Hvilke biler er mest driftsikre?
Fra : KASO

Dato : 27-02-10 09:22

Det er jo god tone her i gruppen (som mange andre steder) at fortælle, hvor
ringe franske biler er. Skal man tro denne undersøgelse
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1305832.ece kunne det stå
meget værre til.

Nu er artiklen ikke voldsomt informativ mht. alder, kørte km etc. på
bilerne - men der er da en flere franske biler med helt fremme.

Nu er undersøgelsen så også franske - i de tyske undersøgelser ligger tyske
biler ofte langt fremme. Tilfældigt?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-02-10 09:31

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nu er undersøgelsen så også franske - i de tyske undersøgelser ligger
> tyske biler ofte langt fremme. Tilfældigt?

I Tyskland ser det således ud de sidste 6 år:
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/default.asp?ComponentID=249543&SourcePageID=9989

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-02-10 11:49

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I Tyskland ser det således ud de sidste 6 år:
> http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/default.asp?ComponentID=249543&SourcePageID=9989

Dårlige startbatterier er den overvejende fejl (til afhjælpning) for alle
mærker.

Måske fabrikanterne skulle enten vælge bedre batterier eller gøre plads til
nogen med større kapacitet.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 03:17

Bjørn J. skrev:
> [...]
> mærker.
>
> Måske fabrikanterne skulle enten vælge bedre batterier eller gøre plads til

Eller bilejerne sørge for at få skiftet det skrantende batteri før man
står med problemet på Autobahn'en :-|

Det er svært med de statistikker og især at sammenligne dem:
ADAC's drejer sig om assistance ved nedbrud under kørsel, hvor flere
andre drejer sig om noterede fejl under inspektion á obligatorisk syn.
I sidstnævnte tæller det hvadenten ejeren ikke har fået skiftet fornødne
bremseklodser eller om en sprunget pære ikke er skiftet.
Ejeres manglende vedligehold er svært at laste en bilmodel for!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-03-10 10:46

> Ejeres manglende vedligehold er svært at laste en bilmodel for!

Der er jo lavet undersøgelser der viser noget om hvilke typer der købe
hvilke biler - og så kunne man jo nemt forestille sig at disse typer havde
et noget forskellig holdning til det med at få bilen serviceret ....

/A

Fra : Bjørn J.

Dato : 04-03-10 11:24

KLIP

> Der er jo lavet undersøgelser der viser noget om hvilke typer der købe
> hvilke biler - og så kunne man jo nemt forestille sig at disse typer havde
> et noget forskellig holdning til det med at få bilen serviceret ....

Applus statistik siger jo intet.

Ingen forklaring på fejlene ved syn er lig med en ubrugelig statistik.

Fejlen kunne meget vel være en sprunget pære og det siger intet om bilerne,
men kun noget om pærefabrikanterne.

Så er den tyske mere relevant.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 04-03-10 14:29

Bjørn J. skrev:
> [...]
>
> Fejlen kunne meget vel være en sprunget pære og det siger intet om bilerne,

Alligevel er den sociale faktor stadigt forekommende.
Nu har jeg ikke set 'tabte hjul' i ADAC's liste; men der er større
mulighed for at ejeren af en mindre billig-bil selv skifter
sommer/vinter -hjul, end ejeren af luksuriøse biler. Sidstnævntes
dækmand sørger nok for at minde om at der skal efterspændes, hvorved at
førstnævnte er under større risiko for at glemme efterspænding med tabt
hjul til følge :-/

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 04-03-10 16:26

> [...]
> sørger nok for at minde om at der skal efterspændes, hvorved at
> førstnævnte er under større risiko for at glemme efterspænding med tabt

Jeg har heller ikke set defekte gearkasser på Volvo S80 T6 i nogen af de
nævnte statistikker, men alligevel var det forekommende på modellen.

Hvis vi skal have noget konstruktivt af vide om diverse mærkers
fortræffeligheder eller det stik modsatte, så skal man have fat i
værkstedernes "syge-journaler".

Dem tror jeg godt nok ikke, de vil offentligøre..og samtidig vil ganske
mange bilejere slet ikke vedgå, deres køb måske ikke lige var så smart
alligevel.....<

mvh/Bjørn J.

Fra : TDN

Dato : 27-02-10 10:13

> [...]
>
> Nu er undersøgelsen så også franske - i de tyske undersøgelser ligger
> tyske biler ofte langt fremme. Tilfældigt?

Tja, hvis din påstand er at franske biler er lige så driftsikre som andre
herunder tyske, må konklusionen være at ejere af franske biler er dårligere
til at vedligeholde dem og derfor har flere nedbrud. Jeg har endnu ikke set
fejlstat. hvor de franske biler ikke ligger mellem bund og midten i stat.
Hvis man læser brugtbils test af de franske modeller der ligger dårligts
placeret i fejlstat. underbygges det også af de brugttest jeg har læst i
danske bilmagasiner. Men jeg har indtryk af at de franske producenter prøver
at bedre kvaliteten af deres nye modeller, men det varer jo et par år før
det slår igennem i stat.

