Lanternesammensætning - OK?
Fra : Flemming Torp

Dato : 02-03-10 00:44

Vi har tidligere i gruppen drøftet brug af de nye LED-lanterner.
Mine overvejelser går på at montere en kombineret trefarvet OG en 360
grader hvid LED-lanterne i mastetoppen.
Den trefarvede tændt, når jeg sejler for sejl og den hvide, når jeg
ligger for anker.

Mit spørgsmål er nu: SKAL motorlanternen være fysisk adskilt fra
agterlanternen?

Når jeg spørger er det fordi jeg tænker på at bevare min tofarvede
lanterne i stævnen - sidelyset - og kun bruge den, når jeg går for
motor og samtidigt hermed bruge ankerlyset i toppen som en kombineret
motor-(toplys-) OG agterlanterne ... og mener selv, at det skulle være
OK ifølge søvejsreglerne (Regel 23 stk d pkt i). Jeg forudsætter
naturligvis, at lanterne overholder regler for synlighed (afstand).
Det er placeringen, jeg er usikker på.

Jeg er dog kommet lidt i tvivl om nedenstånde formulering fra
søvejsreglernes Regel 23 stykke d punkt i og iii besvarer spørgsmålet:
" (i) Et maskindrevet skib under 12 m i længde kan i stedet for de i
stk. (a) i denne regel foreskrevne lys vise et hvidt lys, der er
synligt hele horisonten rundt, samt sidelys;

(iii) i et maskindrevet skib under 12 m i længde kan toplyset eller
det hvide lys, der er synligt hele horisonten rundt, hvis anbringelse
i diametralplanet ikke er praktisk muligt, anbringes uden for skibets
diametralplan, forudsat at sidelysene føres i en sammensat lanterne,
der skal være placeret i skibets diametralplan eller så nær som det er
praktisk muligt i samme langskibs lodrette plan som toplyset eller det
hvide lys, der er synligt hele horisonten rundt".

Regel 23 stykke a påbyder:
"(a) Et maskindrevet skib, der er let, skal vise:

(i) et toplys forude;

(ii) et andet toplys agten for og højere end det forreste; et skib
under 50 m i længde er dog ikke forpligtet til at vise dette lys, men
kan gøre det;

(iii) sidelys;

(iv) et agterlys."

Det er jo om at være velforberedt inden man måske falder over et godt
messetilbud ... ...

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-03-10 02:40

Hej Flemming,

Prøv også at læse tillæg I, Anbringelse af og tekniske specifikationer
for skibslys og signalfigurer.

Mvh/Harding

Fra : Flemming Torp

Dato : 03-03-10 10:27

Hej Harding,

Tak for henvisning.
Nu har jeg fået set tillægget igennem.
Umiddelbart kan jeg ikke se, at der skulle være noget til hinder for
at anvende den skitserede løsning i mit tilfælde. Kan du?

Flemming Torp

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 15-03-10 00:06

På mit Y3 hold var der en der havde fundet en kombination af sætninger i
lovene, der skulle gøre det 'ulovligt' at have både 3 farvet top lanterne og
alm lave lanterne monteret samtidig. Men jeg husker ikke spidsfindigheden.
Ret akademisk.

Anyway ... Det er der da aldrig nogen der ville brokke sig over.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 21:36

Du har ret ... Ret akademisk ... og så, alligevel...

Jeg undrer mig over, at det for os almindelige sejlere skal være så
kompliceret at finde ud af, hvad der er lovlig lanterneføring ... Jeg
har læst igennem flere gange, og kan ikke finde svaret på mit
oprindelige spørgsmål ...

Forsikringsselskaberne, derimod, har nok råd til at hyre den
nødvendige ekspertise, således, at de måske vil forsøge at undgå deres
forventede erstatningsansvar, hvis de f.eks. kan påvise, at mine
lanterner ikke var monteret lovligt, selvom det intet har med
konsekvensen af en eventuel skade at gøre ...

Jeg betragter det i stedet som en ekstra sikkerhed ... "lanterne-
backup" ... ...
(Oven i det sæt, jeg har liggende sammen med raketterne nede om læ i
skuffen ...).

