Deling af lån med hæftelse i hus
Fra : P

Dato : 22-02-10 18:25

En ven skal skilles og har følgende problem:

I huset er der lavet udlæg for en gæld, som begge ægtefæller er fælles
om at stå for.
Hvis huset skal sælges, og den nævnte gældspost skal deles mellem de
to til den tid skilte personer, hvordan sikrer man sig så, at den ene
part kun hæfter for halvdelen af gælden, eller er det en umulighed?
Hvordan får man et sådant udlæg slettet?

/P

Fra : KT

Dato : 22-02-10 19:38

Få betalt den gæld udlægget dækker - det er vel eneste metode!

Knud

Fra : Henning

Dato : 22-02-10 20:09

On Mon, 22 Feb 2010 18:25:01 +0100, P <noone@dk.dk> wrote:

> [...]
>to til den tid skilte personer, hvordan sikrer man sig så, at den ene
>part kun hæfter for halvdelen af gælden, eller er det en umulighed?

Ejendomsmægler sørger for at indløse eventuelle lån i huset,
overskudet udbetales til sælger.

Fra : Jesper

Dato : 22-02-10 21:19

> Ejendomsmægler sørger for at indløse eventuelle lån i huset,
> overskudet udbetales til sælger.

Ja hurra.. Sådan fungerer det ikke lige i praksis...

Det udlæg skal ud af verden og det er en rigtig god ide, INDEN man søger om
gældsovertagelse for det andet lån. Sandsynligheden for at man bevilges GO
idag, hvis huset er belånt godt op, er ikke gode.. Men med et udlæg i
ejendommen er det håbløst.

Så start med at få aflyst udlægget - ellers er projektet dødsdømt..

---
Jesper

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 22-02-10 22:03

On Mon, 22 Feb 2010 20:08:57 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Ejendomsmægler sørger for at indløse eventuelle lån i huset,
>overskudet udbetales til sælger.
Og hvis et salg ikke kan indbringe nok til at indløse eventuelle lån
og eller udlæg ?, hvem får så først og hvem må vente ?

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-02-10 21:53

Hans Kjærgaard wrote:

> Og hvis et salg ikke kan indbringe nok til at indløse eventuelle lån og
> eller udlæg ?, hvem får så først og hvem må vente ?

Tinglysning: først i tid, først i ret. Da udlægget normalt er tinglyst
sidst, er det udlægshaverne som ikke bliver fyldestgjort.

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 22-02-10 22:18

"P" <noone@dk.dk> skrev

> Hvis huset skal sælges, og den nævnte gældspost skal deles mellem de
> to til den tid skilte personer, hvordan sikrer man sig så, at den ene
> part kun hæfter for halvdelen af gælden, eller er det en umulighed?

Intet er umuligt, men det er meget svært, kreditor vil ikke gerne opgive den
sikkerhed der er i at der er to personer der hæfter for hele gælden.
Man kan forestille sig at kreditor hvis han ser at udlægget er usikkert, at
huset måske ikke kan dække gælden ved salg, vil acceptere at den ene part
køber sig ud, at et familelån kan betale på betingelse af en
saldokvittering, altså en kvittering der betyder at der intet skyldes for
denne parts side.

Men bare at dele gælden i to lige store dele er en dårlig løsning for
kreditor, han har i øjeblikket muligheden for at den ene part ender med at
betale hele gælden.

> Hvordan får man et sådant udlæg slettet?
Ved at betale gælden eller stille anden sikkerhed som kreditor kan
acceptere.
Eller sælge huset så bliver gælden enten betalt eller ej afhængig af
salgsprisen, men udlægget forsvinder, den nye ejer hæfter ikke for gælden.

mvh
Alex Christensen

Fra : P

Dato : 23-02-10 23:20

On Mon, 22 Feb 2010 22:18:19 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>Eller sælge huset så bliver gælden enten betalt eller ej afhængig af
>salgsprisen, men udlægget forsvinder, den nye ejer hæfter ikke for gælden.

Skønt at der i det mindste er en som rent faktisk svarer på det der
spørges om .. tak
Og tak for svaret

/P

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-02-10 08:23

alexbo skrev:
> Eller sælge huset så bliver gælden enten betalt eller ej afhængig af
> salgsprisen, men udlægget forsvinder, den nye ejer hæfter ikke for gælden.

