gulvvarme styring
Fra : Hans

Dato : 21-02-10 19:07

Nogen der ved hvordan den virker?

jo jo, den sørger for rette temp, men mere præcist hvordan ?

Jeg tænker: Hvis man har et beton gulv, er det jo langsomt om at varme op.
Hvis en termostat varmer indtil den mærker 21 grader og derefter slukker, er
det vel sandsynligt at temperaturen fortsætter med at stige et stykke tid.
Omvendt hvis den tænder når temp når under 20, så er det vel sandsynligt at
temp falder til 18 inden varmen når at komme ud i betonen.

Jeg gætter derfor på at en gulvvarmestyring er smartere, men hvordan?

Fra : Preben

Dato : 21-02-10 22:20

Den 21.02.2010 kl. 19:06 skrev Hans <h@tele.dk>:

> [...]
> temp falder til 18 inden varmen når at komme ud i betonen.
>
> Jeg gætter derfor på at en gulvvarmestyring er smartere, men hvordan?

Den er ikke smart, den er, som du har beskrevet.

--
mvh/Preben

Fra : Petersen Michael

Dato : 23-02-10 12:16

Hans wrote:
> Nogen der ved hvordan den virker?
> Jeg gætter derfor på at en gulvvarmestyring er smartere, men hvordan?

Den simpleste metode er at styre på returen, i stedet for fremløbet, det
giver et langsommere temperaturskift, og derfor en mere jævn temperatur -
uanset udefra kommende forhold.
Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : jones_net

Dato : 23-02-10 23:59

On 21 Feb., 19:06, "Hans" <h...@tele.dk> wrote:
> [...]
> temp falder til 18 inden varmen når at komme ud i betonen.
>
> Jeg gætter derfor på at en gulvvarmestyring er smartere, men hvordan?

Selvom mange bruge gulvvarmen til at fjerne radiatorer, så er den mst
optimale løsning (for betongulve) at have en radiator i rummet. Gulvet
skal holde en temperatur på 2-3 grader under det ønskede, og så skal
radiatoren regulere de sidste par grader. Derved vil du stadig have
det lune gulv, og den hurtige regulering af rumtemperaturen.
Hvis du har gulvvarme under et trægulv på strøer, så synes jeg ikke at
det er nødvendigt med radiatorer. Træet skifter temperatur væsentligt
hurtigere end betonen...

Energimæssigt sparer du også i forbindelse med radiatorløsningen, da
du naturligvis ikke vil have perioder med for varmt gulv.

/J