Flemming Torp

Fra : George

Dato : 02-03-10 15:12

Flemming Torp skrev:

> [...]
> OK ifølge søvejsreglerne (Regel 23 stk d pkt i). Jeg forudsætter
> naturligvis, at lanterne overholder regler for synlighed (afstand).

Så vidt jeg ved er det tilladt. Jeg har diskuteret det
på et eller andet Yacht-skipper kursus for nogle år
siden, og jeg læser også teksten sådan.

Du skal jo stadig have en separat agterlanterne til
brug for sejlads uden motor, og den skal du så kunne
slukke når du sejler for motor for du må ikke føre to
agterlanterner.
Det bedste ville nok være at have en drejekontakt med 4
indstillinger: 1.Slukket 2.Sejl 3.Motor og 4.Anker og
så montere ledningerne så der ikke kan forekomme
fejlkombinationer.

George

Fra : Flemming Torp

Dato : 03-03-10 10:38

"George" <georgeoftheseas@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal jo stadig have en separat agterlanterne til brug for sejlads
> uden motor, og den skal du så kunne slukke når du sejler for motor

I mit forslag, er den ene toplanterne en trefarvet LED-lanterne, som
skulle dække side- og agterlys i én enhed. Da min båd er mindre end 12
m i længden, skulle det være OK, når båden drives frem for sejl.
Når jeg sejler for motor, vil den trefarvede toplanterne ikke være
tændt, men den hvide 360 grader lanterne (der også bruges som
ankerlys) og det eksisterende sidelys, der sidder i stævnen som en
todelt grøn vil være tændt i den situation. Det hvide lys skulle i den
situation fungere som toplys OG agterlys.

> Det bedste ville nok være at have en drejekontakt med 4
> indstillinger: 1.Slukket 2.Sejl 3.Motor og 4.Anker og så montere
> ledningerne så der ikke kan forekomme fejlkombinationer.

God idé. Jeg vil se, om jeg kan finde ud af det ...

> George

Flemming Torp

Fra : blueocean

Dato : 07-03-10 09:48

On 3 Mar., 10:37, "Flemming Torp" <t...@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp- Skjul tekst i anførselstegn -

En dreje kontakt er opfundet se linket her.

http://www.aquasignal.info/ecat/htdocs/index.php?category_id=1&subcategory_id=4&product_id=36&item_id=655

Så hvis man ikke er til gør det selv er den her den simple løsning.

Gert
Sy-Grog

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-03-10 20:11

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Så hvis man ikke er til gør det selv er den her den simple løsning.

Hej Gert,
Tak for tips og linket.
På min nuværende kontrolpult, er der vippekontakter.
Så jeg vil nok forsøge at finde en løsning, der passer ind i det
eksisterende setup med tre kontakter/knapper:
(1) Navigationslys for sejl: Den tredelte toplanterne.
(2) Navigationslys for motor - sidelys i stævnen og ankerlanterne i
toppen - med diode/ensretter før ankerlanternen.
(3) Ankerlys.
Selvom jeg er amatør på området, tror jeg godt, jeg kan finde ud af
det ...

Andre har anbefalet mig at benytte eksisterende lanterner og udskifte
pærerne til LED ...
Ville det være smartere? Billigere?

Flemming Torp

Fra : blueocean

Dato : 08-03-10 03:07

On 7 Mar., 20:11, "Flemming Torp" <t...@mail.dk> wrote:

> [...]
> det ...
>
> Andre har anbefalet mig at benytte eksisterende lanterner og udskifte

Man kan sagtens udskifte til LED i stedetfor alminelige pære, men HUSK
at det skal være 3 farvet LED der matcher Rød til Rød osv. ellers for
du en forkert farve , hvis du blot sætter en hvid i som en normal pære
er. Hvis du sætter en hvid LED i toplanternen der skal have 3 farver
vil den grønne blive blå og den røde orange agtig, hvid vil blive
grålig. Så det i Bella, så den er god nok.

Gert

Fra : blueocean

Dato : 08-03-10 03:09

On 8 Mar., 11:06, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
> vil den grønne blive blå og den røde orange agtig, hvid vil blive
> grålig. Så det i Bella, så den er god nok.

