Nissan Micra K11 med startbesvær (ipdate)
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-02-10 22:00

Hej

Jeg har nu leget lidt med den bette Micra, og fundet ud af nogle ting.

Den tørner fint motoren, og "prutter" også lidt fra tid til anden.

Tændrørene så fine ud, men jeg børstede dem forsigtigt. Gav ingen ændring.

Der er tænding. Kan trække ca. 1cm gnist fra et tændkabel og til
motorblokken når jeg tørner. Har dog kun undersøgt på eet kabel.

Bilen kan heller ikke starte med dieselstart direkte i indsugningen.
Ingen ændring ift. normal start.

Har haft hevet bensinslangen af og sat tænding på bilen. Kan fylde et
stort drikkeglas halvt op på et sekund eller to. Så er bensinpumpe og
filter vel ok?

Der lyser ingen lamper med startspærre etc. i instrumentpanelet, så jeg
tror den godkender nøglen.

Det er som sagt en Nissan Micra K11, og den er fra '98.

Gode idéer?

Hvordan ville den opføre sig med defekt ØD sensor (øvre dødpunkt do)? Så
er timingen vel helt forkert? Kan den gøre som jeg beskriver?

Og hvor i alverden sidder ØD-sensoren på motorblokken i så fald? Har
kigget, men intet fundet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 22-02-10 22:22

On Mon, 22 Feb 2010 21:59:56 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Tændrørene så fine ud, men jeg børstede dem forsigtigt. Gav ingen ændring.
Kommer der gnist når du tørner motoren ?

>Der er tænding. Kan trække ca. 1cm gnist fra et tændkabel og til
>motorblokken når jeg tørner. Har dog kun undersøgt på eet kabel.
Undersøg alle også med tændrør på.
Se efter om tændingstidspunktet er nogenlunde ok.

>Har haft hevet bensinslangen af og sat tænding på bilen. Kan fylde et
>stort drikkeglas halvt op på et sekund eller to. Så er bensinpumpe og
>filter vel ok?
Det skulle man mene.
Kan du lugte benzin fra udstødningen ?
Magnetventiler på nogen steder ?

/Hans

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-02-10 22:21

Hej!

Hans Kjærgaard wrote:
> Kommer der gnist når du tørner motoren ?

Ja.

> Undersøg alle også med tændrør på.
> Se efter om tændingstidspunktet er nogenlunde ok.

Skal jeg forsøge. Hvordan ved jeg om tændingstidspunktet er ok?

> Det skulle man mene.

Ok.

> Kan du lugte benzin fra udstødningen ?
> Magnetventiler på nogen steder ?

Undersøger jeg. Der sidder velsagtens en magnetventil til
brændstof-tilførslen.

Tror du på ØD-teorien?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-02-10 22:34

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev

> Tror du på ØD-teorien?

Min første instiktive tanke var en dårlig tandrem.

Hvis den tørner, levere benzin, laver gnist, og ikke starter på startgas, så
er du sandsynligvis ude i et timingsproblem.

Har du mulighed for at lave en kompresionstest på den?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 22-02-10 23:08

On Mon, 22 Feb 2010 22:33:40 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

> [...]
>er du sandsynligvis ude i et timingsproblem.
>
>Har du mulighed for at lave en kompresionstest på den?

Lave kompresionstest på en Micra motor med mistanke om dårlig tandrem
?

/Hans

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-02-10 00:07

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev

> Lave kompresionstest på en Micra motor med mistanke om dårlig tandrem
> ?

Har man kompresionstesteren, og sådan en koster kun en hundredelas, så får
man udelukke et af timingsproblemerne.

En kompresionstest er klart billigere end en OD sensor, hvis man ville gå
vejen imod amerikansk fejlfinding.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-02-10 19:16

On Mon, 22 Feb 2010 22:33:40 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev

>Min første instiktive tanke var en dårlig tandrem.

Den har ikke tandrem men kæde

JEns

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-02-10 17:21

Hej!

