Flere spørgsmål til lejekontrakt
Fra : TheNetR

Dato : 25-02-10 14:02

Hej stud.jur'ere og jurister der læser med her.

Min kæreste og jeg skal flytte sammen - og det er jo super.

Men jeg har siddet og læst i hendes lejekontrakt, da hun skal opsige
sin lejlighed.

Her står bl.a.

§11 - særlige vilkår:

Udlejers §5: Det lejede overtages nymalet, nyhvidtet, samt med
afhøvlede sæbeludbehandlede trægulve, der overtages en renovere
lejlighed (direkte kopieret fra kontrakt - det sidste giver ikke helt
mening).
Den indvendige vedligeholdelse påhviler lejeren, således har lejeren
pligt til vedligeholdelse og fornyelse af alle installationer m.m.
herunder div. kummer, samt hvidevarer.
Uden udlejers samtykke må der ikke holdes husdyr eller opsættes
parabolantenne.

- Gulvene er af "click-laminat" typen og er derfor ikke afhøvlede
eller sæbeludbehandlede. Hvad gør man ved det?

Udlejers §7: Ved lejemålets ophør skal det ledeje afleveres i samme
stand som ved indflytningen.

Ved fraflytning forlanges det lejede nytapetseret, nyhvidtede lofter,
sæbeludbehandlede trægulve, samt rengøring, således at lejligheden
fremstår i samme stand som ved indflytningen.

- Kan udlejer kræve at der bliver tapetseret? Hun har haft
lejligheden i ½ år og ikke rigtig opholdt sig der. Der har naturligvis
været opsat billeder m.v. på væggene, men ikke noget slid ellers.

- I badeværelset er der lappet i glasvæven fra tidligere lejer. Kan
det så kræves at der nytapetseres over det hele?

Udlejer skriver: "Den i lejelovens §98 stk. 2 fastsatte frist på 2
uger fra lejer er fraflyttet, til udlejer skal fremsætte kram
vedrørende instandsættelse af lejemålet og udbedring af mangler
forlænges til 4 uger. Edlejers eventuelle krav anses for fremsat
rettidigt, hvis kravet er afsendt på fristens sidste dag.

- Må udlejeren forlænge den frist? Er man da ikke beskyttet af
lejeloven?

Udlejer skriver videre at: "der ikke må ske framelding af el eller
varme tidligere end frigørelsesdatoen."

- Må han det? Skal man betale for den strøm, vand og varme
håndværkere evt skal bruge efterfølgende?

Til sidst skriver udlejer: "Istandsættelse må KUN udføres af
UDLEJERENS HÅNDVÆRKERE."

- Er det i orden?
- Må man ikke selv sætte autoriserede håndværkere til at istandsætte?

Det var en længere smøre - jeg håber der er nogen der vil tage sig tid
til at besvare mine spørgsmål.

På forhånd tak.

- Anders

Fra : Jubii

Dato : 26-02-10 05:57

"TheNetR" <mail@andersravn.dk> skrev i meddelelsen
Hej stud.jur'ere og jurister der læser med her.

Du mener med andre ord at ingen andre har kendskab til lovgivningen her
i landet?

[...]

Under den § i lejekontrakten kan udlejer skrive betingelser m.m. der
fraviger lejelovens bestemmelser.
Dermed er det der skrives derunder gældende.

Hvis nogen er utilfreds med noget i kontrakten, kan vedkommende klage
over det til kommunens huslejenævn.

Fra : John V.

Dato : 26-02-10 18:15

"TheNetR" <mail@andersravn.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det må jo være en fejl, måske er nogle lejligheder i byggeriet med andre
slags gulve.

Udlejers §7: Ved lejemålets ophør skal det ledeje afleveres i samme
stand som ved indflytningen.

Rimmeligt nok.

[...]

Nyt tapet, hvis der er almindeligt tapet - altså ikke savsmuld, er det også
rimmeligt nok, almindeligt tapet er ikke pænt hvis der har siddet noget på
væggene. Savsmuldstapet, kan godt være så ødelagt af ophængte billeder at
det ikke kan repareres uden det kan ses, det er sjældent men altså sådan
"kan" det være. Er det væv, vil det ofte skulle udskiftes da reparationer
næsten altid kan ses. Er det filt, kan det næsten altid repareres.

- I badeværelset er der lappet i glasvæven fra tidligere lejer. Kan
det så kræves at der nytapetseres over det hele?

Det har du selvfølgelig påtalt ved overtagelsen af lejemålet.

[...]

Det er jeg ikke sikker på, men man er altid beskyttet af lejeloven uanset
hvilke tilføjelser der er lavet.

Udlejer skriver videre at: "der ikke må ske framelding af el eller
varme tidligere end frigørelsesdatoen."

- Må han det? Skal man betale for den strøm, vand og varme
håndværkere evt skal bruge efterfølgende?

Ja selvfølgelig, det skal man betale, hvilket er fair nok da håndværkerne
ellers skal have generator, varmeanlæg og vand med (det vil være meget
dyrere for dig).

Til sidst skriver udlejer: "Istandsættelse må KUN udføres af
UDLEJERENS HÅNDVÆRKERE."

- Er det i orden?
- Må man ikke selv sætte autoriserede håndværkere til at istandsætte?

Jo det må man godt, han kan ikke bestemme hvem der skal male lejligheden. Du
må faktisk også gøre det selv, men er det ikke ordentligt udført hænger du
alligevel på den. Nu er jeg jo selv malermester men malere er ikke
autoriserede, da det ikke findes i lovgivningen og derfor ikke kan være et
krav. EL, VVS og sådan noget er.

Det var en længere smøre - jeg håber der er nogen der vil tage sig tid
til at besvare mine spørgsmål.

På forhånd tak.

- Anders

Først og fremmest er det vigtigt at du har en synsrapport, det er jo slet
ikke sikkert udlejer kræver så meget i virkeligheden, måske vil han bare
sikre sig det hele ikke er ødelagt, derfor kontrakten.

Mange steder kan man få et forhånds syn, der ikke er forpligtende men siger
noget om hvad der forlanges.

Hvis jeg var dig ville jeg henvende mig til lejernes LO, såfremt der
virkelig er problemmer, men lad der blive et problem først..

PS. Jeg har ikke tid til at lave det.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : TheNetR

Dato : 27-02-10 03:15

On 26 Feb., 18:15, "John V." <taf...@c.dk> wrote:
> [...]
>
> Min kæreste og jeg skal flytte sammen - og det er jo super.
>
> Men jeg har siddet og læst i hendes lejekontrakt, da hun skal opsige

osv osv osv.... ;)

Hej John,

Tusind tak for dit fyldestgørende svar! Det var super!

Fra : Kasper Demant

Dato : 27-02-10 23:37

Den 25-02-2010 22:02, TheNetR skrev:
> Hej stud.jur'ere og jurister der læser med her.
>
> Min kæreste og jeg skal flytte sammen - og det er jo super.

Hej Anders. Du har allerede fået et godt svar fra John, så jeg vil nøjes
med at kommentere på følgende punkt.

> [...]
> rettidigt, hvis kravet er afsendt på fristens sidste dag.
>
> - Må udlejeren forlænge den frist? Er man da ikke beskyttet af

Lejeloven er bygget op således, at sidste paragraf i hvert kapitel
angiver hvilke af kapitlets paragraffer som er ufravigelige.

LL § 98, stk. 2 er deklaratorisk jf. LL § 99a modsætningsvis, og kan
derfor fraviges ved aftale.

--
Vh.
Kasper Demant