Glemte lige.... Smartere ved jeg ikke hvad skulle være , men strøm
besparende = ja, Billigere= måske i det lange løb.
Så alene bare det at de er strømbesparende vil jo være = god økonomi.
Gert

Fra : Flemming Torp

Dato : 08-03-10 19:16

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]

besparende = ja, Billigere= måske i det lange løb.
Så alene bare det at de er strømbesparende vil jo være = god økonomi.

Mine nuværende Hella glødepærebaserede lanterner er:
1. Sidelys i kombineret rød/grøn i stævnen
2. Agterlys i hækken
3. Toplys forrest på masten - midt på ca. ...

Ved natsejlads for sejl bruger jeg pt. ca. 4-5 Amps.
Med én LED-toplanterne bruges ca. 0,25 Amps.
Det er dog en betragtelig "besparelse" ... faktor 15 - 20.
Rent "strømøkonomisk" ja, men ... "pengeøkonomisk ???

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 20:55

> [...]
> Det er dog en betragtelig "besparelse" ... faktor 15 - 20.
> Rent "strømøkonomisk" ja, men ... "pengeøkonomisk ???

Hej Flemming,

inden min tur til Stockholm forrige år samt endnu en tur deropad sidste år,
skiftede jeg de traditionelle lanterner ud med LED lanterner for at kunne
være så længe som muligt i skærgården og nyde de mange små klippeøer og
holme - og selv om det "pengeøkonomisk" absolut ikke er en besparelse
(tværtimod) så er det jo een af de ting man er "nødt til" at investere i,
hvis man vil opnå nogle fordele rent strømforbrugsmæssigt. Jeg har været
ovenud tilfreds med resultatet - også selv om økonomien i første omgang kun
tillod agter- og stb/bagbordlanternerne - ankerlanternen er stadigt den
gamle pæretype (10w) - men den bliver vel også skiftet ud på et tidspunkt.
Jeg valgte Lopolight p.g.a deres robuste udførelse i aluminium. De er
svinedyre - og uheldet ville at her i efteråret kort før bådens optagning,
gik frontlanternen (stb/bagb - combi) i stykker på den måde at styrbords
blokken pludseligt ikke virkede. Det positive er, at ved henvendelse til den
forhandler hvor jeg handler det meste grej var der ret hurtig handling - og
efter et stykke tid fik jeg en helt ny lanterne retur - og her havde man nu
ændret designet m.h.t. ledningstilslutning - så nu skulle det være mere
vejrbestandigt.

Så alt ialt... strømbesparelsen er noget der sparker mås - noget man er glad
for når der er langt til landstrøm og der i forvejen er mange andre
forbrugere, men det er en ordentlig udskrivning rent økonomisk.

venlig hilsen

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-10 03:23

Ja man skal altid huske på at farvesammensætningen og lysstyrken skal
være i.h.t. søvejsreglernes bestemmelse.
Vi må så blot håbe at de har fået LED lamperne til at give den
foreskrevne farvesammensætning som farvespecifikationen i Tillæg 1 stk
7 som Den internationale Belysningskommision (CIE) angiver som
grænserne for hvert enkelt farveområde angivet ved
hjørnekoordinaterne, ellers opfylder den samlede lanternekonstruktion
ikke kravene og det vil netop være problemet hvis en farvet LED pære
sættes ind i en i forvejen farvet lanterne.
Lysstyrken er som regel ikke noget problem med LED lys.

Mvh/Harding

Fra : Flemming Torp

Dato : 08-03-10 17:18

Som supplement til de forskellige oplysninger, kan et klip fra dagens
"skippertips" også give lidt generel information om LED-pærers
anvendelighed - eller mangel på samme ...

Citat start:

Skipper-Tips nr. 2.012

LED-PÆRER I LANTERNER
Mit spørgsmål fremkommer på grundlag af at jeg gerne ville spare
strøm, og
spurgte hos Claus V. Hansen marineforretning om at få ledpærer til
udskiftning af de pærer som har siddet i lanternerne siden oprindelsen
af
båden, disse ledpærer sælges og er tilpasset soklen i lanternen, men
fint at
en af de kvikke hoveder i forretningen udtalte, at han da gerne ville
sælge
mig sådanne ledpærer med det forbehold, at hvis man en eller anden
grund kom
ud for en ulykke hvor man ikke var set, og ellers havde handlet
korrekt,
straks ville få mindst det halve af skylden idet der ved udredning vil
blive
kontrolleret lys.
På Bådmessen spurgte jeg hos andre sælgere men ingen havde kendskab
til at der var et problem.
Den gik jeg så hjem med, og forespurgte hos Søfartsstyrelsen herom og
har
fået følgende vedhæftede svar :
Som jo betyder at man ikke skal udskifte sine lanternepærer med
ledpærer da
glas og parabol ikke er beregnet for disse, men hvorfor sælges disse
så i de
fleste Marineforretninger?
Med venlig hilsen Ib Johansen
Læs Søfartstyrelsens svar her:
http://www.duelighed.dk/downloads/LED_lamper.pdf