Har rodet videre med kassen. Det lader til, at kompressionen er iorden -
heldigvis da. Så fik jeg den idé lige at kigge til strømfordeleren (som
sikkert er fra '98):

http://www.mumbojumbo.dk/Images/fordeler1.JPG

Er dækslet modent til en skiftning?

Så vidt jeg kan se, er mine gnister orange. Og jeg har ladet mig
fortælle, at de skal være blå for at være kraftige nok til at antænde
bensinen under kompression.

Hvis jeg kan få tre stemmer, vil jeg købe et nyt dæksel imorgen

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : thl

Dato : 23-02-10 17:36

> [...]
>
> Har rodet videre med kassen. Det lader til, at kompressionen er iorden -
> heldigvis da. Så fik jeg den idé lige at kigge til strømfordeleren (som

Overmodent!

> [...]
> kompression.
>
> Hvis jeg kan få tre stemmer, vil jeg købe et nyt dæksel imorgen

1.stemme afgivet
mvh
Thorbjørn

Fra : A.Kaup

Dato : 23-02-10 10:43

> 1.stemme afgivet
> mvh
> Thorbjørn

2. stemme hermed afgivet
Mvh. Akaup

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-02-10 18:49

Hej!

A.Kaup wrote:

> 2. stemme hermed afgivet

Bliver spændende om der kommer en tredje.

Og så bliver jeg en anelse fattigere, men bare bilen kan køre er jeg
glad

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : N/A

Dato : 23-02-10 18:49

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-02-10 18:50

Kim Voss Schrader skriver:

> Hvis jeg kan få tre stemmer, vil jeg købe et nyt dæksel imorgen

1 stemme fra mig, så god tur ud på reservedelsmarkedet.

Klaus

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-02-10 19:20

> [...]
> kompression.
>
> Hvis jeg kan få tre stemmer, vil jeg købe et nyt dæksel imorgen

3 stemmer herfra (hvis de andre skulle hoppe fra)

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-02-10 18:50

Hej!

Har fået skiftet strømfordelerdæksel og rotor, men det gav ikka
alverden. Den virker en _anelse_ mere glad for at lave prutter, men det
er også dét.

Meen jeg synes godt nok de der gnister er ret orange. Selv når jeg laver
en 2-3mm gnist til motorblokken.

Kunne tændingsmodulet være blevet dårligt? Der sidder "noget" inde
bagved rotoren - mon fejlen kunne ligge her?

Har aldrig rodet med tænding før, så derfor mine spørgsmål.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-10 19:20

Den Thu, 25 Feb 2010 18:49:31 +0100 skrev Kim Voss Schrader:
> [...]
> bagved rotoren - mon fejlen kunne ligge her?
>
> Har aldrig rodet med tænding før, så derfor mine spørgsmål.

Da min Toyota bare ikke ville starte dagen efter jeg havde kørt i
regnvejr, viste det sig at være tændspolen der var revnet, så der
kunne komme vand ind.

Først stod min (mekaniker-uddannede) lillebror med hovedet nede i
motorrummet i et par timer, uden at finde ud af hvad problemet er,
derefter måtte den forbi den autoriserede mekaniker tre gange før
de fandt problemet.

(Første gang skiftede de tændrørene, og så kunne den starte. Anden gang
afmonterede de startspærren, og så kunne den starte. I begge tilfælde
har den lige præcis været blevet tør nok til at kunne starte, men næste
gang det gav regnvejr var det igen galt).

Lige netop de orange gnister var noget af det min lillebror bemærkede,
og strømfordeler-dækslet var kraftigt under mistanke (og blev skiftet
alligevel, da han syntes det var for slidt), så det kunne måske minde
lidt om.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-02-10 19:48

Hej!

Kent Friis wrote:
> Da min Toyota bare ikke ville starte dagen efter jeg havde kørt i
> regnvejr, viste det sig at være tændspolen der var revnet, så der
> kunne komme vand ind.

Jeg ville også gerne finde tændspolen, men kan ikke lige lokalisere den.

