Stafetten: Anderledes instrumentering
Fra : Max

Dato : 28-02-10 21:58

Hej

Jeg prøver at lave en ny stafet.

Jeg kunne tænke mig at høre grupper og solister
der bruger instrumenter man normalt ikke forventer
brugt i den musikstil de/den pågældene normalt
optræder med.

Som f.eks. Jetro Tull der der pluselig brugte
en tværfløjte i rocksammenhæng

http://www.youtube.com/watch?v=cRo5whIbau4

Som Sailor der smed lyden af et mekanisk
klaver ind i popmusikken

http://www.youtube.com/watch?v=3ZAlhqiyDb0

Small Faces som vel skabte den engelske psychedelic rock
lyd ved bl.a. at bruger et mekanisk/elektrisk Hammond orgel

http://www.youtube.com/watch?v=VJzcF0v1eOE

--
Mvh Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-10 22:15

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Small Faces som vel skabte den engelske psychedelic rock
> lyd ved bl.a. at bruger et mekanisk/elektrisk Hammond orgel

Ihsahn - A Grave Inversed på "After" albumet bruger Saxfon i noget der
egenlgit er black metal / progressive metal

<http://www.youtube.com/watch#v=jQ0vYjrefO4&feature=related>

/thomas

Fra : Max

Dato : 28-02-10 22:29

Hej Thomas

> Ihsahn - A Grave Inversed på "After" albumet bruger Saxfon i noget der
> egenlgit er black metal / progressive metal

Ja, det skal siges at det ikke lyder som om saxen lige høre hjemme der,
men egentlig er den musiktype vel ikke så langt fra fusions jazz, så
instrumentvalget er måske OK. Det skal dog lige nævnes at ingen af
de to musikformer finder vej til min pladesamling.

--
Mvh Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-10 08:36

> [...]

> instrumentvalget er måske OK. Det skal dog lige nævnes at ingen af
> de to musikformer finder vej til min pladesamling.

Som bonus info så bruger han også en fed fed _fed_ båndløs bass på det
album ...

/thomas

Fra : Max

Dato : 01-03-10 19:15

Hej Thomas

> Som bonus info så bruger han også en fed fed _fed_ båndløs bass på det
> album ...

Og den giver heller ikke adgang til min pladesamling :)

--
Mvh Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-10 19:19

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Thomas

> Og den giver heller ikke adgang til min pladesamling :)

ya don't know what ya' missin'

/thomas

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-02-10 22:41

Max wrote:
> [...]
>
> Small Faces som vel skabte den engelske psychedelic rock
> lyd ved bl.a. at bruger et mekanisk/elektrisk Hammond orgel

Lieutenant Pidgeon, som både brugte fløjte og forstemt klaver:. Her i deres
største hit, instrumentalnummeret Mouldy Old Dough

http://www.youtube.com/watch?v=vy32skBSHs0

Danske Sir Henry, der spillede redekam i Camp:

http://www.youtube.com/watch?v=p0N1a5Wd23I

Det v ar vel heller ikke helt amlindeligt at bruge sitat i rockmusikken, og
her var Beatles vel først. Her i Norwegian Wood.

http://www.youtube.com/watch?v=KkcRZSdc8us

Og så var der alle "symfonikerne". Her var Betales også godt med men min
egen personlige favorit er nu Cockney Rebel, Mest udtalt i Death Trip.

http://www.youtube.com/watch?v=sfTSFArFDBw

Flere bands bruge også Jødeharpen, blandt andet Canned Heat, men jeg kan
desværrre ikke fginde noget med dem på Youtube (hvor de bruger dette
instrument). Til gengæld fandt jeg Join Together med Who.

http://www.youtube.com/watch?v=eX8uCdenpgU

Men den, der brugte flest "sære" instrumenter, var og er måske Rolf Harris,
hvis genre vel mest kan kaldes populærmusik. Han spiller i dette nummer både
på didgeridoo og wobble borad og andre sammenhænge spiller han også på bull
roarer. At det her så er hans noget karikerede version af en Led Zeppelig
klassiker, gør det ikke ringere efter min mening.

http://www.youtube.com/watch?v=IPOIy4Kb9M4

Jan

Fra : Max

Dato : 28-02-10 23:26

Hej Jan

> Lieutenant Pidgeon, som både brugte fløjte og forstemt klaver:. Her i
> deres største hit, instrumentalnummeret Mouldy Old Dough

Ja, en spøjs tid dengang :)

> Danske Sir Henry, der spillede redekam i Camp:

Den er vidst ikke hørt siden, og der er også lidt sjov
klaver på nummeret.

