Pladsleje
Fra : Steffen Skov

Dato : 22-02-10 15:33

O-høj
I Århus Lystbådehavn har kommunen overtaget styringen efter Århus Havn.
Kommunen vil nu opkræve klubberne for den kaj-længde, de optager. Århus Havn
opkrævede pr. m2.
Er der nogen, der har prøvet det? Og har en smart løsning på en
omregningsfaktor?
Det skal også nævnes, at kommunen har sat lejen op med 250 % i for hold til
Århus Havn, så alt afhængig af hvilken beregningsfaktor, vi bruger, vil der
komme for og imod til kommende generalforsamling.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-02-10 11:08

Oprindeligt var der en regel i DK om at man opkrævede afgift for den
forbrugte kajlængde, det var ikke tilladt at tage leje af vandet da
det tilhører alle.
De fleste lystbådehavnes bestyrelser har, da bådene normalt ligger ud
fra kajen, og på baggrund af at længed/bredde forholdet hører sammen
med tidens krav til en passende plads for de eksisterende almindelige
tidstypiske både, gået over til, for nemheds skyld, at beregne lejen
ud fra længde x bredde for hver enkelt plads.
Tilsvarende regnes i de fleste havne gæstepladslejen ud fra bådens
længde, uanset hvilken plads båden ligger på. I få havne bruges bådens
bredde som grundlag for gæstepladslejen.

Nogle havne overtages af private, der ud fra et beregningsgrundlag som
de selv fastsætter, ofte sætter lejen betragteligt op, samtidigt med
at vinterpladserne bliver omdannet til attraktive lejlighedsområder.
Andre steder overtager kommunerne havnene, hvorefter de også laver
tilsvarende øvelser.
Jeg har hørt om tilfælde i Sverige hvor vandplads lejen blev sat op
til 90.000,- SEK om året samtidigt med at vinterpladserne blev
inddraget.

DS´ formand har med held forsøgt at imødegå tendenserne gennem dialog,
for at skabe forståelse for det nødvendige miljø omkring
lystbådehavne, Det ser ud til at Århus kommune ikke helt har haft den
fornødne forståelse for den personkreds der foretrækker at sejle i
Danmark frem for at fare ud af landet for her at bruge deres penge på
ferier her. De griber så til en kraftig opskruning af havnelejen i den
tro at sejlerne er så trofaste mod deres hobby at de villigt vil
fortsætte med at sejle.
I en del havne har det resulteret i en del ledige pladser;: men da de
har valgt at havnen skal hvile i sig selv sætter de blot lejen op for
de tilbageværende for at kommunens budgetter for fremtiden kan holdes
på et konstant niveau.
I Kastrup hvor jeg i en periode var brugerrepræsentant i
havneudvalget, ville vi brugerrepræsentanter ikke stemme for budgettet
og dermed stigninger uden at vi så noterne til budgettet og en plan
for vedligeholdelses- såvel som investeringsbudgettet.
Det kunne de ikke fremvise fra kommunens side, så havnelejen steg kun
med inflationen i den periode.
Derefter nedlagde kommunen havneudvalget og førte havnene ind under
kulturel forvaltning alene, hvorefter lejen fastsattes af kommunen
alene og ud fra et overskud som de alene bestemte, et overskud der kun
kan tilbageflyde til havne med politisk flertal.
Den gang var der étpartistyre; men nu hvor der skal flere partier til
at skabe dette flertal bliver det interresant at følge "betalingens"
størrelse for opnåelse af flertal.
Undskyld; men det er politik, en del af det der foregår omkring det at
have båd i fællesskabet.
Politik er en del af dagligdagen, også for sejlere, så derfor vil det
også være indælg og betragtninger der jævnligt bliver flettet ind
kommentarer i dette forum.
Politik er ofte årsag til at vandene skilles og bølgerne kan blive
høje, blot deltagerne i debatten holder sig til emnet og ikke i deres
iver benytter mindre heldige tricks i deres argumentation.

