Isolering på loftet - mellemrum mellem
Fra : Søren Bay

Dato : 27-02-10 11:50

Hej

I forbindelse med musejagt var jeg på loftet. Kunne ikke forstå at det
lød som om musene gik direkte på loftsbrædderne, men det gør de!

Direkte ovenpå loftsbrædderne ligger der en alu(?) dampspærrer. Der er
så et mellemrum på ca. 3-4 cm op til Rockwool'en der er trådet op!

Min umiddelbare tanke er, at det kan give lidt træk, og dermed
varmespild med denne konstruktion. Er det korrekt lavet (bygningen er
fra 1979)? Bør det ændres, så Rockwool'en ligger direkte på dampspærren?

//Søren

Fra : jos

Dato : 27-02-10 12:13

Søren Bay wrote:
> [...]
> varmespild med denne konstruktion. Er det korrekt lavet (bygningen er
> fra 1979)? Bør det ændres, så Rockwool'en ligger direkte på

Det er svært at gennemskue hvordan det er til at ændre, men principielt skal
isolering have direkte kontakt til dampspærre.
Hvis ikke kan der opstå luftkanaler med kold luft, som både giver varmetab
og "sorte striber" på loftet, da srtøv og partikler "klæber" sig til de
koldere flader.
Problemet er eks kendt, hvor dampspærren er på undersiden af forskalling, og
rockwool/etc ligger på forskalling. Herved bliver der kanaler på langs af
forskalling, som typisk giver sorte striber på gipslofter.
Undgås lettest ved at isolere med papiruld, som "flyder ned i
mellemrummene".

finn

Fra : Per H

Dato : 27-02-10 17:57

On Sat, 27 Feb 2010 12:13:23 +0100, "jos" <jos@her.dk> wrote:

> [...]
>rockwool/etc ligger på forskalling. Herved bliver der kanaler på langs af
>forskalling, som typisk giver sorte striber på gipslofter.

der skal forhåbentlig mere til, da alt byggeri fra 70érne blev
udført på denne måde.

per

Fra : JE

Dato : 28-02-10 23:34

On 27-02-2010 12:13, jos wrote:

> [...]
> forskalling, som typisk giver sorte striber på gipslofter.
> Undgås lettest ved at isolere med papiruld, som "flyder ned i

Jeg tror du er ude i noget "teoretisk" der. Mig bekendt er der ingen
lovkrav om,
at det skal være lukket mellem loftbeklædning og isloereing. Der er en
lov om
hvor stort mellemrummet må være af hensynt til brand og der skulle ikke
gerne
være adgang til dette områder, så den med de sorte streger holder heller
ikke.
De sorte streger opstår ofte hvor der går et dårligt isolerende
materiale helt
imod loftbeklædningen og danner en kuldebro.
Hulrummet er OK, så længe det er et lukket rum af begrænset højde.

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 02:36

JE skrev:

> Hulrummet er OK, så længe det er et lukket rum af begrænset højde.

Du mener dermed at det ikke er bedre at der intet hulrum er imellem??

--
Armand.

Fra : JE

Dato : 07-03-10 23:43

On 03-03-2010 02:35, Armand wrote:

> Du mener dermed at det ikke er bedre at der intet hulrum er imellem??

I teorien vil det være evt. kulde fra ydervægge der kan gøre forskellen,
men i praksis - så nej. Et lukket rum isolerer faktisk.

Fra : Armand

Dato : 07-03-10 23:59

JE skrev:

> I teorien vil det være evt. kulde fra ydervægge der kan gøre forskellen,
> men i praksis - så nej. Et lukket rum isolerer faktisk.

Forudsat at det også er lukket i enderne!
Og er dét tilfældet for en loftsisolering der 'hænger og svæver'?

--
Armand.