Hvem er lim-eksperten herinde? :-)
Fra : Mureren

Dato : 21-02-10 12:28

Jeg har et trægulv i stuen, cirka 35 kvm.
Det er et såkaldt klik-gulv, og det knirker konstant
Jeg har haft producenten ude og se på det, og de kan godt se det er
irriterende, men har ikke i sinde at gøre mere ved det!
Det er selve klik-samlingen den er gal med. Jeg kan gå over gulvet et par
gange, og så holder det op lige der hvor gulvet er blevet "masseret", men 5
minutter efter er det galt igen, hvis der ikke har været gået på gulvet.
(det var oven i købet et hundedyrt gulv, 500,- pr. kvm!)

Nu vil jeg gerne forsøge at lime det sammen, med noget ekstremt tyndflydende
lim jeg hælder ned i de langsgående samlinger, og lader sive ned.

Men, hvilken lim kan jeg bruge, der både er ekstremt tyndflydende, og til at
fjerne overskydende lim med lidt vand lige efter jeg har hældt det ned?

Mvh.
Mureren

Fra : Max

Dato : 21-02-10 13:42

Hej Mureren

> Men, hvilken lim kan jeg bruge, der både er ekstremt tyndflydende, og
> til at fjerne overskydende lim med lidt vand lige efter jeg har hældt
> det ned?

Pil gulvet op og læg det igen med PVA lim.

--
Mvh Max

Fra : Mureren

Dato : 21-02-10 13:49

> Pil gulvet op og læg det igen med PVA lim.

Det skulle jo komme det forslag, men det er ikke en mulighed.
(jeg vil ikke)

Mvh.
Mureren

Fra : Max

Dato : 21-02-10 17:42

Hej Mureren

> Det skulle jo komme det forslag, men det er ikke en mulighed.
> (jeg vil ikke)

Så lev med det.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 21-02-10 14:08

On Sun, 21 Feb 2010 12:28:15 +0100, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>fjerne overskydende lim med lidt vand lige efter jeg har hældt det ned?

Tror aldrig at det vil gå godt at lime det sammen. Gulvet skal kunne
arbejde, og limen vil sikkert bare knage, når den springer. Har du
brugt de rigtige bøjler, alt efter hvor mange M2 det drejer sig om.

Hvad siger producenten. der er vel garanti?
500 pr M2 er jo en volsom pris.

per

Fra : Mureren

Dato : 21-02-10 17:35

> Tror aldrig at det vil gå godt at lime det sammen. Gulvet skal kunne
> arbejde, og limen vil sikkert bare knage, når den springer. Har du
> brugt de rigtige bøjler, alt efter hvor mange M2 det drejer sig om.

Det er ikke bøjle-løsningen, de er bare "klikket" sammen.
I resten af de rum der ligger trægulve er der ingen problemer, men det er så
også limet sammen på "gammeldags" manér.
Gulvet kan jo sagtens arbejde uanset det er limet sammen, det er vel derfor
man laver afstand til vægge.

> Hvad siger producenten. der er vel garanti?
> 500 pr M2 er jo en volsom pris.

Garantien er udløbet. Problemet har dog været der hele tiden, men jeg
reklamerede for sent, og nu agter de ikke at gøre noget ved det.

Fra : Per H

Dato : 21-02-10 20:12

On Sun, 21 Feb 2010 17:34:32 +0100, "Mureren"

> [...]
>også limet sammen på "gammeldags" manér.
>Gulvet kan jo sagtens arbejde uanset det er limet sammen, det er vel derfor

No. hvert "bræt" skal kunne arbejde, Men det står i lægge
beskrivelsen, om man må lime det på langs. I de fleste tilfælde må man
ikke. Jeg går ud fra at dit underlag er helt iorden, og du har
skumunderlag, eller tilsvarende.

Er det Junckers"?

per

Fra : CC

Dato : 21-02-10 17:48

"Mureren" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> at fjerne overskydende lim med lidt vand lige efter jeg har hældt det ned?

Det eneste jeg kender er "superlim" som er så tyndtflydende, og det tror jeg
ikke duer.

Handler det også om, at underlagtet ikke er plant nok?
Hvis dette er tilfældet hvad så med et 5 mm bor, slange/stor kanyle og
selvnivellerende spartelmasse.
Der kan først gåes på gulvet når det er hærdet (eller pumper du det jo bare
spartelmassen ud igen). Luk hullet i gulvet med "plastiktræ"

Fra : Per H

Dato : 21-02-10 20:15

On Sun, 21 Feb 2010 17:47:33 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Handler det også om, at underlagtet ikke er plant nok?
>Hvis dette er tilfældet hvad så med et 5 mm bor, slange/stor kanyle og

Mon ikke man så er ude i noget man absolut ikke kan styre overhovedet.

per

Fra : CC

Dato : 21-02-10 21:23

"Per H" skrev i meddelelsen ...

> Mon ikke man så er ude i noget man absolut ikke kan styre overhovedet.

Jeg giver dig helt ret, men "Mureren" vil ikke pille gulvet op, og lægge det
igen.