Helt så simpelt er det ikke.

Du må ikke bare sælge noget, som andre har gjort udlæg i - det kræver
kreditors tilladelse. Et udlæg er jo ikke foretaget for sjov.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : P

Dato : 24-02-10 14:59

On Wed, 24 Feb 2010 08:23:20 +0100, Jesper Brock
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

>Helt så simpelt er det ikke.
>
>Du må ikke bare sælge noget, som andre har gjort udlæg i - det kræver
>kreditors tilladelse. Et udlæg er jo ikke foretaget for sjov.

Mener du dermed at en husejer ikke må sælge sit eget hus?

/P

Fra : J

Dato : 24-02-10 15:50

"P" <noone@dk.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du dermed at en husejer ikke må sælge sit eget hus?
>
> /P

Definer en husejer.

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-02-10 23:57

P skrev:
> Mener du dermed at en husejer ikke må sælge sit eget hus?

Jo det må han gerne - men kun efter aftale med kreditor.

Hele ideen i at foretage udlæg i et hus, indebærer at huset kommer til
at fungere som sikkerhed for den gæld, der er årsag til udlægget.
Derfor må skyldneren (husejeren) naturligvis ikke fratage kreditoren sin
sikkerhed ved at sælge den genstand (i dette tilfælde huset), der er
stillet som sikkerhed.

Er man utilfreds med det princip, må man jo lære at betale sin gæld...

Fra : P

Dato : 24-02-10 15:02

> [...]

>Eller sælge huset så bliver gælden enten betalt eller ej afhængig af
>salgsprisen, men udlægget forsvinder, den nye ejer hæfter ikke for gælden.

1.Kan det lade sig gøre, at de to ægtefæller laver en aftale om at
dele gælden og f.eks. får denne aftale tinglyst?

2.Jeg ved godt, at det er rarest for kreditor, at have flere skyldnere
at holde sig til, men kunne man f.eks. forestille sig, at kreditor gik
med til at få f.eks. 50% af gælden betalt, mod at slette restgælden.
Hvis alternativet er, at huset bliver solgt, og hans udlæg ikke dækkes
ind, kunne han måske overtales til denne løsning.

/P

Fra : alexbo

Dato : 24-02-10 17:05

"P" <noone@dk.dk> skrev

> 1.Kan det lade sig gøre, at de to ægtefæller laver en aftale om at
> dele gælden og f.eks. får denne aftale tinglyst?

Nej, så kunne de lige så godt aftale at naboen overtager gælden.
De har en aftale med kreditor, hvis den skal ændres så skal det være med
kreditors accept.

> [...]
> Hvis alternativet er, at huset bliver solgt, og hans udlæg ikke dækkes
> ind, kunne han måske overtales til denne løsning.

Ja det er en forholdsvis alm. ordning, fortælle kreditor at han enten kan
få halvdelen nu eller håbe på at han får det hele om mange år.

Det er her familielånet kommer ind i billedet, fortælle kreditor at vi har
ingen penge selv og nu skal vi skilles det koster den smule vi har, men vi
kan låne beløbet af familien hvis du kan nøjes med halvdelen.

Hvis det er den vej der vælges, så vil det være en god ide at stille et
regnskab op for hussalget og den fremtidige økonomi der viser at det har
lange udsigter for kreditor.

Kreditor kan ikke tvinge husejeren til at blive boende, men han kan begære
en tvangsauktion hvis han mener det vil give en højere pris, evt. at han
mistænker boligejeren for at sælge for billigt til en bekendt, et
proformasalg, men han hæfter selv for omkostningerne ved sådan en auktion.

Men allerede ved det første salgsforsøg vil det være klogt at have en
advokat med i forløbet, så kan han skrive lidt sammen med kreditor.

mvh
Alex Christensen

Fra : P

Dato : 24-02-10 18:37

On Wed, 24 Feb 2010 17:05:09 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>
>Men allerede ved det første salgsforsøg vil det være klogt at have en
>advokat med i forløbet, så kan han skrive lidt sammen med kreditor.

Tak for fyldestgørende svar

/P