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 27-02-10 10:21

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dårligere til at vedligeholde dem og derfor har flere nedbrud. Jeg har
> endnu ikke set fejlstat. hvor de franske biler ikke ligger mellem bund og

Hvorfor læser du så ikke den statistik, der er linket til?

> [...]
> danske bilmagasiner. Men jeg har indtryk af at de franske producenter
> prøver at bedre kvaliteten af deres nye modeller, men det varer jo et par

Ak-ja - gamle fordomme er svære at slippe - men læs nu statitistikken før du
fortsætter....

(PS. Jeg kører faktisk selv japansk og tysk pt. - men jeg har også kørt div.
franske undervejs - og trods alle fordommene, var de ikke just plaget af
fejl - faktisk er jeg mere skuffet over kvaliteten af min MB)

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-10 23:26

> [...]

> div. franske undervejs - og trods alle fordommene, var de ikke just plaget
> af fejl - faktisk er jeg mere skuffet over kvaliteten af min MB)

Nu er det jo så også endnu mere sydlandsk end dine Renault'er...
Det handler uden tvivl om mentaliteten i "samle-landet"....

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 01-03-10 22:54

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Nu er det jo så også endnu mere sydlandsk end dine Renault'er...
> Det handler uden tvivl om mentaliteten i "samle-landet"....

Mjah - det kunne være forklaringen, men rust er f.eks. også et problem på de
nordligere MB - og min Toyota er fremstillet i Frankrig, såehh......

"De franske" har iøvrigt også indeholdt et par Citroëner - den ene var ikke
voldsomt driftsikker - dvs. det var en BX med en hydropneumatisk
affjedring, der ikke var helt stabil efter 180-210.000km. Resten af bilen
var til gengæld fint stabil. En Berlingo har også været "i stalden" - den
fik ingen fejl undervejs (vi havde den også kun et års tid).

Fra : Peter J

Dato : 08-04-10 15:50

"KASO" skrev

> (PS. Jeg kører faktisk selv japansk og tysk pt. - men jeg har også kørt
> div. franske undervejs - og trods alle fordommene, var de ikke just plaget
> af fejl - faktisk er jeg mere skuffet over kvaliteten af min MB)

Min bedste bil næst efter den nuværende Octavia var faktisk en Citroën
Xantia '93 - 180.000 km uden nævneværdigt vrøvl. De største rep. var en
benzinpumpe og nåh ja... En gearkasse til samlet 15 kkr incl. ny kobling....
Gearkassenedbrud skyldtes dog formentlig en fejl 40 - Differentialet
eksplofanderede, så den er svær at tørre af i kvaliteten

VenHils
Peter J

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-10 17:46

"Peter J" <detkuduli@vide.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kobling.... Gearkassenedbrud skyldtes dog formentlig en fejl 40 -
> Differentialet eksplofanderede, så den er svær at tørre af i kvaliteten

Var den tæt for olie (spild) alle 180.000 km? Var det en 1,8 benz?

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Peter J

Dato : 09-04-10 19:02

"Henrik B." skrev

> Var den tæt for olie (spild) alle 180.000 km? Var det en 1,8 benz?

Ja og ja

Uddybning : Det var en 1,8 8v med svjh 103 heste - Den brugte ca. 1/2 liter
olie pr. 10000 km ved brug af 10/40 olie. Hvis jeg hældte 5/30 på gik den
tossegodt, men den olie blæste vist nærmest lige igennem - Kun en gang
har den spildt olie, og det var da en underfrankeret low budget mekaniker
genbrugte kobberpakningen ved bundproppen.....

Med til historien følger, at den trak 4 pers. fra Aalborg til Bibione (I) og
retur, og på vej nedad rundede 170.000 km. Vi startede med 3 x 1 liter af
Statoils den bedste i bagagerummet og kom hjem med erhmmmm.... 3 liter af
Statoils den bedste i bagagerummet.

Jeg tror der forsvandt mere ved aftørring af pinden ved tankning end
maskinen brændte af - Og resten af den tid jeg havde den brugte den ikke en
dråbe..... Hvorfor har jeg aldrig kunne greje.....

VenHils
Peter J

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 03:07

TDN skrev:

> [...]
> de franske producenter prøver at bedre kvaliteten af deres nye modeller,
> men det varer jo et par år før det slår igennem i stat.

Prøv at klikke på de enkelte modeller og se hvilke fejl der er oftest
forekommende.
Det ser ud til at 'problemer med motormanagement' er den store svøbe
tværs over branchen.

