Ja det er dejligt med aktive dialogfora.
I Sverige er der mange bådejere og derfor også mange klik her; men ud
over danske blogsider findes tilsvarende i mange lande, vores anden
nabo Norge har en udmærkst side under seilas.no, her er der en god
grundoplægning i emnegrupper:
http://getiton.com/go/g1177217-po.subdk
Mvh/Harding
On 23 Feb., 11:51, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Personligt er kapsejladsens udfordringer kommet noget på afstand, så
> jeg kan ikke rigtigt bidrage med noget selv, men har tilladt mig at
> klippe og klistre fra dagens mail fra duelighedsgruppen:
> "BLUR.SE - SVERIGES STØRSTE NETSUCCES FOR SEJLERE
>
> Når der sker noget i sejlerverdenen så klikker svenskerne typisk ind
> på blur.se. Bloggen for kapsejlere startede i 2004 og var egentlig
> blot et samlingssted for Peter Gustafssons besætning, der den gang
> sejlede den lille Express, der er en stor klasse hos vores naboer.
>
> Siden er det gået stærkt over bølgerne for i dag klikker 30.000
> svenskere ind på sitet hver måned. "Før sad man i klubberne og
> diskutterede over en øl, men meget af det er flyttet over på
> internettet, hvor der diskutteres teknik, regler og handicap-regler,"
> siger Peter Gustafsson, der selv er mest vild med den internationale
> IRC-regel.
>
> Læs mere:
http://minbaad.dk/sejl/archive/2010/22/february/article/blurse-sverig..."
>
> Måske der også her -
http://www.blur.se/- er materiale af
> interesse/relevans for danske kapsejlere?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
>
>
>
>
> Lars Kristensen wrote:
> > Harding E. Larsen wrote:
> >> M.h.t. IRC, så er det normalt at bådejeren selv måler sin båd op
> >> efter et skema, men visse kapsejladser kræver heldigvis et
> >> "endorsed"
> >> målerbrev, d.v.s. at båden skal måles af en af de 30 officiele
> >> målere. Hvis der mangler data, indsætter RORC selv en rimelig
> >> værdi.
> >> IRC anvender bådens måledata (forudsigelse) i beregningen og oveni
> >> lægges (iagtagende) sujektive vurdering af den indflydelse, som
> >> særheder for den pågældende bådtype måtte have for at nå frem til
> >> Time Correction Coefficient (TCC).
> >> IRC er nem at anvende for brugerne, om end med de begrænsninger
> >> over
> >> for vindstyrke og baneform som 1-tals systemer har. DH er et typisk
> >> forudsigende 1-tals system for enkeltskrogsbåde.
> >> Så mon ikke IRC kan gå hen og være det samlende system i fremtiden,
> >> for at kunne tilfredsstille flest mulige sejlere.
>
> > Det her er jo noget der godt kan føre til en ophedet og langvarig
> > debat. Det bliver i hvert fald ivrigt diskuteret hos os.
>
> > SVJV er problemet med LYS i Danmark er at det ikke bliver
> > vedligeholdt. LYS baseres jo på erfaringer samlet på
> > kapsejladsbanen,
> > men der mangler indberetninger med kapsejladsresultater til DS.
> > Desuden bliver en klasse også "straffet" hårdt, efter LYS målene,
> > hvis den er meget aktiv og har mange dygtige sejlere. Det er jo ikke
> > et problem for de dygtige sejlere da de godt kan sejle deres mål
> > hjem, men for de knap så dygtige kan det være endog meget svært.
>
> > Nu kender jeg ikke til IRC, men har set i det seneste "Sejler" at
> > der
> > er åbnet en låge på klem og det er ved at gøre sit indtog i DK.
> > Spørgsmålet så om IRC er mere retfærdig end andre målesystemer.
>
> > Et andet problem omkring handikap er måden hvorpå man bruger dem.
> > Der
> > er flere steder rundt omkring i det danske land hvor der bliver sat
> > løb der er helt håbløse. Jeg har f.eks. været ude for at en Express
> > og en Spækhugger er blevet sat i samme løb hvor der er sejlet på
> > DH-mål. Det er temmelig meget op ad bakke for Spækhuggeren hvis man
> > ser i fht. LYS hvor der temmelig stor forskel på de to.
> > Hvis en kapsejladsledelse præsterer at lave nogen lunde fair løb,
> > begår de ofte alligevel den bommert at lave en over-alt præmie. Det
> > er blevet opfordret kraftigt på baneleder kurset til, at det gør man
> > ikke. Der er jo en grund til at man inddeler i løb hvor bådene
> > ligner
> > hindanden. Det er jo netop fordi man ikke kan sammeligne f.eks. et
> > flyvepap med en klassebåd og således ikke kan afgøre hvem af de to
> > der er bedst.
> > Hvis jeg skulle komme med et forslag til et sæt måleregler var det
> > noget i stil med at tage det bedste fra LYS og DH og mikse sammen i
> > måleregler der dels baserede sig på teoretiske målinger og dels på
> > praktiske erfaringer. I hvilket forhold teori og praksis skulle
> > sammenblandes er jeg ikke klar over men måske 50/50. Når det er
> > udregnet tillægges et personligt handicap for den specifikke
> > båd/skipper. (sikkert i stil med i golf - kender det ikke). Jo
> > dygtigere en båd er jo bedre skal de også sejle for at kunne sejle
> > sit mål hjem. Det vil give en mindre rutineret sejler en større
> > chance mod en professionel. Det skal naturligvis stadig favorisere
> > den professionelle en smule i det han jo trodsalt må formodes at
> > være
> > en dygtigere sejler, men ind i mellem kunne det måske nok ønskes at
> > udligne forskellene lidt for at give mere spænding om resultatet.
>
> > Det er klart at sådanne måleregler vil give en hel del
> > administration,
> > men vi lever i det 21. århundrede hvor næsten enhver dansker kan gå
> > på
> > nettet når han vil og hvor han vil. Skulle vi mon så ikke kune lave
> > en
> > løsning der kan integreres med f.eks. Sailwave, som bliver flittigt
> > benyttet hos os både om onsdagen men også til vores stævner, således
> > indberetninger til DS og opdateringer til kapsejladsarrangører kunne
> > foretages relativt automatisk? Jeg skulle mene det.
>
> > - Lars
>
> --
> mvh
> Flemming Torp- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -