Forrevalidering, HF og tilbagebetalt kursu~
Fra : Nana

Dato : 22-02-10 11:26

Hej gruppe...

Jeg er meget i tvivl om det her, da sagen ser ganske klar ud i mit hovede,
men jeg er klar over at regler og paragraffer kan se meget anderledes ud.
Det bliver lidt langt, men jeg vil gerne sikre mig godt ved at give alle
detaljer.
For et par år siden startede jeg på HF som enkeltfag, støttet af
forrevalidering. Målet var/er en adgangsgivende eksamen til en videregående
uddannelse, som jeg starter nu til sommer, hvor jeg bliver student. Jeg
overgår dermed til "ægte" revalidering.
Da jeg startede HF fik jeg udbetalt kr 4300,- om måneden, og havde derfor
svært ved at finde pengene til fagafgift, der udgør 300/600kr per fag. Det
blev derfor aftalt at kommunen skulle betale dette, når jeg sendte dem
girokortet. Det skete bare kun een gang, og da jeg var i fare for udsmidning
pga. manglende betaling for flere fag, lånte jeg pengene af min svigermor og
betalte selv. Trods at jeg gentagne gange kontaktede kommunen skete der
intet. Siden har jeg med lånte penge betalt alle fagene.
Disse fagafgifter tilbagebetales af uddannelsesinstitutionerne, når jeg har
taget en fuld HF. Altså får jeg pengene retur til sommer, og kan dermed
betale min svigermor tilbage efter aftalen. Det drejer sig om 13 fag a 300kr
og 2 fag a 600kr = 5100kr ialt.
Men må jeg beholde disse penge når jeg får dem? De er jo faktisk mine, omend
"deponeret" i uddannelsessystemet som "lån". Tvinges jeg til
tilbagebetaling/bliver trukket i (for)revalidering, har jeg jo reelt betalt
penge for en gratis uddannelse, fordi kommunen havde svært ved at få betalt
regningerne rettidigt, selvom jeg gentagne gange kontaktede dem. Hvis det er
tilfældet, hvad gør jeg så? Får dem til at betale regningerne med
tilbagevirkende kraft? Syntes det er lidt af en kattepine. :-/
Jeg får jo jævnligt de obligatoriske skemaer, hvor jeg skal udfylde om jeg
har tjent noget, arbejdet, har formue etc. Har jeg det, når jeg bare får
mine penge retur? Hvis ja, hvis man antager at en ven for år tilbage lånte
5000kr, skal jeg så også oplyse det?
Håber på gode svar som sædvanlig.

Mvh. Nana

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-02-10 05:26

On 22/02/2010 11:25, Nana wrote:
[...]
> Håber på gode svar som sædvanlig.

Hvis du ikke får gode svar herinde, så kan du måske prøve her:
< http://www.sr-bistand.dk/ >

Jeg ved ikke hvor gode de er, eller ret meget om hvem de er, men jeg kan
se at de har en netbrevkasse der bl.a. handler om revalidering.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nana

Dato : 23-02-10 21:34

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved ikke hvor gode de er, eller ret meget om hvem de er, men jeg kan
> se at de har en netbrevkasse der bl.a. handler om revalidering.

Tak for rådet. Jeg prøver der, hvis der ikke er nogen genier her i gruppen
der ved noget.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-02-10 14:03

On 23/02/2010 21:33, Nana wrote:

> Tak for rådet. Jeg prøver der, hvis der ikke er nogen genier her i gruppen
> der ved noget.

Det ser ikke lovende ud herinde, men giv det e.v.t. et par dage mere.

Desuden kan jeg da godt lige spørge ind til, om den "aftale" du lavede
med kommunen, om at de ville betale dine studieudgifter, var i skriftlig
eller mundtlig form. Principielt er mundtlige aftaler lige så bindende
som skriftlige, men man står jo med et kolonormt dokumentationsproblem
hvis den anden part nægter at kende noget til aftalen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nana

Dato : 24-02-10 22:31

> [...]
> skriftlige, men man står jo med et kolonormt dokumentationsproblem hvis
> den anden part nægter at kende noget til aftalen.

Jeg giver den også lige et par dage mere. Syntes altid man plejer at få svar
herinde, men det er måske gået lidt ned?
Jeg har ikke selv noget på skrift om aftalen, men da de har betalt ET fag,
og skolen i hvertfald dengang i deres system kunne se at betalingen BURDE
komme derfra, så burde jeg kunne bevise aftalen, hvis det kræves.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-02-10 14:08

On 24/02/2010 22:30, Nana wrote:
> [...]
> og skolen i hvertfald dengang i deres system kunne se at betalingen BURDE
> komme derfra, så burde jeg kunne bevise aftalen, hvis det kræves.

Prøv at tale med skolen om det, spørg især om de kan hjælpe dig med at
dokumentere det, f.eks. dokumentere at den første rate blev betalt af
kommunen. Det hjælper måske.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org