Tilsodet diesel - additiv i tanken og part~
Fra : Kanstrup

Dato : 24-02-10 06:36

Hej

I forbindelse med en andens tidligere tråd om tilsodning af nyere
diesel pga. korte "kolde" ture, kunne jeg godt finde på et give min
egen E91 320d en tur til foråret med f.eks. http://www.erbitec.dk/shop/productinfo.asp?id=8967
- men jeg er lidt usikker på, om det påvirker noget nedstrøms motoren
på negativ måde...f.eks. partikelfilteret?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

- kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-02-10 14:46

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Jeg kender ikke sidetallet i din instruktionsbog, men der står noget på side
140 i min.

Kig under "Dieselpartikelfilter".

Umiddelbart vil jeg ikke tro, du og jeg kan have glæde af et additiv,
potterne klarer selv renset.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 24-02-10 07:05

> Umiddelbart vil jeg ikke tro, du og jeg kan have glæde af et additiv,
> potterne klarer selv renset.

Ok tak - men for at understrge - det er ikke en rensning af filteret
jeg er ude efter. Det kører vel af sig selv - jeg gætter på en termisk
cyklus. Næ jeg mener dyser, stempelhovede, ringe etc.

- kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-02-10 15:12

>Ok tak - men for at understrge - det er ikke en rensning af filteret
>jeg er ude efter. Det kører vel af sig selv - jeg gætter på en termisk
>cyklus. Næ jeg mener dyser, stempelhovede, ringe etc.

Der har jeg forstået, man med jævne mellemrum giver potten nogen tæsk, hvis
man overvejen kører morfarkørsel eller meget korte ture.

Jeg ville personligt ikke eksperimentere med additiver, men spørge hos et
aut. BMW-værksted om rensning med additiv i brændstoffet.

Så kort min forståelese: Rens af dyser, osv. - Bilen køres friskt (evt. med
høje omdrejninger i et lavt/lavere gear). Partikelfiltret klarer sig selv
automatisk.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 24-02-10 23:11

Bjørn J. skrev:

> Jeg ville personligt ikke eksperimentere med additiver, men spørge hos et
> aut. BMW-værksted om rensning med additiv i brændstoffet.

Det skulle ikke undre mig om det er en obligatorisk del af
service-eftersynene at hælde en snaps af sådant i tanken :-/
Så får bilen sine services overholdt, skulle yderligere vel være
unødvendigt.

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-02-10 15:14

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Tillæg:

En "dieselmand" og campist har skrevet følgende:

Hvor kan der opstå tilsodning?

1) EGR ventilen, som under dellast sørger for at motoren genbruger noget af
udstødningsgassen, er en bevægelig del som kan gro fast i sodpartikler, især
ved meget bykørsel. I voldsomme tilfælde kan hele indsugningssystemet stoppe
fuldstændig til, så bilen slet ikke kan køre mere.
Afhjælpning:
Man kan tilsætte forskellige væsker til dieselolien, og man kan få effektive
produkter til at sprøjte ind i indsugningen. Det sidste skal man absolut
overlade til fagfolk.
Det bedste man som bruger kan gøre, er simpelt hen at køre en god lang tur,
hvor bilen for lov at arbejde, og hvis man ikke lige bor i nærheden af en
motorvej, kan man køre en tur i et lavt gear så omdrejningstallet holdes
højt.

2) Katalysatoren stopper kun sjældent i en diesel, oftest på grund af ælde
eller defekter i motoren.

3) Partikelfilteret (PF) er til gengæld det ømme punkt, navnlig hvis man
kører mange korte ture. Som navnet antyder, er der tale om et filter der
opsamler partikler, og i løbet af nogle få hundrede kilometers kørsel er det
fyldt op. Motorstyringen måler hele tiden trykket før og efter PF, og når
tiden er inde til regenerering, sprøjtes der lidt brændstof ind i
udstødningen, og temperaturen stiger i PF, så partiklerne antændes og
afbrændes, og der efterlades kun en smule aske. Hvis man dagligt kun kører
så korte ture, at regenereringen aldrig bliver færdig, ender det uvægerligt
med tilstoppet PF. Det bedste råd er at køre en god lang tur f.eks. med en
CV på krogen, så udstødningstemperaturen kan blive så høj som muligt. Hvis
man mærker de mindste tegn på manglende trækkraft, kan det være en god ide
at give sin dieselbil "en gang klø".

Så det bliver spændende om gruppens indlæggere er enige heri..

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-02-10 17:18

"Bjørn J." skriver:

> Så det bliver spændende om gruppens indlæggere er enige heri..

1 er ihvertfald.

Rådene er jo ikke anderledes end for en benziner og hvordan de har
lydt i ds sidste 30 år (hvor jeg har hørt om dem).

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-02-10 17:38

> "Bjørn J." skriver:

> 1 er ihvertfald.
>
> Rådene er jo ikke anderledes end for en benziner og hvordan de har
> lydt i ds sidste 30 år (hvor jeg har hørt om dem).

Man skal nok ikke anvende danskvand (eller Redex i brændstoffet) i en
dieselpotte til at rengøre motoren med igennem indsugningen.

Det var god latin, da jeg fik min første benzinpotte som 18-årig, en Opel
Rekord 1700 Stationcar i 1972.

mvh/Bjørn J.

Fra : jens

Dato : 24-02-10 18:12

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg har lige givet min mazda 5 diesel en tur med belladd 1D+ som bl.a. er
beregnet til dieselmotorer med partikelfilter, og ja jeg ved ikke om det har
haft den store effekt på motoren måske lidt bedre speederrespons også havde
den lidt ujævn motorgang ved let gas det er også blevet bedre.
Der hvor det virkelig har givet noget er oliefyret, det osede og lugtede,
det er stort set gået væk så en virkning har det.
Belladd fås ved mekonomen.