Et problem der også nævnes flere steder er 'fejlvisende
kølevandstermometer' - Hvis ADAC er kaldt ud til en bil med dén fejl, er
der nok også et andet og større problem derved at en bil næppe stopper
fordi termometeret ikke virker, men snarere når at koge over fordi man
ikke kan se temperaturen - Hvilket burde være en væsentlig større fejl!

--
Armand.

Fra : Dennis

Dato : 27-02-10 10:17

KASO skrev:
> [...]
>
> Nu er undersøgelsen så også franske - i de tyske undersøgelser ligger
> tyske biler ofte langt fremme. Tilfældigt?

Synes det er lidt modsat hvad man ellers får af test fra ADAC og FDM
osv. - har f.eks. ikke set en Laguna ligge så højt før
Og Toyota er slet ikke at finde på listen...

Men 100 biler er heller ikke mange at vurdere ud fra, så jeg tror ikke
denne test giver et helt retvisene billede.

/Dennis

Fra : KASO

Dato : 27-02-10 11:50

"Dennis" <vaeringfjern@mig.com> skrev i meddelelsen

> Synes det er lidt modsat hvad man ellers får af test fra ADAC og FDM
> osv. - har f.eks. ikke set en Laguna ligge så højt før

Det er så her, jeg gerne ville kende alderen på bilerne. Laguna I fik en
imponerende brugttest af FDM - Laguna II var lovende og med rigtig god
rustbeskyttelse - men i praksis viste den sig at være mere fejlbehæftet end
de fleste. Laguna III har et ry for at være lysår bedre og leve op til
rygterne om at være blandt de bedste - men den har ikke været på markedet i
voldsomt lang tid.

> Og Toyota er slet ikke at finde på listen...

De sælger muligvis ikke alverden i Frankrig.

> Men 100 biler er heller ikke mange at vurdere ud fra, så jeg tror ikke
> denne test giver et helt retvisene billede.

Det er ikke 100 eksemplarer - men 100 forskellige modeller....
Hvor mange eksmplarer, der indgik, fremgår ikke af artiklen.

Fra : Dennis

Dato : 28-02-10 10:34

KASO skrev:
*klip*

> Det er ikke 100 eksemplarer - men 100 forskellige modeller....
> Hvor mange eksmplarer, der indgik, fremgår ikke af artiklen.

Der står øverst i artiklen;
"Det viser en undersøgelse af 100 biler foretaget af det franske bilblad
L'Automobile Magazine."

Men længere nede står der godt nok 100 forskellige modeller, men gennem
de sidste 20 år??
Så ved ikke lige hvad de mener helt præcist...

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 10:59

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er jo god tone her i gruppen (som mange andre steder) at fortælle,
> hvor ringe franske biler er.

Det er meget sjovere at læse om TOP 10 ved 4 år gamle biler:

http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_4_aar/
FORD er eneste mærke som har 3 modeller med i TOP10 hos danske Applus+
Audi og Volvo nåede eks. kun 2, og det med væsentlig dyrere modeller.
VW kunne kun mønstre 1...

Det er meget sjovere at læse om TOP 10 ved 6 år gamle biler:
http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatstik_2009_6_aar/
FORD har her 2 biler med, Audi 2, VW igen kun 1.

Det er meget sjovere at læse om TOP 10 ved 8 år gamle biler:
http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_8_aar/
FORD har igen 3 modeller med, Audi 2, og VW igen kun 1...

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-02-10 11:08

">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse

Det ville være meget sjovere og vide hvilke fejl, der ligger til grund for
en statistik ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-03-10 06:44

On 4 Mar., 14:29, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Alligevel er den sociale faktor stadigt forekommende.
> Nu har jeg ikke set 'tabte hjul' i ADAC's liste; men der er st rre
> mulighed for at ejeren af en mindre billig-bil selv skifter
> sommer/vinter -hjul, end ejeren af luksuri se biler.

Man er vel mindst mellemklasse, hvis man har 2 sæt hjul... ?

Sidstn vntes
> d kmand s rger nok for at minde om at der skal eftersp ndes, hvorved at
> f rstn vnte er under st rre risiko for at glemme eftersp nding med tabt
> hjul til f lge :-/

Jeg har set sjuskefejl nok på værksteder til at jeg er sikker på at
jeg selv klarer hjulskift bedre end gennemsnitsdækmanden. Både på
hippiecontaineren og luksusbilen...

MVH Leo

Fra : Seth

Dato : 04-03-10 16:34

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> [...]
>
> Nu er undersøgelsen så også franske - i de tyske undersøgelser ligger
> tyske biler ofte langt fremme. Tilfældigt?

Statistisk er det nemt at påvise at TVR biler i Danmark er nogen af de mest
pålidelige, da de aldrig rammer værkstederne.

_
Seth