> [...]
> og strømfordeler-dækslet var kraftigt under mistanke (og blev skiftet
> alligevel, da han syntes det var for slidt), så det kunne måske minde

Ja, det er sådan noget jeg frygter. Derfor laver jeg det selv, så er det
(primært) min tid det koster

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-10 19:59

Den Thu, 25 Feb 2010 19:48:00 +0100 skrev Kim Voss Schrader:
> Hej!

> Jeg ville også gerne finde tændspolen, men kan ikke lige lokalisere den.

Sidder den ikke i den anden ende af kablet til strømfordeler-dækslet?

(Det er ikke mig der er mekaniker, så tag det som et gæt).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-02-10 22:42

> Hej!

> Jeg ville også gerne finde tændspolen, men kan ikke lige lokalisere den.

Efter at have søgt og fundet billeder på nettet, så tror jeg tændingen ser
ud som denne:

http://strassis-autoteile.de/bilder/Zuendverteiler.jpg

Der sidder tændspolen under strømfordelerdækslet til venstre,
der hvor teminalen midt i strømfordelerdækslet ender finder du tændspolen.
Om den så er til at skifte er en helt anden historie.
Den er fundet i løs vægt på ebay, søg på nummer: 280398789447

Fandt også denne vejledning til fejlsøgning:

http://autorepair.about.com/cs/troubleshooting/l/aa062902b.htm

der er bla. gul gnist beskrevet.

Håber du kan bruge det

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-02-10 08:47

Hej!

Uffe Bærentsen wrote:

> Efter at have søgt og fundet billeder på nettet, så tror jeg tændingen ser
> ud som denne:
>
> http://strassis-autoteile.de/bilder/Zuendverteiler.jpg

Just præcis!

> Der sidder tændspolen under strømfordelerdækslet til venstre,
> der hvor teminalen midt i strømfordelerdækslet ender finder du tændspolen.

Ja, den må side inde i dåsen - det er jeg også kommet frem til. Må se at
få den skildt af. Ellers skal jeg have den slæbt ned til værkstedet, men
vil gerne undgå 35km træktur hvis jeg kan...

> [...]
> Den er fundet i løs vægt på ebay, søg på nummer: 280398789447
>
> Fandt også denne vejledning til fejlsøgning:

Det er fornemt. Jeg kigger det igennem og forsøger mig senere :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-02-10 20:28

Daw.

Måske er det din luftmassemåler siddende på karburatoren som giver dig
problemer

Her er en vejledning i at fixe problemet, hvis det er det:

http://www.micra.com.au/technical-articles/cg13de-throttle-body-resoldering-guide.pdf

mvh/Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-02-10 21:11

Hej!

Bjørn J. wrote:
> Måske er det din luftmassemåler siddende på karburatoren som giver dig
> problemer

Den kan vel ikke "nægte" motoren i at starte?

> Her er en vejledning i at fixe problemet, hvis det er det:
>
> http://www.micra.com.au/technical-articles/cg13de-throttle-body-resoldering-guide.pdf

Fin guide. Håber ikke den bliver nødvendig ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-02-10 21:14

KLIP

> Den kan vel ikke "nægte" motoren i at starte?

Jeg skal ikke kunne sige det, men ved søgning på "ignition problems", popper
denne løsning op flere steder.

> Fin guide. Håber ikke den bliver nødvendig ;)

Tjaee...det ser nemmere ud end skifte tændrør.

Havde du boet andet steds i verden, kunne du have lånt en renoveret throttle
body for free, så du kunne have forsøgt.

Du kan også opgradere samme karburator til en bedre som skrevet står.

Måske en sådan kan findes hos en dansk hugger.

Fortsat god jagt.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-02-10 08:45

Hej!

Bjørn J. wrote:
> Tjaee...det ser nemmere ud end skifte tændrør.

Tror jeg ikke. Dem har jeg allerede haft ude to gange

> [...]
>
> Du kan også opgradere samme karburator til en bedre som skrevet står.
>
> Måske en sådan kan findes hos en dansk hugger.