> Det v ar vel heller ikke helt amlindeligt at bruge sitat i
> rockmusikken, og her var Beatles vel først. Her i Norwegian Wood.

Det var jo den store indiske inspiration der slog igennem der.

> Og så var der alle "symfonikerne". Her var Betales også godt med men
> min egen personlige favorit er nu Cockney Rebel, Mest udtalt i Death

Et stort nummer.

> Flere bands bruge også Jødeharpen, blandt andet Canned Heat, men jeg
> kan desværrre ikke fginde noget med dem på Youtube (hvor de bruger
> dette instrument). Til gengæld fandt jeg Join Together med Who.

Her burde så være et nummer med Canned Heat, men jeg kan ikke
snakke med internettet i øjeblikket.

> [...]
> spiller han også på bull roarer. At det her så er hans noget
> karikerede version af en Led Zeppelig klassiker, gør det ikke ringere

Hvis jeg bare anede hvad instrumenter det er du taler om :)

--
Mvh Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-03-10 18:39

Max wrote:
> [...]
> snakke med internettet i øjeblikket.

> Hvis jeg bare anede hvad instrumenter det er du taler om :)

Hvis du ser klippet er wobbleboard den plade han har i hånden det meste af
tiden. Didgeridoo'en er blæseinstrumentet som han spiller på undervejs. En
bull roarer er sådan en dims som Crocodile dundee svinger i luften for at
tilkalde hjælp i 2'eren.

Jan

Fra : Max

Dato : 01-03-10 21:57

Hej Jan

Og her er de så, på mundharpe

http://www.youtube.com/watch?v=1V1K133FVJQ&feature=related

> [...]
> undervejs. En bull roarer er sådan en dims som Crocodile dundee
> svinger i luften for at tilkalde hjælp i 2'eren.

Oh det forklare jo en del, man kender dem jo godt, men aner ikke
hvad de hedder. Wobbleboard er jo en klasiker på The Kangaroo Song

Fordi du bragte mig noget oplysning, ja så får du stafetten.

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-03-10 00:10

On 28-02-2010 21:58, Max wrote:
> Jeg prøver at lave en ny stafet.
> Jeg kunne tænke mig at høre grupper og solister
> der bruger instrumenter man normalt ikke forventer
> brugt i den musikstil de/den pågældene normalt
> optræder med.

Det er virkelig stafetter for "feinsmækkere", I har gang i!

Hvis menneskestemmen regnes med som et instrument, så er her

Freddie Mercury med Montserrat Caballet i "Barcelona":

http://www.youtube.com/watch?v=Ztqcuawqi34&feature=PlayList&p=56DE8C20CC25A7D1&playnext=1&playnext_from=PL&index=9

Henning.

----------
Take time to laugh - it's the music of the soul.
Henning Jensen.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-10 12:06

Max skrev:
> [...]
>
> Small Faces som vel skabte den engelske psychedelic rock
> lyd ved bl.a. at bruger et mekanisk/elektrisk Hammond orgel

Hvad så med det desværre alt for ukendte og nu hedengangne Islandske
grunge/rock band Jet Black Joe, der i starten af 90'erne udover den
sædvanlige setup med Vokal (Páll Rósinkrans), guitar (Gunnar Bjarni
Ragnarsson), bas (Starri Sigurdsson) og trommer(Jón Örn Arnarson) også
talte Hrafn Thoroddsen på Orgel og ikke mindst Eythor Arnalds på noget
så aparte som Cello. Noget atypisk i en grunge tid. Der findes desværre
ikke vanvittigt meget materiale fra dem på youtube men her er lidt:

http://www.youtube.com/watch?v=gHo-y6F5698 Big Fat Stone

http://www.youtube.com/watch?v=HJwSl4_dVak&NR=1 Rain

http://www.youtube.com/watch?v=8Gp4udwOBik&feature=related Never Mind

Det er et par af deres mere stille stenede numre, men der forefindes
også nogle særdeles mere støjende numre på deres udgivelser.

