Staffetten. Folk Rock
Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-03-10 22:53

Jeg synes at det er på tide at begive os over i Folk-Rock. Og jeg vil gerne
selv lægge for med mine egne absolutte favoritter - gennem 30 år. Jeg tænker
naturligvis på skotske Runrig, her med Clash of the Ashe fra deres seneste
album. Lyden er ikke den bedste, men det er den eneste version, jeg kunne
finde, hvor Gary Innis spiller harmonika.

http://www.youtube.com/watch?v=axraVp4LOY0&feature=related

Vi tager også lige fantastiske A Reiteach med samme gruppe (det berømte
trommenummer)

http://www.youtube.com/watch?v=mkzYu4LvSt4

Engelske Steeleye Span må heller ikke glemmes. De har lavet mange
vidunderlige numre, her The Fox.

http://www.youtube.com/watch?v=23TS-LKMRWE

Dette nummer er eghentlig snyd, for Uriah Heep kan næppe kaldes folk-rock i
almindelighed,, men Lady in Black hører givetvis til genren.

http://www.youtube.com/watch?v=6jj_UeP9W48&feature=related

For Åges skyld vil jeg slutte med lidt tysk: Ougenweide, her med Wilkommen:

http://www.youtube.com/watch?v=PrsVz_NtzDg&feature=related

Og så ser jeg frem til at blive inspireret til lidt fremtidig lytning

Jan

--
For den, der kun kender en hammer,
kommer alle problemer hurtigt til at ligne søm.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-10 22:56

Jan Kronsell <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=PrsVz_NtzDg&feature=related
>

> Og så ser jeg frem til at blive inspireret til lidt fremtidig lytning

Gælder Folk Metal ?

Amorphis - Shaman:

<http://www.youtube.com/watch?v=caxIiNHLyGs>

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-03-10 07:10

On Mon, 1 Mar 2010 22:53:01 +0100, "Jan Kronsell"
<kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

>Og så ser jeg frem til at blive inspireret til lidt fremtidig lytning

Ikke en genre jeg hører så meget. En af de få nyere bands jeg har
været begejstre for er 'Edward Sharpe & The Magnetic Zeros'. Her er
deres 'Home':

http://www.youtube.com/watch?v=rjFaenf1T-Y

Håber det rammer genren nogenlunde :)

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-03-10 07:43

On Tue, 02 Mar 2010 07:10:22 +0100, Thomas Jespersen
<jespersen.thomas@gmail.com> wrote:

>http://www.youtube.com/watch?v=rjFaenf1T-Y

Fantastisk live:

http://www.youtube.com/watch?v=Qb9jY8yAxgs

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-03-10 10:37

Jan Kronsell skrev:

> Jeg synes at det er på tide at begive os over i Folk-Rock.

Fairport Convention - Matty Groves:
(på lp):
http://www.youtube.com/watch?v=1it7BP5PckI

(samme nummer, live):
http://www.youtube.com/watch?v=-jz-iHLPSqM

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 13:05

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes at det er på tide at begive os over i Folk-Rock.

Så må vi have en af mine gamle favoritter støvet af, nemlig Steeleye Span,
med "All Around My Hat":
http://www.youtube.com/watch?v=3zzwbYyvWiU

Genren omfattede, og omfatter også en mængde renaissencemusik med "et beat",
og hvem repræsenterer dette bedre i nutiden, end Richie Blackmore med
"Blackmores Night":

"Way to Mandalay": http://www.youtube.com/watch?v=jTXp0reTaQM

Og "Diamonds And Rust" (Som faktisk er skrevet af Joan Baez):
http://www.youtube.com/watch?v=xj1uUwWI4ig

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 13:10

> Og "Diamonds And Rust" (Som faktisk er skrevet af Joan Baez):

Her er en version med en lidt mere markant guitar (1:30):
http://www.youtube.com/watch?v=Sb0QgqWlhIc

/Alex

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-03-10 22:07

Alex Linaa wrote:
> [...]
>
> "Way to Mandalay": http://www.youtube.com/watch?v=jTXp0reTaQM
>
> Og "Diamonds And Rust" (Som faktisk er skrevet af Joan Baez):

Ikke så mange indlæg i denne stafet, men masser af god musik, og stafetten
videre til Alex for Blackmore Nights.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-10 22:16

> Ikke så mange indlæg i denne stafet, men masser af god musik, og stafetten
> videre til Alex for Blackmore Nights.

Richie tager kegler hver gang ;)
Jeg finder en ny stafet

/Alex

Fra : Max

Dato : 02-03-10 15:23

Hej Jan

> Jeg synes at det er på tide at begive os over i Folk-Rock. Og jeg vil

Fra før han skiftede navn

Cat Stevens - Peace Train
http://www.youtube.com/watch?v=7sjSHazjrWg&feature=related

Cat Stevens - Another Saturday Night
http://www.youtube.com/watch?v=aLeWB3C2cLo&feature=related

--
Mvh Max

Fra : TL

Dato : 03-03-10 06:29

On Mon, 1 Mar 2010 22:53:01 +0100, in dk.kultur.musik "Jan Kronsell"
<kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

>Jeg synes at det er på tide at begive os over i Folk-Rock.

Mark Knopfler er ret folk-rocket siden Dire Straits blev opløst. Her
et eksempel, fra hans seneste:
<http://www.youtube.com/watch?v=wkUj0aGUBeo>
<http://www.youtube.com/watch?v=UrTOeje9Rhs>

Neil Young