Mistillidsvotum til et afdelingsmøde ?
Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 21:03

Kan man bruge et "mistillidsvotum" til et afdelingsmøde i en boligforening i
FSB.dk ?

Forretningsorden skulle være denne:
http://www.fsb.dk/Beboervalgt/HandbogIBeboerdemokrati/Afdelingsmodet/Forretningsorden.aspx
Eller skulle FSB's vedtægter være gældende ved afdelingsmødet:
http://www.fsb.dk/Beboervalgt/HandbogIBeboerdemokrati/FSBsVedtaegter.aspx
Jeg kan intet finde om det i hverken Vedtægterne eller i Forretningsordenen.
Er der andre ting man skal være opmærksom på ?

Mvh Kim

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-02-10 22:25

Kim wrote:

> Kan man bruge et "mistillidsvotum" til et afdelingsmøde i en
> boligforening i FSB.dk ?

Ja. Hvis mødet kan vælge en person til bestyrelsen, kan de også afsætte
ham/hende igen.

> Jeg kan intet finde om det i hverken Vedtægterne eller i
> Forretningsordenen. Er der andre ting man skal være opmærksom på ?

Er der ikke et punkt med valg af bestyrelse?

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 23:46

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev
> Er der ikke et punkt med valg af bestyrelse?

Vores bestyrelse gik sidste år, de kunne ikke samarbejde, så her for tiden
er det FSB
der ståre for disse opgaver,

Jeg sidder i et udvalg, sammen med en "fagleder" fra FSb og en anden beboer.

Det handler om en ansat i FSB, en "fagleder" som ikke, efter min mening, har
handlet korrekt,
i forbindelse med at sende ukorrekt ( og slet ikke ) udbudsmateriale til 2
leverandører,
uden at tage de andre personer i udvalget med på råd.

Adelingsmødet skal afholdes i næste uge.

Giver man råd, bliver ens mail ignoreret, eller affærdiget med et " det
tager jeg til efterretning":
Det er ikke givet klare ( jeg mener slet ikke nogle) retningslinier for
dette arbejde i dette udvalg,
med det resultat at han selv kan sidde og uden forbehold kan tage alle
beslutninger.

Nu har den ene leverandører orienteret ham om at de har 2 tilbud de vil
præcentere til afdelingsmødet
for beboerne, inden for den tidsramme de har fået til præcentation, hvad jeg
syntes er godt, så beboerne
få lidt mere at vælge imellem, men det må de ikke for ham.... det er en
længere forklaring, han har slet
ikke kontaktet denne leverandør, og ignoreret leverandørens henvendelser.
Dette nr 2 tilbud kan til forveksling
sammenlignes med tilbudet fra den anden leverandør, dvs vi vil nu få en
ærlig og åben konkurrence,
så kan beboerne jo klart (forhåbligt) se hvilken leverandør der virker mest
troværdigt.

Det er en ordre til mere end 500000 kr.

Men det er denne FSB ansatte "fagleder" ikke interesseret i, af årsager man
kun kan gisne om,
jeg vil ikke komme med injurier, men har mine anelser, kan bare ikke bevise
det.

Jeg vil sammenligne det med en form for konkurrence-forvridning, samt at han
prøver at "bondefange"
beboerne, som ikke har så meget indsigt, at det ikke vil blive et retfærdigt
valg for beboerne.

For hvad vil formålet være for en beboer, at lægge tid og ulønnet arbejde i
et udvalg, hvis en person
en "fagleder" fra FSB alligevel tager de beslutninger som han vil ?

Så meget for beboerdemokratik, som mange top-personer i FSB brøster sig over
er så vigtigt i deres afdelinger.

Mvh Kim

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-02-10 23:54

Kim wrote:

> Vores bestyrelse gik sidste år, de kunne ikke samarbejde, så her for
> tiden er det FSB der står for disse opgaver,

SÃ¥ er der ikke nogen som I kan vedtage et mistillidsvotum mod. Jo, I kan
sikkert vedtage en beslutning om at I ikke har tillid til fagleder XXX,
men det har ingen konsekvens, og man kan vel ikke kalde det et
mistillidsvotum.

--
Jesper Lund

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 27-02-10 06:32

"Kim" <æ_at_x.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan intet finde om det i hverken Vedtægterne eller i
> Forretningsordenen.
> Er der andre ting man skal være opmærksom på ?

Der er en narresut der hedder beboerdemokrati men hvad bestemmer de, har du
sat dig ind i det?
Repræsentantskabet er øverste myndighed og læs hvad de er medbestemmende om,
glem at du som enkelt
person kan komme igennem med noget som helst.De sociale selskaber er en tung
maskine at bakse rundt med.

Fra : Jubii

Dato : 27-02-10 08:10

"Kim" <æ_at_x.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg kan intet finde om det i hverken Vedtægterne eller i
> Forretningsordenen.
> Er der andre ting man skal være opmærksom på ?

Begge skal være gældende til afdelingsmødet, det står der i
forretningsordenen:
"1. Afdelingsmødet vælger blandt de mødeberettigede en dirigent, der
leder forhandlingerne i overensstemmelse med mødets dagsorden og denne
forretningsorden. Dirigenten påser, at boligorganisationens vedtægter
følges ved mødets gennemførelse."

Læg mærke til sidste sætning!

På afdelingsmødet skal vedtægterne for dagsordenen følges. der står
bla.a.:

"1. Valg af dirigent.
2. Beretning for perioden siden sidste møde.
a. Regnskab for afdelingsbestyrelsens
rådighedsbeløb.
b. Regnskab for udgifter afholdt til
sociale aktiviteter."

Der skal stemmes om beretningen, og her kan der stemmes "nej". Dermed er
der udtrykt en mistillid til den siddende "styrelse" og ny bestyrelse
skal vælges:
(jnf. stk 3)
"6. Valg af medlemmer til afdelingsbestyrelsen
og suppleanter."
..