Vælg den rigtige studiecomputer
Fra : David Blangstrup

Dato : 04-08-01 09:23

Kære alle!
Jeg har lige læst 'Vælg den rigtige studiecomputer' i Søndagsavisen af 5.
august (forud for min tid, ja) af Søren Kargaard, og jeg blev simpelthen bare
så sur, at jeg måtte gøre noget. Ikke et ord om Apple. Den mand skriver, som
om Apple ikke eksisterede. Jeg har før haft fat i ham og gjort ham opmærksom
på, at Apple kom med et helt nyt styresystem, og om det mon ikke var en ide
at anmelde det? Jeg har spurgt ham, om han hadede mac eller hvad? Næh, det
gjorde han absolut ikke, hanŠ og lamme undskyldninger. Siden er det blevet
til nada, og den sidste artikel irriterede mig så meget, at jeg skrev til ham
igen:
"Hej Søren Kargaard!
Du skriver stadig, som om Apple ikke eksisterede. Det er der mange, der
slipper godt afsted med, men det har ikke meget at gøre med alsidig dækning.
Har du set Apple's nye bærbare, netop til studerende?
www.apple.dk
Med venlig hilsen
David Blangstrup"

Og da jeg alligevel var i kog, tænkte jeg, at han ikke skulle dø i synden, og
sendte følgende til hans arbejdsgiver, Søndagsavisen, og forwardede det
selvfølgelig også til ham selv:

"From: David Blangstrup <david@blangstrup.dk>
Date: lør aug 04, 2001 10:04:55 Europe/Copenhagen
To: s3@sondagsavisen.dk
Subject: anmelder Søren Kargaard

Til rette vedkommende!
Jeg vil gerne påpege, at jeres computeranmelder Søren Kargaard åbenbart ser
en dyd i ikke at nævne Apple computer med et ord, en meget beklagelig ting,
når man skal være en alsidig anmelder. Han har trods opfordringer f.eks. ikke
nævnt Apple's nye styresystem MacOSX med en lyd, og har lige anmeldt bærbare
(4. august) i samme ånd.
Det kan være, at der er flere windows-pc'ere i verden, men Apple er højt
anerkendt for sin innovative profil på markedet. En anmelder, der fuldstændig
overser fremkomsten af et revolutionerende nyt styresystem for mac, og mac
computere i det hele taget, må siges at være forudindtaget på en uakceptabel
måde.
Med venlig hilsen
David Blangstrup"

Er der andre der har det sådan med Søren Kargaard?

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Gunnar Holse

Dato : 04-08-01 09:52

"David Blangstrup" <non@sense.dk> skrev i en meddelelse
> Kære alle!

<kabum>

> Er der andre der har det sådan med Søren Kargaard?

Mmnæ. Jeg ka da godt forstå din pointe, men bær over med dem hvis de læser
dit brev som om du med liv og sjæl går i brechen for overlevelsen af et
firma med 35 mia. i pengekassen. Se sådan på det: Dem der med stor interesse
læser en sådan artikel er i høj grad dem der "lige går ind" hos steder som
f.eks. Fredgaard for at se på *ny computer*. "Hvad er det for nogen smarte
nogen du har derovre?"

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-08-01 11:09

On Sat, 4 Aug 2001 10:52:19 +0200, Gunnar Holse wrote
(in message <eEOa7.1745$xn.149839@news010.worldonline.dk>):

> [...]
> f.eks. Fredgaard for at se på *ny computer*. "Hvad er det for nogen smarte

Jeg har selv været (teater)anmelder i 11 år. Jeg mener det rent fagligt: Det
er at være en dårlig kritiker at overse et lille men innovativt
(teater)selskab. Totalt at udelukke dem fra sine anmeldelser grænser til
inkompetance. Det går vist kun hos computeranmeldere. Men dem der læser mine
breve er sikkert selv WindowsPC folk, og de vil sikkert læse det med samme
øjne som dig, og så kommer det ikke videre.
Dem der lige går ind hos steder som Fredgaard vil jo have det meget bedre,
hvis de også vidste, at der fandtes en ny mac bærbar, ikke sandt?

