Færdselstavle
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-02-10 22:36

Er der nogen der kan forklare betydningen af færdselstavlen der ses her?

<http://maps.google.dk/?ie=UTF8&ll=55.628892,12.559562&spn=0,359.972126&t=h&z=16&layer=c&cbll=55.6289,12.559377&panoid=sWXHG625rz9DrGnm1ZojRg&cbp=12,59.35,,1,2.6>

Mit *gæt* er at den fortæller at det er forbudt at køre gennem
Øresundstunellen med farligt gods i de tidsrum der er nævnt på
undertavlen. Er det det der er tale om, er tavlen forsåvidt uden
betydning for mit kørekort til kategori B, men min nysgerrighed vil nu
stadig gerne have spørgsmålet afgjort.

Og som bonusspørgsmål: Jeg har for en del år siden observeret en
forbudstavle i tyskland, der mindede lidt om den. Det var en rund med
rød kant, og noget der formentlig skulle forestille en tankvogn, hvor
tanken også var markeret med samme orange farve. Den var midt på en
motorvej, uden afstandsmarkering, og en undertavle der hed noget med
Wassershcutz, hvis jeg husker rigtigt. Hvis nogen kan genkende den
beskrivelse, og ved hvad den betyder, vil jeg også sætte pris på at få
den forklaret.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : thl

Dato : 21-02-10 22:43

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undertavlen. Er det det der er tale om, er tavlen forsåvidt uden
> betydning for mit kørekort til kategori B, men min nysgerrighed vil nu
Kørsel med farligt gods forbudt.
Tavlen forbyder kørsel med køretøjer, der medbringer farligt gods som
defineret i bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods. Det kan på
undertavle præciseres, hvilken tidsperiode forbuddet gælder.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-02-10 22:50

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> writes:

> [...]

> bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods. Det kan på
> undertavle præciseres, hvilken tidsperiode forbuddet gælder.

Jeg takker.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-02-10 23:46

Anders Wegge Keller skrev:
> [...]
> Wassershcutz, hvis jeg husker rigtigt. Hvis nogen kan genkende den
> beskrivelse, og ved hvad den betyder, vil jeg også sætte pris på at få

Øverste tavle (den runde) betyder "Indkørsel med ADR-gods forbudt" (frit
oversat) (ADR = farlig gods på landeveje. På søen og på jernbane hedder
det noget andet, og reglerne er lidt anderledes.)
Øverste undertavle fortæller at forbudet gælder fra 6 morgen til 11
aften, alle ugens dage.
Midterste undertavle sætter nogle særlige begrænsninger for klasse 1
(sprængstoffer)
Og nederste undertavle fortæller hvor langt der er til den anden ende af
forbudet.

Du kan i øvrigt godt komme ud for at blive påvirket af forbudet i biler
til B-kørekort. Det er nemlig ikke køretøjet men mængden af det farlige
gods der er afgørende for om man må køre eller ej.

For nogle af de virkelig farlige stoffer er 'mindstemængden' (den
maksimale mængde man må køre med uden at skulle overholde
mærkningsreglerne) nogle få kilo.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-02-10 23:47

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Wassershcutz, hvis jeg husker rigtigt. Hvis nogen kan genkende den
> beskrivelse, og ved hvad den betyder, vil jeg også sætte pris på at få

Det kan du læse om her:
http://de.wikipedia.org/wiki/Wasserschutzgebiet
Der kan du også se tavlen, som faktisk står rigtig mange steder i Tyskland.

Kurt

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-02-10 23:55

Finn Guldmann <n@a.invalid> writes:

> Du kan i øvrigt godt komme ud for at blive påvirket af forbudet i
> biler til B-kørekort. Det er nemlig ikke køretøjet men mængden af
> det farlige gods der er afgørende for om man må køre eller ej.