Citat slut.

Det er da noget af en opgave at finde ud af, hvad der er lovligt og
hvad der ikke er lovligt ...

Jeg tror min beslutning vil blive at installere ny toplanterne og
ankerlanterne baseret på LED til natsejlads for sejl eller ankerliggen
og beholde de eksisterende lanterner med "gammeldaws" glødepærer til
natsejlads for motor ... I den situation er strømforbruget jo heller
ikke så kritisk og installationen bliver tilmed lige ud af landevejen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-10 06:48

Yderligere bør dette input fra Søfartsstyrelsen medtages:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-10 14:06

Ja det kan være svært at finde rundt i junglen af regler og
forordninger.
For tiden er det jo oppe at føle sig vildt krænkede for snart hvad som
helst, lige indtil Tøger kom og gjorde det godt igen.
Så måske skal man ikke tage sig af når regelmagerne bliver vrede, og
håbe at de kun føler sig krænket.
Ledlanterne er rasende dyre, så selv over en lang horisont vil det nok
være svært at få ballance i el-regnskabet.
Da du jo har rigelig batterikapacitet og de mørke timer i
sommerhalvåret er få, føler jeg det kun er spørgsmålet om so ein ding
muss ich auch haben der har vigtighed.

LED lanterne kan da blive gode med tiden, indtil videre prøver
producenterne at få det til at blive en god forretning.
Måske ville det være bedre at udskifte belysningen i kahyttens
halogenlys med pærestifter af neodym typen. Typen har filtre i glasset
således at det afgivne lys nærmer sig dagslys. Så kan vi have dagslys
hele døgnet rundt.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-10 00:38

Harding E. Larsen wrote:
> Ja det kan være svært at finde rundt i junglen af regler og
> forordninger.

Enig, det er meget kompliceret af sætte sig ind i som lægmand ...

SNIP

> [...]
> Da du jo har rigelig batterikapacitet og de mørke timer i
> sommerhalvåret er få, føler jeg det kun er spørgsmålet om so ein

Hehe ... Jo, det er noget om snakken ... og dog ... ...
Hvis annoncerne taler sandt, skulle der være ca. 50.000 timers lys i
en LED-lanterne ... Jeg kender ikke præcist pærernes levetid, men jeg
synes dog jeg har udskiftet en del i min sejlertid ... Med bare en
tiendedel af 25.000 timer, er der mere end jeg har brug for i min
rest-levetid ...

Og det er helt korrekt, at jeg har indsat ekstra batterikapacitet ...
Men det er lidt ligesom "kapløbet" imellem hardware- og
softwareproducenterne ... Når hardwareproducenterne fremstiller
hurtigere processorer, udvikler softwareproducenterne lynhurtigt nye
krævende (såkaldt brugervenlige) features, der bruger mere kraft og
lager, og så må hardwareproducenterne til tegnebrædtet igen ... osv.
osv.

Det er min erfaring, at jeg over tiden putter mere og mere
elforbrugende "isenkram" ned i båden ... instrumenter, el-pumper,
køleskab, PC, Radio, TV, VHF og mobiltelefoner, kortplotter,
varmesystem, ankerspil og m.m.m. - og samtidig vil jeg gerne - som
også beskrevet af JN - kunne blive i skærgården og sejle for sejl og
ligge for anker - uden at jeg skal i havn for at "tanke el" hver dag
.... Bl.a. vil jeg nødigt undvære frisk pålæg og kød og kolde
"drikkelser" ... eller gerne høre radio, lade instrumenterne køre, når
vi sejler, tale i VHF og mobilradio, Bruge min PC, osv., uden at vi
hele tiden skal spekulere på, om vi har nok Ah om bord ... ...