Fra : Mureren

Dato : 21-02-10 22:29

> Det eneste jeg kender er "superlim" som er så tyndtflydende, og det tror
> jeg ikke duer.

Me neither

> [...]
> Der kan først gåes på gulvet når det er hærdet (eller pumper du det jo
> bare spartelmassen ud igen). Luk hullet i gulvet med "plastiktræ"

Monteringen og underlaget er perfekt, det er gulvbrædderne der er synderen.

Fra : sode

Dato : 21-02-10 21:51

Limvand !!! 1 del pva 2 dele vand...

VH/Sode

Fra : Per H

Dato : 21-02-10 22:15

On Sun, 21 Feb 2010 21:51:13 +0100, "sode" <sode@xxxhas.dk> wrote:

>Limvand !!! 1 del pva 2 dele vand...

Fortyndet pva lim, vil formindske styrken kraftigt.

per

Fra : Mureren

Dato : 21-02-10 22:30

> Limvand !!! 1 del pva 2 dele vand...
>
> VH/Sode

Er det noget du har erfaring med?

Styrkeforringelsen er nok ikke så kritisk, jeg er fint tilfreds bare
knirkeriet formindskes kraftig eller helt forsvinder.

Fra : sode

Dato : 22-02-10 00:04

Fordelen ved limvand er den trænger forbi noten så du får lim på hele
overfladen..
det kræver seføli at der er en lille revne limen kan komme ned i... og så må
man ikke være fedtet.
Erfaring... tjahhhh, det virkede her. og 30 år som snedker *gg*

Fra : ceroy

Dato : 22-02-10 16:06

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i melding
> [...]
> at fjerne overskydende lim med lidt vand lige efter jeg har hældt det ned?

Finn noen biter av tregulvet og sett de sammen, så prøver du rådet med
pva-lim og vann. Da vil du også se gjennomtrengningen av limet.

Fra : Mureren

Dato : 23-02-10 00:14

Nå, men jeg har været i kontakt med importøren/producenten nu.
Det viser sig at der har været flere tilfælde af den fejl, på lige netop min
type gulv, samt en anden type i samme serie.
Jeg har også fået svar fra deres tekniker, og der er ikke andet at gøre end
at tage gulvet op og lime det, men det skal limes på et helt bestemt sted i
samlingen (ipolock) for det kommer til at gøre en forskel. De har endda
mailet en skitse af samlingen til mig, med angivelse af hvor der skal limes.
Problemet er at samlingerne rejser sig, og derved "knaser" de når man træder
dem ned....og de har ingen forklaring på hvorfor!

Nu er jeg endnu mere irriteret over jeg ikke fik reklameret før retten udløb
(et halvt år for sent), men er faktisk også irriteret på den landsdækkende
kæde jeg købte gulvet ved. Det er meget muligt jeg ikke reklamerede
rettidigt, men når det er et kendt problem ved importøren/producenten, føler
jeg de burde hjælpe til på én eller anden måde alligevel

Men så kan man jo lære det på den hårde måde....

Tak for svarene!

Mvh.
Mureren

Fra : CC

Dato : 23-02-10 00:52

> [...]
> måde alligevel
>
> Men så kan man jo lære det på den hårde måde....

Producenten har indrømmet, at de har lavet en fejl. De har også givet dig en
løsnings mulighed men, indrømmer samtidig, at de ikke ved om den er holdbar.
Derfor mener jeg også de har et "udvidet" produktansvar. (Om ikke andet bør
producenten tilbyde dig et nyt gulv til indkøbspris).

Hvis jeg var dig ville jeg vende sagen hos forbruger ombudsmanden og/eller i
dk.videnskab.jura

Fra : Per H

Dato : 23-02-10 03:45

On Tue, 23 Feb 2010 00:51:38 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
>producenten tilbyde dig et nyt gulv til indkøbspris).
>
>Hvis jeg var dig ville jeg vende sagen hos forbruger ombudsmanden og/eller i
Ja det ville jeg også gøre, De slipper lidt for nemt over det.

per

Fra : Per H

Dato : 23-02-10 03:43

On Tue, 23 Feb 2010 00:14:08 +0100, "Mureren"
> [...]

>Problemet er at samlingerne rejser sig, og derved "knaser" de når man træder
>dem ned....og de har ingen forklaring på hvorfor!

det er præsis som hvis du lakerer et gulv, lakken er hård og gnider
mod hinanden i samlingerne når du går på det. Og samlingerne rejser
sig, fordi de tilføres væske, og fordi limen presses ind i
gulvbrættet.
Lidt som hvis du presser mørtel ind mellem 2 mursten, så rejser stenen
sig også,

> [...]
>rettidigt, men når det er et kendt problem ved importøren/producenten, føler
>jeg de burde hjælpe til på én eller anden måde alligevel

Ja det har du så evigt ret i.

Jeg kendte engang en der vaskede gulvet når det knirkede for meget.
fugtigheden i samlingerne var nok. men det skal du nok være forsigtig
med.

per