Nu kan jeg ikke lige forestille mig at jeg kan komme i besiddelse af
noget der falder ind under farligt gods (med undtagelse af brændstof,
som jeg i forvejen kender reglerne for), uden at det medfølgende
datablad fortæller hvordan stadset skal håndteres.

> For nogle af de virkelig farlige stoffer er 'mindstemængden' (den
> maksimale mængde man må køre med uden at skulle overholde
> mærkningsreglerne) nogle få kilo.

Gælder det også sprængstof? Der ville jeg umiddelbart forestille mig
at selv få hundrede gram var deklareringspligtige.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-02-10 03:37

Anders Wegge Keller skrev:
> [...]
> som jeg i forvejen kender reglerne for), uden at det medfølgende
> datablad fortæller hvordan stadset skal håndteres.

Det er mængden og ikke databladet i sig selv der afgør om du skal køre
med skilte eller ej.

> Gælder det også sprængstof? Der ville jeg umiddelbart forestille mig
> at selv få hundrede gram var deklareringspligtige.

Sprængstoffer og radioaktive stoffer er nok nogen af dem der skal mindst
mængde til for at nå op til 'mindstemængden'.

Hvis du kigger efter vil du sikkert opdage at nogle af de 3,5 tons
kassevogne der kører for nogle af budfirmaerne har skiltene på. Ikke så
tit klappet ud, men de er der så de har dem hvis der bliver brug for dem.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-10 11:43

> [...]
> kassevogne der kører for nogle af budfirmaerne har skiltene på. Ikke så
> tit klappet ud, men de er der så de har dem hvis der bliver brug for dem.

Husker en historie fra min værnepligt... Det var dengang der stadig var
storebæltsfærger. En af sjanterne havde været chauffør på en en af de små vw
ladvogne. Det var ikke mange hundrede kg "sjov" han havde med, men
tilstrækkeligt til at storebæltsfærgen ikke måtte tage alm passagerer med
samtidig... Så der var noger der var lange i betrækket da han kørte forbi de
lange kører og ombord på en tom færge og de derefter hævede klappen ...

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-02-10 14:17

Anders Majland skrev:
> [...]
> passagerer med samtidig... Så der var noger der var lange i betrækket da
> han kørte forbi de lange kører og ombord på en tom færge og de derefter

Der er det søfartsreglerne, IMCO, der gælder. Langt hen af vejen ligner
de reglerne på vej, ADR, og på bane, RID. Men der er forskelle.

En af dem, som jeg selv har oplevet er med en container med fiskemel i
sække. Den har intet med farlig gods at gøre på landjorden (ADR+RID),
men den er farlig gods til søs (IMCO).

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-10 17:50

Den Mon, 22 Feb 2010 14:16:34 +0100 skrev Finn Guldmann:

> [...]
>
> En af dem, som jeg selv har oplevet er med en container med fiskemel i
> sække. Den har intet med farlig gods at gøre på landjorden (ADR+RID),

Er man mon bange for at blive offer for terrorist-aktioner fra fiskenes
befrielses-front?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-02-10 21:21

Kent Friis skrev:
> Er man mon bange for at blive offer for terrorist-aktioner fra fiskenes
> befrielses-front?

Nok nærmere miljøaktivister. De er vist ret militante sommetider.

Fra : Armand

Dato : 23-02-10 00:39

Kent Friis skrev:

> Er man mon bange for at blive offer for terrorist-aktioner fra fiskenes
> befrielses-front?

En storbrand i godset er en væsentlig værre oplevelse på en færge end i
nødsporet på en motorvej!
Til gengæld tror jeg at også mange stålbroer kan have svært ved at
kapere varmen fra en sættevogn i fuld blus =

--
Armand.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-02-10 23:58

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan du læse om her:
> http://de.wikipedia.org/wiki/Wasserschutzgebiet
> Der kan du også se tavlen, som faktisk står rigtig mange steder i Tyskland.

Det var præcis den jeg huskede. Tak for link!