Æv stenslag i taget
Fra : kb

Dato : 20-02-10 10:37

Hej

opdagede lige et kedeligt stenslag i taget af min bil. Det er ca 5 mm
x 1 mm
kan man selv lave det pænt eller er det chipsaway? Hvad vil det ca
koste at lave

generelt er jeg hårdt ramt af de dumme sten, er der virkelig biler som
er hårdere ramt end andre.....

Fra : Kent Friis

Dato : 20-02-10 18:42

Den Sat, 20 Feb 2010 09:36:51 -0800 (PST) skrev kb:
> [...]
> koste at lave
>
> generelt er jeg hårdt ramt af de dumme sten, er der virkelig biler som

Det kan du være ret sikker på det er, det afhænger nemlig af kørslen.
Jo bedre man er til at holde afstand, jo færre stenslag. Og så
holde sig langt væk fra motorveje, for stenene holder sig ikke i
egen vognbane, og man kan ikke holde god afstand til den man overhaler
eller bliver overhalet af.

Uanset hvilken hastighed man kører på motorvejen, kan man ikke både
undgå at overhale og undgå at blive overhalet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-02-10 17:23

On 20 Feb 2010 17:42:07 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Det kan du være ret sikker på det er, det afhænger nemlig af kørslen.
>Jo bedre man er til at holde afstand, jo færre stenslag.

Det er nu ellers min erfaring at det oftest er modkørende der smider
dem op?

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kent Friis

Dato : 21-02-10 17:36

Den Sun, 21 Feb 2010 17:23:03 +0100 skrev Nicolai Lang:

> Det er nu ellers min erfaring at det oftest er modkørende der smider
> dem op?

Statistisk set vil jeg mene at det er lige mange i hver retning.

Så det må dreje sig om hvor lang tid man kører indenfor stenslags-
afstand. En modkørende tager et kort øjeblik at passere, en overhaling
tager meget længere tid. Og hvis man er typen der tror at korrekt
afstand er et par meter, er man indenfor stenslags-afstand hele
tiden.

Til gengæld er der ofte flere modkørende end biler man overhaler. Dog
ikke på motorvejen, hvis ellers midterrabatten er bred nok til at at
stenene ikke kan ryge over.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 21:53

kb skrev:
> [...]
> koste at lave
>
> generelt er jeg hårdt ramt af de dumme sten, er der virkelig biler som

Hvor på taget befinder det stenslag sig og hvor får du dem ellers?

Min Søster var engang meget plaget af problemet, indtil jeg mindede
hende om at alle hendes skader lå indtil 40 cm fra venstre side og hun
altid lå helt ude ved midterlinien og havde mindst én meter asfalt til
højre for sig hvorpå hun jo passende kunne trække ind og komme ud af
'skudzonen'

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-02-10 14:09

On 20 Feb., 18:36, kb <klausbe...@gmail.com> wrote:
> [...]
> x 1 mm
> kan man selv lave det pænt eller er det chipsaway? Hvad vil det ca

Det kommer jo an på hvad en bil er for dig.
Hvis bilen er en brugsgenstand og stenslaget skal lukkes for at undgå
rust er det bare at købe en lakstift i rigtig farve. Forhandleren har
den, og hvis bilen er anonymmetallic (sølvgrå...), sort eller en anden
almindelig farve fås den også hos T-Hansen. Det ville jeg gøre.
Hvis bilen ubetinget skal stå fejlfri og som ny, så er det afsted til
lakering. Om Chipsaway er et godt valg må andre svare på...

> generelt er jeg hårdt ramt af de dumme sten, er der virkelig biler som
> er hårdere ramt end andre.....

Jeg tror faktisk at der er forskel. Om det er bilens udformning eller
lakering der gør det ved jeg ikke, men f.eks. min nuværende Jaguar er
stort set skudsikker, mens den Honda Civic jeg havde før skulle lappes
hele tiden.

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 21-02-10 11:34

> [...]

lakering der gør det ved jeg ikke, men f.eks. min nuværende Jaguar er
stort set skudsikker, mens den Honda Civic jeg havde før skulle lappes

Såvel udformning som lak gør en stor forskel. Nogle biler har en meget
tynd/sart lak - andre en mere "skudsikker". Min gamle MB 280S fra 1977 fik
praktisk taget ingen stenskud - min MB Viano havde motorhjelmen fyldt med
stenskud, da jeg købte den. Jeg fik omlakeret hjelmen - grundigt - og siden
har der ikke været de store problemer. Det virker også som om lakken er en
del tykkere.