M.h.t en omregningsfaktor så er regnestykket lige til. Havnen
budgetterer et provenu og så kan man vende og dreje længde/bredde/
højde indtil det bestemmende flertal synes at det giver en
betalingsform og størrelse som passer til bådenes størrelse og i mange
tilfælde tillige til ejernes indtægtsgrundlag og spenderen på området.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 22-02-10 21:20

Svarer nedenfor, bla. !

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Oprindeligt var der en regel i DK om at man opkrævede afgift for den
forbrugte kajlængde, det var ikke tilladt at tage leje af vandet da
det tilhører alle.

Er det ikke noget de praktiksserer i KBH.´havn.?
Der er jo en del Lodsejere, samme sted. Som har forskellige
interesser.
Så vidt jeg ved kræver de, et et rask væk - leje pr. m/2 havvand.
Andre steder. ganske rigtigt pr. m kaj.

Men alle der de der forvirrinde regler, Bliver vi heldigvis fri fra nu
af.

Hvis man skulle formaste sig til at være så tåbelig at sejle ind i
KBH´s Havn . Så prøv at læse lidt om de allerede besluttede
fremtidsplaner ???
www.ladhavnenleve.dk

Vi er trods alt nogen/nogle som godt gad tage turen udenom. For at
være i den hyggelige havn/miljø. Og ikke mindst, de altid imødekommnde
mennesker. Har haft mage gode timer der
Fremover her der jo kun bYssen.

Mvh. "Thulfen"

Klip en hel masse.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-02-10 22:27

Steffen Skov wrote:
> [...]
> hold til Århus Havn, så alt afhængig af hvilken beregningsfaktor, vi
> bruger, vil der komme for og imod til kommende generalforsamling.

Umiddelbart lyder det ikke som et godt tiltag i forhold til tidligere, men
er det ikke et resultat af, at klubberne i Århus Havn ikke har kunnet enes
om at styre havnen?
Jeg håber ikke, at det betyder, at man som gæstesejler bliver flået.
Samtidig går jeg ud fra, at der bliver indført mere forståelig information
til gæstesejlerne, sådan at man ved ankomst kan finde en plads, der er ledig
og ikke som tidligere, hvor det *kun* var en dag i ugen - søndage efter kl.
1400?

Jeg er selv barnefødt i byen (men flyttede til måge-øen i 1973) og min drøm
var siden mit liv som sejler at besøge Århus Lystbådehavn, hvilket lykkedes
sidste sommer 2009.
Glæder mig til at besøge byen flere gange herefter, så du må gerne informere
om, hvad der sker i Århus Havn.

I Nykøbing Sj. Lystbådehavn er det bådens længde og bredde, der bestemmer
prisen og således ikke kaj-længden.
På vinterpladsen er det en kvadratmeterpris, det handler om.
Det er jo finurligt, hvad lokalpolitikere kan finde på at strikke sammen i
forhold til afgifterne - måske er det her, at man med rette kan tale om
misundelsesafgifter ?
Uanset hvad så har man i forhold til indtægterne nogle haner, som man næsten
ukritisk kan skrue på fra sæson til sæson, og som bruger/bådejer kan man som
regel ikke gøre ret meget andet end at klappe hælene sammen og betale ved
kasse et, hvis man ellers ønsker at blive ved med at være bådejer og have en
plads i havnen.

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-02-10 21:00

Hej Torben og andre
Som gæstesejler til Århus bliver I ikke berørt af kommunens prisstigning.
Gæstesejlere afregner stadig (men hvorlænge) med den enkelte klubs tarif,
hvilket er den gængse. "Bådelauget KROGEN" er stadig den eneste klub i
Århus, der er medlem af FH-ordningen (men hvorlænge). Gæstesejlere skal
endelig fortsat besøge os i "Smilets by".

Harding har (som sædvanlig) givet mig en meget grundig forklaring på mit
oprindelige spørgsmål, og jeg takker meget.
Regnestykket for fastliggere er hermed nemt. Kommunen opkræver en fast
kajmeterpris af klubben, og klubben omregner denne kajmeterpris til hvad en
m2 vil koste.
Tak for hjælpen, og jeg håber vi ses i Århus
Hilsen Steffen