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 04-08-01 11:51

in article 01HW.B791965C0000985309FDB5D0@news.cybercity.dk, David Blangstrup
at non@sense.dk wrote on 04/08/2001 12:09:

---snip---

> [...]
> Dem der lige går ind hos steder som Fredgaard vil jo have det meget bedre,
> hvis de også vidste, at der fandtes en ny mac bærbar, ikke sandt?

Hmmmm Jeg tror man skal samligne det med musik. Det er i sidste ende et
spørgsmål om smag. Men hvis du kun har set og lyttet til P3, Voice og MTV.
Hele dit liv. Jamen så ved du ikke, at det eksistere fremragende bands ud
over denne mainstream. f.eks. Fantomas. I computerverden er der kun en
mainstream. WindowsPC. Jeg regner aldrig med at Fantomas nogle sinde vil
blive spillet på en mainstream station. Skriver jeg til dem, næ. For sådan
er verden nu en gang.

Mvh.
Jens

Fra : Gunnar Holse

Dato : 04-08-01 13:59

"Jens H. Nielsen" <jens@japok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hele dit liv. Jamen så ved du ikke, at det eksistere fremragende bands ud

Sjovt du lige nævner dem .. jeg var i Baden Baden forleden i min håbefulde
jagt efter Queens of the Stone Age's første plade på vinyl (som på det
nærmeste er umulig at opdrive), og faldt over Fantomas. Da jeg så deres
nyeste (var ankommet samme dag) tænkte jeg af een eller anden grund helt
spontant "kaffe".. og så at Mike Patton var med. Lidt rigeligt sort, men det
rykker meget godt :)

Fra : Anders

Dato : 04-08-01 14:35

Gunnar Holse skrev:

> Sjovt du lige nævner dem .. jeg var i Baden Baden forleden i min håbefulde
> jagt efter Queens of the Stone Age's første plade på vinyl (som på det
> nærmeste er umulig at opdrive), og faldt over Fantomas.

Har du prøvet Candy Records på Fælledvej, Nørrebro? De har de mest utrolige
ting derinde. Og tilmed kun vinyl. Nogen gange skal du dog klippe dig
igennem de hashskyer, som langsomt glider igennem luften fra baglokalet...

Ellers slår http://www.gemm.com sjældent fejl. Alle jeg har vist den side
har kunne finde selv det de har ledt mest efter. Og jeg har selv købt en
10-15 gange.

> [...]
> spontant "kaffe".. og så at Mike Patton var med. Lidt rigeligt sort, men det

Mike Patton? Hmm Hmm. Er det ikke forsangeren fra Faith No More og Mr.
Bungle?

--
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mine boxershorts

Fra : Gunnar Holse

Dato : 04-08-01 14:52

> [...]
> ting derinde. Og tilmed kun vinyl. Nogen gange skal du dog klippe dig
> igennem de hashskyer, som langsomt glider igennem luften fra baglokalet...

Dér fandt jeg et originaltryk af Kyuss "Sky Valley" i foråret. Også en
sjælden ting. Men Q.O.T.S.A.'s første har de desværre ikke.

> Ellers slår http://www.gemm.com sjældent fejl. Alle jeg har vist den side
> har kunne finde selv det de har ledt mest efter. Og jeg har selv købt en
> 10-15 gange.

Jeg må prøve.

> Mike Patton? Hmm Hmm. Er det ikke forsangeren fra Faith No More og Mr.
> Bungle?

Jep :)

Fra : Gunnar Holse

Dato : 04-08-01 14:56

> Ellers slår http://www.gemm.com sjældent fejl. Alle jeg har vist den side
> har kunne finde selv det de har ledt mest efter. Og jeg har selv købt en
> 10-15 gange.

