Salg af bil privat
Fra : Jesper

Dato : 20-02-10 21:09

Hej

Jeg ønsker at sælge min bil til en privat køber. Jeg ønsker ikke at hæfte
for noget som helst i og med at jeg ikke aner en sk.. om motorer. Køber er
velkommen til at lade en mekaniker se på den først, jeg kan bare ikke
hjælpe. Prisen er absolut også fair. Skriver jeg bare i slutsedlen, at den
købes som beset og uden reklamationsret? Er jeg så fri for ansvar?

Jesper

Fra : Anders Majland

Dato : 20-02-10 21:58

> [...]
> hjælpe. Prisen er absolut også fair. Skriver jeg bare i slutsedlen, at den
> købes som beset og uden reklamationsret?

Ja med den krølle at køber skal have mulighed for at prøve og gennemgå bilen
inden handlen. Så sørg for at notere i slutsedlen at køber har haft den
mulighed (Det er dig uvedkommende om han vil benytte den mulighed eller ej)

> Er jeg så fri for ansvar?

Ja, medmindre køber kan bevise at du har fortiet noget. Du har en loyal
oplysningspligt. Så hvis den f.eks bruger olie så du efterfylder skal du
give den information - i det mindste hvis du bliver spurgt men du bør også
af egen drift oplyse det du kender til.

Men på bilbasen.dk eller fdm.dk kan du hente en slutseddel som i kan bruge

/A

PS hvis bilen har ringe værdi så overvej i fællesskab at omregistrere den.
Glemmer køber det kan han køre rundt længe uden udgifter til forsikring og
vægtafgift ...

Fra : Peter

Dato : 21-02-10 03:33

"Jesper" <smidmigenmail@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjælpe. Prisen er absolut også fair. Skriver jeg bare i slutsedlen, at den
> købes som beset og uden reklamationsret? Er jeg så fri for ansvar?

Ved den sidste brugte bil jeg købte ( i 15.000 kr. klassen) skrev sælger
(privat handel) simpelthen:

Køber xxx, har d.d købt et stk. brugte bil (mærke, alder, kilometer) af
sælger yyy.
Bilen er købt som beset, med muligvis defekt motor, gearkasse, bagtøj og
styretøj, samtidig temmelig megen rust i karrosseriet.
Der gives efter indgået aftale ingen garanti overhovedet.

Jeg havde nu gennemgået bilen samt prøvekørt den, så jeg købte den
alligevel.

Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-02-10 09:22

On Sun, 21 Feb 2010 03:32:34 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:
> [...]
>styretøj, samtidig temmelig megen rust i karrosseriet.
>Der gives efter indgået aftale ingen garanti overhovedet.
Det er også ok at aftale ingen garanti, derved at reklamationsretten
stadig i funktion i de 2 år den nu gælder.

Reklamationsret og garanti er ikke det samme.
Så det er ikke underforstået at garanti er det samme som
reklamationsret.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-10 10:40

Hans Kjaergaard skrev:

> Det er også ok at aftale ingen garanti, derved at reklamationsretten
> stadig i funktion i de 2 år den nu gælder.

Det er korrekt. Her er det afgørende at sælger får skrevet "ingen
reklamationsfrist" og ikke "ingen garanti". Der er kun garanti
hvis det aftales. Der er 2 års reklamationsfrist hvis der *ikke*
aftales noget andet.

Imidlertid er problemet nok til at overse. Med de bemærkninger
der i øvrigt står i forslaget til en aftale, er der stort set
ikke noget der vil kunne kaldes en mangel.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-02-10 16:50

On Sun, 21 Feb 2010 10:39:37 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>reklamationsfrist" og ikke "ingen garanti". Der er kun garanti
>hvis det aftales. Der er 2 års reklamationsfrist hvis der *ikke*
Enig.

>Imidlertid er problemet nok til at overse. Med de bemærkninger
>der i øvrigt står i forslaget til en aftale, er der stort set
>ikke noget der vil kunne kaldes en mangel.
Spørgsmålet er nok snare om man kan slippe af sted med en så
omfattende ansvarsfraskrivelse at der i realiteten ikke er nogen
reklamationsret ?
Det tror jeg ikke, selv om man ændre til "Der gives efter indgået
aftale ingen reklamationsret overhovedet"

Den går ikke at sælge en bil til 15000 hvor den reelle værdi svarer
til skrotningspremien, og så dække sig ind under at der ikke kan
reklameres over noget som helst.

/Hans

Fra : Simon

Dato : 21-02-10 21:52

On 21-02-2010 16:49, Hans Kjaergaard wrote:
> Spørgsmålet er nok snare om man kan slippe af sted med en så
> omfattende ansvarsfraskrivelse

> Det tror jeg ikke,

Det er overhovedet ikke spørgsmålet, og 'tro' er noget du kan gøre om
søndagen, tak! :

"Når du som privatperson handler med en anden privatperson, kaldes det
privatkøb eller civilkøb.
Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter
aftale. .. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller
måske slet ikke nogen reklamationsret. Fx er det almindeligt, når du køber
en brugt bil af en privatperson, at I aftaler, at den er købt som beset og
uden reklamationsret."

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/forbrugerkoeb

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-10 22:19

Simon skrev:

> Det er overhovedet ikke spørgsmålet, og 'tro' er noget du kan gøre om
> søndagen, tak! :

Der er tro, og der er kvalificeret tro. Andre jurister har her i
gruppe tydeligt givet udtryk for at betingelser som "Købt som
beset" ikke har nogen juridisk virkning.

Jeg citerer lige Hans:

>    Den går ikke at sælge en bil til 15000 hvor den reelle værdi svarer
>    til skrotningspremien, og så dække sig ind under at der ikke kan
>    reklameres over noget som helst.

Tror du det er rigtigt?
(idet vi forudsætter at køber ikke er professionel bilhandler)

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-10 15:16

> Den går ikke at sælge en bil til 15000 hvor den reelle værdi svarer
> til skrotningspremien, og så dække sig ind under at der ikke kan
> reklameres over noget som helst.

Hvis du loyalt har fortalt hvad du kender til bilens stand er der intet i
vejen i at sælge den for 15000kr - så må køber selv vurdere om den er prisen
værd ...

http://www.fdm.dk/filer/Slutseddel_bil_privathandel.pdf

Citat:"Bilen sælges som prøvet og beset uden reklamationsret"

Og den den holder i byretten ... Medmindre køber kan bevise at sælger har
fortiet noget eller direkte løjet om bilens stand ...

/A

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-02-10 16:07

On Mon, 22 Feb 2010 15:16:14 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Hvis du loyalt har fortalt hvad du kender til bilens stand er der intet i
>vejen i at sælge den for 15000kr - så må køber selv vurdere om den er prisen
>værd ...
I mit eksempel er det givet at sælger ganske udemærket er klar over
hvad hans "lig" er værd, men han forsøger at få "markedsprisen", går
den så går den.
Du kan også sætte andre værdier ind, sælges til 250000 og værdien er
under 50000.

Lige præsist, det er humlen i det hele.

/Hans