Muligt. De har bare så pokkers meget sne alle steder i øjeblikket

Og skal ud til min lokale imorgen og kigge efter sidespejl, og måske
også strømfordeler til potten.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-02-10 11:58

KLIP

> Og skal ud til min lokale imorgen og kigge efter sidespejl, og måske også
> strømfordeler til potten.

Jeg kan se længer oppe i tråden, du overvejer at sende potten på værksted.

Måske en god idé, hvis du ikke er hjemmereperatørekspert.

Der er mange løsningsforslag til dit problem, hvor ét af dem også er
indsprøjtningsdyserne.

Held og lykke med jagten på en løsning.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-02-10 12:32

Hej!

Bjørn J. wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan se længer oppe i tråden, du overvejer at sende potten på værksted.

Jeps.

> Måske en god idé, hvis du ikke er hjemmereperatørekspert.

Well, nu er det mig selv der er mekanikeren - det er et gds-værksted.
Men der er heldigvis andre man kan spørge.

Skal nok få den til at køre på en eller anden måde - men nu må vi se

> Der er mange løsningsforslag til dit problem, hvor ét af dem også er
> indsprøjtningsdyserne.

Ja, biler kan fejle mange steder

> Held og lykke med jagten på en løsning.

:)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-02-10 21:49

Hej!

Nu har jeg så pillet strømfordeleren af bilen, da jeg mistænker den for
at have et problem.

Der sidder en lille metalcylinder eksternt på strømfordeleren, og
cylinderen har to ledninger.

Kunne denne tænkes at være en støjkondensator? Den sidder i serie med en
af ledningerne fra et to-polet stik, som går ind til en støbt klods, som
jeg tror er tændspolen.

Denne cylinder måler nemlig helt kortsluttet, og det undrer mig lidt.

http://www.micra.com.au/images/community/forums/32776.jpg

Cylinderen sidder nederst t.h. på billedet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-02-10 01:41

> [...]

> http://www.micra.com.au/images/community/forums/32776.jpg
>
> Cylinderen sidder nederst t.h. på billedet.

En støjkondensator i et tændingsanlæg vil normalt side fra et punkt og til
stel, normalt aldrig i serie med noget.

Men ER det en kondensator, så skal den naturligvis ikke være kortsluttet.

Det er lidt svært at tyde ud fra billedet, men det ser ud til at den
kondensator du nævner, er selve den kondensator der bruges i tændingen, den
opfylder et par flere funktioner end blot at dæmpe støj.
Ved en udskiftning er det vigtigt at den udskiftes med en kondensator af
samme type og værdi.

Ofte er der på kondensatorene en påskrift om værdien af kondensatoren.

Jeg formoder at du har målt uden at kondensatoren er forbundet?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-02-10 01:48

> Hej!
>
> Nu har jeg så pillet strømfordeleren af bilen, da jeg mistænker den for at
> have et problem.

Har du husket at notere dig hvordan den sad.
Hvis den ikke kommer korrekt i igen er en vis herre løs

> [...]
>
> Kunne denne tænkes at være en støjkondensator? Den sidder i serie med en
> af ledningerne fra et to-polet stik, som går ind til en støbt klods, som

Det kunne nemt være en støjkvæler.
Prøv at frakoble den og sæt en anden ind i stedet for.
En polyester på 2-10uF burde virke.

> Denne cylinder måler nemlig helt kortsluttet, og det undrer mig lidt.
>
> http://www.micra.com.au/images/community/forums/32776.jpg
>
> Cylinderen sidder nederst t.h. på billedet.

Prøv det

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-02-10 15:33

Hej!

Prøvede at skifte dimsen ud med en 10µF bipolær kondensator. Nu er der
ingen gnist overhovedet. Oh well.

I min desparation købte jeg en ombytter-strømfordeler incl. tændkabler
hos min lokale hugger. Men fejlen er PRÆCIS den samme

Throttle body burde ikke kunne få den til at nægte at starte iflg. en
gut hos Nissan-klubben.

Hvad er der så tilbage?

Er der andet i tændingssystemet end strømfordeleren, kabler og tændrør?
Der sidder jo to stik på strømfordeleren - hvad ender de med at være
kobet til, udover 12V?