Mit mål/ønske er at kunne klare elforbruget i tre døgn uden at skulle
lade op ... Og det kræver en del batterikapacitet - har jeg lært.
Forbruget fra lanterner og ankerlys er godt nok ikke en væsentlig del
af det samlede forbrug ... Men en traditionel ankerlanterne, der er
tændt i f.eks. 6 timer i tre nætter vil alligevel bruge 30-40 Ah ...
og det er tæt på et traditionelt batteris kapacitet, hvis man vælger
at aflade til ca. 50% ... Jeg husker stadig vores ankomst efter
Sjælland Rundt for mange år siden ... Der var ikke megen saft og kraft
tilbage i batteriet og lanternerne overholdt næppe de gældende
afstandskrav, når vi gik i mål natten mellem søndag og mandag ...

> LED lanterne kan da blive gode med tiden, indtil videre prøver
> producenterne at få det til at blive en god forretning.

Enig - som JN nævner, er priserne pt. skyhøje i Danmark ...

> [...]
> glasset
> således at det afgivne lys nærmer sig dagslys. Så kan vi have

Det var en nyhed for mig ... Det vil jeg da kigge nøjere på ... Jeg
prøver Google.

Men jeg er iøvrigt enig ... ud fra en ren økonomisk betragtning er det
nok ikke rationelt ...
Men er det overhovedet rationelt at have en sejlbåd ... ? ... ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-03-10 03:24

M.h.t. el-regnskabet så brænder en alm lampe mellem 2000 og 5000 timer
og da vi ikke kun sejler om natten vil en alm. pære holde i mange år.
Er der problemer med generelt kort levetid kan det hidrøre fra
vibrationer, der som regel nedsætter en lampes levetid meget.
Jeg har i de 32 år vi har haft båden måske skiftet et par pærer og det
anser jeg ikke for noget større arbejde. Jeg har kun en ankerlanterne
i toppen af masten og skal jeg derop bruger jeg min rebstige.
Normalt anvender jeg en ankerlanterne med solcelleopladning og den kan
anbringes i en holder på en stang placeret på ankerspillet. Desuden
har jeg også en lille petroleumslampe der kan hejses op i forstaget
med spilerfaldet.
Motorlanternen sidder på masten under salingshornene. Den er aldrig
blevet skiftet.
Akterlanterne og sidelysene sidder på pulpitterne og de kan åbnes med
vingeskruer/møtrikker monteret hertil, så det ville heller ikke være
det store arbejde at skifte pærer her.

Ja prøv at Google på "neodym pærer" det giver mange gode
informationer.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-03-10 15:49

Hej Flemming

Prøv at læse regel 21,23 og 25.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 23:01

Hej Harding,

Det har jeg gjort - endda flere gange ...
Men ud fra formuleringen dér, kan jeg ikke gennemskue om der er krav
om, at toplys og agterlanterne SKAL være fysisk adskilt ... Kan du?

Hvad er din konklusion?

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 23:28

Hej igen,

For god ordens skyld mener jeg, at følgende formulering, der er hentet
fra Søfartsstyrelsens hjemmeside - De Internationale Søvejsregler -
dateret 20. november 2009 ... Regel 23, pkt d (i) (evt. også pkt.
(iii)) ... besvarer mit oprindelige spørgsmål ...

[...]

Kort sagt, jeg tolker reglerne således at det er lovligt at benytte én
lanterne i stævnen med sammensat sidelys og en hvid i toppen, der
lyser 360 grader, når en sejlbåd under 12 m's længde fremdrives for
maskine ...

Jeg kan ikke læse mig til, om det skulle udelukke at have en trefarvet
lanterne i toppen, som kun benyttes, når båden er let og fremføres for
sejl efter solnedgang ...

Men som Bjarke siger, så er det ret akademisk ...
Men det gør det jo ikke helt uinteressant ... ...

