Lukning af fjernvarme
Fra : KT

Dato : 19-02-10 13:14

Hej

Et simpelt spørgmål som jeg ikke har kunne google mig frem til :

Er fjernvarmen underlagt samme retningslinjer som elselskaber hvad angår
lukning.

Elselskaberne skal så vidt jeg kan se informere kommunen inden de lukker for
strømmen, hvis der er børn i boligen.

Fjernvarmen her hos mig, har mast sig ind ved min kæreste og lille barn
tidligere i dag og lukket for varmen uagtet at der i mandags blev ringet
til dem og lavet en aftale om at det fulde beløb (har fået efterregning som
alle andre) blev betalt her til d. 1.3.2010.

Kan de bare gøre det og så sige de aldrig har hørt noget om betaling til d.1
hvilket er en lodret løgn, men desværre lidt svært at bevise, da vi jo ikke
optager vores samtaler.

På forhånd tak

mvh

Kenny

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4879 (20100219) __________

http://www.eset.com

Fra : KT

Dato : 19-02-10 13:19

Det skal også lige siges at vi aldrig har haft en eneste restance. vi fik 1
rykker i mandags som der blev reageret på med det samme.
Jeg synes de er MEGET hurtigt ude og lukke.

Fra : Kim2000

Dato : 20-02-10 18:56

"KT" <ask@me.dk> skrev i meddelelsen

> Det skal også lige siges at vi aldrig har haft en eneste restance. vi fik
> 1 rykker i mandags som der blev reageret på med det samme.
> Jeg synes de er MEGET hurtigt ude og lukke.

Det lyder da også helt hen i vejret og vi (som bogforlag) må skal sende
mindst 2 rykkere med mindst 11 dages varsel før vi må gå til Ribers med en
sag. Jeg har meget svært ved at tro at fjernvarmen må reagere som de gør
efter kun een rykker.

Fra : alexbo

Dato : 20-02-10 19:27

"Kim2000" skrev

> [...]
> sag. Jeg har meget svært ved at tro at fjernvarmen må reagere som de gør

Der er så noget I har helt galt fat i, der skal sendes et inkassovarsel
inden en inkassosag går i gang.
Der er ikke noget krav om rykkere, og Ribers er bare et
kreditoplysningsbureau, de tager sig ikke af "sager", og må forøvrigt ikke
registrere skyldnere bare på
baggrund af et par rykkere.

Fjernvarmen kan lukke for varme uden varsel, på samme måde som et bogforlag
kan undlade at sende flere bøger til en kunde der ikke betaler.

Mit eget fjernvarmeværk Solrød skelner i nedenstående mellem en lukkeinkasso
og en fordringsinkasso.
Den første har til formål at afbryde varmen og derved begrænse yderligere
skyld fra forbrugerens side.
Den anden har til formål at kradse de penge ind der skyldes, den sidste
kræver et inkassovarsel.

Omkostninger ved inkasso:
Opfylder forbrugeren ikke de anførte betalingsbetingelser, er Solrød
Fjernvarmeværk berettiget til ved inkassobesøg hos forbrugeren at afbryde
varmeforsyningen, såfremt der ved inkassobesøget ikke opnås betaling af
restancen plus omkostninger. Der kan desuden stilles krav om sikkerhed for
fremtidig leverancer.
Solrød Fjernvarmeværk er berettiget til - efter forudgående varsel - at lade
krav inddrive ved retslig inkasso og påligne forbrugeren de dermed forbundne
omkostninger.

Inkassoloven:
§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-02-10 13:30

"KT" <ask@me.dk> wrote in message
> Kan de bare gøre det og så sige de aldrig har hørt noget om betaling til
> d.1 hvilket er en lodret løgn, men desværre lidt svært at bevise, da vi
> jo ikke optager vores samtaler.

Hvad står der i dine forretningsbetingelser med fjernvarmeselskabet?

Fra : KT

Dato : 19-02-10 15:06

> Hvad står der i dine forretningsbetingelser med fjernvarmeselskabet?

Der må jeg ærlig talt være dig svar skyldig, jeg har ikke selv nogen papirer
fra dem udover regningen, og på deres hjemmeside giver de ikke disse
oplysninger.

Mener du der evt. kunne stå at de har ret til at lukke 5 dage efter 1 rykker
eller lign?

mvh

Kenny

ps. Du må undskylde Christian at jeg kom til at sende svaret direkte til
dig, håber du overlever

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-02-10 13:54

"KT" <ask@me.dk> wrote in message

> [...]
> oplysninger.
>
> Mener du der evt. kunne stå at de har ret til at lukke 5 dage efter 1

Jeg vil da mene, at de som udgangspunkt har ret til at lukke for
forsyningen, hvis du ikke betaler. Så det behøver der ikke at stå noget om,
for at de kan påberåbe sig en sådan ret.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-10 02:48

On 19 Feb., 13:13, "KT" <a...@me.dk> wrote:

> Elselskaberne skal så vidt jeg kan se informere kommunen inden de lukker for
> strømmen, hvis der er børn i boligen.

Hvorfor dog det?

> [...]
> til dem og lavet en aftale om at det fulde beløb (har fået efterregning som
> alle andre) blev betalt her til d. 1.3.2010.

Så er den jo nok ikke betalt, hvis du har sat den til betaling den
1/3, da det kun er den 20/2 idag.

> Kan de bare gøre det og så sige de aldrig har hørt noget om betaling til d.1
> hvilket er  en lodret løgn, men desværre lidt svært at bevise, da vi jo ikke
> optager vores samtaler.

Få en udskrift fra din bank der beviser du har betalt og få dem til at
åbne igen.

Fra : Søren Blom

Dato : 20-02-10 16:55

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev

> Så er den jo nok ikke betalt, hvis du har sat den til betaling den
> 1/3, da det kun er den 20/2 idag.

Det er jo lidt svært at betale noget, man ikke har penge til, detop derfor
har Spørger henvendt sig til fjernvarmeselskabet for at få en aftale i stand
om betaling.

For mig at se, så er problemet et helt andet, de (Fjernvarmemedarbejder
eller andre) må ikke bare gå ind i din bolig uden fogedens hjælp, du har
ikke pligt til at lukke nogen ind i din bolig, så med mindre fogeden har
været med, så er det faktisk fjernevarmen der er på kant med loven, upåagtet
at I må være lidt i restance.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom

Fra : JBH

Dato : 20-02-10 18:12

> [...]
> ikke pligt til at lukke nogen ind i din bolig, så med mindre fogeden har
> været med, så er det faktisk fjernevarmen der er på kant med loven,

Den holder vist ikke i retten ( I alt fald ikke mht. offentlige myndigheder)

http://www.retssal.dk/?page=emne&id=759&indexid=64

5. Kravet om klar lovhjemmel
På trods af udgangspunktet om boligens ukrænkelighed efter Grundlovens §72,
er der en række love som giver offentlige myndigheder adgang til at foretage
en gennemgang af privates ejendom. Blandt eksemplerne er hvor offentlige
udbydere af el kan få adgang til de målere, som sidder i private huse.
Kravet er dog, at der skal være klar lovhjemmel før adgangen kan gives. Kun
i særdeles specielle situationer kan fx analogi af Retsplejeloven til at
foretage en husundersøgelse.

mvh
JBH