I'd be damned!! Den er der :)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 04-08-01 13:52

non@sense.dk wrote:

> [...]
> er at være en dårlig kritiker at overse et lille men innovativt
> (teater)selskab. Totalt at udelukke dem fra sine anmeldelser grænser

Om manden er inkompetent - tjoh. Derimod opfatter jeg ham som en
pc-dinosaur med hinkestensbriller for hvem det vigtigste ikke er
brugerens oplevelse men:

1. Processor-/bundkorthastigheden

2. Antallet af "smarte" og "intelligente" funktioner, som i daglig
brug er totalt ligegyldige.

3. At finde mininale fejl hvormed han kan markere sin egen viden.

Skrev en 1. april parodi på ham for en 5 år siden

//Peter

Fra : Gunnar Holse

Dato : 04-08-01 14:09

> Om manden er inkompetent - tjoh. Derimod opfatter jeg ham som en
> pc-dinosaur med hinkestensbriller for hvem det vigtigste ikke er
> brugerens oplevelse men:
>
> 1. Processor-/bundkorthastigheden

Udbredt fænomen i PC-skriverier.

> 2. Antallet af "smarte" og "intelligente" funktioner, som i daglig
> brug er totalt ligegyldige.
>
> 3. At finde mininale fejl hvormed han kan markere sin egen viden.

Velkendt i Mac-lekture.

Fra : Gunnar Holse

Dato : 04-08-01 14:06

> [...]
> Dem der lige går ind hos steder som Fredgaard vil jo have det meget bedre,
> hvis de også vidste, at der fandtes en ny mac bærbar, ikke sandt?

Det er en klassisk fejl at omtale Apple som "lille". Når du sammenligner med
små teatergrupper er det et spørgsmål om overlevelse for dem at blive
omtalt, og det sker i høj grad ved mund-til-mund og i en forholdsvis snæver
kreds (ret mig hvis jeg tager fejl). Apple er, needless to say, udenfor dén
farezone. Hvad blev der iøvrigt af Von Haiduk? Deres "Angest" i
Frelserkirken var fremragende. Odinteatret er vel iøvrigt et eksempel på at
man kan overleve som niche uden det store mediedække, og ovenikøbet
bosiddende i Holstebro. Eugenio Barba er på det nærmeste en teaterguru, men
hvor mange har faktisk set hans værk?

(fandens så kulturel jeg lige blev med de par indlæg.. )

Fra : N/A

Dato : 04-08-01 13:59

Fra : Pete

Dato : 04-08-01 13:59

in article moof.immerfreundlich-B2E1B8.14463204082001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 04/08/01 14:46:

> Joeh, men ville jo gerne undgå den der VGA adapter, for selfølgelig
> kan jeg købe en pc switchbox til 290,- - men hvis der nu var noget
> smartere til en fornuftig pris.

Hvis det er prisen på VGA adapteren der skræmmer, kan vi nok finde ud af
noget......
--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 04-08-01 13:38

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> [...]
> til nada, og den sidste artikel irriterede mig så meget, at jeg skrev til ham
[zap]

> Er der andre der har det sådan med Søren Kargaard?

Nej, hvad er problemet? To (2!) små spalter og du forlanger at Apple
skal nævnes ved navn, ingen andre producenters (komplette, ikke
halvfabrikata som processor) produkter nævnes, men Apple skulle med? Det
er ikke en anmeldelse, det er et situationsbillede på, hvad den kommende
studerende skal gøre, hvor halvdelen af artiklen drejer sig om
forskellige opgardringsmuligheder, vel at mærke som kan udføres ved det
initielle indkøb. En mulighed Apple ikke tilbyder. Stationære drejer det
sig også om, men igen 15" skærm på iMac er decidret diskvalificerende,
og G4 eller PowerBook til studerende? Så vil jeg i hvert fald ikke høre
flere klager over pengemangel og SU størrelser. Endvidere, til mange
uddannelser bruges forskellige område specifikke software moduler, hvor
mange af disse tror du køre på en Mac? Hvis vi taler tekstbehandlig og
internet benyttelse, så ville mac'en da være god, på den anden side
taler vi også om en "fattig" studerende, så han/hun ville nok være bedre
tjent med en af de afsindigt billige Celleron maskiner der nævnes. Igen
Apples store problem, de alt for høje priser, hvorfor jeg ganske
udemærket forstår, at de springes let og elegant over.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-08-01 18:19

On Sat, 4 Aug 2001 14:38:29 +0200, Jan Oksfeldt Jonasen wrote
(in message <1exmd9o.116k1or1h7ti2oN%jonasenREMOVE@THISit.dk>):

> [...]
> Apples store problem, de alt for høje priser, hvorfor jeg ganske
> udemærket forstår, at de springes let og elegant over.

