Bolte til Impelleren
Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 01-03-10 17:29

Er der nogen der ved hvor man kan få nogle fingervenlige
bolte. med vinge på toppen eller noget rillet. Det er sk.. besværligt at
komme til med værktøj.
På forhånd t ak
Hans

Fra : Børge

Dato : 01-03-10 17:57

Den 01-03-2010 17:29, Hans, " URD" Contessa 32. skrev:
> Er der nogen der ved hvor man kan få nogle fingervenlige
> bolte. med vinge på toppen eller noget rillet. Det er sk.. besværligt at
> [...]
Madsnedø har jeg fået nogle fra engang.
mvh. Børge

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-10 18:49

Der findes en englænder, der laver nogle smarte dæksler til impellerhuse.
Pakningen er en o-ring, og de er lavet således, at man blot skal løsne
boltene, hvorefter dækslet svinges tilside.
Jeg har fået smidt linket væk, men mon ikke en anden her i gruppen har det?

Forøvrigt underligt, at een eller anden drejebænkejer ikke har sat en lille
produktion igang?

Der bør findes et marked i DK.

MVH
Egon

Fra : SørenH

Dato : 01-03-10 19:55

news tele dk skrev:
> [...]
> boltene, hvorefter dækslet svinges tilside.
> Jeg har fået smidt linket væk, men mon ikke en anden her i gruppen har det?

Yep, - det kommer hér:
http://www.speedseal.com/speedseal.html
Jeg har haft systemet i 3 år.
Det blev købt fordi vi var på kanaler/floder sydpå i nogle år, og der er
ganske meget snask i vandet. Desuden er et hurtigt impellerskift
essentielt når man ligger før/i/efter en sluse.
Sættet fungerer upåklageligt og er gennemtænkt.
Det består af et (nyt) messingdæksel, med en tynd gummi-O-ring i en
udfræsning og pakket med silikone, samt 4 fingerskruer og et
plastværktøj til hurtig udtræk af impelleren.
Den gamle papirpakning skal altså ikke bruges længere!
Desuden medfølger ekstra O-ringe, silikonesalve samt udførlig
brugsanvisning, samt fortrykt emergency-vejledning (på engelsk).
Man laver et emergency-kit bestående af en ekstraimpeller med en strip
omkring som trykker impelleren sammen netop så meget at den let kan
glides ind, salve, ekstra O-ring, aftrækkerværktøj samt
emergency-vejledning.
Kittet samt håndskruer og det slidsede dæksel gør, at man kan skifte en
impeller meget hurtigt, - jeg har gjort det på under 3 minutter fra
motor stop til motor genstart!!
Det kostede i feb. 2007 £51 = 420kr incl. forsendelse, og jeg kan varmt
anbefale det.
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 01-03-10 21:33

Klip

> [...]
> udfræsning og pakket med silikone, samt 4 fingerskruer og et
> plastværktøj til hurtig udtræk af impelleren.

Det ser smart ud, men umiddelbart har jeg svært ved at se, om det passer til
den ene eller anden slags motor og/eller vandpumpe.
Bestillingsformularen tilsiger, at man skal angive motortype mv., men igen -
kan man være sikker på, at tingene hænger sammen - motor og pumpen med
impelleren?
Prisen er ikke afskrækkende - kun hvis det ender op med spildte ca. 450 kr.
eller lidt mere

Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg har en pumpe liggende som reserve (kan
bestemt anvendes, men med en anden størrelse impeller) - indkøbt til en
saltvandskølet Volvo Penta MD17D, men at denne reservepumpe bestemt ikke er
identisk med den pumpe, der har siddet på motoren siden den blev lagt i
båden i starten af 1980´erne.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : SørenH

Dato : 01-03-10 21:50

Torben Skovgaard Bach skrev:

> [...]
> bestemt ikke er identisk med den pumpe, der har siddet på motoren siden
> den blev lagt i båden i starten af 1980´erne.

Hej Torben
Jeg havde lidt af den samme tvivl, og kontaktede dem telefonisk.
De var 100 med på motornumre/størrelser/fabrikater, og jeg fik det jeg
skulle ha, - til en Volvo 2003.
Jeg skal ikke sige at de er ufejlbarlige, men mig overbeviste de!
mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 01-03-10 22:12

SørenH wrote:
Klip

> [...]
> skulle ha, - til en Volvo 2003.
> Jeg skal ikke sige at de er ufejlbarlige, men mig overbeviste de!

