CSS Drop down menu?
Fra : Ukendt

Dato : 19-02-10 09:12

Hej,
Den CSS drop down menu jeg har fra www.webdesign101.dk, og anvender på flere
sider fungerer OK, bortset fra at drop down listen ikke placeres øverst hvis
der er en anden menulinje under.

Se et eksempel på www.smeds.dk/menu.htm., jeg har kun testet eksempelet i
IE7.
Drop down listen er øverst når der er tekst på elementet under, men ikke
hvis der er menu.

Hvordan kan jeg ændre menuernes CSS så drop down listerne altid placeres
øverst?

God weekend
Henning

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-02-10 09:53

Henning Smed skrev:
> [...]
> hvis der er menu.
>
> Hvordan kan jeg ændre menuernes CSS så drop down listerne altid placeres

#navlist ul.niveau2 {
z-index:3;
}

Stakkeordenen for elementerne på en webside er, at det
element der kommer først i kildekoden har den laveste
værdi. Derfor dækker din nederste menu over undermenuerne
til den øverste. Stakkeorden kontrolleres med z-index.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-10 10:40

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> værdi. Derfor dækker din nederste menu over undermenuerne
> til den øverste. Stakkeorden kontrolleres med z-index.

Tak for dit svar Jørgen.
Jeg har indsat z-index og forsøgt med værdierne 3 og 5, desvære løser det
ikke mit problem, kan årsgen være at de 2 menulier er i forskellige
elementer?
Elementerne på siden indlæses:
(indeholder drop down menuen)
(indeholder menuen som skal være under drop down)
Mvh
Henning

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-02-10 19:13

Henning Smed skrev:

> [...]
> Elementerne på siden indlæses:
> (indeholder drop down menuen)
> (indeholder menuen som skal være under drop down)

Der er hos mig ingen tvivl om at det er
z-index egenskaben, du skal have fat i.
Så dersom undermenuerne i #navlist har en
højere værdi end div'en #pagenavlist vil
undermenuerne også dække over #pagemenulist.

Men jeg har muligvis rodet lidt rundt i hvilke
elementer der er tale om. z-index virker kun på
elementer, der er indeholdt i et fælles forældre
element.

Dette er her #text-box. Så jeg ville prøve
#text-box #navlist {
z-index:5;
....}
#text-box #pagenavlist {
z-index:3;
....}

Jeg overså at #pagenavlist er både floatet
og relativt positioneret (hvorfor), hvorfor
det også skal have en z-index værdi.

Jeg ved heller ikke hvad du vil opnå med
align="left" som attribut til disse to div'er.
float:left er alt rigeligt til at få dem
venstrestillede.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-02-10 19:53

Jørgen Farum Jensen forklarede:

> [...]
>
> Jeg ved heller ikke hvad du vil opnå med
> align="left" som attribut til disse to div'er.
> float:left er alt rigeligt til at få dem

Ud over at det er sammenblanding af CSS og HTML "udlæg" (design?),
hvilket vel i sig selv ikke kan medføre andet end bøvl, så gælder float
for elementet selv, mens align kun påvirker indholdet...

Deudover, så forstår jeg ikke hvad det handler om.
Siden på det givne link, fungerer fint her, både i IE8 og FF3.6

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-02-10 23:33

Birger Sørensen skrev:

> Deudover, så forstår jeg ikke hvad det handler om.
> Siden på det givne link, fungerer fint her, både i IE8 og FF3.6

Ja, men ikke i ie7, da jeg sidst
kiggede på den.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-10 07:55

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Der er hos mig ingen tvivl om at det er
> z-index egenskaben, du skal have fat i.
> Så dersom undermenuerne i #navlist har en
> højere værdi end div'en #pagenavlist vil
> undermenuerne også dække over #pagemenulist.

Du har selvføgelig ret, din rettelse får menuen til at fugere i IE8, men
ikke i IE6 og IE7.

> [...]
> ...}
>
> Jeg overså at #pagenavlist er både floatet
> og relativt positioneret (hvorfor), hvorfor

Jeg håber at få tid til installe en PC med IE7 hjemme og at afprøve dine
forslag i løbet af weekenden, men 'hjemmestyret' mener at det er vigtigt at
få malet lofter.

> Jeg ved heller ikke hvad du vil opnå med
> align="left" som attribut til disse to div'er.
> float:left er alt rigeligt til at få dem
> venstrestillede.

Jeg har fjernet align="left", og kan ikke huske hvorfor jeg have det i
koden.

Tak for din hjælp og tålmodighed
/Henning

..

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 14:44

> [...]
> elementer, der er indeholdt i et fælles forældre
> element.
>
> Dette er her #text-box. Så jeg ville prøve
Hej Jørgen

z-index:5 på #text-box #navlist
og
#text-box #pagenavlist

løste ikke problemet, men med z-index på:

#navlist ul.niveau1 li.sub:hover ul.niveau2
og
#navlist li.sub
virker menuen i IE6 og IE8, jeg har endnu ikke testet i IE7.

Mange tak for hjælpen
/Henning

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-02-10 15:37

Henning Smed skrev:
> [...]
> og
> #navlist li.sub
> virker menuen i IE6 og IE8, jeg har endnu ikke testet i IE7.

Tak for tilbagemeldingen, som minder mig om at
jeg skal prøve at læse mine egne artikler før
jeg farer ud.

Hvis du har problemer med at teste i forskellige
versioner af IE kan jeg anbefale
http://www.my-debugbar.com/ietester/index_all.php

Jørgen Farum Jensen
..