Jamen det er da godt at du kan forstå det, Jan Jonasen Min vrede kom sig
over, at jeg i alle de artikler, jeg har læst i Søndagsavisen af Søren
Kargaard aldrig har set apple nævne. Jeg har endda skrevet til ham om det nye
styresystem, men det synes du vel også kan springes let og elegant hen over?
David

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 04-08-01 21:04

> [...]

> styresystem, men det synes du vel også kan springes let og elegant hen over?

Udfra den nuværende stand det er i, så er det nok i Apples bedste
interesse, at fyren ikke starter sin Mac karriere med en anmeldelse af
OS X beta 2. Noget godt er der da kommet ud af det, jeg har i dag læst
min første artikkel i Søndagsavisen, men det var nu ikke overbevisende
nok til, at den bliver hevet frem nøste lørdag(!).

Fra : J.C. Voss

Dato : 04-08-01 14:58

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Jeg har lige læst 'Vælg den rigtige studiecomputer' i Søndagsavisen af 5.
> august

Nu har jeg bladret den igennem tre gange for at finde den artikel.
Hvilken side og hvilken version af Søndagsavisen?

--
Jonas, located at 11°56° | I love defenseless animals,
http://geografi.hjem.wanadoo.dk/ | especially in a good gravy.

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-08-01 18:16

On Sat, 4 Aug 2001 15:57:52 +0200, J.C. Voss wrote
(in message <1exmhn1.1jgdy3n1phxncmN%harddrivejc@voss.tfperipherals>):

Søndagsavisen region 3 V, side 17

Fra : J.C. Voss

Dato : 04-08-01 19:24

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Søndagsavisen region 3 V, side 17

Det forklarer en del -- jeg har siddet og fedtet med 4 N.

Tak.

--
Jonas @ 11°56° | Marge: Are you actually giving
http://geografi.hjem.wanadoo.dk | up your faith?

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-08-01 18:34

On Sat, 4 Aug 2001 20:24:18 +0200, J.C. Voss wrote
(in message <1exmtjh.sywlpv1pze8p0N%jcSPAM@BLOCKvoss.tf>):

> Det forklarer en del -- jeg har siddet og fedtet med 4 N.
>
> Tak.

I får lige Søren Kargaards venlige svar til mig:

Hej David,

Tak for din reminder. Selvom jeg i min artikel (der i parentes bemærket ikke
var nogen anmeldelse) hverken nævnede Windows, Linux eller Mac, må jeg
medgive, at Power PC-processoren burde have været nævnt i gennemgangen af
mulige processorer. Konklusionerne omkring bærbare versus bordmodeller vil
dog uden videre kunne overføres til PowerPC (Mac)-verdenen.

Da mere end ni ud af ti kører med Windows-system, får dette OS naturligvis
en mere fremtrædende plads i spalterne end fx Mac og Linux. Derfor vil du
nogen gange opleve at skulle vente længere på at finde en omtale af
alternativerne. Mac OSX er dog allerede omtalt i Søndagsavisen. Det blev det
i januar 2000 - jeg vedlægger en udskrift af artiklen til din orientering.

På et senere tidspunkt bliver det naturligvis relevant med en opfølgning
baseret på en afprøvning af det færdige produkt. På trods af vigende
markedsandel er Mac skam ikke helt glemt!

Med venlig hilsen
Søren Kargaard

Måske skyldes min irritation over artiklen den generelle måde, man bliver
behandlet på som macaddict: En af min 21-årige søns Quake venner stikker
hovedet ind til mig, mens jeg snakker med min søn, og siger:
- Næh, en mac?!
- Ja, svarer jeg stolt men beskedent.
- Hvorfor? spørger han så.

Jeg var paf. Derfor! siger jeg og peger på MacOSX. Min søn kommer mig for en
gangs skyld til undsætning.
- Det er faktisk ret godt!
Der blev jeg paf igen. Han hader mac - siger han.
( Det må lige siges, at jeg bor i en lejlighed, hvor det myldrer med afklædte
PC tårne og underlige løsrevne grafikkort).