Lettere OT: Hvor dybt vil man synke
Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 11:12

Jeg så for nyligt, at person bede om en kopi af den dér støttesang for Haiti.
Udover det naturligvis ikke er særligt fair at downloade musik, uden at
betale for det - så syntes jeg alligevel bunden var nået. En støttesang
for nødlidende, der måske koster 5-10 kroner. Og så vil man ikke betale
for den!

Fra : Michel

Dato : 28-02-10 11:21

> [...]
> betale for det - så syntes jeg alligevel bunden var nået. En støttesang
> for nødlidende, der måske koster 5-10 kroner. Og så vil man ikke betale

Jeg tror, de færreste er uenige i dit synspunkt. Jeg er i hvert fald ikke.
Pinligt!

Jeg indrømmer dog blankt, at jeg af og til har søgt, fundet og hentet musik
på nettet uden at betale, men der har været tale om musik, som ikke har
kunnet købes lovligt, da det aldrig er blevet sendt på cd (primært ukendt
musik fra 70'erne og 80'erne).

Men jeg nedlader mig ikke til at suge musik ulovligt, som jeg kan købe på cd
eller via lovlig download. Vi vil vel alle fortsat gerne have, at der bliver
udgivet ny musik.

Mange hilsner
Michel

Fra : Steen

Dato : 28-02-10 12:31

Michel <nosp@mthanks.dk> wrote:

> [...]
> eller via lovlig download. Vi vil vel alle fortsat gerne have, at der bliver

Èn ting er at tilegne sig en vare, uden at betale for den. Det kan
muligvis retfærdiggøres ved at man lærer nyt musik at kende, og
efterfølgende køber musikken.

Det er usædvanlig dårlig stil, at tilegne sig en vare, uden at betale
for den - når pengene for varen er tiltænkt nødlidende efter en
katastrofe. Når man så tænker på prisen for varen, så falder alting fra
hinanden.

Fra : Michel

Dato : 28-02-10 12:57

> Èn ting er at tilegne sig en vare, uden at betale for den. Det kan
> muligvis retfærdiggøres ved at man lærer nyt musik at kende, og
> efterfølgende køber musikken.

Jeg mener ikke, det kan retfærdiggøres, hvis musikken kan købes. Og langt de
fleste steder kan man lytte til 30sek-snippets og danne sig et indtryk af
musikken. Det har jeg selv med stort held gjort, og så er cd'en eller en
lovlig download blevet hapset mod betaling.

> [...]
> for den - når pengene for varen er tiltænkt nødlidende efter en
> katastrofe. Når man så tænker på prisen for varen, så falder alting fra

Ingen tvivl om, at det er usmageligt at spørge efter en støttesang for at
spare måske 10 kr. Føj!

Diskussionen har dog været oppe flere gange her i gruppen, så jeg vil ikke
åbne Pandoras æske, men det ærgrer mig, at pladeselskaberne ikke også får
lagt meget af det gamle musik, der ikke findes på cd, til lovlig download,
men blot lader det ligge i en virtuel - og gigantisk - flyttekasse. Der skal
ikke mange downloads til, før indtægterne overgår udgifterne, og det ville
også glæde musikelskerne, der kan få fat i gode versioner af en sang, der
kun findes på en gammel slidt single eller lp i samlingen. Noget musik er
dog givetvis tabt, da det var på pladeselskaber, som siden er lukket og hvor
rettighederne aldrig er blevet købt af andre, men hvor ville det være skønt,
hvis det gamle guf kom på nettet mod betaling. Jeg ville ikke holde mig
tilbage

Mange hilsner
Michel

Fra : Per H

Dato : 28-02-10 13:47

On Sun, 28 Feb 2010 12:30:36 +0100, isteen@gmail.com (Steen) wrote:

> [...]
>for den - når pengene for varen er tiltænkt nødlidende efter en
>katastrofe. Når man så tænker på prisen for varen, så falder alting fra

per

Fra : Per H

Dato : 28-02-10 13:53

Det vil der også komme, bare se på hvor let det er at tjene milioner
på at lave musik, Jeg har hentet på netttet, og fået udvidet min
musikalse horisont og derfter købt originalen da man der får cover med
og det hele originalt, og i god kvalitet..

Men det der er værd at høre på, bliver solgt i rigelige mængter i
forvejen.

per

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 22:38

On 2010-02-28 13:52:38 +0100, Per H said:

> Men det der er værd at høre på, bliver solgt i rigelige mængter i
> forvejen.

Så det behøver man ikke betale for?

Fra : Carl Drud

Dato : 28-02-10 12:52

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> [...]
> for den - når pengene for varen er tiltænkt nødlidende efter en
> katastrofe. Når man så tænker på prisen for varen, så falder alting fra

Jeg erindrer at de første år var der gratis adgang til Grøn
Koncert. Meningen var at pengene skulle komme ind ved øl salg, men en
masse slæbte kasser med høker bajere med ind.

--
Carl