
> Tjahhhh..... det gør det til dels.
> Det ligger i hvert fald ikke lige for, at der skal være alt for stor
> forskel.
> Det lød på dig at du ligesom kom i narkolignende extace, hvis
> trommeslageren gik amok i en tromme-rus.
>
> Hilsen Åge

Tja, men nu mener jeg, sådan bare til de optrædendes forsvar,
at mindes at DR engang har udtalt, at alt musik på DR er Playback.
Men selvfølgelig, meget kan jo være ændret.

Den eneste gruppe, jeg umiddelbart kan huske, er blevet snuppet
i at spille Pure Playback, var Nena i Aalborg hallen....

M.V.H....Benny..



Peter Brandt Nielsen (02-03-2010)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 02-03-10 00:28

Esben von Buchwald skrev:

> (Håber linket virker)
>
> http://www.youtubedoubler.com/?video1=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3D7fVPQAQZYhY&start1=13&video2=http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DSkcP0jPU4QY&start2=0&authorName=Too+funk+to+druck
>
> Check her, studieversionen og "live" udgaven fra sidste års X factor,
> spillet oven i hinanden, prøv evt at skrue volume op og ned på de 2 - ud
> over lydkvaliteten kan jeg ikke høre nogen forskel, begge dele lyder
> lige finpoleret og som sådan rimelig velproduceret - der er i hvert fald
> ikke meget "live" over X factor udgaven...

Linket virker. Jeg synes, det er nemmest at gå til, når man tager en bid
ad gangen på hver video. Men jeg er enig i konklusionen. Til gengæld
skal hun da have ros for at være god til at mime.

> Og så tænker jeg, om det samme gør sig gældende for deltagernes sange -
> ud over at der bruges autotuner osv, lyder det lidt for velpoleret i
> forhold til hvad man er vant til af liveoptrædender, især mht. musikken,
> som på et øjeblik kan skifte fra én bestemt sound til en stik modsat, og
> i øvrigt lyder langt mere poleret end når et band der har haft dagevis
> til at øve og lave lydchecks, spiller live...

Jeg tvivler på, at der skulle være noget med vokalerne. Det havde man
nok fundet ud af efterhånden. Desuden er det langtfra alle vokaler i X
Factors historie, der har lydt, som om de er indspillet på forhånd.

Jeg kan ikke vurdere, om noget af musikken kan være indspillet. Hvis den
var, ville det næppe trække de store protester, for det er ikke
musikerne, der konkurrerer.

--
Peter Brandt Nielsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste