spærberegning til skur
Fra : Carsten

Dato : 28-02-10 10:48

Hej gruppe. Er der en der ligger inde med en Træ 28 / Træ 59 og kan
fortælle mig hvilken spær-dimension der skal anvendes til et tag med et
frit spænd på 3,4 meter.

på forhånd tak

Carsten

Fra : Carsten

Dato : 28-02-10 11:05

On 28-02-2010 10:48, Carsten wrote:
> Hej gruppe. Er der en der ligger inde med en Træ 28 / Træ 59 og kan
> fortælle mig hvilken spær-dimension der skal anvendes til et tag med et
> [...]

Glemte lige: Der er tale om et fladt tag

Carsten

Fra : jos

Dato : 28-02-10 11:33

Carsten wrote:

> Glemte lige: Der er tale om et fladt tag
>
> Carsten

Beregning aner jeg intet om, men min Carport har samme span, og for første
gang i 30 år har jeg set spærene belastet, ca 0,5 cm på midten. Det er til
gengæld med 1½m meget tung sne over hele taget.
Spærene er 150*50 mm fuldkantede høvlede - næsten knastfrie., med 90cm
afstand.

finn

Fra : Carsten

Dato : 28-02-10 12:41

On 28-02-2010 11:33, jos wrote:

> [...]
> gengæld med 1½m meget tung sne over hele taget.
> Spærene er 150*50 mm fuldkantede høvlede - næsten knastfrie., med 90cm

Super. Tak for svar. Regner med samme dimension eller 45x170 og med 60
cm afstand, så det burde jo holde

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-02-10 18:17

jos wrote:

> [...]
> midten. Det er til gengæld med 1½m meget tung sne over hele taget.
> Spærene er 150*50 mm fuldkantede høvlede - næsten knastfrie., med 90cm

En god ting at vide. Jeg påtænker en carport med et spænd på 4 meter og
overvejer spærafstand 70 cm. Jeg har i øvrigt et halvtag med spænd på 3
meter og spær 50 gange 100 mm. med 70 cm. afstand. Klarede fint ½ meter sne.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : TG

Dato : 28-02-10 08:00

On 28 Feb., 12:41, Carsten <no...@m.dk> wrote:

> Super. Tak for svar. Regner med samme dimension eller 45x170 og med 60
> cm afstand, så det burde jo holde

Ret sikker på at det holder, jeg har 45 x 225 mm med et spænd på 5,3 m
og 0,6 m afstand..
Det har også fint holdt, uden nedbøjnin...

Fra : JE

Dato : 28-02-10 23:36

> [...]
> Hej gruppe. Er der en der ligger inde med en Træ 28 / Træ 59 og kan
> fortælle mig hvilken spær-dimension der skal anvendes til et tag med et

Lilleheden har haft en tabel over dimensionering af bjælker til små-huse.

Fra : CC

Dato : 01-03-10 00:42

"JE" skrev i meddelelsen ...

> Lilleheden har haft en tabel over dimensionering af bjælker til små-huse.

Ja - hvis du er trælasthandler, så kan du få adgang.
http://www.lilleheden.dk/