Flemming Torp

Se f.eks. her:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Nyheder/2009/Lovtidende%20A%20-%20Bek%20%20nr%20%201083%20af%2020%20%20november%202009%20om%20søvejsregler.pdf

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-03-10 11:44

Hej Flemming,

Reglerne om skibslys er ikke noget akademisk noget men er udviklet af
praktiske søfolk for hvem er har været påkrævet at lave regler for
skibslys, således at det om natten og i usigtbart vejr er muligt at
afgøre karakteren af et skib, dets størrelse og fremdrivningsmiddel og
så selvfølgelig kunne afgøre i hvilken det sejler i forhold til en
selv.
Der er ikke nogen nedre grænse for hvilke fartøjer der er omfattet af
reglerne. Således skal f.eks. en speedbåd eller en jolle vise de
foreskrevne lys.
Derfor findes der retningslinier for hhv. sejl- og motorbådes
skibslys, således at man i mørket kan kende forskel og kunne tage sine
forholdsregler m.h.t. vigepligt.
Derfor er bestemmelserne for sejlbåde af vores bådes størrelse
således, at når der sejles for sejl har man enten en sammensat rød/
grøn lanterne forrest og en agterlanterne bagerst. Eller også en
trilanterne i toppen af masten.
Når båden sejler for motor har man den rødgrønne i stævnen tænt en
agterlanterne og en motorlanterne og disses placering i
diamentralplanet og i højderne er beskrevet i reglerne herunder
minimum lodrette afstande mellem lysene. Uanset, at der ikke i Tiiæg I
er fastsat en mindste afstand mellem det hvide lys og sidelysene/den
sammensatte lanterne, bør denne afstand normalt ikke være mindre end 1
meter , for at sikre, at lysene kan ses adskilt.
Vil man placere en trilanterne i mastetoppen er det rimeligt nemt at
indskyde et relæ med et sæt skiftekontakter, der styres af
motorgeneratoren, og derefter ledninger hhv op til den sammensatte
lanterne og ud til de forreste sidelys, agterlys og motorlanterne. Det
giver funktionen at når man tænder for navigationslyset vil lampen i
toppen tænde og når motoren startes slukker lampen i toppen og de
forreste sidelys motorlanterne og agterlys vil blive tændt.
Bruger man ikke trilanterne; men alm sidelys, motorlys og agterlys vil
indskydelsen af et relæ der automatisk tænder for motorlanternen når
motoren er i gang en ganske udmærket løsning. Så glemmer man ikke at
tænde for motorlyset.
MKan må ikke have et 360 graders toplys og et lavere siddende agterlys
tændt samtidigt for det kunne forveksles med en skib der stævner lige
i mod en og hvor sidelyset er ude af drift eller også en trawler hvor
den grønne lanterne øverst er slukket, et skib der ligger for anker.
Derfor skal man anvende de vedtagne regelsæt det er praktiskt for
enhver der sejler og ikke noget akademisk uforståeligt.

Mvh/Harding

Fra : Flemming Torp

Dato : 17-03-10 01:23

Hej Harding,

Jeg læser, hvad du skriver, men kan alligevel ikke se, om du er enig i
min fortolkning af lovlig lanterneføring i en sejlbåd med længde < 12
m:

Jeg opfatter følgende som OK:
(1) Fremdrift for sejl efter solnedgang: Trilanterne i mastetoppen.
Det er velkendt og alkment accepteret ...
(2) Fremdrift for maskine efter solnedgang: Sidelys i stævnen og
ankerlyset i mastetoppen, der fungerer som toplys og agterlys i én og
samme enhed. Det er her tvivlen kommer: SKAL toplys og agterlys være
fysisk adskiklt ...Eller kan ankerlanternen fungere som kombineret
toplys og agterlys?

Når det er blevet lidt akademisk for mig, er det fordi, jeg har
besluttet, at jeg vil bevare mit nuværende system med sidelys og
agterlys i forrreste og agter pulpits og toplyset forrest på masten
ved sallingen, som benyttes når motoren trækker båden = 1 kontakt ....

Hvis jeg får installeret en LED tricolor og ankerlanterne i
mastetoppen, vil de blot blive betjent af hver sin kontakt ...

Så tre kontakter:
1. Fremdrift for sejl ...
2. Fremdrift for motor og ...
3. Ligge for anker ...
... og kun én af dem ON ad gangen ...

Det kan jeg finde ud af - og må så håbe, at hukommelsen kan hjælpe mig
til den rigtige lanterneføring ... ...
Det med relæer ... er desværre ikke rigtig mig ... sæt nu ...

