www.noget.hjemmesidenavn.com - hvad betyde~
Fra : Mads Horndrup

Dato : 23-02-10 09:11

Hejsa.

Jeg er kommet til at tænke på at nogle hjemmesider gruppere deres
sider sådan her: service.hjemmesidenavn.com/kage, i stedet for
hjemmesidenavn.com/service/kage.

Hvodan kan man gøre dette?

På forhånd tak
Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-02-10 10:16

Mads Horndrup <madshorndrup@gmail.com> skrev :

>Jeg er kommet til at tænke på at nogle hjemmesider gruppere deres
>sider sådan her: service.hjemmesidenavn.com/kage, i stedet for
>hjemmesidenavn.com/service/kage

Prøv at se denne tråd i webhotelgruppen (hvor spørgsmålet hører
hjemme):

Newsgroups: dk.edb.internet.udbydere.webhotel
Subject: Subdomæne?
Date: Mon, 22 Feb 2010 20:07:42 +0100
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-10 11:46

Mads Horndrup skrev:

> Jeg er kommet til at tænke på at nogle hjemmesider gruppere deres
> sider sådan her: service.hjemmesidenavn.com/kage, i stedet for
> hjemmesidenavn.com/service/kage.

> Hvodan kan man gøre dette?

På flere måder. En kalder jeg "falsk subdomæne" og en anden
kalder jeg "ægte subdomæne".

Falsk subdomæne:
Man kan på mange servere anbringe en speciel fil (.htaccess) som
kan lave mange tricks. Bl.a. kan det lade sig gøre at omdirigere

   http://subdomæne.domæne.dk

til

       http://domæne.dk/subdomæne

Det vil dog kunne ses i browserens adresseboks fordi det er det
sidste der vil stå der.

Ægte subdomæne:
Man kan på en server sætte subdomæner op på samme måde som man
sætter domæner op. Jeg har f.eks. sat subdomænet

   bertel.lundhansen.dk

op. Så sørger en DNS-server for at links til bertel.lundhansen.dk
dirigeres hen til den rigtige mappe. På den måde vil der blive
ved at stå

   http://bertel.lundhansen.dk

i adresseboksen. Det virker på samme måde som et domæne.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-02-10 14:12

Mads Horndrup wrote:

> Jeg er kommet til at tænke på at nogle hjemmesider gruppere deres
> sider sådan her: service.hjemmesidenavn.com/kage, i stedet for
> hjemmesidenavn.com/service/kage.
>
> Hvodan kan man gøre dette?

Der er to ting i 'løsningen'.

Den første (og vigtigste) er, at der kan laves et DNS opslag, som henviser
til den korrekte IP adresse.

DNS er en slags 'telefonbog', så man kan sammenligne (hvis man kalder dig
horndrup.dk) med f.eks.
* horndrup.dk = familien Horndrup.
* mads.horndrup.dk = personen mads i familien horndrup.dk.

DNS kan sættes op til specifikke 'personer', eller såkaldt wildcard, så du
kan oprettte 'kone.mads.horndrup.dk' i 'telefonbogen', så den også findes.

Man kan også sætte DNS op som en wildcard, så:
'alt.muligt.horndrup.dk' peger på den samme ip adresser, eller sammenlign
med telefonnummer.

Når dette (DNS) er sat op, så vil browsere finde _samme_ ip adresse (eller
telefonnummer), men medsender en header om hvilken host (sammenlign med
person), der ønskes i tale.

Dette var 1. del af opsætningen, og omhandler udelukkende DNS -> IP adresse.

Anden del er så selve web serveren, hvor den ovennævnte header medsendes.
Alle disse 'navne' ligger på samme IP adresse, så serveren skal kunne skelne
mellem disse forskellige hosts (navne).

Det er noget der hedder 'virtual hosts', og skal sættes op på serveren, hvor
der kaldes forskellige directuries (mapper) afhængig af hvad browseren har
sendt.

Så opsætningen kræver både at din DNS-pusher understøtter det, samt at din
webserver understøtter det.

Stig Johansen

Fra : Mads Horndrup

Dato : 24-02-10 09:19

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> sendt.
>
> Så opsætningen kræver både at din DNS-pusher understøtter det, samt at din

Findes der en tutorial i dette, om præcis hvilke DNS instillinger jeg skal
bruge, og sådan?

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 24-02-10 17:49

Mads Horndrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> hvor

> Findes der en tutorial i dette, om præcis hvilke DNS instillinger jeg skal

Så vidt jeg husker bruger du one.com som web-hotel.
I så fald er proceduren ret enkel (det er den måske også hos andre udbydere):
hvis du vil lave et subdomæne skal det have formen:
http://subdomain.domain.dk
Du laver en mappe der hedder "subdomain" og i den lægger du en index fil.
Når du så skriver i din browser http://subdomain.domain.dk, vil browseren vise
din index fil. Adressen må ikke hedde: http://www.subdomain.domain.dk, men
ellers er alt som at arbejde med hoveddomænet. Du kan lægge undermapper ind i
subdomænemappen og linke til billeder m. v.
M. v. h. Steffen

Fra : Mads Horndrup

Dato : 25-02-10 15:20

Steffen skrev:
> [...]
> ellers er alt som at arbejde med hoveddomænet. Du kan lægge undermapper ind i
> subdomænemappen og linke til billeder m. v.

Okay, det nye DNS domæne jeg så opretter, skal det være web-forward, webalias, A
eller CNAME og hvad er forskellen på disse?

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-02-10 19:31

Mads Horndrup wrote:

> Findes der en tutorial i dette, om præcis hvilke DNS instillinger jeg skal
> bruge, og sådan?

DNS varetages typisk af udbyderen af et webhotel.

Hvis du har dit eget domæne, samt egen server, kan du bruge f.eks.
gratisDNS:
<http://web.gratisdns.dk/>

Stig Johansen