Hej Søren
Takker.
Jeg har sendt dem en mail med samme spørgsmål, for hvis de kan levere varen,
så er det da det, jeg skal have.
Det er træls at ligge på maven og trykke de ene og andet ribben, mens man
får kramper i det ene og andet ben, mens man forsøger at skrue dækslet af i
forbindelse med impellerskiftet, hvor det ikke altid lykkes at ramme kærven
i skruerne. Samtidigt ligger man sådan, at hovedet er i et noget lavere
niveau end resten af kroppen, hvilket som bekendt betyder en kraftig ændring
af ansigtskuløren sammen med en vis portion af syre i armene )

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : SørenH

Dato : 01-03-10 22:50

> [...]
> et noget lavere niveau end resten af kroppen, hvilket som bekendt
> betyder en kraftig ændring af ansigtskuløren sammen med en vis portion

Gang det med 10 når du når over 60!!
- og når alt det er sagt er det kun sket een gang for mig at motoren
klart signalerede til mig at den ikke havde kølevand = hul, pruttende
motorlyd.
De andre gange hvor jeg har opdaget impellerfejl/brud har det været via
rettidig omhu = 1/3 henne i sæsonen hvor man ser efter og opdager at to
af bladene er væk!!
Der har været et par tråde om dette tidligere, og konklusionen er klar:
De s..... fabrikanter har slækket voldsomt på kvaliteten af impellere!
Det er nok igen ham Fogh som har været på spil??!!
Hilsen
SørenH
s/y Marie af Næstved
- nu med aldeles fastfrosne impeller.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 01-03-10 23:36

SørenH wrote:
Klip

> Gang det med 10 når du når over 60!!
> - og når alt det er sagt er det kun sket een gang for mig at motoren
> klart signalerede til mig at den ikke havde kølevand = hul, pruttende
> motorlyd.
Klip

> Hilsen
> SørenH
> s/y Marie af Næstved
> - nu med aldeles fastfrosne impeller.

Fastfrosne impellere - det samme her, men en udskiftning til en ny impeller
bliver jfr. det foregående ikke noget problem i fremtiden.

Selvom jeg ikke er meget for det, så bliver jeg altså folkepensionist pr.
december 2010 , men det er en trøst, at det så vil være noget, der ligner
en lønforhøjelse i forhold til nu incl. at jeg nu kan fiske uden at købe et
fisketegn og meget andet.

Ham Fogh og for den sags skyld også Løkke får pt. æren for alt for meget i
forhold til tidligere. Befolkningens erindring om det gode gamle dage er
noget diffust

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : -

Dato : 02-03-10 00:12

> [...]
>
> Ham Fogh og for den sags skyld også Løkke får pt. æren for alt for meget
> i forhold til tidligere. Befolkningens erindring om det gode gamle dage

Jeg mener også Fogh og Løkke får ære for alt for meget, det er
naturligvis menneskelig CO2 og den globale opvarmnings skyld, at
impellerne gror fast og ikke holder så længe!!!
I den anledning kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvad er det
smarteste værktøj at trække impelleren ud med? Jeg har lidt svært ved at
gennemskue hvad man kan få fat om den med, så da jeg gjorde det sidst,
(hvilket var min første erfaring udi det ædle impellerskifte) var jeg
glad for at impellerne i forvejen var defekte, og ikke skulle genbruges.
For alle de mærker jeg fik lavet, gjorde dem da ikke mere brugbare. ?

Mvh. Claus

Fra : SørenH

Dato : 02-03-10 12:49

- skrev:
> [...]
> glad for at impellerne i forvejen var defekte, og ikke skulle genbruges.
> For alle de mærker jeg fik lavet, gjorde dem da ikke mere brugbare. ?

Før jeg gik over til Speedseal brugte jeg en lille polygriptang, osse
kaldet vandpumpetang. Fordi det er en lille model kan kæbespidserne fint
nå ind og få fat om centerdelen af impelleren uden at beskadige bladene.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 02-03-10 00:16

Torben Skovgaard Bach wrote:
> [...]
> reservepumpe bestemt ikke er identisk med den pumpe, der har siddet
> på motoren siden den blev lagt i båden i starten af 1980´erne.