Fra : kb

Dato : 20-02-10 16:13

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 20:16

kb skrev:
> [...]
Ikke at det hjælper dig her og nu, men mon ikke at også du kunne vænne
dig til at køre 25 cm længere ind mod højre og derved komme ud af
skudlinien :-/

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 00:26

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-02-10 17:23

On Sat, 20 Feb 2010 09:36:51 -0800 (PST), kb <klausbergh@gmail.com>
wrote:

>generelt er jeg hårdt ramt af de dumme sten, er der virkelig biler som
>er hårdere ramt end andre.....

Det tror jeg. Af de biler jeg har haft (VW Polo '84, Chrysler Neon,
Toyota Corolla '93, Citroén C1, Peugeot 307airVan) så er Neon'en den
mest udsatte. Der kom ofte stenslag. Meget oftere end i de andre.
Regner med det er fordi fronten var meget lavere / mere flad. Så dem
der normalt ville ramme køleren de gled med op på ruden hér.

Med venlig hilsen
Nicolai

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 21:35

Nicolai Lang skrev:

> [...]
> Regner med det er fordi fronten var meget lavere / mere flad. Så dem
> der normalt ville ramme køleren de gled med op på ruden hér.

Min tidligere P405 var fyldt med stenslag på fronten; men det var ikke
andet end 'chips' der var slået af den røde maling så man kunne se den
lys-grå grunder og det udviklede sig aldrig til rust i den tid jeg havde
den!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-02-10 07:48

Armand wrote:

> [...]
> andet end 'chips' der var slået af den røde maling så man kunne se den
> lys-grå grunder og det udviklede sig aldrig til rust i den tid jeg havde

Blot Patina. Hvilken § er det nu det er?

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 24-02-10 12:13

Torben Scheel skrev:

> Blot Patina. Hvilken § er det nu det er?

§5!

Citat:
§5
stk.1:
Et motorkøretøj vil altid fremstå uden fejl og mangler overfor ejeren.
Specifikke mindre detaljer vil højest dreje sig om "issues" man har
planlagt at skulle hygge sig med at forbedre/ombygge ved lejlighed.

§5
stk.2
a):
Udenforståendes indsigelser herom, vil vil derudover altid kunne dækkes
ind under begreberne "charme", "karisma" og "sjæl".

§5
stk.2
b):
Såfremt at sådanne indsigelser vedrører aldersbestemte forhold, gælder
istedet begrebet "patina".
Citat slut.

Nogle(!) vil nok mene at 'mint' hører til et sted, men jeg har undladt
det med fortsæt :-|

--
Armand.

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-02-10 17:35

> Det er nu ellers min erfaring at det oftest er modkørende der smider dem
> op?

Det har jeg aldrig oplevet.

Men jeg har tit oplevet under overhaling af en lastbil at den lige smider
en fin flot stolt sten og smadrer min rude. Eller tit og tit.. men det
sker da.

Så nu bliver den forrude ikke skiftet før jeg intet kan se... skal nok
passe at samme dag den bliver skiftet så er der igen en lastbil der mener
den skal smide med sten.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : N/A

Dato : 21-02-10 20:16

Fra : kb

Dato : 21-02-10 16:18

On 21 Feb., 20:16, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Ikke at det hjælper dig her og nu, men mon ikke at også du kunne vænne
> dig til at køre 25 cm længere ind mod højre og derved komme ud af
> skudlinien :-/

Jo det vil jeg prøve.

Men hvordan udbedres stenslaget?

Fra : Armand

Dato : 22-02-10 00:26

kb skrev:

> Jo det vil jeg prøve.
>
> Men hvordan udbedres stenslaget?

Betræk hele taget med 1960'er -style sort vinyl

--
Armand.
(der godt ved at han absolut ikke er til nogen hjælp)

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 15:50

Fra : kb

Dato : 21-02-10 16:49

On 22 Feb., 00:25, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>  >
> Betræk hele taget med 1960'er -style sort vinyl
>
> --
> Armand.
> (der godt ved at han absolut ikke er til nogen hjælp)

Hehe.

Det bliver nok ikke så pænt.

Men kan man lave det med en lakstift, eller er det mere forsvarligt,
at få malet hele taget?

Fra : Armand

Dato : 22-02-10 15:50

kb skrev:

> Det bliver nok ikke så pænt.

Smag og behag er individuelt!

> Men kan man lave det med en lakstift, eller er det mere forsvarligt,
> at få malet hele taget?

De to parkerings- lakskader jeg har haft klarede Chipsaway for en
plovmand hver gang og hvis det er en nyere bil vil jeg nok foreslå dig
at bruge de penge på'ed!

--
Armand.