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-10 15:58

Hej Flemming.
En kommentar:
(helt efter den gamle hukommelse)

Motorsejlads:
Man kan ikke have en "motorlanterne" med 360 grader i toppen sammen med
rød/grøn sidelys og afterlanterne.

Det vil kunne give anledning til alskens misforståelser.

det korrekte er at have rød/grøn samt agterlanterne.
derudover en motorlanterne med reglementeret vinkel, som du kan se i alle
vore havne.
gerne placeret sa midt på masten.

Jeg har ikke slået det op, derfor ejheller "fortolket".

Men sikkert er det, at følges ovenstående, kommer man, eller andre, ikke
galt afsted.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-10 14:59

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> og
> så selvfølgelig kunne afgøre i hvilken det sejler i forhold til en
SNIP
> [...]
> 1
> meter , for at sikre, at lysene kan ses adskilt.

Som jeg læser tillægget, ER der anført en mindstelodretafstand imellem
den sammensatte lanterne og toplyset:
Se Tillæg I, stk. 2, punkt h.:
"Sidelysene skal, såfremt de er anbragt i en sammensat lanterne, og
når de føres i et maskindrevet skib under 20 m i længde, være placeret
mindst 1 m under toplyset."

SNIP

> [...]
> indskydelsen af et relæ der automatisk tænder for motorlanternen når
> motoren er i gang en ganske udmærket løsning. Så glemmer man ikke at

SNIP

Jeg er stadig så optimistisk, at min hukommelses "driftssikkerhed" er
på niveau med et relæ ... og så er det nemt at korrigere i mit system
.... Hvis et relæ driller - er jeg personligt på "Herrens Mark" ...
Skyldes nok min uvidenhed om relæers installation og driftssikkerhed
(eller overvurdering af min hukommelses ditto ... ...).

Flemming Torp

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 17-03-10 23:03

Den sætning kan da misforstås. Der gælder jo andre regler for både under 7
meter, som i praksis er tæt på 'ingen regler' .....

Bjarke

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 17-03-10 23:24

Bjarke@Escape wrote:
> Den sætning kan da misforstås. Der gælder jo andre regler for både
> under 7 meter, som i praksis er tæt på 'ingen regler' .....

> [...]

Det ved de fleste, der har gennemgået duelighedsprøven, men regelrytterne
glemmer af en eller anden grund, at det feks. kan være nok at belyse sejlet
med en håndlygte, når der er tale om en sejlbåd under 7 meters længde, eller
at feks. en jolle kan benytte en hvidt lys 360 grader rundt. Om det så er
nok i virkeligheden eller betryggende er en helt anden sag.

Udover det, så husker Egon ret godt i forhold til reglerne omkring
lanterneføring, og det uden at henvise til det ene eller andet.
Jeg har selv haft en mindre sejlbåd på under 7 meter. Den havde en sammesat
lanterne i mastetoppen, hvilket var fint nok, men ikke godt nok, hvis jeg
sejlede for motor om natten. Motorlyset skal lyse med klart hvidt lys 225
grader, uanset den sammensatte toplanterne - og ikke 360 grader. Det fremgår
da klart af den ene og anden planche incl. bestemmelser jfr. min egen
hukommelse.

Står der noget andet, må skriftkloge korrigere

På min nuværende motorsejler, som er ca. 9 meter lang, har jeg
agterlanterne, styrbord- og bagbordslanterne, ankerlys (360 grader) samt
motorlys ca. midt på masten med 225 graders hvidt lys.

Jeg føler ikke, at den sammensætning af lanterne er forkert i forhold til
det, jeg har lært på duelighedskurset, men hvis det er ude i hampen, så må
de skriftkloge komme på banen...

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-10 00:58

Torben Skovgaard Bach wrote:

SNIP

> Motorlyset skal lyse med
> klart hvidt lys 225 grader, uanset den sammensatte toplanterne - og
> ikke 360 grader. Det fremgår da klart af den ene og anden planche
> incl. bestemmelser jfr. min egen hukommelse.

Dog skal man huske, at toplyset (motorlyset) skal være mindst én meter
over sidelysene ...
Derfor kan man ikke bruge sammensat toplanterne, når man går for motor
Man kan godt bruge en sammensat lanterne til sidelyset, men så må den
ikke sidde i mastetoppen ...

