frostsikre udendørsvandhane
Fra : Jens

Dato : 22-02-10 23:08

Jeg har en hane siddende på ydervæggen af huset
Desværre er denne ikke frostsikret, hvilket betyder at hanen nu er
flækket. Jeg tilstår blankt, at jeg kan lukke for vandet indendøre, men
jeg fik det ikke gjort i tide :(

Kan en sådan hane mon erstattes af en frostsikret hane uden store
indgreb i murværket?

Huset har 100mm letbeton bagvægge
100mm A-bats +
108mm standard mursten yderst

Hanen forsynes via et almindeligt kobberrør, som kommer fra gulvplan og
løber op på indersiden af isoleringen, ud gennem isoleringen og gennem
murstenene, hvor der så er monteret en hane på en ½" forskruning

Jeg kan ikke helt greje om man kan montere en frostsikret hane, da denne
vel kræver at lukkemekanismen sker hvor frosten ikke kan nå.
Mursten + A-bats giver ca. 200mm. dybde bag hane, herfra skal sikkert
fratrækkes 5 mm. hvor kobberrøret bøjer ud fra bagvæggen.

nogen der ved lidt om sådan noget?

Fra : Jens

Dato : 22-02-10 23:11

Jens skrev:
rettelse ...,fratrækkes 50 mm. hvor kobberrøret bøjer ud fra bagvæggen.

Fra : thl

Dato : 23-02-10 00:23

"Jens" <Skriv-i-gruppen@tak.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mursten + A-bats giver ca. 200mm. dybde bag hane, herfra skal sikkert
> fratrækkes 5 mm. hvor kobberrøret bøjer ud fra bagvæggen.

Her er der nogen der ved det

http://www.seko.dk/portals/13/vejledningsfolder%203A.pdf

mvh
Thorbjørn

Fra : Jens

Dato : 23-02-10 08:08

> Her er der nogen der ved det
> http://www.seko.dk/portals/13/vejledningsfolder%203A.pdf
> mvh
> Thorbjørn

Hej Thorbjørn, det er rigtig godt det link - TAK !
Vh. Jens

Fra : jos

Dato : 23-02-10 12:48

Jens wrote:
> [...]
> men jeg fik det ikke gjort i tide :(
>
> Kan en sådan hane mon erstattes af en frostsikret hane uden store

Det er vel meget bøvl at tale om erstatning for en hane til mindre end en
hund :>)
Men du kan sagtens udskifte den. Hvis du næste gang husker at for vandet til
Nov. behøver du ikke engang at ofre en "frostfri"

finn

Fra : Jens

Dato : 23-02-10 18:09

jos skrev:

> [...]
> Men du kan sagtens udskifte den. Hvis du næste gang husker at for vandet til
> Nov. behøver du ikke engang at ofre en "frostfri"

Jeg skal nu gerne selv betale for en ny, det er trods alt mit eget
ansvar at få lukket for vandet i tide

Men siden jeg alligevel skal have en ny hane, så går jeg efter den
frostsikrede, arbejdet ved at skifte den er sikkert det samme.
Vh. Jens

Fra : Preben

Dato : 23-02-10 13:54

Den 23.02.2010 kl. 12:47 skrev jos <jos@her.dk>:

> Det er vel meget bøvl at tale om erstatning for en hane til mindre end en
> hund :>)

Hvem snakker om erstatning?

mvh/Preben

Fra : jos

Dato : 24-02-10 17:33

Preben wrote:

> Hvem snakker om erstatning?
>
> mvh/Preben
Det gjorde Jens selv!
- og han fangede også det skæve smil!

finn

Fra : Preben

Dato : 24-02-10 18:28

Den 24.02.2010 kl. 17:33 skrev jos <jos@her.dk>:

> Det gjorde Jens selv!
> - og han fangede også det skæve smil!

Nej, det gjorde han ikke. Han spurgte om den kunne erstattes af en anden..
Det har ikke noget med erstatning (fra et forsikringsselskab) at gøre.

--
mvh/Preben