Skip link
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-02-10 12:49

Et "skip link" er et link øverst på en webside, der tillader
læseren (og først og fremmest lytteren) at overspringe de
dele af en websides kildekode, der kommer først.

Jeg har haft et øje til implementeringen igennem et
stykkke tid og har nu gjort noget ved det. Først
i kildekoden har jeg indsat:

Dette element formateres af

#sidehoved #skip {
position:absolute; top:10px; left:16px;
padding:5px; border:1px solid #fff;
background:transparent;
display:none;
font-family:arial; font-size:75%;}

#sidehoved:hover p#skip {
display:block;}

#skip a {
color:white;
font-weight:bold;
text-decoration:none;}

Effekten kan ses på http://webdesign101.dk/
Linket er skjult i print stylesheet'et men
vises i stylesheet for speech, handheld.

Min Nokia browser læser ikke handheld stylesheet'et,
så en melding om hvorvidt andre mobil/pda browsere
læser et sådant stylesheet vil være velkommen.

Jørgen Farum Jensen
..