Blot for fuldstændighedens skyld - Motoren er en Volvo Penta MD17C
saltvandskølet (ved ikke lige, hvorfra 17D kom

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-03-10 01:52

Hej Hans,

Emnet har været oppe tidligere se:

http://www.kandu.dk/unet591202.aspx

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 02-03-10 03:37

Jeg er også gået over til Speedseal!

---- til en VP MD7B, har fungeret upåklageligt nu i en 3-4 år. Da jeg
fik den leveret fulgte der et lille plastværktøj med til at trække
impelleren ud med.
Hos KKE motorer i Skovshoved kan man også få nogle skruer med rillet
overflade så de kan løsnes med fingrene. Men fordelen med Speedseal
synes jeg i høj grad også er at man undgår papirpakningen, idet der i
stedet bruges en O-ring.

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 02-03-10 09:52

On 2 Mar., 11:37, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> overflade så de kan løsnes med fingrene. Men fordelen med Speedseal
> synes jeg i høj grad også er at man undgår papirpakningen, idet der i

OOps - der kom en fejl - Mea Culpa !! De rillede fingerskruer hører
til Speedseal, det jeg fik hos KKE var messing fløjmøtrikker og
pindbolte, som er noget nemmere at håndtere end de originale skruer.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-03-10 10:06

I stedet for løse pinbolte kan du få nogle hvor gevindstykke sidder på
fløjdelen se:

www.arvidnilsson.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File...pdf -

på side 265

Mvh/Harding

Fra : dybvad

Dato : 02-03-10 13:31

On 2 Mar., 00:15, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:

> [...]
>
> Blot for fuldstændighedens skyld - Motoren er en Volvo Penta MD17C
> saltvandskølet (ved ikke lige, hvorfra 17D kom

Hej Torben

Sig til hvis du mangler stumper - har 2 adskilte MD11 til at ligge.
Er jo identisk med MD17 reservedelsmæssigt.

Mvh
Gert

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 02-03-10 21:45

Hans, " URD" Contessa 32. wrote:
> Er der nogen der ved hvor man kan få nogle fingervenlige
> bolte. med vinge på toppen eller noget rillet. Det er sk.. besværligt
> [...]

Inspireret af denne tråd har jeg i dag bestilt *SpeedsealLife*, som koster
er par hundrede kroner mere end forventet, men så får man et system, der
skulle kunne forlænge "livet" for impelleren i betragtelig grad.
Jeg er lidt spændt på, hvad der sker, idet bestillingsformularen indeholder
rubrikker til brug for betalingskortets data. Formularen har jeg udfyldt og
"klippet" og derefter sendt den pr mail. til firmaet, hvor jeg forinden har
haft en del korrespondance pr. mail.
Fungerer det hele som forventet, så glæder jeg mig til i fremtiden at kunne
udskifte impelleren i løbet af nogle få minutter - endvider bliver det meget
lettere at tjekke op på tilstanden undervejs.

I løbet af det snarlige tidlige forår ved jeg noget mere om "luksus-udgaven"
og skal nok melde tilbage med hensyn til erfaringer.

http://www.speedseal.com/SpeedsealLife/Lifetechdetails.html - prisen er så:
http://www.speedseal.com/SpeedsealLife/Lifeukprices.htm

i modsætning til: http://www.speedseal.com/Pages/fitting.html der koster:
http://www.speedseal.com/Pages/ukprices.htm

Alt videregivet uden at der er tale om reklame eller personlige interesser i
firmaet - alt i alt for mit vedkommende kun endnu en ekstra udgift i forhold
til min båd.
I den sidste ende vil jeg jo forsvare mig i forhold til konen og argumentere
for, at jeg har sparet et eller andet på den lange bane, hvor jeg så håber,
at hun ikke lige tænker på det efterfølgender her. (Det kræver jo så, at hun
opdager, at jeg har brugt penge på foretagendet

Det er så modsat, hvad jeg selv siger til hende, når hun glad kommer hjem og
har købt et eller andet på tilbud og dermed har sparet x-antal kroner, hvor
jeg så siger: "Du har ikke sparet noget - du har brugt penge"!!

Mvh
Torben
--
\\\\////