Mit oprindelige spørgsmål til gruppen var om det i en sejlbåd < 12
meters længde var muligt at erstatte et selvstændigt toplys (= 225
grader) OG et selvstændigt agterlys ( = 135 grader) med *én* hvid 360
grader lanterne (in casu ankerlanternen) placeret i mastetoppen
(forudsat sidelyset er placeret mindst én meter under toplyset). Og
det spørgsmål føler jeg er blevet besvaret bekræftende. Med den
bemærkning, at så kan man ikke anvende manøvrelys. Det kan jeg godt
leve med ... ...

> [...]
> til det, jeg har lært på duelighedskurset, men hvis det er ude i
> hampen, så må de skriftkloge komme på banen...

Det er vel den mest udbredte/klassiske løsning på lanterneplaceringen
(= min nuværende) - helt efter bogen ...
Men den er ikke specielt "batteriskånsom" ... Måske det ikke er så
vigtigt i en motorsejler?

Mit spørgsmål blev faktisk rejst for at finde den mest
"batteribesparende" og lovlige lanternesammensætning ...
Og ja, det er nok lidt akademisk, men jeg var nysgerrig efter at høre
om jeg tolkede søvejsreglerne korrekt - og som jeg har forstået
kommentarerne på dette spørgsmål - er det blevet bekræftet ... Jeg
mener ikke nogen har argumenteret for, at det er ulovligt ...?

Hvad resultatet så bliver i praksis, er en helt anden sag ... Men tak
for inputs ...
Jeg vil fortsætte mine overvejelser om montering af LED-baseret

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-03-10 03:35

Hej Flemming,

Jo ifølge regel 23,c,iii kan du bruge et toplys der lyser hele vejen
rundt og så skal den nederste agterlanterne selvfølgelig være slukket..
Toplys og agterlys kan være den samme lanterne i både under 12 meter.
Regel 22,c angiver at både toplys og agterlys skal være synlig 2 sm,
en lanterne der kan afgive 4,3 candela.
Med denne lanternesætning hindrer du dig i at kunne benytte manøvrelys
som omtalt i regel 34, b, iii
Dette manøvrelys kan være anbragt mindst 2 meter over toplyset og skal
kunne ses på 5 sm d.v.s. at lanternen skal kunne præstere 52 candela.
Det bliver en lidt kraftigt lysende ankerlanterne.

Ja kontakter virke blot man husker at betjene dem korrekt, Med relæer
indskudt letter man blot huskeriet, lanterneføringen skifter
automatisk når motoren startes.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-10 04:10

Nej forhåbentligt kan sætningen i reglerne og noterne ikke
misforstås )

Sætningen er en direkte afskrift af noterne til regel 20.

I noterne fra regel 25 står der:

Når det i et sejlskib under 7 m længde, ikke er muligt at vise
foreskrevne lanter, kan en elektrisk lygte eller lanterne med hvidt
lys træde i stedet. Det må forudsættes, at lanterne kan ses, eller at
der lyses med lygte såvel forefter som agterefter. Benyttes en lygte,
må det endvi8dere anbefales også at belyse sejlene.

Regel 23.
c,i, Et maskindrevet slib under 12 meter i længde kan i stedet for de
i stk a ( top- side- og agterlys) i denne regel foreskrevne lys vise
et hvidt lys, der er synligt hele horisonten rundt, samt sidelys.
ii. Et maskindrevet skib under 7 meter, i længde, og hvis største fart
ikke overstiger 7 knob, kan i stedet for de i stk. a, i denne regel
foreskrevne lys vise et hvidt lys, der er synligt hele horisonten
rundt, og skal hvis det er praktisk muligt, også vise sidelys.

Regel 25,d, ii: et fartøj under roning kan vise de i denne regel for
sejlskibe foreskrevne lys, men hvis det ikke gør det, skal det have
ved hå¨nden en elektrisk lygte eller tændt lanterne med hvidt lys, der
skal vises i så god tid, at sammenstød kan forebygges.

Om disse regler kan betegnes "som i praksis er tæt på "ingen regel"
kan den enkelte sejuler nok vurdere, eller i den sidste ende
retsmaskineriets instanser.

Mvh/Harding