Min Haynes er på polsk :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kent Friis

Dato : 27-02-10 15:47

Den Sat, 27 Feb 2010 15:33:21 +0100 skrev Kim Voss Schrader:
> [...]
>
> Er der andet i tændingssystemet end strømfordeleren, kabler og tændrør?
> Der sidder jo to stik på strømfordeleren - hvad ender de med at være

Fandt du nogensinde tændspolen? Det er den der leverer strøm til
strømfordeleren.

Der er sg* ikke meget 12V omkring strømfordeleren.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 27-02-10 15:54

KLIP

> Hvad er der så tilbage?

Blot for at chekke om gnisten virkelig ikke er tilstrækkelig:

Giv den en god omgang dieselstart/ether og se om potten kan "knalde" ?

Kun et fattigt forslag.

mvh/Bjørn J.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-02-10 22:51

> [...]

> I min desparation købte jeg en ombytter-strømfordeler incl. tændkabler hos
> min lokale hugger. Men fejlen er PRÆCIS den samme

Og hvordan måler kondensatoren i den nye strømfordeler?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-02-10 18:33

Hej!

Hmm, fandt "problemet". Den var simpelthen druknet, intet andet. Efter
lidt udluftning i systemet (med motoren som udlufter - tørning uden
tændkabler) og afrens af tændrør, kunne den starte igen. Jeg hev
sikringen ud til bensinpumpen imens (senere gennemskuede jeg, at jeg
bare kunne fjerne stikkene på dyserne).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-02-10 18:53

KLIP

> [...]
> tændkabler) og afrens af tændrør, kunne den starte igen. Jeg hev sikringen
> ud til bensinpumpen imens (senere gennemskuede jeg, at jeg bare kunne

Gem nu hovedsiden til næste gang:

http://www.micra.com.au/community/message.php?messageid=22078

Godt du nu er trillende igen..

mvh/Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-02-10 22:17

Hej!

Bjørn J. wrote:
> Gem nu hovedsiden til næste gang:
>
> http://www.micra.com.au/community/message.php?messageid=22078

Tjo :)

> Godt du nu er trillende igen..

Det har jeg såmend været hele tiden, bimmeren fejler ikke noget ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Sørensen

Dato : 19-03-10 20:30

´Jeg arbejder selv på et Nissan værksted, så prøv at undersøge disse ting.

1. Starter bilen, når du bliver med med at køre den i starteren og holder
speederen i bund. Så kører du sandsynligvis på "billig benzin". Nu kommer
alle specialisterne og siger at benzin er det samme alle steder. Men vi har
fundet ud på vores værksted at når en Micra har startproblemer, så kører de
næsten altid på OK, DK oa billige mærker. Men den skal opføre sig som først
beskrevet. Prøv at skifte tændrørene og skifte benzinmærke.

2. Tændingsmodulet kan være defekt. (stor sandsynlighed). Ikke
strømfordelerdækslet.

3.Har den kørt mange km og ikke fået skiftet olie regelmæssig, kan kæden
blive for lang.

Ib

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 09:51

Sørensen skrev:
> [...]
> startproblemer, så kører de næsten altid på OK, DK oa billige mærker.
> Men den skal opføre sig som først beskrevet.

Sådan en pispotte!
Det er utroligt at en producent; importør; forhandler; mekaniker
og/eller (mærkefanatisk)ejer kan finde det relevant at deres bil ikke
bare kan køre på bensin, men skal bruge specifik mærkevare :-|

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-03-10 10:24

> Sådan en pispotte!

Det har da INTET med bilen at gøre !

> Det er utroligt at en producent; importør; forhandler; mekaniker og/eller
> (mærkefanatisk)ejer kan finde det relevant at deres bil ikke bare kan køre
> på bensin, men skal bruge specifik mærkevare :-|

Eller sagt på en anden måde - da da utroligt, at nogle benzinselskaber
smider noget lort i deres benzin, som nogle biler kan detektere. Min Camaro
Z28 var også ret følsom over benzinmærke, fordi en række sensorer spottede
den elendige benzin med det samme !