/Steinbjørn

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-10 14:50

> [...]
>
> Jeg kunne tænke mig at høre grupper og solister
> der bruger instrumenter man normalt ikke forventer
> brugt i den musikstil de/den pågældene normalt

Så lad mig starte med popnummeret over alle popnumre, nemlig Michael
Jacksons "Beat It":
http://www.youtube.com/watch?v=WObfcDIf6lY
Hvem ville have forventet at Eddie Van Halen ved 3:15 fyrer sådan en led
rockspade af?

Mere skåret over samme læst, nemlig Bowies "Let's Dance", hvor det er Stevie
Ray Vaughn der kaster noget "hegn" ind i et popnummer (1:33):
http://www.youtube.com/watch?v=OyVjdQXNs9s

Til slut mere af samme slags, nemlig Steve Lukathers lede guitar i Lionel
Richies "Running With The Night" (4:29):
http://www.youtube.com/watch?v=6PnhlXLHKAE

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-10 15:12

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> [...]
>
> Til slut mere af samme slags, nemlig Steve Lukathers lede guitar i Lionel
> Richies "Running With The Night" (4:29):

I samme åndedrag kan vi måske nævne den her: (4:39 og frem)

<http://www.youtube.com/watch?v=M6YkVlI5VSU>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-10 16:15

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> I samme åndedrag kan vi måske nævne den her: (4:39 og frem)
>
> <http://www.youtube.com/watch?v=M6YkVlI5VSU>

Jeps. Slash-rap og Marshalls nok til at sende 3 elværker i knæ

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-03-10 20:36

> Jeg kunne tænke mig at høre grupper og solister
> der bruger instrumenter man normalt ikke forventer
> brugt i den musikstil de/den pågældene normalt
> optræder med.

Så tror jeg da godt nok den her er temmelig afvigende fra normalen hvad
angår slagermusik.

http://www.youtube.com/watch?v=Jk5K3me5ahk

Her bruges der:
1: en luftalarm
2: en megafon
3: en galende hane (selv om det godt nok ikke er et instrument, men den
bruges da i musikken

Man hører altså meget sjældent luftalarmer og megafoner i slagermusik - en
galende hane er heller ikke ret brugt

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-03-10 20:44

On 01-03-2010 20:36, Åge Halldorsson wrote:
> Så tror jeg da godt nok den her er temmelig afvigende fra normalen hvad
> angår slagermusik.

Anderledes? Er det ikke normal slovensk schlager?

Her et par useriøse bud mere.

Selv om det var normalt for Linzi Stoppard at spille violin har jeg
altid syntes, at det var aparte at blande det sammen med blød rock. Jeg
kan ikke li' det!

http://www.youtube.com/watch?v=1jm048XJohU&feature=related

Så en tur tilbage i tiden:
Spike Jones var god til specielle og overraskende intrumenteringer. Her
er"Oh by jingo":

http://www.youtube.com/watch?v=ewh2aVCDQ-s&feature=related

Henning

--
----------

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 01-03-10 21:46

"Max" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kunne tænke mig at høre grupper og solister
> der bruger instrumenter man normalt ikke forventer
> brugt i den musikstil de/den pågældene normalt

Fed tråd Max !

Nyd lige når sække piben fyres af.

http://www.youtube.com/watch?v=GJ66UO-iKpc&feature=related

Hair of the dog er et engelsk udtryk for en slags "reparations bajer".
http://en.wikipedia.org/wiki/Hair_of_the_dog

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Max

Dato : 01-03-10 21:49

Hej Michael

> Hair of the dog er et engelsk udtryk for en slags "reparations bajer".

Jå, men musikken er ikke til dagen derefter :)

--
Mvh Max